Rallipäiväkirja

Kumu

Well-known member
Liittynyt
5.6.2019
Viestit
85
Sanoin ennen rallia kavereille että EK3 on just sellanen jossa ei oo periaatteessa mitään paikkoja mutta jonkun nuottiin ajavan nuottivirhepaikka josta tulee sitten huimat.
Juurikin näin!

Kieltämättä itsekin ihmettelin järjestäjän ratkaisua käyttää varsinkin sitä jälkimmäistä lentokenttätietä. Vieressä olisi esim. ollut perinteinen Sirkkamäki eli Rappaatlahdentie. Se tosin taitaa olla tänä vuonna Toyota testitienä, niin liekö siinä syy miksei ollut mukana.

Muutenkin todettakoon, että harvinaisen laajalle oli reitti vedetty. Mutta näissäkin on sitten se, ettei se aina ole järjestäjästä kiinni. Esim. Hankasalmella yleensä ajettu Havusalmi jäi tänä vuonna siitä syystä pois, koska ELYltä ei tullut lupaa käyttää valtiontien-osuutta.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16894
Sijainti
Tampereen lenkki
Kieltämättä itsekin ihmettelin järjestäjän ratkaisua käyttää varsinkin sitä jälkimmäistä lentokenttätietä. Vieressä olisi esim. ollut perinteinen Sirkkamäki eli Rappaatlahdentie. Se tosin taitaa olla tänä vuonna Toyota testitienä, niin liekö siinä syy miksei ollut mukana.
Joo olis toiminut kaikin puolin paremmin ajaa perinteinen Sirkkamäki EK3:na niin olisi jäänyt enemmän isoja teitä auki, nythän EK1 väliteiltä tai EK2:lta ei päässyt Hankasalmen suuntaan kuin kiertämämällä Kärkkäälän kautta.

Tämän EK3:n keskinopeus oli 144 km/h Bemarilla (japanilaiset Rally3:lla 141 km/h), ja matkalla yksi risteyskin...
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3896
Sijainti
JKL
Facessa oli juttua eli ELY keskus oli ilmeisesti hylännyt kisaan suunnitellun tien ja tuo kolmonen oli sitten sellainen viime hetken pakkoratkaisu että saatiin kilsat täyteen... Siksi tuo oli reitillä... Tietäen ELY keskusten kannan valtionteiden käyttöön, en epäile etteikö tuo olisi mahdollista...
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
922
Sijainti
Pohjois-Karjala
Revontuliralli 7.6.2025

Nykyään ei ihan aina ennätä penkalle, niin kesäkauden avaus vasta Hankasalmen F-Cupissa. Yhden jokkiskisan kävin toukokuussa kuvailemassa ja liekö se ollut jokin enne, kun tuli oltua sen jälkeen pari viikkoa kipeänä.

Perjantaina ajelin jälkilenkin (4 ja 5) läpi matkalla Keski-Suomeen, ja aika nopeasti se valinta tuli tehtyä että Myhinpää on toinen reissun erikoiskoe. Pohdin lähinnä kahden paikan välillä, 2 kilsaa lähdöstä ollut nyppyoikea kiinnosteli (tässä kävin reccellä ihan penkallakin) ja sitten loppupuolella 14 kilometrissä alamäkioikea säväytti, tätä oltiinkin harvemmin ajettu tähän suuntaan.

