Ruotsin EM
Aloin pohdiskella jo useampi vuosi sitten, että kyllähän sitä ulkomaillekin pakalle pitäisi lähteä, kun sen vajaa kolme vuosikymmentä on jo Suomenkin sorateitä katsojan ominaisuudessa koluttu. En oikein edes tiedä miksi olen tehnyt reissuista niin vaikeita itselleni, mutta tulipa nyt murrettua sekin "kuparinen" viikonloppuna, kun kaveri ilmoitti vuoden alussa että yksi voisi vielä mahtua majoitukseen.
Keskiviikkona lentelin Osloon n. 75e hintaisella iltapäivälennolla, ja parin tunnin ajan tappamisen jälkeen suuntasin Karlstadiin vievään junaan. Junamatka sujui mukavasti, kun viereisestä vaunusta sai suolaista huikopalaa ja mukana oli Heikki Silvennoisen elämäkerta. Karlstadiin saavuttuani kävin häiritsemässä nimimerkin
@Fiesta illallista ja noudin GoMoresta vuokraamani vuokra-auton. Tämä palveluhan on siis autoversio AirBnB:stä; yksityiset ihmiset pistävät autonsa vuokralle, ja huomattavasti isoja vuokraketjuja edullisempaan hintaan. Tiesin autoa vuokratessani, etten tarvitse mitään tilaihmettä, joten valinta osui myös taloudelliselta kannalta järkevään Chevrolet Sparkiin. Moottoritilavuus oli litran luokkaa ja omistaja kehui auton väritystä "cocktail-grönaksi". Melkoinen vehje pätkien kiertelyyn, onneksi ei ollut liikaa tuttuja näkemässä.Otin auton ajoon ja suuntasin majoitukseen lähelle Väsen kylää, ajaen samalla mikkihiiri-erikoiskoe 1:n läpi. Illalla päästiin lopulta semiajoissa nukkumaan ilman pelkoa aikaisesta herätyksestä.
Torstai-aamu alkoi hissun kissun luonnonvaloon heräillessä Ruotsin maaseudulla. Aamiaisen jälkeen tehtiin kahden auton sotasuunnitelma, jossa kaveri hyppäsi vihreään paholaiseeni ja ajoimme lauantain pari pätkää läpi ennen siirtymistä iltapäivän shakelle. Toinen autokunta käväisi Väsen maalaismarkkinoiden kautta samaan kohteeseen. shakella ihmeteltiin Fiestan jo mainitsemassa nousevassa vasurissa, joka oli varmasti yksi tylsimpiä katselupaikkavalintoja ihan hetkeen. ERC-letkan jälkeenlähdimme pikkuhiljaa pitsan kautta valmistautumaan EK1:een. Sieltä paikaksi valikoitui hieman linjavikainen sumppunööli ja ysikymppi-vasurin yhdistelmä. Paikassa oli semisti suomalaisia, joten pimenevä ilta meni lähinnä rupatellessa ja SM-Volvojen alustan käyttäytymistä arvioiden analysoiden. Majoitukseen päästiin ennen puoltayötä.
Perjantai-aamun herätys tiedettiin reissun aikaisimmaksi, ja sitä se toden totta oli. Viiden korvilla noustiin ja pitkähkön siirtymän myötä välitiellä EK2:lla oltiin puoli seitsemän jälkeen. Kilsan jallis viime vuoden italialaisten peltopaikkaan osoittautui tyhjäksi arvaksi, niin raskas oli sateen liukastama tie ja nöölille nousu, kuten edellisessä viestissä jo kerrottiinkin. Perjantain iltapäivän ei pitänyt sitten tarjota ihmeitä, joten otimme helpoksi vaihtoehdoksi Colins Crestin hyppyrin jälkeisen maalivasurin, joka tarjoili ekalla kierroksella Verstappenin ja "pumppu-Fiestan" roikut ja hyvää liippiä. Verstappen + muutama Volvohan lipesi sitten seuravaalla vedolla samalla pätkällä pari kilsaa aiemmin hakatuissa ässissä, joka kuulemma on kuin onkin vanha pelipaikka. Itsellä tuo paikka ei videon perusteella herättänyt mielipiteitä suuntaan tai toiseen, ja eikä tiedustelujoukkommekaan erityishuomiolla paikkaa ollut noteerannut. Nukkumaanmeno venähti noin puoleen yöhön, jolloin uni olikin jo kovasti silmäkulmassa. Hirvi- +peurahavainnot pitivät kuitenkin ajosilmät virkeänä, kunnes pään sai lopulta painaa tyynyyn. Niin vain tästäkin päivästä selvittiin.
