Rallipäiväkirja

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
408
Sijainti
Vantaa
17.5.2025 Rallybaron Mäntsälä-ralli

Mäntsälä mielessäin oli tuossa tällä viikolla ja niiinhän sitä tuli käytyä hissesarjan kesän avauksessa. Tällä kertaa mentiin aikalailla sokkona ja reitti ekaa kertaa tietoon vasta siinä aamu 8 maissa, kun kävin rallipaketin ostamassa. Alkuperäinen idea oli, että ykkönen ja kutonen, niin saa kaksi pätkää vaihtui ykkösen ja kakkosen läpiajon jälkeen siihen, että löysin itseni Onkimaan huomiolta. Ei jostain syystä säväyttänyt nuo ekat ja toisaalta sitten taas nuo monet saatot sitten vesittivät aikataulun ja vaikka sinne kutoselle olisikin ehtinyt, niin olisi kuitenkin joutunut aika pitkälle jättämään auton ja siihen ei sitten enää motivaatio riittänyt.

Ja loppujen lopuksi oli ohan onnistunut tuo paikan valinta, vaikka olikin huomiolla ja "kaikki tietää sen". Aika siististi tulivat läpi, alussa yhdellä satakakslaiskalla meinasi vähän lähteä hanskasta, mutta sai pelastettua. Muuten melko siistiä, ei mitään ihmeellisyyksiä ennen nuottiluokkia, jolloin tuo paikka pääsi paremmin oikeuksiinsa. Kovemmat vauhdit ja leveämmät luisut tekivät lopulta sitten sen, että Crazy Mike kippasi Bemarinsa siihen, melko pehmeästi kaatui ja molemmat ok. Plosila meinäsi kanssa vetää ojan puolelle ja hollannin hampurilaisellakin melko leveä linja, mutta ei kaatanut.

Sää oli omasta mielestä ihan hyvä, mutta penkalta kuului mielipidettä, että olisi saanut vähän lämpimämpää olla. Aamulla toki satoi, mutta loppui siinä kymmenen nurkilla se.

Ja sellainen pikku juttu siinä kävi, että saattotauolla kävivät jotkut pikkupojat nappaamassa siiman pois. Ei se toki mihinkään vaikuttanut, kun ei edes sinne tielle näkynyt.

Ja videota tässä:
 
Viimeksi muokattu:

Kumu

Well-known member
Liittynyt
5.6.2019
Viestit
85
15.5. Rallybaron Mäntsälä-ralli

Penkkakausi käyntiin omalta osalta Mäntsälässä.

Kävin jo reilu viikko sitten ajamassa reitin läpi ja omaan silmään säväyttävimmät paikat oli kaikki huomioilla. Siispä otin pääkohteekseni EK4:n alun nypyn ylityksen, jossa sähkölinjat menivät hämäävästi suoraan tien kääntyessä nypyn päältä aavistuksen oikealle. Pohdin, että tie saattaa kääntyä liian vähän siihen, että olisi kunnon runkitalkoot luvassa, mutta luotin kuitenkin, että jollain linja voi olla aavistuksen pielessä ja sitten mentäisiin.

Ajan tappamiseksi tiirailin EK1:n peltoristeyksessä n. 60 autoa ja sitten otin suunnaksi EK4:n, koska halusin olla siellä hyvissä ajoin.

Koin pienen pettymyksen, kun saavuin EK4:n paikkaan. Nypyn päälle oli ”raksa-tötsien” avulla viritetty oikein näyttävä ohjaava siima ja sehän muutti paikan luonnetta kummasti. Noh, en antanut sen häiritä, vaan aloin puputtaa eväitä ja katsella tasanopeus-luokan vauhdin hurmaa. Olin tosiaan paikalla niin hyvissä ajoin, että tuolloin lisäkseni penkalla tuntui olevan paikallisia maa -ja metsästysukkoja ja heidän susitarinoita kuunnellessa meni tunteroinen nopeasti.

Paikka oli lopulta oikein vauhdikas ja näyttävä, kun samoilta jalansijoilta näki seuraavat, paaleilla kavennetut mutkat hyvin. Ohjaava siima sekä aavistuksen liian loiva mutka jättivät rungit kuitenkin seuraavaan kertaan.

Tästä huolimatta oikein mukava rallipäivä ja kelikin oli mielestäni sopiva, kun oli hyvät (lämpimät) varusteet.

Penkkakausi jatkukoon muutaman viikon päästä Hankasalmella!

PS. Note to self: kun ajat reittiä läpi, kytke auton karttanäyttö pois. Itseltä meni kisan paikka aivan ohi suun, koska luultavasi olin sivusilmällä vilaissut auton näytöstä, että ”jaaha seuraava mutka näyttääkin kääntyvän jyrkästi vasemmalle…”
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1629
Sijainti
Porvoo
Mäntsälä ralli 17.5.2025

Lähirallia pukkasi. Koska eilen kotosalla oli yökyläsynttärit tyttärellä, niin tiesin että en aio aamulla ajaa pätkiä läpi. Siispä veivasin ykkösen, kakkosen ja nelosen läpi jo viime viikolla. Nelosesta oli kovat odotukset mutta eipä siellä itselle säväyttänyt mikää, niin päätös oli heti selkeä, että ”Felke rallin” paikkaan toiselle kierokselle. Lukonkulma EK5 on ehkä tylsin ek koko etelä suomessa.

Mikä sitten valinnaksi ekalle rundille ennen taukoa? Ykkösellä ei säväyttänyt muu kuin pikkutien tippuva vasen, joten kun näin alkuviikosta ett siinä on huomio, niin valinnaksi jäi kakkonen. Kakkosella houkutti myös se että kun sitä ei oltu ajettu pitkään aikaan, eikä ollut mitään incareja tarjolla. Ajettuani läpi, ei pätkällä houkuttanut kuin loppupään kirrava oikea ja risteys vasen jossa olin ollut tuossa katsomassa -02 kun Bosse veti pihalle siinä (Mm. 127 paalipaikka meni ihan ohi). Sinne siis.

