Rallipäiväkirja

Kumu

Well-known member
Liittynyt
5.6.2019
Viestit
85
Sanoin ennen rallia kavereille että EK3 on just sellanen jossa ei oo periaatteessa mitään paikkoja mutta jonkun nuottiin ajavan nuottivirhepaikka josta tulee sitten huimat.
Juurikin näin!

Kieltämättä itsekin ihmettelin järjestäjän ratkaisua käyttää varsinkin sitä jälkimmäistä lentokenttätietä. Vieressä olisi esim. ollut perinteinen Sirkkamäki eli Rappaatlahdentie. Se tosin taitaa olla tänä vuonna Toyota testitienä, niin liekö siinä syy miksei ollut mukana.

Muutenkin todettakoon, että harvinaisen laajalle oli reitti vedetty. Mutta näissäkin on sitten se, ettei se aina ole järjestäjästä kiinni. Esim. Hankasalmella yleensä ajettu Havusalmi jäi tänä vuonna siitä syystä pois, koska ELYltä ei tullut lupaa käyttää valtiontien-osuutta.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16849
Sijainti
Tampereen lenkki
Kieltämättä itsekin ihmettelin järjestäjän ratkaisua käyttää varsinkin sitä jälkimmäistä lentokenttätietä. Vieressä olisi esim. ollut perinteinen Sirkkamäki eli Rappaatlahdentie. Se tosin taitaa olla tänä vuonna Toyota testitienä, niin liekö siinä syy miksei ollut mukana.
Joo olis toiminut kaikin puolin paremmin ajaa perinteinen Sirkkamäki EK3:na niin olisi jäänyt enemmän isoja teitä auki, nythän EK1 väliteiltä tai EK2:lta ei päässyt Hankasalmen suuntaan kuin kiertämämällä Kärkkäälän kautta.

Tämän EK3:n keskinopeus oli 144 km/h Bemarilla (japanilaiset Rally3:lla 141 km/h), ja matkalla yksi risteyskin...
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3887
Sijainti
JKL
Facessa oli juttua eli ELY keskus oli ilmeisesti hylännyt kisaan suunnitellun tien ja tuo kolmonen oli sitten sellainen viime hetken pakkoratkaisu että saatiin kilsat täyteen... Siksi tuo oli reitillä... Tietäen ELY keskusten kannan valtionteiden käyttöön, en epäile etteikö tuo olisi mahdollista...
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
919
Sijainti
Pohjois-Karjala
Revontuliralli 7.6.2025

Nykyään ei ihan aina ennätä penkalle, niin kesäkauden avaus vasta Hankasalmen F-Cupissa. Yhden jokkiskisan kävin toukokuussa kuvailemassa ja liekö se ollut jokin enne, kun tuli oltua sen jälkeen pari viikkoa kipeänä.

Perjantaina ajelin jälkilenkin (4 ja 5) läpi matkalla Keski-Suomeen, ja aika nopeasti se valinta tuli tehtyä että Myhinpää on toinen reissun erikoiskoe. Pohdin lähinnä kahden paikan välillä, 2 kilsaa lähdöstä ollut nyppyoikea kiinnosteli (tässä kävin reccellä ihan penkallakin) ja sitten loppupuolella 14 kilometrissä alamäkioikea säväytti, tätä oltiinkin harvemmin ajettu tähän suuntaan.

Aamulla mediakamppeiden haku Revontulesta, ja alkupään pätkät 1 ja 2 kiertoon. Kolmosen skippasin ihan puhtaasti ajankäytöllisistä syistä, yhdyn muiden mielipiteisiin siitä, että pätkä oli sijainniltaan melkoisen huonossa paikassa blokaten vahvasti liikkumista esim. ykkösen mahdollisille väliteille. Ykköseltä alkuperäinen suunnitelma oli mennä noin 9,5 kilometrissä olleeseen pyöreään vasuriin ylämäkeen, mutta läpiajaessa edeltävä sumputtava oikea kiinnosti paljon enemmän. Paikan kohtuullisen hankalan saavutettavuuden johdosta odottelin paikkaan melko maltillista yleisömäärää, mutta tässähän oli porukkaa vajaa 40 henkeä ainakin. Seuraavaan vasuriin oltiinkin vedetty sitten siimat oikein vanhan liiton ohjaavaan tyyliin, saakohan tuollaisia nykyään tehdä? Kärki tuli kyllä raikkaasti paikkaan, mukava kuunnella autoja aivan rajoitinta vasten ja sitten laitteiden asettelu hieman sumputtavaan oikeaan. Ei kuitenkaan ihmeitä, muutama kuljettaja kävi ulkomutkan pientä penkkaa kokeilemassa mutta varsinaisia likitilanteita ei ollut oikeastaan kellään. Ollikkala säväytti kärjestä ehkä eniten. Lanssitauon aikana hetken pööpöilyä penkalla, toteaminen että ei se tule hetkeen jatkumaan, joten takaisin autolle ja pohtimaan seuraavia kuvioita.

