Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
705
Sijainti
Västra Götaland
Berger on tainnut sanoa tuota 1987 Australian kilpailua uransa parhaaksi. Eikä ihme, olihan se itävaltalaiselta upea viikonloppu ja melko totaalista dominointia.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
5047
Mielestäni Max Verstappenin tämänkauden suorituksissa on paljon samaa, mitä Michael Schumacherin kaudessa 1996 aikoinaan oli.

Siinä, missä Verstappen on käynyt kovaa kamppailua ylivoimaista McLarenia vastaan tällä kaudella, niin Schumacher kävi vastaavaa taistelua ylivoimaista Williams-Renaultia vastaan.

Sekä Schumacher että Verstappen voittivat myös näillä kausilla altavastaaja-asemastaan huolimatta useamman GP:n.





 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
2031
Sijainti
Vyborg
Mielestäni Max Verstappenin tämänkauden suorituksissa on paljon samaa, mitä Michael Schumacherin kaudessa 1996 aikoinaan oli.

Siinä, missä Verstappen on käynyt kovaa kamppailua ylivoimaista McLarenia vastaan tällä kaudella, niin Schumacher kävi vastaavaa taistelua ylivoimaista Williams-Renaultia vastaan.

Sekä Schumacher että Verstappen voittivat myös näillä kausilla altavastaaja-asemastaan huolimatta useamman GP:n.





Itse arvostan eniten niitä mestareita jotka pystyvät voittamaan autolla joka ei ole nopein tai on epäluotettava. Itse nostan esille Alonson 2012 kauden esiin koska hän taisteli autolla joka oli paljon hitaampi Red Bull 2012 mestaruudesta päätöskisaan asti eli Interlagosin sadekisassa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
5047
Itse arvostan eniten niitä mestareita jotka pystyvät voittamaan autolla joka ei ole nopein tai on epäluotettava. Itse nostan esille Alonson 2012 kauden esiin koska hän taisteli autolla joka oli paljon hitaampi Red Bull 2012 mestaruudesta päätöskisaan asti eli Interlagosin sadekisassa.
Sama täällä.

Sellaisia maailmanmestaruus-kamppailuja, joissa kuljettaja on ottanut autostaan kaiken irti, vaikka vastustajalla on ylivoimainen auto-etu, on historian aikana nähty joitakin.

Itselleni tulee mieleen Michael Schumacherin taistelu heikolla Ferrarilla ylivoimaista Jacques Villeneuven Williamsia vastaan kaudella 1997, Kimi Räikkösen taistelu heikommalla McLarenilla Schumacherin Ferraria vastaan kaudella 2003, ja juuri mainitsemasi Alonson taistelu Ferrarilla vuonna 2012 ylivoimaista Vettelin Red Bullia vastaan.


Tuleeko foorumilaisille vielä muita esimerkkejä mieleen, joissa kuljettaja on repinyt heikommasta kalustostaan kaiken irti taistellen mestaruudesta ylivoimainen autoedun omaavaa toista kuljettajaa vastaan?
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13851
Mielestäni Max Verstappenin tämänkauden suorituksissa on paljon samaa, mitä Michael Schumacherin kaudessa 1996 aikoinaan oli.

Siinä, missä Verstappen on käynyt kovaa kamppailua ylivoimaista McLarenia vastaan tällä kaudella, niin Schumacher kävi vastaavaa taistelua ylivoimaista Williams-Renaultia vastaan.

Sekä Schumacher että Verstappen voittivat myös näillä kausilla altavastaaja-asemastaan huolimatta useamman GP:n.
Oli aika harvinaista huippukuljettajalle lähteä "valmiista paketista" hakemaan uutta haastetta toiseen tiimiin. Hienosti sekin sitten meni.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
5047
Oli aika harvinaista huippukuljettajalle lähteä "valmiista paketista" hakemaan uutta haastetta toiseen tiimiin. Hienosti sekin sitten meni.
Tämän vuoksi itse arvostan Schumacherin ehkäpä jopa kaikkien aikojen parhaaksi kuljettajaksi. Ja paremmaksi, kuin Lewis Hamiltonin. Hamilton tuntui aina menevän ikäänkuin valmiiseen pöytään.

Schumacher taas rakensi kovalla työllä Ferrarista menestyjän.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
5047
Lähellä oli aikoinaan, että Damon Hill ja Michael Schumacher olisivat olleet Ferrarilla tallikaverit kaudella 1997. Hill oli käynyt jo tapaamassakin Jean Todtia.



"
Maailmanmestaruutensa jälkeen hän jäi kuitenkin työttömäksi, kun Williams päätti palkata hänen tilalleen Heinz-Harald Frentzenin. Ferrari päätti lähestyä Hilliä palkatakseen hänet Schumacherin tallikaveriksi.

– On tietenkin hyvin houkuttelevaa saada tarjous siirtyä Ferrarille, mutta sinun on ajateltava hyvin varovaisesti, sillä se on hyvin monimutkaista. Koska tarvitsin ajopaikkaa, Jean Todt kutsui minut neuvotteluihin, Hill paljastaa Johnny Herbertin isännöimässä Stay on Track -podcastissa.