No paikalle tultaessa vähän yllätyksenä maaliennakot oli ohjaamassa risteyksen kireyden. Nimenomaan eturunkeillessa tuo kireys oli vaikea hahmottaa. Eipä tässä sitten mitään oikein tapahtunut. Pitkä näkemä oli plussaa. Saattojen jälkeen kohti kutosta. Ei tarvinnut paljon miettiä että katsooko vielä pari autoa vai ei. Poislähtiessä välitietä pitkin, kiukkunen talonisäntä kuvaili ohimeneviä autoja. Varmaan soitteli poliisille meistä. 😂

Kutoselle tultaessa yllätti paikan ihmisten vähyys. Ajattelin että tänne tulevat kaikki (no lopulta siellä sitten varmaan ”kaikki” olikin). Heti nr.3 roikkui ja sitten Amazoni korkkasi paikan ja sen jälkeen alkoi aikamoiset Mayhemit tän päivän standardeihin nähden. Lopulta eräs ulosajanut kuski soitteli lähtöön ja sen jälkeen paikkaa varoitettiin lähdöstä. Syytä tähän en tiedä. Mutta näin tällä kertaa. Mitä muutamaa ulosajanutta ”haastattelin” niin paikka vaan yksinkertaisesti tuli silmille. Ei sen kummempaa. Kolhut oli lähinnä vain henkisiä. Lopulta nr. 90 eteenpäin vielä pari ulosajoa ja hienoja liippejä.

Hyvä päivä ja kohtuu hyvä ilma. Vähän viileä mutta ei pölynyt.
 
Viimeksi muokattu:

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3874
Sijainti
JKL
Mäntsälä ralli 17.5.2025
Lopulta eräs ulosajanut kuski soitteli lähtöön ja sen jälkeen paikkaa varoitettiin lähdöstä. Syytä tähän en tiedä. Mutta näin tällä kertaa.
Löytyy rallin säännöistä tähän peruste. Tuskin sillä soittamisella oli varoitusten alkamiseen suurempaa vaikutusta. Varsinkin jos johtokeskuksessa ollaan oltu hereillä...

23.9. VAROITUS
Kun yksittäiseltä erikoiskokeelta ilmoitetaan samalla etäisyydellä EK:n lähdöstä useammasta ulosajosta (useita ulosajoa samassa paikassa) aiheutunut keskeytysilmoitus, johtokeskus
ilmoittaa ko. ek:n lähtöön varoituksen käyttöönotosta. Varoitus ilmoitetaan suullisesti kilpailijoille jotka ovat kyseinen ek:n lähdössä ja odottavat lähtöaikaansa. Kilpailijalta on otettava
kuittaus tiedonannosta. Kilpailija saa tehdä kyseisestä paikasta merkinnän tiekirjaan.
Varoitus sisältää tiedon haastavasta kohteesta erikoiskokeella sekä arvioidun etäisyyden
ko. kohteeseen mitattuna EK:n lähdöstä
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5824
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Rallybaron Mäntsälä-ralli 17.5.2025

Odotettu penkkakauden avaus itselle. Reitti oli tiedossa jo etukäteen ja sehän oli aivan mahtava. Ratamestari ei ollut tyytynyt tavanomaiseen vaan nyt oli todella haettu vaihtelua ja wanhoja kunnon ralliteitä. Kisaa edeltävän vuorokauden aikana olin menossa milloin ykköselle, milloin kakkoselle ja milloin kolmoselle. Lopulta valinta kohdistui kakkoseen. Kun google maps näyttää ajoajaksi kotipihasta pätkälle 12 minuuttia niin tietää, että on ns. kotikisa kyseessä. Auto parkkiin yhteen niistä kolmesta ruudusta joihin Juholantiellä sen pystyi jättämään ja suunta pätkän maalipäähän, huomion jälkeiseen pudottavaan oikeaan. Ei toiminut, ei sitten yhtään. Yrkkää ei ollut edes nimeksi ja jos penkalta ei olisi löytynyt mukavaa juttuseuraa, olisi tullut varmaan ihan paha mieli. Kun penkkaväkeä hemmoteltiin vielä saatolla, niin totesin siinä vaiheessa, että eteenpäin. Olin jo ennakkoon päättänyt mennä Soukkion (EK6) assuosuudelle johonkin mukavalta tuntuvaan paikkaa - ja niitähän siellä riittää. Toistaiseksi tuntemattomasta syystä vaihdoin kuitenkin suunnitelmaa lennosta, ja kun aikaa oli, niin koukkasin pohjoisen kautta välitielle. Aikomuksenani oli sitten kävellä lähtöön päin ja katsoa tilanteen mukaan, kumpi tutuista huomiopaikoista houkuttelee enemmän. Siinä kävellessäni huomasin, että ns. Valovaaran paikkaan oli kertynyt jo aika paljon väkeä. Itsekseni mietin, että siinähän saavat sitten kesken pätkän vaihtaa paikkaa, kun parin sadan metrin välein odottavilla huomioilla alkaa rytistä. Kisa oli saattojen johdosta n. puoli tuntia aikataulusta myöhässä, joten paikkaa sai ihan rauhassa mallata. Lopulta päädyin pätkän ensimmäiselle huomiolle, vähän linjavikaiseen putoavaan vasuriin. Ensimmäiset autot eivät Kemppaisen Kadettia lukuunottamatta juurikaan mitään tarjonneet ja kun vieressä penkalla ollut järkkäri sanoi, että "nyt tuli viesti että Starletti meni tossa seuraavalla huomiolla" (kuulohavaintoa ei tullut, vaikka paikoilla ei montaa sataa metriä väliä ole), suunnistin oitis sinne. Nostoväkeä ei ollut kuin kourallinen, ja kun auto oli hieman hankalasti puiden välissä, saatiin sitä pienellä porukalla hetken aikaa liinan avulla taitella ensin pyörilleen ja sitten riittävän sivuun. Ajattelin katsoa tuossa loppuletkan, mutta kun ensimmäinen saattotauko tuli, ja Valovaaran paikasta valui porukkaa katsomaan Starletin raatoa kertoen samalla, että sielläkin paikka vähän ns. lupailee, niin päätin siirtyä sinne - olisi ainakin lyhyempi matka sitten takaisin autolle. Noh, kuten tässä vaiheessa on hyvin tiedossa, se olikin sitten aikamoinen jackpot sekä paikan että ajoituksen osalta. Muutama auto ehti saaton jälkeen mennä ennen kuin Amazon korkkasi paikan. Ja sitten alkoikin sellainen mayhem, että en sen 36 vuoden ja yhden viikon aikana, jona olen ralleja penkalta seurannut, ole moista kokenut. Lukumääräisesti autoja nostettiin vielä enemmän 1998 Sparco-rallin EK1:llä, mutta toiminta muuten oli huomattavasti vaatimattomampaa, joten tämä eilinen menee kyllä henk.koht. listalla heittämällä kärkeen. Homma toimi eilen muutenkin hienosti, paikalla oli ammattiyleisö ja se kyllä näkyi. Porukka oli kaikilta osin esimerkillisesti sijoittunut, raadot saatiin ripeästi sivuun ja piiloon ja varoittaminen toimi. Joku taisi penkalla todetakin, että meno on - positiivisessa mielessä - kuin ennen vanhaa konsanaan. Tämä on helppo allekirjoittaa. Tahmean alun jälkeen lopulta aivan fantastinen rallipäivä, josta riittää mehusteltavaa vielä pitkäksi aikaa.