Lauantaina heräiltiinkin "vasta" kuuden jälkeen,sillä illalla hieman extemporena halusimme lähteä kokeilemaan aamupäivän ratoksi EK10:n about puolivälin hieman tippuvaa, pitkää, avointa vasuria. Meno näyttikin ERC:n osalta varsin hyvältä kovine kyytineen ja liippeineen, mutta koska pääpaikaksi lukittu EK14:n mesta odotti, aloimme tallustella takaisin kohti autoa. Käppäillessämme autolle, totesimme että eräs terävä oikea oli meinannut syödä ainakin pari autokuntaa, ja päätimme venyttää aikatauluamme katsomalla ERC:n toisen vedon tässä mutkassa ennen iltapäivälenkille siirtymistä. Isot pojat tulivatkin hyvin ja pari tilanteenkin näköistä suoritetta oli. Hieman vaikeaa oli lähteä näin "lupailevasta" paikasta, mutta kun fokus oli iltapäivässä, niin sinne lähdettiin. Noin tunnin siirtymän jälkeen saavuimme EK14:n 13,3km putoavaan vasuriin, johon oli hakattu aukko ilmeisesti metsäkonetta varten jokunen kuukausi tai ehkä vuosi takaisin päin. Aukko oli niin osuva, että olin toissapäivänä sitä ajaessa itsekin hairahtua noin kuudenkympin kyydistä jatkamaan nypyltä suoraksi. En tiedä, olisiko cocktail-Chevyni kestänyt sitä rytyytystä, mutta mieleen jäi heti, että nyt on hämy paikka.
Kesken ERC-letkan tulikin tietoa aamun pikikseltä, että sekä aamusta tuijottamamme pitkä vasen, että terävä oikea olivat molemmaat olleet kohtalokkaita yhdelle autokunnalle per paikka. Eka kierros ERC:tä iltapäiväpaikassamme ei vauhtia enempää tarjoillut, mutta kun kyyti nousi vielä napsun lisää kakkosvedolle, alkoi tilanteita syntyä. Lopulta kroatialaispari (lienivätkö aviopari vaiveli ja sisko?) korkkasivat paikan näyttävin pystyvoltein. Kartturi oli ilmeisesti painanut hätäpäissään myös SOS:a ja pätkä olisi keskeytynyt ellei viimeisiä oltaisi jo ehditty lähettää pätkälle. Loput 4-5 autoa tulivatkin paikan sitten varoituksella, ja ambulanssi ajoikin lopulta melkein Rampasen kiinni. Kuskit olivat kuitenkin molemmat ok ja hetken päästä tulivatkin jo SM-luokan ukot, joissa likitilanteita kummempaa ei nähty ennen kolmanneksi viimeistä Volvoa.Ysinelikymppisen, kuulemma paikallinen, kuljettaja tähtäsi suoraan pitkälle aukkoon, mutta auto pysyi suorassa ja näin ollen renkaillaan. Pari viimeistä autoa saatiin varoituksella läpi ja pätkä samalla pakettiin.
Muun reissuporukkamme majoitus oli rannikolla varattuna jo lauantai-illasta, joten minä ajattelin lähteä vielä Karlstadiin autoa palauttaessani lähteä ottamaan merkinnän EK17:n tuijotuksesta. Matkalla ajoin seuraamamme EK14:n alun jälkirunkina läpi vastaiseen, ja sieltä löytyikin samasta mutkasta Allenin ja jonkun SM:n Miragen raadot miltei päällekkäin samasta hakkuusta. Allenin kuvan lisäsinkin tämän rallin omaan ketjuun. Pääsin lopulta viimeiselle pätkälle, ja EK:n lopun - Fiestan mainitsema - ERC-mainosportti oli kyllä otettu jo alas, mutta pätkä oli mennyt lanssitauon arvoisesti poikki hieman ennen pääsyäni pelloille, ja näin ollen kisavauhtia kulkevia SM-sarjalaisia en enää päässyt näkemään.
+ majoituksen hinta per naama
+ auton vuokraus + hinta GoMoresta (kolme vuorokautta ja miltei 100km ylimääräistä varatessa sovitusta matkasta noin 120e)
+ vauhdikkaat pätkät
+ tuo ERC x 2 + SM-letka -kuvio lopulta toimi aika kivasti
+ järkkärit ja turhan niuhotuksen puuttuminen (ihmeteltiin, miten saatiin kävellä tiellä vielä hyvin vähäkin aika ennen ekaa autoa)
+ maisemat siirtymillä
+ ruotsalaiset vaikutti paljon positiivisemmilta ja mukavemmilta rallikatsojilta, kuin perus-pentit lahden tällä puolella
+ matkaseura + sivistävät keskustelut yllättäen ralliautoilusta
+ hyvät ja hyvin huonot jutut
@Fiesta
- perjantaina sato vähän vettä.
Positiivisen puolelle siis kallistuu. Ei mikään levollisin ja palauttavin viikonloppu, mutta toisaalta oma valintahan se on aamuisin helvetin aikaisin herätä. Saattaa olla, että ihan Karlstadiin asti en jaksa lähteä tätä sirkusta katsomaan, sen verran on matkaa lähimmiltä kentiltä ja laivayhteyksiltä. Uskallan kuitenkin väittää, ettei tämä viimeiseksi ulkomaan rallireissuksi jäänyt.