Hill kuitenkin päätti kieltäytyä Ferrarin tarjouksesta ja jatkoi uraansa Arrowsilla ja Jordanilla ennen uransa päätöstä.

– Hän sanoi: ”Tiedäthän, että sinun pitäisi olla Michaelin kakkonen.”. Sen takia hylkäsin erittäin avokätisen tarjouksen. Se ei ollut tarjousta, josta ei voi kieltäytyä. Se oli tarjous, josta piti kieltäytyä, Hill paljasti".

Mielenkiintoista olisi ollut nähdä tämä kaksikko tiimikavereina kausien 1994-1995 tapahtumien jälkeen. Olisiko sitten Hillillä ollut mitään mahdollisuuksia Schumacheria vastaan vauhdillisesti?

https://www.sportti.com/moottoriurheilu/f1-mestari-hylkasi-ferrarin-sopimustarjouksen-piti-kieltaytya/
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
5047
Tuossa yllä olevassa skenaariossa Damon Hill hallitsevana maailmanmestarina olisi saanut autoonsa numeroksi 1 ja Schumacher numeron 2.

Kun Schumacheria olisi pidetty ykköskuskina, olisi numerointi ollut nurinkurinen.

Schumacherin loukkaantuessa Silverstonessa 1999 olisi Hill saanut mahdollisuuden taistella uransa toisesta maailmanmestaruudesta Mika Häkkistä vastaan.

Hilliä pidän Irvinea parempana kuljettajana, joten maailmanmestaruuden voittaminenkin olisi ollut mahdollista.
 

Bukko

mielikuvitusukko
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
5057
Sijainti
Salo/Espoo/Rooma
Tämän vuoksi itse arvostan Schumacherin ehkäpä jopa kaikkien aikojen parhaaksi kuljettajaksi. Ja paremmaksi, kuin Lewis Hamiltonin. Hamilton tuntui aina menevän ikäänkuin valmiiseen pöytään.

Schumacher taas rakensi kovalla työllä Ferrarista menestyjän.
No enpä nyt tiedä miten valmis mestaruuspöytä McLaren, Mercedes tai Ferrari olivat edeltävien kausien perusteella katsottuna. Potentiaalisia osakilpailuvoittajia vain.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
11085
Sijainti
Helsinki
Niki Lauda ehdotti Mersulle Hamiltonin palkkaamista, mutta tiesikö Hamilton sopimuksen tehdessään, että hopeanuolen hybridimyllyn kehitys on valovuoden muita edellä?
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
705
Sijainti
Västra Götaland
Oli aika harvinaista huippukuljettajalle lähteä "valmiista paketista" hakemaan uutta haastetta toiseen tiimiin. Hienosti sekin sitten meni.
Tuossa taisi raha puhua. Ferrari löi pöytään sellaisen pinkan, että Schumi ei voinut vastustaa. Ja toisaalta Briatore ei kyennyt / halunnut tehdä vasta tarjousta.
Tiedä sitten, jos Schumi kuvio olisi syystä tai toisesta mennyt myttyyn, olisiko kausi 96 jatkettu Berger-Alesi tuolla vai oliko Todtilla plan B takataskussa.
Tuolloinhan elettiin aikaa kun Ferrarin edellisestä mestaruudesta oli kulunut lähes 20 vuotta. Se oli liikaa. Niin Ferrarin pomojen, kuin tavallisten italialaistenkin mielestä. Ja kyllähän sen kaikesta toiminnasta silloin näki, että Ferrarilla oli päätetty, että nyt se mestaruus otetaan hinnalla millä hyvänsä. Palkattiin tärkeimmille paikoille parhaat mahdolliset henkilöt. Ensin tallipääliköksi Jean Todt, joka oli voittanut suurin piirtein joka paikassa ja joka asemassa, missä oli ennen ollut, ykkös kuskiksi tuplamestari, yleisesti sen ajan parhaana kuskina pidetty Michael Schumacher Benettonilta ja samasta tallista kaksi Schumin Benetton mestaruuksien tärkeää avainhenkilöä; tekniseksi johtajaksi Ross Brawn ja pääsuunnittelijaksi Rory Byrne.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
11085
Sijainti
Helsinki
Interlagosissa on viime vuosina nähty, että radalla pystyy hyvin ohittamaan.

Lewis Hamilton järjesti Mercedeksellä ohitus-shown vuonna 2021 raivaten itsensä kilpailun hänniltä voittoon.


Saman teki Max Verstappen viime vuonna. Hänkin nousi kilpailun voittoon joukon hänniltä.

Eihän. Hamilton nousi sprintissä varikolta viidenneksi, sai viiden ruudun rangaistuksen moottorivaihdosta ja nousi varsinaisessa kilpailussa 10:nestä ruudusta voittoon.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
5047
Täytyy nyt vuosikymmenten jälkeenkin ihmetellä Damon Hillin päätöstä mennä Arrowsille kaudeksi 1997.