Kiitämme:
+ Rallijumalia
+ Reittiä
+ Automäärää varauksin
+ Kanssayleisöä

Moitimme:
- Yleisölle kireää aikataulua
 

Mahlainen jarruton

Well-known member
Liittynyt
23.3.2008
Viestit
173
Sijainti
Piilossa
Juu, onhan sitä tässä tullut mietittyä, että olisihan sitä voinut kodin sijaan kutosellekin... Ei kyllä uskoa paikan toimivuuteen ihan tuossa mittakaavassa ollut.
 
  • Like
Reaktiot: DC

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1629
Sijainti
Porvoo
Rallybaron Mäntsälä-ralli 17.5.2025
"nyt tuli viesti että Starletti meni tossa seuraavalla huomiolla" (kuulohavaintoa ei tullut, vaikka paikoilla ei montaa sataa metriä väliä ole), suunnistin oitis sinne. Nostoväkeä ei ollut kuin kourallinen, ja kun auto oli hieman hankalasti puiden välissä, saatiin sitä pienellä porukalla hetken aikaa liinan avulla taitella ensin pyörilleen ja sitten riittävän sivuun.
Tästä tuli tosiaan kuulorunki meille sinne alas mutta aika harva liikkui huomiolle siitä Valovaaran pellolta kun se sillain lupaili. Oli tosiaan aika oma paikka Starletille. Tuo oikeahan on miltei aina ollut huomiolla mutta aina välillä se ottaa jonkun.
 
  • Like
Reaktiot: DC

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
849
Jep jep.

Mäntsälässä oltiin ja omia paikkoja taas vähän haettiin, ei ehkä olisi pitänyt. Kakkosen Fiat-paikkaan paukattiin myöhässä ykkösen pelloilta ja Kymäläisen paikka ei kutosen noin 5,5:ssä kilsassa tarjonnut huimaa vauhtia ja roikkuja kummempaa. Kesäkausi on nyt kuitenkin avattu ja sehän maistuu. Perjantaina varmaan Turkuun ja parin viikon päästä Ruotsin EM:ään.

Kiitokset @Fiesta pätkä-asiantuntijuudesta lauantai-aamun puheluissa ja @cesar pitkästä aikaa jälleennäkemisestä 👍
 

Kenda

Well-known member
Liittynyt
11.10.2015
Viestit
2726
Sijainti
Penkalla
Viimeksi penkalla viime vuoden Lahden hisseeeäm-äsämmässä ja nyt heti taas perään Länsirannikon rallissa.

Perjantai: Taas vaihteeksi Ohensaaren eekoolle, jossa viime vuonna kuulorunki Korholan peltoonvedosta omaa kuvauspaikkaani seuraavan suoran jälkeisestä oikeasta. Tänä vuonna ajattelin olla fiksumpi ja menin siihen Korholan paikkaan, No, paikassa ei edes liippiä. Kuulorunki bemarista nr.96, paikasta jossa olin vuosi sitten... Ei ole Ohensaari suotuisa mulle. Autojen loputtua ajamaan valoilla seiska läpi, ja sen jälkeen saukonojalle tutimaan huonot, mutta lyhyet yöunet.

Lauantai: Paikanvalinta osui Saukonojan koululle, koska oli järkevän kävelymatkan päässä sellaisesta välitiestä josta pääsi eri ajokertojen välillä pois pätkältä(siirtyminen EK7:lle siis oli suunnitelmissa). Lopulta tilanteita koululla oli sen verran että maha tuli täyteen ja lähdin neloselta suoraan kotiin. Seuraavaksi taas jossain, joskus.

Neloselta Klippi ->
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1629
Sijainti
Porvoo
Länsirannikon ralli 2025

En edes perjantaina uskonut lähteväni kattelemaan kisaa kun pätkät oli niin mielikuvituksettomia. Oikeasti, näitä samoja pätkiä ja vielä samaan suuntaan ajeltu viime vuodet. Kääntäisivät edes reitin tai jotain.