Sairastelun myötä totesin, että tänään maltti on valttia, ja päätinkin ajaa Myhinpäähän sulun sisään, ja mennä kokeilemaan 14 kilsan alamäkioikeaa. Muutama kuuro tuli vettä autossa istuessa, mutta pätkällä kävellessä ei enää satanut sitten. Porukkaa tähän jälkimmäiseen paikkaan ilmestyi ehkä parikymmentä henkeä, osa kyttäsi seuraavaa vasuria alamäkeen, joka myöskin aika huima paikka. Tuukka Kauppinenkin oli katselemassa täällä rallia. Heti ensimmäisenä autona Piironen pistikin pilkistä rehdisti pelit vinoon, ja nuotin kärki tuli muutenkin komeissa luisuissa. Sladeja riittikin oikeastaan nuottiluokkien loppuun jonka jälkeen meno rauhoittui huomattavasti. Yksi pimeeseen ajanut Volvo sekoili jotain mutkan entryssä, ja tuli huomattavasti muita leveämmällä linjalla. Loppupäähän meno selvästi rauhoittui, kärjelle suunnattu paikka tämä selkeästi olikin. Tätä paikkaa voisi MM-rallissakin kokeilla, jos vaikka ensi vuodelle kääntäisivät Myhinpään suunnan. (Olisivat voineet kyllä käännellä jo tällekin vuodelle).

Kiva rallireissu kuitenkin, jatketaan omien kuvauspaikkojen hakua jatkossakin :cool: Seuraavasta reissusta ei olekaan hajua, mahdollisesti Kouvolan SM-ralli, rooli on vielä avoin.

Ja videota:
 

Kumu

Well-known member
Liittynyt
5.6.2019
Viestit
85
Facessa oli juttua eli ELY keskus oli ilmeisesti hylännyt kisaan suunnitellun tien ja tuo kolmonen oli sitten sellainen viime hetken pakkoratkaisu että saatiin kilsat täyteen... Siksi tuo oli reitillä... Tietäen ELY keskusten kannan valtionteiden käyttöön, en epäile etteikö tuo olisi mahdollista...
Näin juuri oli! Havusalmen valtiontielle tehtiin viime kesänä ojien kaivuuta ja uudet murskat ajoivat myös siihen. ELY ei halunnut, että vastakunnostettua tietä tullaan rallilla pilaamaan. Toki se on vähän outoa, että myös Sirkkamäentielle oli ajettu juuri uudet murskat…
 

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
553
Rally Due Valli 2025

Jälleen lähdettiin Italiaan ja 49min mittainen vlogi sieltä tarttui kasaan! Taas kerran matkaan sattui kaikenlaisia käänteitä, yllättäviä tilanteita ja äärimmäisen tiukkaa sekuntitaistelua maaliviivalle asti! Reissun tavoitteena jälleen kerran: tosissaan muttei liian vakavasti!

 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1633
Sijainti
Porvoo
PH-Peltiasennus ralli 28.6.2025.

Tällä kertaa suuntana Karjaa. Perjantai jäi välistä kun ei yhden pätkän takia viittiny paikalle ajaa, vaikka EK1:sen vanha 100-rallin paikka houkuttikin. Ilma teki varmasti tehtävänsä, koska mitään ei oikein missään ollut perjantain mutakeleillä.

Matkaan aamulla ja päätettiin ajaa EK5 läpi kun oli ”uusi” tähän suuntaan. Mikään ei oikein iskenyt, tai no puolen välin s-mutkat oli mielenkiintoiset, mutta ei sinne päässyt mitenkään niin päädyttiin sitten että mennään kolmoselle. Nelosen alamäki vasemmasta oli kuulemma kova ennakkohype, mutta jo viikolla oli selvää että jos se ei toimi talvella (oltiin 2005 VM Iltarallissa) niin ei se ole kesällä sen kummoisempi paikka. Eikä siinä sitten mitään ollutkaan. Niinpä kolmoselle. Arvottiin maalin ja Rengas Turku ralli paikan välillä ja päädyttii jälkimmäiseen. Latomutka oli meistä kuskin silmin liian ”pelottava” jotta siihen tultaisiin kovaa. No eipä ollut meidän paikassa sen kummempaa menoa. Reunalla roikuttiin, mutta ehkä aavistuksen mutainen keli vei vauhdeista parhaan terän.

Tämän jälkeen kutosen alkuun jossa oli aikalailla kaikki muutkin. Seiska oli toisena vaihtoehtona mutta kun kolmosella ei mitään tapahtunut ei jääty odottamaan sitä. Eipä sen puoleen, ei olisi Valkosen paikka tarjonnut mitään niin ihan hyvä ottaa suunta kotia kohti ja kutoselle, olihan myös odotukset paikkaan melko kovat. Hienoja liippejä nähtiin, mutta ei oikein muuta. Toki paikka on edelleen todella hieno katsoa että siinä mielessä oikea valinta.

Kaikenkaikkiaan, rallia oli taas mukava olla katsomassa vaikka tilanteita ei verkkokalvoille sattunutkaan. Ja kuivanakin säilyttiin niin mikäs siinä. Parin viikon päästä Kouvolaan.
 
Ylös