Aamulla mediakamppeiden haku Revontulesta, ja alkupään pätkät 1 ja 2 kiertoon. Kolmosen skippasin ihan puhtaasti ajankäytöllisistä syistä, yhdyn muiden mielipiteisiin siitä, että pätkä oli sijainniltaan melkoisen huonossa paikassa blokaten vahvasti liikkumista esim. ykkösen mahdollisille väliteille. Ykköseltä alkuperäinen suunnitelma oli mennä noin 9,5 kilometrissä olleeseen pyöreään vasuriin ylämäkeen, mutta läpiajaessa edeltävä sumputtava oikea kiinnosti paljon enemmän. Paikan kohtuullisen hankalan saavutettavuuden johdosta odottelin paikkaan melko maltillista yleisömäärää, mutta tässähän oli porukkaa vajaa 40 henkeä ainakin. Seuraavaan vasuriin oltiinkin vedetty sitten siimat oikein vanhan liiton ohjaavaan tyyliin, saakohan tuollaisia nykyään tehdä? Kärki tuli kyllä raikkaasti paikkaan, mukava kuunnella autoja aivan rajoitinta vasten ja sitten laitteiden asettelu hieman sumputtavaan oikeaan. Ei kuitenkaan ihmeitä, muutama kuljettaja kävi ulkomutkan pientä penkkaa kokeilemassa mutta varsinaisia likitilanteita ei ollut oikeastaan kellään. Ollikkala säväytti kärjestä ehkä eniten. Lanssitauon aikana hetken pööpöilyä penkalla, toteaminen että ei se tule hetkeen jatkumaan, joten takaisin autolle ja pohtimaan seuraavia kuvioita.

Sairastelun myötä totesin, että tänään maltti on valttia, ja päätinkin ajaa Myhinpäähän sulun sisään, ja mennä kokeilemaan 14 kilsan alamäkioikeaa. Muutama kuuro tuli vettä autossa istuessa, mutta pätkällä kävellessä ei enää satanut sitten. Porukkaa tähän jälkimmäiseen paikkaan ilmestyi ehkä parikymmentä henkeä, osa kyttäsi seuraavaa vasuria alamäkeen, joka myöskin aika huima paikka. Tuukka Kauppinenkin oli katselemassa täällä rallia. Heti ensimmäisenä autona Piironen pistikin pilkistä rehdisti pelit vinoon, ja nuotin kärki tuli muutenkin komeissa luisuissa. Sladeja riittikin oikeastaan nuottiluokkien loppuun jonka jälkeen meno rauhoittui huomattavasti. Yksi pimeeseen ajanut Volvo sekoili jotain mutkan entryssä, ja tuli huomattavasti muita leveämmällä linjalla. Loppupäähän meno selvästi rauhoittui, kärjelle suunnattu paikka tämä selkeästi olikin. Tätä paikkaa voisi MM-rallissakin kokeilla, jos vaikka ensi vuodelle kääntäisivät Myhinpään suunnan. (Olisivat voineet kyllä käännellä jo tällekin vuodelle).

Kiva rallireissu kuitenkin, jatketaan omien kuvauspaikkojen hakua jatkossakin :cool: Seuraavasta reissusta ei olekaan hajua, mahdollisesti Kouvolan SM-ralli, rooli on vielä avoin.

Ja videota:
 

Kumu

Well-known member
Liittynyt
5.6.2019
Viestit
85
Facessa oli juttua eli ELY keskus oli ilmeisesti hylännyt kisaan suunnitellun tien ja tuo kolmonen oli sitten sellainen viime hetken pakkoratkaisu että saatiin kilsat täyteen... Siksi tuo oli reitillä... Tietäen ELY keskusten kannan valtionteiden käyttöön, en epäile etteikö tuo olisi mahdollista...
Näin juuri oli! Havusalmen valtiontielle tehtiin viime kesänä ojien kaivuuta ja uudet murskat ajoivat myös siihen. ELY ei halunnut, että vastakunnostettua tietä tullaan rallilla pilaamaan. Toki se on vähän outoa, että myös Sirkkamäentielle oli ajettu juuri uudet murskat…
 

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
555
Rally Due Valli 2025

Jälleen lähdettiin Italiaan ja 49min mittainen vlogi sieltä tarttui kasaan! Taas kerran matkaan sattui kaikenlaisia käänteitä, yllättäviä tilanteita ja äärimmäisen tiukkaa sekuntitaistelua maaliviivalle asti! Reissun tavoitteena jälleen kerran: tosissaan muttei liian vakavasti!