Kuitenkin Hillillä olisi ollut ottajia ihan huipputiimeistäkin. Mitä olen lukenut, niin ainakin Benetton, McLaren ja tämän uuden uutisen mukaan Ferrarikin olisivat olleet halukkaita palkkaamaan Hillin kuljettajakseen.

Miksi siis mennä häntäpään tiimiin Arrowsille?
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
705
Sijainti
Västra Götaland
Täytyy nyt vuosikymmenten jälkeenkin ihmetellä Damon Hillin päätöstä mennä Arrowsille kaudeksi 1997.

Kuitenkin Hillillä olisi ollut ottajia ihan huipputiimeistäkin. Mitä olen lukenut, niin ainakin Benetton, McLaren ja tämän uuden uutisen mukaan Ferrarikin olisivat olleet halukkaita palkkaamaan Hillin kuljettajakseen.

Miksi siis mennä häntäpään tiimiin Arrowsille?
Ei tuota kai muuten voi ymmärtää kuin sillä, että Hill halusi turvata itselleen sataprosenttisen ykköskuskin paikan. Ferrarilla olisi joutunut olemaan Schumin back up ja Mäkkärillä Häkkisen. No, Benettonista ei arvaa mennä sanomaan. Kumpi sinne ylipäätään olisi jäänyt? Alesi vai Berger? Ja mikä olisi ollut tallin sisäinen hegemonia. Ehkä Hilliä myös arvelutti mennä Flavio Briatoren alaisuuteen. Ei tiettävästi mikään maailman helpoin ja mukavin pomo.
McLarenin kohdalla homma tyssäsi myös palkkakysymykseen. Hillin mielestä talli tarjosi hänelle lähinnä jätskirahoja.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
11085
Sijainti
Helsinki
Täytyy nyt vuosikymmenten jälkeenkin ihmetellä Damon Hillin päätöstä mennä Arrowsille kaudeksi 1997.

Kuitenkin Hillillä olisi ollut ottajia ihan huipputiimeistäkin. Mitä olen lukenut, niin ainakin Benetton, McLaren ja tämän uuden uutisen mukaan Ferrarikin olisivat olleet halukkaita palkkaamaan Hillin kuljettajakseen.

Miksi siis mennä häntäpään tiimiin Arrowsille?
Williams teki päätöksen Frentzenin palkkaamisesta ennen Hillin mestaruuskauden alkua. Hill oli kuulemma suostumassa ajamaan pienemmällä palkalla. Potku-uutisen jälkeen Frank kielsi julkisuudessa puheet raha-asioiden vaikutuksesta sopimuksen purkuun.
Huipputallien paikat oli jo syksyllä 1996 lukittu pitkäksi aikaan, joten ainoa järkevä vaihtoehto oli mennä Arrowsille. Sitä et tiedetä minkälainen vaikutus Tom Walkinshaw'lla oli Hillin palkkaamiseen. Joku viisaampi voi tästä kertoa.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
705
Sijainti
Västra Götaland
Kun Schumacheria olisi pidetty ykköskuskina, olisi numerointi ollut nurinkurinen.
Tämä on muuten ihan mielenkiintoinen juttu. Numerointi vanhaan hyvään aikaan. Miten kuljettajien numerot tallin sisällä määräytyvät?
Samoin kuin talleilla käytössään olleet numerot. Tyrrell sai jostain syystä useiden vuosien ajan käyttää numeroita 3 ja 4 autoistaan. Vielä 90-luvulla, kun tiimi ei enää ollut mikään voittajatalli. Ei edes potentiaalinen pisteiden kerääjä. Ja Ferrariin moni vanhan polven fani varmasti yhdistää numerot 27 ja 28.
Kuljettajien numerot? Lähtökohtaisesti voisi ajatella, että ykköskuski (kun sellainen oli) ajoi pienemmällä numerolla. Tämä ei kuitenkaan päde sataprosenttisesti. Ayrton Senna käytti Lotus vuosinaan 85-87 numeroa 12 ja tallikaverit De Angelis, Dumfries ja Nakajima 11. Myöhemmin kaudella 1993 Senna ajoi McLarenilla numerolla 8, Andretti ja Häkkinen seiskalla. McLareniin liittyy toinenkin mielenkiintoinen seikka numerointiin liittyen. Kaudella 97 Häkkinen ajoi pienemmällä numerolla, 9 ja Coulthardilla oli autossaan 10. Seuraavalle kaudelle osat vaihtuivat tässä suhteessa, kun David sai pienemmän numeron 7 ja Mika käytti numeroa 8.
Mahdollisia vaihtoehtoja, miten numerointi saattoi mennä:
Ykköskuski ajoi pienemmällä numerolla. Varmasti tämä toteutuu useastikin. Ei kuitenkaan aina.
Ykköskuski päätti kumman numeron hän haluaa käyttöönsä. Ja kakkoskuskin oli otettava se, mikä jäi jäljelle.
Aakkosjärjestys. Se kuski, kumpi oli aakkosissa ensimmäinen, ajoi pienemmällä numerolla. Mm. Mansell (5) ja Rosberg (6) Williamsilla.
Tallipäällikön mahtikäsky. Eli numerot määrättiin. Ja päätöksestä ei napistu.
 
Ylös