Aamulla sitten heräsin aikaisin ja katsoin että hyvää ilmaa luvataan Turun suunnalle niin mitäpä sitä kotona, harmittaisi jos en lähtisi ja ei muuta kuin nokka kohti Saukonojaa. Kiireeksi se sitten muuttui kun ei ollut suunnitellu lähtö niin koin helpoimmaksi ajaa pienelle välitielle, jotta pääsen heti näkee autoja jos myöhästyn lähdöstä. Olin risteyksessä nollien aikaan josta kallionkierto vasuriin. Laskin että Mäntsälässä toimi peltomutka niin josko nyt myös. No ei ollu peltoa vaan niitty. Paikan päällä oli hyvä katselupaikasta näki myös koulun mutkan. SM kärki tuli paikan hienosti ja sitten Iivari ihan omalla linjalla ja myös ylikovaa mutkaan. Subaru oli melko syvällä ojassa, mutta kyllä se sieltä lopulta sitten nousi kun porukkaa oli tarpeeksi liinoissa. Paikassa ei muuten ollut sitten tapahtumia, yks BMW vähän roikotti. Koululla meni neljä jotka kyllä näki tästä vasurista mutta olihan ne vähän kaukaa. Silti jotenkin hyvä yrkkä ja meininki, niinpä päätin meen kotimatkalla vielä Pöylän EK:lle.

Paikaksi valitsin risteysvasurin jossa ensimmäisellä kierroksella meni Civicci. Pohdin että jos paikka olisi tästä johtuen muuttunut. Ei ollu, mutta hyvää liippiä ja paikassa oli todella pitkä näkemä. Tässä katsoin loput ja kotia kohti. EK7 ei enää houkutellut.

Onneks lähdin. Hyvää kisaa, hieno ilma ja useampi tilanne. Kyllähän se sopi mainiosti lauantaille. ✌Seuraavaksi Karlstadiin.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1629
Sijainti
Porvoo
Royal Rally of Scandinavia 2025

Tiistaina lautalla kohti Ruotsia. Tiedossa oli että uusia pätkiä on useampi tai suuntaa kännetty, niin oli parempi lähteä matkaan ajoissa. Keskiviikkona ajo Karlstadiin ja matkalla käytiin katsastamassa EK 2/4 ja EK3/5. Päivän loput oli tuttuja aiemmilta vuosilta. Kummastakin uudesta löytyi paikkoja mitkä houkutti. Sitten keskustaan ja illalla käytiin katsomassa huoltoparkki. Aika vaiheessa koko parkki oli, niin ei tullut sitten pidempään siellä pyörittyä. Torstaina aamiaisen jälkeen ajelemaan EK11/13, 14/16 ja 15/17. Tämän jälkeen Shakelle katsomaan ns. aika-ajot.

Aika-ajot olivat melko köyhät, Shakehan oli pätkänä aika paska. Pelkkää suoraa ja loivia mutkia. Ei mitään teknistä, paitsi alun kessut, mutta sinne ei päässy mistään. Toki ei pätkälle päässyt muutenkaan mistään, niin käveltiin n.500m maalista vasten ylämäki vasempaan. Ei kummempia suoritteita. Tämän jälkeen kylien kautta kohti EK1. Tätä pätkää ei ajettu läpi vaan katsastettiin alun hiekkatie ihan kävellen läpi. Paikaksi valikoitui etumerkillä ollut oikea, jossa hämäsi puunkeruupaikka risteyksen yhteydessä. Tässä odotukset olivat kovemmat leveämpään linjaan, mutta ainoastaan Allen tötöili ja oli melko lähellä katsojia, kun otti risteyksen liian aikasin. SM kuskit käveltiin katsomaan aiempaan linjavika vasen, tiukka vasen yhdistelmään, jossa oli enemmän suomalaisia ja toki tuttujakin, mm. @Ojarumpu.

Perjantaina suunnattiin päivän ensimmäiselle erikoiskokeelle, Grönlundiin ja ns. McRaen mutkaan. Valitettavasti vaikka läpiajaessa paikka vaikutti hienolta, niin sateen liukastama/mutaama tie ja yleisön sijoittuminen teki sen että ei paikassa ollut sitten kuin leveitä linjoja. Pitkästä näkemästä plussaa. Mielenkiintoinen episodi oli kun SM kuskien ek-päällikkö (?) tuli Transitilla ennen SM kuskeja paikalle ja keksikin siirtää porukkaa 15m taaemmas sisäreunasta ja alkoi jo paukuttaa tolppia maahan, jolloin paikassa olevat järkkärit tulivat kertomaan järkeä päähän ja sitten siima tulikin vain 5m päähän tiestä. Kuitenkin tässä oli jo katsottu kummatkin ERC kierrokset ilman siimoja, niin luulisi että siinä vaiheessa olisi tullut huolia jos paikka ei olisi turvallinen. Kaveri sitten sääti niiden tolppien kanssa siten että jo viimeinen nolla-autokin odotteli Transitin takana, jotta EK lähtisi ajallaan liikkeelle. Tässä tosiaan vielä SM kuskit, jonka jälkeen nokka kohti Gårdsjön erikoiskoetta. Gårdsjössä ajatuksena oli viimeinen kirraava vasen, mutta paikalle tultaessa oli jo eka ERC veto paskonut sisämutkan ihan ruvelle ja päätettiin jatkaa matkaa n.2km ennen maalia olleeseen pitkään vasuriin. Paikka oli aika maltillinen ja SM kuskeja mentiin katsomaan pienempään kallionkierto oikeaan. Leveitä linjoja mutta siinäpä se. Hauskana tapahtumana paikkaan keskeytti SM-luokan C3 pari ja niiden kartturi olikin melkoinen paikan metsästäjä ja toi sitten meille Ruotsin sarjan nuottivihon tarkastettavaksi. Päästiin sitten ihmettelemään lauantain paikkoja ja niiden nuotteja. Pätkältä poiskäveltäessä piti taas olla yksi järkkäri jolla ei ole käytännön järkeä päässä. Autoja ei ollut tullut 15min. mutta metsään olisi pitänyt mennä rämpimään kilometrin verran. Emme menneet ja lopulta muutkin katsojat seurasivat meitä ja tulivat perässä tiellä ja sekös järkkäriä ärsytti.