 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1636
Sijainti
Porvoo
PH-Peltiasennus ralli 28.6.2025.

Tällä kertaa suuntana Karjaa. Perjantai jäi välistä kun ei yhden pätkän takia viittiny paikalle ajaa, vaikka EK1:sen vanha 100-rallin paikka houkuttikin. Ilma teki varmasti tehtävänsä, koska mitään ei oikein missään ollut perjantain mutakeleillä.

Matkaan aamulla ja päätettiin ajaa EK5 läpi kun oli ”uusi” tähän suuntaan. Mikään ei oikein iskenyt, tai no puolen välin s-mutkat oli mielenkiintoiset, mutta ei sinne päässyt mitenkään niin päädyttiin sitten että mennään kolmoselle. Nelosen alamäki vasemmasta oli kuulemma kova ennakkohype, mutta jo viikolla oli selvää että jos se ei toimi talvella (oltiin 2005 VM Iltarallissa) niin ei se ole kesällä sen kummoisempi paikka. Eikä siinä sitten mitään ollutkaan. Niinpä kolmoselle. Arvottiin maalin ja Rengas Turku ralli paikan välillä ja päädyttii jälkimmäiseen. Latomutka oli meistä kuskin silmin liian ”pelottava” jotta siihen tultaisiin kovaa. No eipä ollut meidän paikassa sen kummempaa menoa. Reunalla roikuttiin, mutta ehkä aavistuksen mutainen keli vei vauhdeista parhaan terän.

Tämän jälkeen kutosen alkuun jossa oli aikalailla kaikki muutkin. Seiska oli toisena vaihtoehtona mutta kun kolmosella ei mitään tapahtunut ei jääty odottamaan sitä. Eipä sen puoleen, ei olisi Valkosen paikka tarjonnut mitään niin ihan hyvä ottaa suunta kotia kohti ja kutoselle, olihan myös odotukset paikkaan melko kovat. Hienoja liippejä nähtiin, mutta ei oikein muuta. Toki paikka on edelleen todella hieno katsoa että siinä mielessä oikea valinta.

Kaikenkaikkiaan, rallia oli taas mukava olla katsomassa vaikka tilanteita ei verkkokalvoille sattunutkaan. Ja kuivanakin säilyttiin niin mikäs siinä. Parin viikon päästä Kouvolaan.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1636
Sijainti
Porvoo
SM O.K Auto ralli 2025

Kouvolan maastoissa. Perjantaina alkuun oli ajatuksena mennä Teuroisiin mutta lopulta kun näki ek:n niin päätin jättää välistä. Pelkkää peltosuora-mutka yhdistelmää. Lopulta jäin sitten miettimään että menisikö katsomaan kaupunki ek:ta, kun oli uudella alueella ja kun tyttökin halusi mukaan niin sinne. Paikaksi valikoitui hiekka-alamäki vasen. Hienosti autot kaikui talojen välissä ja vaikka vasuri ei mitään tarjonnutkaan, kun mutka pysyi puhtaana niin ihan mukavaa vaihtelua tuo oli.

Lauantaina päädyttiin ek5 Kaakkoisrallin 2005 paikkaan n. 400m lopun risteyksestä myötäseen vaikka vaihtoehtona oli myös tästä n. 1km päässä ollu jyrkkä oikea. Silti tuo piha oikea vaan vaikutti huomattavasti näyttävämmältå. Hienoja liippejä, mutta jyrkkä mutkan kilsan päässä tarjosi kuulorunkia. Taisi mennä kolme?
Tästä vielä kutoselle 1,5km pitkään kirraavaan vasempaan jossa ei mitään, jos ei yhtä pitkää liippiä oteta lukuun.

