Viron MM-ralli
Reilun viikon kesti kypsytellä raporttia ja ajatuksia Viron MM-rallista. Ei vaan oikein ajatus kulje tässä helteessä...
Oltiin hyvissä ajoin liikkeellä ja Tartossa jo keskiviikkona perillä. Mukava (ilmastoitu) alle kymmenen huoneen hotelli ihan kylän keskustassa noin 500 metriä alkuseremonioiden pitopaikasta. Autolle parkkipaikka pihalla. Käytiin vielä illalla ajamassa shake ja perjantain ykkönen osittain läpi, lähinnä katseltiin parkkipaikkojen sijainteja.
Torstai 17.7.
Suunnattiin mainion rallilehden ohjeiden mukaan Shakelle kohtaan 3, Kurista. Tultiin paikalle vasta Rally ykkösten ajaksi ja siitä huolimatta autolta tuli kävelyä alle 500 metriä. Paikka oli ihan hyvä, vähän kiristyvä alamäkivasen. Yllättäen näytti siltä, että Evans tuli kaikkein kovimmalla yrityksellä.
Illalla oli vuorossa huoltoparkin vieressä ollut yleisöek, Tartu Vald. Valtavasti porukkaa, Latvian liput näkyvimmin esillä. Pöly jäi seisomaan pätkälle ja varmaan haittasi ajoa aika lailla. Yksilösuorituksista jäi mieleen Sesks ja Kauppinen, molemmat vähän liian yrityksen vuoksi. Lähdin kesken pois ja menin huoltoparkkiin, juuri sopivasti näkemään Kallen ja Jonnen paluun sinne. Tapasin Toyotalla töissä olevan vanhan tutun, jonka kanssa juteltiin edellisen kerran yli 30 vuotta sitten. Hyvin se juttu lähti siitä huolimatta liikkeelle.
Perjantai 18.7.
Aamulla suuntana EK 2, Peipsiääre ja Selgisen Areena. Vaikka oltiin paikalla yli tunnin ennen ensimmäistä autoa niin kävelyä tuli reilu kilometri. Areena soramontulla oli ihan hyvä. Kun jaksoi kävellä suurimman yleisömeren ohi/läpi niin saatiin paikat ihan siiman vierestä, paikasta josta näki melkein koko areenan ja varsinkin lopun hienon hypyn. Autot olivat näkyvillä melkein minuutin. Aika lailla erilaisia ajolinjoja, kummaa että ajat olivat niin tasaisia.
Iltapäivälle valittiin EK 6, Kambja ja kohta 4 Ivaste. Kun taas oltiin aika mukavasti ajoissa niin ei pahoja ruuhkia ja kävelyä alle kilometri. Ei mitään mainittavaa, tasaista virkamiestyylin ajamista.
Lauantai 19.7.
Taas aikaisin liikkeellä, ei ruuhkia ja lyhyt kävely EK 9 Raanitsan paikkaan 1, Kaatsi. Oikein hyvä paikka, pitkä kirraava vasen ja risteys oikealle ylämäkeen. McErlean oli lähellä ajaa risteyksen pitkäksi, samoin Korhonen tuli aika atakilla. Kalle taas todella hienosti, yksi jarrutus juuri oikeaan paikkaan ja suoralla autolla risteyksestä eteenpäin. Miksi ei vaan näy ajoissa?
Iltapäiväksi vaimo jäi hotellille katsomaan rallia televisiosta. Minulla oli treffit virolaisten rallituttujen kanssa EK 13, Otepää 1 paikassa 2 Valga puu. Kyllä tiesivät ystävät mihin kannatti mennä! Loistava katselupaikka rinteellä, josta näki lähestymisen, jarrutuksen risteykseen jossa oli vanha betonipylväs sisäkurvissa juuri parhaassa kohdassa sekä kiihdytyksen ylämäkeen. Neuville pudotti takapyörän ojaan lähestymisessä, mutta muuten vaan nauttimista hienoista suorituksista. Tuulikin vei pölyn juuri sopivasti poispäin.
Sunnuntai 20.7.
Lähdettiin hotellilta Tallinnan suuntaan, mutta käytiin katsomassa vielä aamun eka pätkä Hellenurme, paikka 3 joka oli ihan maalissa. Pari pikku yllätystä heti alkuun. Kun päästiin aidan viereen niin bongattiin pari ralli-tuttua Joensuusta. Hetken kuluttua Viron kaverit kävelivät paikalle, vaikka eilen ei ollut asiasta mitään juttua. Kivaa!
Vähän sateli vettä, mutta paikka oli mainio! Lähes kaikki pudotivat takapyörän ojaan kaksiosaisen vasurin ekassa osiossa. Varmaan suunniteltua, mutta näyttävää ja viihdyttävää. Ihan kaikkia ei jaksettu katsoa vaan lähdettiin Viljandin kautta kohti Tallinnan toisenlaista todellisuutta.
Plussat
- kompakti reitti, ei juuri 50 kilometriä kauempana huoltoparkista käyty
- aivan erinomainen rallilehti! Myynnissä Circle K huoltiksilla. Selkeät kuvaukset ja kuvat kaikista katselupaikoista. QR koodilla suoraan ajo-ohje katselupaikalle (Waze)
- opasteet maastossa hyvin näkyvillä, pätkille osaisi mennä pelkästään niiden perusteella
- lippujen tsekkaajat ja muu henkilöstö iloisella asenteella, rallituristi tunsi itsensä tervetulleeksi
- Oliverin hieno suoritus. Kova veto, vaikka auton säädöissä saikin etua.
Miinukset
- vähän tasapaksu kilpailu muiden kuin Oliverin kohdalla
- jotenkin tylsä reitti
- yhdessä paikassa Waze olisi ajattanut pätkää pitkin katselupaikalle, mutta sen kun huomasi niin ei ongelmaa
- ruuhkat Otepään ympäristössä. Auttoi kyllä kun oli ajoissa liikkeellä.
- Sami Pajari. ei niinkään ajon suhteen vaan se mököttävä asenne kaikissa haastatteluissa. Varmaan siellä jotakin oli takana, mutta en pitänyt tyylistä.
Päällimmäiseksi jä mieleen hyvin järjestetty ralli ja varsinkin mainio rallilehti/sivut. Miksi Suomessa ei oteta mallia naapurista? Secton rallilehti ja katselupaikkojen kuvaukset? ovat kuin eri maailmasta, surkean huonoja Viroon verrattuna minun mielestäni. Rahasta se ei voi olla kiinni, ylimielisestä asenteesta enemmänkin.