Lauantaina päätettiin mennä Bjurerudin erikoiskokeelle katsomaan ekat ERC kierrokset. SM sarjaa emme ajatelleet jäädä enää odottamaan, kun oli lautta lähdössä vielä illalla. Bjurerudissa paikaksi valikoitui ensimmäinen pitkän pitkä vasen joka kirrasi lopussa. ERC ei tarjonnut kuin hienoja liippejä ja Jylhän spinnin. Mutta tie kesti huomattavasti paremmin kuin Gårsjössä joten tässä oli mukava katsella, jos ei oteta lukuun Ruotsalaista kummallista tapaa että kameramiehet voi tulla kaikkien eteen viime tingassa kuvaamaan tien reunaan ja järkkäri ei sano asiasta mitään. Muut joutui kyllä peruuttamaan mutta kameramiehet saivat olla puolen metrin päässä tiestä. Eikä heillä ollut edes liivejä vaan olivat tätä Blomgrens rallyfilmer yms. sakkia, paikallisia youtube kuvaajia. Joltain oli jo pakko kysyä että "Meinaatko oikeasti jäädä siihen" ja sitten tuli jotain mutinaa perään mutta kaveri siirtyi sentään vähän kauemmas, mutta eteen silti. Kahden ERC kierroksen jälkeen nokka kohti Ölmen erikoiskoetta. Täällä päädyttiin lopun nyppy oikeaan keskellä peltoja mutta paikkaan olikin laitettu ERC mainosportti ja se oli oikeastaan siinä. Nythän se ei enää hämännyt ketään. ERC kierros läpi ja autolla 3h Tukholmaan.

Kaikenkaikkiaan hyvä reissu. Ehkä hieman vaisu ERC osanotto, mutta Portugalin ja Sardinian välissä on vain kaksi ja puoli viikkoa väliä niin ei oikein tuo Rally2 kärki joka kiertää WRC:tä niin siirry Pohjoiseen viikoksi ralliin. SM puoli oli hauska nähdä mutta ei sen suuremmin silti säväyttänyt. Ehkä omansa tekee sen, että tämän kartturin kanssa juteltua niin SM kärki tarkastaa nuo järjestäjän nuotit mutta puolet ajaa ihan suoraan niiden pohjalta ja se on selvä että vauhdit tippuu silloin.

Ehkä ensi vuosi jää väliin jos tuolla ei ole enempää ERC osallistujia. Silti suosittelen kaikille. Tiet oli paikoitellen tosi hienoja "kuninkaan" teitä. Suomalaisia tuolla oli paljon. Kiitos kaikille jotka tunnistaa. Oli mukava jutella milloin kenenkin kanssa pätkistä ja muusta. Eritoten toki nimimerkki @Ojarumpu :lle eturungista ja niiden veivaamisesta. :)
Tässä perinteisesti pieni tuubi video paikoista.
 
Viimeksi muokattu:

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
849
Ruotsin EM

Aloin pohdiskella jo useampi vuosi sitten, että kyllähän sitä ulkomaillekin pakalle pitäisi lähteä, kun sen vajaa kolme vuosikymmentä on jo Suomenkin sorateitä katsojan ominaisuudessa koluttu. En oikein edes tiedä miksi olen tehnyt reissuista niin vaikeita itselleni, mutta tulipa nyt murrettua sekin "kuparinen" viikonloppuna, kun kaveri ilmoitti vuoden alussa että yksi voisi vielä mahtua majoitukseen.

Keskiviikkona lentelin Osloon n. 75e hintaisella iltapäivälennolla, ja parin tunnin ajan tappamisen jälkeen suuntasin Karlstadiin vievään junaan. Junamatka sujui mukavasti, kun viereisestä vaunusta sai suolaista huikopalaa ja mukana oli Heikki Silvennoisen elämäkerta. Karlstadiin saavuttuani kävin häiritsemässä nimimerkin @Fiesta illallista ja noudin GoMoresta vuokraamani vuokra-auton. Tämä palveluhan on siis autoversio AirBnB:stä; yksityiset ihmiset pistävät autonsa vuokralle, ja huomattavasti isoja vuokraketjuja edullisempaan hintaan. Tiesin autoa vuokratessani, etten tarvitse mitään tilaihmettä, joten valinta osui myös taloudelliselta kannalta järkevään Chevrolet Sparkiin. Moottoritilavuus oli litran luokkaa ja omistaja kehui auton väritystä "cocktail-grönaksi". Melkoinen vehje pätkien kiertelyyn, onneksi ei ollut liikaa tuttuja näkemässä.Otin auton ajoon ja suuntasin majoitukseen lähelle Väsen kylää, ajaen samalla mikkihiiri-erikoiskoe 1:n läpi. Illalla päästiin lopulta semiajoissa nukkumaan ilman pelkoa aikaisesta herätyksestä.

Torstai-aamu alkoi hissun kissun luonnonvaloon heräillessä Ruotsin maaseudulla. Aamiaisen jälkeen tehtiin kahden auton sotasuunnitelma, jossa kaveri hyppäsi vihreään paholaiseeni ja ajoimme lauantain pari pätkää läpi ennen siirtymistä iltapäivän shakelle. Toinen autokunta käväisi Väsen maalaismarkkinoiden kautta samaan kohteeseen. shakella ihmeteltiin Fiestan jo mainitsemassa nousevassa vasurissa, joka oli varmasti yksi tylsimpiä katselupaikkavalintoja ihan hetkeen. ERC-letkan jälkeenlähdimme pikkuhiljaa pitsan kautta valmistautumaan EK1:een. Sieltä paikaksi valikoitui hieman linjavikainen sumppunööli ja ysikymppi-vasurin yhdistelmä. Paikassa oli semisti suomalaisia, joten pimenevä ilta meni lähinnä rupatellessa ja SM-Volvojen alustan käyttäytymistä arvioiden analysoiden. Majoitukseen päästiin ennen puoltayötä.