Kuuma oli ja hienot kapinat. Gardemeisterin M3 oli toki päivien hienoin laite. Tein videon jossa se on lähinnä pääosassa ylipitkillä otoksilla. 😊

 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11253
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Vuoden 2025 autourheilukauden avaus livenä vasta tänään. Vuorolistasuunnittelija ei tajua tarpeitani... jo valmiiksi ketuttaa sanelemansa yksipäiväinen (la) Jyskälä.
Mutta tänään jo 0705 kotipihasta suuntana OK Auto ralli - Kymenlaaksoon ja vuoden 2016 (?) kisan sponsorilippis päähän. Vuoden 2022 paikkamme kasvoi niin runsasta heinää, ettei ollut mahdollinen. Pikainspirointina EK5/8 risteysympäristö, jossa tultiin Turpaan.
Ekalla ajokerralla Lapilta huima vastaheitto. Niclas kynti ojaa. Kanukki tuli miehekkäästi. Brådhella, Hirvosella ja parilla muulla tilanteentynkää, mutta hävittiin vain sekunti ja hieman itsekunnioitusta.
Toisella rundilla - viimeinen EK - jo varsin varoivaisia otteita.
Välissä niin paljon aikaa että kävimme lounaalla Utissa Ravintola Tirvassa. Suosittelemme voimakkaasti.
Kummallakin ajokerralla naapuristossa mahtavia katselukumppaneita, väliajat kuluivat sulavassa jutustelussa. Sää paras sitten vuoden 2024.
Oikein hieno rallipäivä, vaikka parin muinaisvuosien OK:n iso runki jäikin väliin. Niin kai melkein koko kisan, mitä äsken youtubeja selailin.
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
410
Sijainti
Vantaa
SM O.K. Auto -ralli 12.7.2025

Kouvolaan suuntautui auton keula lauantaiaamuna ja kerkisi juuri ennen sulkua ajamaan läpi Kannuskosken ja Tirvan pätkät. Katselupaikaksi valikoitui kolmoselta 1,2 km kohdalla oleva oikea ja olikin varsin hyvä valinta. Kärkiukot tulivat melkoisen komeasti ja oli vähän leveämpääkin linjaa, mutta ei mitään ihmeellisempiä. Sitten Nevalaisen Mikko tulee ylikovaa paikkaan, auto vastapenkaan ja siitä ympäri ojaan. Molemmat ok ja auto saatiin nostettua ojasta, mutta rengas taittunut alle, niin ei päässyt jatkamaan. Loppuletka sitten samanlaista menoa kuin alussa eli vähän levämpää linjaa joillakin kuskeilla.

Se tuli myös todettua, että oli varattu aivan liian vähän juomista matkaan ja vähän alkoi olla nälkäkin, niin tuli tauolla käytyä hakemassa Kaipiaisten Salesta vähän täydennystä ja samalla mietin, minne menisi iltäpäivän lenkille. Alkuperäinen idea oli ollut, että menisi Tirvan pätkälle siihen siihen risteykseen, mutta aamulla kun ajoi sen läpi niin olivat laittaneet kielletyksi alueeksi. Loppupää ei taas jostain syystä miellyttänyt (vaikka ilmeisesti siellä oli ekalla vedolla ollut jotain tapahtumanpoikasta) ja sitten taas alkupuolelle ei ollut väliteitä. Kasille ei taas viitsinyt mennä, kun siitä tulisi sen reilun tunnin verran lisäodottelua. Eli kutoselle takaisin ja samaan paikkaan kuin ekalla kierroksella. Mietin myös, että jäisikö siihen mutkaan mihin @Fiesta päätyi, mutta ei se oikein napannut. Toisella vedolla ei sitten mitään ihmeempiä tapahtunutkaan, pari veti leveämmällä linjalla.

Keli oli lähestulkoon mainio. Pari astetta jos olisi ollut vilpoisempaa ja hieman vähemmän kosteutta niin olisi ollut loistava. Onneksi tuuli viilensi hyvin ja ei tarvinnut suorassa auringonpaisteessa olla, niin kyllä viihtyi. Onneksi ei tullut niitä ennustettuja ukkoskuuroja.

Videota tässä:
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
4072
Vähän erilainen reissu.

Goodwoodista olin haaveillut todella pitkään. Varmaan jostain 2014 tai 2015 vuodesta. Jostain syystä suunnittelu jäi sellaiseksi puolivillaiseksi "haaveiluksi" pelkästään.

Noh, hypätään heti viime vuoden loppupuolle ja oma puoliso ehdotti kesäloman kohteeksi Lontoota -> nopea vilaisu että Goodwoodin FOS olisi sillä ajalla kuin oma loma olisi mahdollista saada -> ei muuta kuin liput ostoon. Kävi vielä hyvä säkä, että teemaksi osui F1 75 vuotta ja vielä viime hetkillä Colin McRaen 1995 mestaruuden juhlistus.

Reissun aluksi oltiin jonkun aikaa Lontoossa. Oli paljon porukkaa, ryysistä ja muuta. Hieno kaupunkihan se Lontoo on, vaikka olikin aika paljon muuttunut edellisestä visiitistä. Muutama formula (Racing Bull ja Aston Martin) tuli nähtyä kaupungilla heidän sponsoreidensa liikkeissä.

Tästä jatkettiin sitten Portsmouthia kohti. Olipa huomiotava herättävän rauhallista. Tultiin torstaina pelipaikoille ja perjantai sekä lauantai Goodwoodissa. Siirtymähän onnistuu sinne helposti, ottamalla juna Chichesteriin mistä on bussikyyti sinne.

Goodwoodissa oli paljon porukkaa. Hienosti oli kaikki järjestetty ja sisäänpääsyt jne. hoitui todella nopeasti. Katseltiin aluksi sitä hillclimbia, heti alkuun melkein tulikin melkoinen tauko kun joku kipinä sytytti ilmeisesti heinäpaalit palamaan. Noh, alettiin siellä ajamaankin lopulta. Katseltiin tässä ralliautot, formuloita ja sitten lähdettiin kiertelemään autotehtaiden standejä, kojuja ja formulavarikkoa. Hetken päästä mentiin katsomaan rallivarikkoa ja ajamista. Upeaa kalustoa oli paikalla.

Kakkospäivänä suunnattiin heti formulavarikolle, kun siellä sitä eniten väkeä oli -> ajatuksena ohittaa pahimmat ruuhkat ja tämä oli oikea valinta. Väkeä oli pirusti silti :D
Jatkettiin sitten katsomaan lisää rallia. Tuli nähtyä (kaukaa) kun Lancia meni rikki kolarissa? ja sitten Fiestan kaatokin ihan. Tämä ärsytti hieman kun järkkäritoiminta oli ihan uskomattoman hidasta. Noh, tiivistettynä kaksi päivää katseltiin ja kivaa oli.

Huiman pölyistä oli, todella kuivaa oli ilmeisesti Englannissa ollut jo jonkun aikaa. Ja hemmetin lämmintä oli nytkin. Tapahtumaa voisi ehdottomasti suositella. Onhan se kallis joo (ja kesällä kaikki majoitukset jne. aika karuissa hinnoissa) mutta siellä on vähän kaikille jotain. Me oltiin 2 päivää mikä tuntui omaan makuun sopivalta. Nyt on ainakin ihan akut tyhjänä ja pitääkin latailla ennen seuraavia ralleja taas. Kuvia pitää latailla sitten kun saa käsiteltyä.

Kuskejakin siellä tuli nähtyä, mutta heidän kanssaan ei kyllä ehtinyt vaihtaa sanakaan. Ainakin Fittipaldi, Mansell, Munster, Merzario, Pastrana, Bearman, Mad Mike ja Friesacher tuli bongattua.
 
Ylös