Perjantai-aamun herätys tiedettiin reissun aikaisimmaksi, ja sitä se toden totta oli. Viiden korvilla noustiin ja pitkähkön siirtymän myötä välitiellä EK2:lla oltiin puoli seitsemän jälkeen. Kilsan jallis viime vuoden italialaisten peltopaikkaan osoittautui tyhjäksi arvaksi, niin raskas oli sateen liukastama tie ja nöölille nousu, kuten edellisessä viestissä jo kerrottiinkin. Perjantain iltapäivän ei pitänyt sitten tarjota ihmeitä, joten otimme helpoksi vaihtoehdoksi Colins Crestin hyppyrin jälkeisen maalivasurin, joka tarjoili ekalla kierroksella Verstappenin ja "pumppu-Fiestan" roikut ja hyvää liippiä. Verstappen + muutama Volvohan lipesi sitten seuravaalla vedolla samalla pätkällä pari kilsaa aiemmin hakatuissa ässissä, joka kuulemma on kuin onkin vanha pelipaikka. Itsellä tuo paikka ei videon perusteella herättänyt mielipiteitä suuntaan tai toiseen, ja eikä tiedustelujoukkommekaan erityishuomiolla paikkaa ollut noteerannut. Nukkumaanmeno venähti noin puoleen yöhön, jolloin uni olikin jo kovasti silmäkulmassa. Hirvi- +peurahavainnot pitivät kuitenkin ajosilmät virkeänä, kunnes pään sai lopulta painaa tyynyyn. Niin vain tästäkin päivästä selvittiin.

Lauantaina heräiltiinkin "vasta" kuuden jälkeen,sillä illalla hieman extemporena halusimme lähteä kokeilemaan aamupäivän ratoksi EK10:n about puolivälin hieman tippuvaa, pitkää, avointa vasuria. Meno näyttikin ERC:n osalta varsin hyvältä kovine kyytineen ja liippeineen, mutta koska pääpaikaksi lukittu EK14:n mesta odotti, aloimme tallustella takaisin kohti autoa. Käppäillessämme autolle, totesimme että eräs terävä oikea oli meinannut syödä ainakin pari autokuntaa, ja päätimme venyttää aikatauluamme katsomalla ERC:n toisen vedon tässä mutkassa ennen iltapäivälenkille siirtymistä. Isot pojat tulivatkin hyvin ja pari tilanteenkin näköistä suoritetta oli. Hieman vaikeaa oli lähteä näin "lupailevasta" paikasta, mutta kun fokus oli iltapäivässä, niin sinne lähdettiin. Noin tunnin siirtymän jälkeen saavuimme EK14:n 13,3km putoavaan vasuriin, johon oli hakattu aukko ilmeisesti metsäkonetta varten jokunen kuukausi tai ehkä vuosi takaisin päin. Aukko oli niin osuva, että olin toissapäivänä sitä ajaessa itsekin hairahtua noin kuudenkympin kyydistä jatkamaan nypyltä suoraksi. En tiedä, olisiko cocktail-Chevyni kestänyt sitä rytyytystä, mutta mieleen jäi heti, että nyt on hämy paikka.

Kesken ERC-letkan tulikin tietoa aamun pikikseltä, että sekä aamusta tuijottamamme pitkä vasen, että terävä oikea olivat molemmaat olleet kohtalokkaita yhdelle autokunnalle per paikka. Eka kierros ERC:tä iltapäiväpaikassamme ei vauhtia enempää tarjoillut, mutta kun kyyti nousi vielä napsun lisää kakkosvedolle, alkoi tilanteita syntyä. Lopulta kroatialaispari (lienivätkö aviopari vaiveli ja sisko?) korkkasivat paikan näyttävin pystyvoltein. Kartturi oli ilmeisesti painanut hätäpäissään myös SOS:a ja pätkä olisi keskeytynyt ellei viimeisiä oltaisi jo ehditty lähettää pätkälle. Loput 4-5 autoa tulivatkin paikan sitten varoituksella, ja ambulanssi ajoikin lopulta melkein Rampasen kiinni. Kuskit olivat kuitenkin molemmat ok ja hetken päästä tulivatkin jo SM-luokan ukot, joissa likitilanteita kummempaa ei nähty ennen kolmanneksi viimeistä Volvoa.Ysinelikymppisen, kuulemma paikallinen, kuljettaja tähtäsi suoraan pitkälle aukkoon, mutta auto pysyi suorassa ja näin ollen renkaillaan. Pari viimeistä autoa saatiin varoituksella läpi ja pätkä samalla pakettiin.

Muun reissuporukkamme majoitus oli rannikolla varattuna jo lauantai-illasta, joten minä ajattelin lähteä vielä Karlstadiin autoa palauttaessani lähteä ottamaan merkinnän EK17:n tuijotuksesta. Matkalla ajoin seuraamamme EK14:n alun jälkirunkina läpi vastaiseen, ja sieltä löytyikin samasta mutkasta Allenin ja jonkun SM:n Miragen raadot miltei päällekkäin samasta hakkuusta. Allenin kuvan lisäsinkin tämän rallin omaan ketjuun. Pääsin lopulta viimeiselle pätkälle, ja EK:n lopun - Fiestan mainitsema - ERC-mainosportti oli kyllä otettu jo alas, mutta pätkä oli mennyt lanssitauon arvoisesti poikki hieman ennen pääsyäni pelloille, ja näin ollen kisavauhtia kulkevia SM-sarjalaisia en enää päässyt näkemään.

+ majoituksen hinta per naama
+ auton vuokraus + hinta GoMoresta (kolme vuorokautta ja miltei 100km ylimääräistä varatessa sovitusta matkasta noin 120e)
+ vauhdikkaat pätkät
+ tuo ERC x 2 + SM-letka -kuvio lopulta toimi aika kivasti
+ järkkärit ja turhan niuhotuksen puuttuminen (ihmeteltiin, miten saatiin kävellä tiellä vielä hyvin vähäkin aika ennen ekaa autoa)
+ maisemat siirtymillä
+ ruotsalaiset vaikutti paljon positiivisemmilta ja mukavemmilta rallikatsojilta, kuin perus-pentit lahden tällä puolella
+ matkaseura + sivistävät keskustelut yllättäen ralliautoilusta
+ hyvät ja hyvin huonot jutut @Fiesta

- perjantaina sato vähän vettä.

Positiivisen puolelle siis kallistuu. Ei mikään levollisin ja palauttavin viikonloppu, mutta toisaalta oma valintahan se on aamuisin helvetin aikaisin herätä. Saattaa olla, että ihan Karlstadiin asti en jaksa lähteä tätä sirkusta katsomaan, sen verran on matkaa lähimmiltä kentiltä ja laivayhteyksiltä. Uskallan kuitenkin väittää, ettei tämä viimeiseksi ulkomaan rallireissuksi jäänyt.
 
Viimeksi muokattu:

Arskarally

Well-known member
Liittynyt
23.8.2022
Viestit
478
F-Cup Revontuliralli

Ei tullut kotiin kerrottavaa tälläkään kertaa, menin ykköspätkän loppuvaiheilla olevaan pyöreään oikeaan jossa jotkut vetivät pientä liippiä, mutta en siinä kovin kauaa ehtinyt olla kun tuli lanssitauko katsojan sairaskohtauksen vuoksi ja oma aikataulu alkoi painaa päälle. Katsoin autot sinne #60 paikkeille ja Goto ja muutama bemari luistelivat kivasti 😀
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5135
Sijainti
Parc Fermé
Revontuliralli 7.6.2025 (F-Cup)

Arskarally sen kiteytti miten itsekin kuvailisin tätä kisaa.

Pitkästä aikaa sain raahattua perseeni penkalle, ja EK1:lle joka Kalliokosken nimellä tunnettiin tällä kertaa. Paikkana valtionmerkeillä varustettu alamäkeen kallistuva vasuri. Todella huono paikkavalinta tapahtumien suhteen, ei jonopyörää kummoisempaa. Mutkaa paria aiemmin Lindroos päätti pyöräyttää BMW:n peltomutkissa mukkelismakkelis ja mutkaa myöhemmin taas ilmeisesti joku loppupään autoista lipsahti ojaan nostosuoritteen arvoisesti. Pätkältä poistuttaessa tuntui muutenkin siltä et kaikissa muissa mutkissa ennen ja jälkeen oman katselupaikan oli autoa tiensivussa (toki suurin osa teknikaalisia vikoja) mutta omassa paikassa tunnetusti ei mitään, ei edes hyttysiä kiusana tällä kertaa.

Kirous jatkunee myös sen suhteen mitä tulee auton jättämiseen sulkusiiman taakse, viimeksi ooteltiin purkuautoa puoli tuntia, nyt sitten tuli n. tunnin mittainen saatto kesken pätkän. Myös sää oli vähän turhankin epävakainen, sadekuuroja oli, ja meni, ja sitten niitä tuli taas uudestaan. Vähän jäi kyllä nyt piippuun tämä kisa näyttävien ajosuoritteiden osalta. Seuraavaksi voisi keskittyä postimerkkien keräilyyn.
 

Sun_0)))

Well-known member
Liittynyt
22.7.2020
Viestit
196
Sijainti
Etelä-Pohjanmaa
Metalli Järvelä Ralli 2025

Vasta toinen kisa penkalla tänä vuonna ja tänäänkin piti olla alunperin Riihimäellä kiertämäs kantoja, mutta sen reissun peruunnuttua jäi aikaa lähteä penkalle. Torstaina illalla reittiä tutkiessani näytti tiet sen verran epäkiinnostavilta, että päätin jättää Lestijärvi/Reisjärvi alueen pätkät suosista väliin ja valitsisin aamulla läpiajon jälkeen kahden ensinmäisen pätkän väliltä. Ei oikein kummastakaan pätkästä löytynyt mitään mielenkiintoista joten päätin tyytyä EK1 loppupään ysikymppeihin. Mataliin odotuksiin nähden ihan ok menoa, väkeä oli aluksi joku toistakymmentä mutta puolenvälin jälkeen muut lähtivät ilmeisesti siirtymään vitoselle. Itse katsoin täällä sitkeästi loppuun asti, muutamista kovista sadekuuroista huolimatta.
 

Kumu

Well-known member
Liittynyt
5.6.2019
Viestit
85
Revontuli-ralli 2025

Tämä kisa oli merkitty kalenteriin isoilla kirjaimilla heti, kun tieto sen ajamisesta tuli. Hankasalmen kisat on omalla kohdalla aina ”kotikisoja”, kun tuolla seudulla on kaikki omat sukujuuret, kesämökit sun muut. Moneen vuoteen en ole talvisin kuitenkaan penkalle ehtinyt.

Mutta nyt ehdin!

Perkasin reittiä ja periaatteessa ei olisi tarvinnut käydä pätkiä edes ajamassa (poislukien EK4), mutta silti torstai-iltana kävin ne tutkimassa.

Omalla kohdalla paljon parjattu EK3 oli selkeä valinta aikataulusyiden ja myös sen vuoksi, että isäni on syntyjään tien varrelta. Oli siis myös aimo annos nostalgiaa omassa paikkavalinnassa. Aivan tautisen nopea tie Sirkkamäen koululta kohti Säkinmäkeä houkutteli ja erityisesti sieltä koko tien ainoa vähän tiukempi oikea. Tie kiristyi mukavasti ja sisällä oli myös maakivi heittämässä. Siispä sinne!

Alun nuottiluokassa nähtiin muutamia makeita liippejä (esim. Lemmetti) ja vauhtia! Oli nopea paikka! Letkan aikana yrkkä vähän vaihteli ja suorituksia oli laidasta laitaan, mutta edes varsinaista roikkua ei ollut. Kuitenkin penkalla hetken aikaa viihtynyt Tuukka Kauppinen loi uskoa, että ehkä tässä paikassa on jotain potentiaalia.

Piti odotella aina numeroon 135 saakka. Japanilainen Toyotan koulutusohjelman Kant Yanaguida tuli paikkaan aivan ylikovaa ja väärällä linjalla. Lopputuloksena melkoiset immelmannit vastapuolen ojaan ja puihin. Auto pyöri ilmassa ympäri ja taisi ottaa myös nokkaperiä päätyen lopulta tien sisälaitaan kyljelleen. Paikalla oli tässä vaiheessa n. 10-15 katsojaa ja saatiin auto käännettyä pyörilleen ja tarkistettua kuskien kunto. Onneksi olivat kunnossa!

Loput autot tuli paikkaan joko varoituksella tai kolmiolla, joten muuta ihmeellistä ei enää tapahtunut.

Todella mieleenpainuva rallipäivä. ”Kotitiet”, lopulta pääosin aurinkoinen keli, ei hyttysiä, hyvät eväät ja runkisaldo 1+0. Olen tyytyväinen.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3874
Sijainti
JKL
Hevonkuusen rallissa itsekin tälle kesälle ekaa kertaa penkalla. Aamulla hyvissä ajoin liikkeelle ja ajettiin nelonen. Siellä sitten seikkailtiin sen verran huolella että ehdittiin just just kakkoselle. Käytiin tarkastamassa reitti puomilla suljetulle välitielle, lopulta turhaan kun ei sinne neloselle sitten kuitenkaan tullut lähdettyä.

Kakkoselle valkoitui kahdesta alun oikeasta myöhempi, noin 2km kohdalla. Muutama hieno liippi, ei suurempaa draamaa. Jossain vaiheessa kiinnitti huomion jostain kuuluva pauke ja rätinä joka selvisi sitten pois lähtiessä Japanin junnun (Otage) kuvioiksi. Ilmeisesti oli lähtenyt vähän pehmeälle ja spinnannut sisäkurviin missä oli kolannut yli kuution kiven. Paikalle saapui pelastusväkeä. Kartturia hoitivat autossa kun ohi käveltiin. Toivottavasti ei käynyt pahemmin.
Aikataulun viivästymisen takia nelonen sitten hylättiin ja ajatus oli seuraavaksi mennä Myhinpäähän ennen kylää olleeseen oikea-vasen yhdistelmään mutta kun huomattiin että siinä oli huomio niin jäätiin sitten talovasuriin siinä Konneveden tieltä tulevan välitien risteyksessä.
Molemmissa paikoissa muutamat hienot liipit, mukavaa juttuseuraa ja makkarat omasta grillistä...

Kolmosen keskinopeus kyllä varsin "kiitettävällä" tasolla...
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16792
Sijainti
Tampereen lenkki
Revontuli-ralli 2025

Kesäkausi auki f-cupilla Suurajoklassikkopätkillä. Alusta saakka oli selvää että Myhinpäähän pitää mennä, sen kaveriksi joku toinen pätkä kun näinkin kauas asti lähtee. EK2 sulkeutui pois maantieteellisistä syistä, EK3 tylsyytensä vuoksi ja EK4 siksi että se oli aikataulullisesti liian lähellä Myhinpäätä. Jäljelle jäi EK1 Kalliokoski, josta siitäkin oli vaikea löytää hyvää paikkaa, jonne olisi kohtuullisen helppo mennä. Päädyin lopulta pätkän alussa olevaan kirraavaan nopeaan oikeaan, jossa 2022 Peurungan onboard-videoilla oli aika monella liippiä. No, sehän sitten koitui Lindroosin kohtaloksi. Muuten mitään läheltäpitejä ei ollut, mutta hyviä liippejä etenkin nuotista ajavilla. Ja tästä näki myös hyvin peltoaukean päässä olevan S-mutkan.

https://bsky.app/profile/itgetsfasternow.bsky.social/post/3lqyxmbxgus22

Tunnin lanssitauko vähän lannisti. Sen jos olisi tiennyt etukäteen, olisi voinut vaikka siirtyä vielä kolmoselle katsomaan kärkeä uudestaan. No, ehdin katsoa tauon jälkeen jotain 20 autoa ja sitten siirtyminen kohti Myhinpäätä ruokatankkauksen kautta.

Myhinpäässä taas valinta osui kylältä vähän lähtöönpäin järven rannassa kallion ylittävä mutkayhdistelmä, josta nippa nappa pystyi näkemään kolme mutkaa. Flying Finnin kuvaajakin oli tässä. Taas hyvää liippiä ja tunnelma oli hyvä ja pystyi turvallisesti olemaan lähellä tietä, tielinjan yläpuolella olevalla kalliolla.

https://bsky.app/profile/itgetsfasternow.bsky.social/post/3lqzgpdwgtk22

Autoon kilsoja tuli melko tasan 500, kävelyä autolta katselupaikkaan molemmisssa ehkä 1,5 km. Hyvä reissu, vaikka sää olisi voinut vaihdella hieman vähemmän, sadetakin sai pukea päivän aikana päälle lähes 10 kertaa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16792
Sijainti
Tampereen lenkki
paljon parjattu EK3

---

Piti odotella aina numeroon 135 saakka. Japanilainen Toyotan koulutusohjelman Kant Yanaguida tuli paikkaan aivan ylikovaa ja väärällä linjalla. Lopputuloksena melkoiset immelmannit vastapuolen ojaan ja puihin. Auto pyöri ilmassa ympäri ja taisi ottaa myös nokkaperiä päätyen lopulta tien sisälaitaan kyljelleen.
Sanoin ennen rallia kavereille että EK3 on just sellanen jossa ei oo periaatteessa mitään paikkoja mutta jonkun nuottiin ajavan nuottivirhepaikka josta tulee sitten huimat.
 
Ylös