00-luku - Vuosikymmen kansiin

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Uuden ja jännittävän Milleneumin ensimmäinen vuosikymmen alkaa pikku hiljaa olla taputeltu ja siksi lienee tullut aika lyödä homma historian kirjan kansiin. Mahtipontinen tarkoitus olisi siis kirjata ylös 2000-luvun parhaat kuljettajat, tiimit, autot, kilpailut, radat ja yksinkertaisesti ne asiat, joista tämä vuosikymmen tullaan muistamaan.


Lyön pelin ykkösten osalta* käyntiin parilla helpoilla:

Vuosikymmenen F1-kuljettaja:
Michael Schumacher
Vuosikymmenen alkupuoliskon suvereeni hallitsija tuskin selittelyjä kaipaa.

Vuosikymmenen F1-talli
Ferrari
Tuskin Ferrarikaan. Vaikka -09 päättyi mollivoittoisesti, niin silti kyseessä on ehdottomasti tämän vuosikymmenen paras F1-talli.

Vuosikymmenen F1-henkilö:
Ross Brawn
Ferrarin ja Michael Schumacherin taustalla vaikuttanut mies todisti viimein suurelle yleisölle kuinka kova mies siellä varjoissa oikein on toiminut. Omaa nimeä kantaneen tiimin maailmanmestaruus ensimmäisellä ja ainoalla kaudella tullaan muistamaan ja pitkään.

Vuosikymmenen F1-kilpailu:
Unkarin Grand Prix 2006
Kyseisessä kilpailussa tilanteet vaihtuivat odottamattomasti ja tapahtumaa oli niin alussa, keskellä kuin lopussakin. Alonson taistelu Schumacherin kanssa märällä radalla, Schumacherin taistelu sijoituksista lopussa ja yllätysvoittaja nostavat tämän kilpailun ylitse muiden ja on ehdottomasti Katsottava uudelleen - listalla.

Erikoismaininnat: Euroopan Grand Prix 2007 ja Brazilian Grand Prix't 2006 ja 2008

Vuosikymmenen uusi F1-rata:
Istanbul Park - Turkki
Tilken suunnittelemista radoista positiivisin ja mielestäni onnistunein. Tuomaristo haluaa kuitenkin kiinnittää huomiota tämän kategorian ehdokkaiden yleistasoon. Soo, soo.

Vuosikymmenen F1-tulokas:
Lewis Hamilton
Taisteli F1-uransa ensimmäisen kauden loppuun asti maailmanmestaruudesta ja voitti sen seuraavalla. Muut ehdokkaat täysiä statisteja.

Vuosikymmenen uusi F1-talli:
Red Bull Racing
Itävaltalainen energiajuomajätti antoi F1:lle siivet: Toi Tähtien Sodan Monacoon ja siivitti myöhemmin Teräsmiehen samaisen kilpailun palkintokorokkeelle.

Vuosikymmenen F1-tallimenetys:
Jordan Grand Prix ja Minardi F1 Team
Jordan tietenkin koki suurimman muutoksen 2000-luvulla: Vuosikymmenen alussa tallin odotettiin taistelevan jopa maailmanmestaruudesta 90-luun lopun kehityskaaren vuoksi, mutta lopulta talli kohtasi suuria vaikeuksia ja lopulta tipahti pois vuonna 2006. Samana vuonna poistuivat myös Sauber (tekee paluun ensi vuonna) ja pikkutiimien Ferrari eli Minardi, joka saa aina erikoismaininnan meikäläiseltä.

Vuosikymmenen F1-väriläiskä:
Paul Stoddart
Tuli mukaan vuonna 2001 ja tunki kapuloita goljattien rattaisiin aina vuoteen 2006 asti. Lajin armoton kannattaja ja muutenkin sympaattinen ja hauska hahmo, jota jäi kaipaamaan.

Vuosikymmenen F1-isä:
Anthony Hamilton
Tietty ;)

Vuosikymmenen F1-tapaus:
Yhdysvaltojen Grand Prix 2006
Nuff said.
Erikoismaininta herra Mosleylle ja tallienyhdistys FOTA:lle...


Vuosikymmenen F1-yllätys:
Toro Rosson vauhti Monzassa 2008 ja Force India Spassa 2009

Vuosikymmenen F1-pettymys:
FIA
Harvat sääntömuutokset onnistuivat tai onnistuivat niin kuin oli tarkoitus ja muutenkin touhu oli välillä kuin pikkulasten perustamassa kerhossa. Erikoismaininta Adrian Sutilille ja pahoittelut Force Indian mekaanikoille...

Vuosikymmenen F1-skandaali:
Vuosi 2007 alusta loppuun.

Vuosikymmenen F1-tallimääräys
Flavio Briatore - Renault - Singaporen Grand Prix 2008
Tässä kategoriassa käytiin kovaa kamppailua ja mukana olivat tietenkin Flavio Briatore ja Jean Todt. Lopulta Briatore vei kuitenkin suhteellisen selkeästi, mutta Todt saa erityismaininnan Itävallan GP:n 2001 ansioistaan.

Vuosikymmenen HUPS:
Lewis Hamilton - Kanadan Grand Prix 2008

Ja lopuksi:

Vuosikymmenen F1-neronleimaus:
Michael Schumacher - Monacon Grand Prix'n aika-ajot 2006
Diffuusorit ja massavaimentimet kalpenevat Michael Schumacherin luontaisen ajotietokoneen ja analyyttisen mielen rinnalla, kun tämä saksalainen robotti päätti parkkeerata kesken Monacon Grand Prix'n aika-ajojen ratkaisevien minuuttien kalliin Ferrarinsa Rascasse-kahvilan edustalle.

Tästä kaikesta niputan vuosikymmenen yhteen toteamalla, että tulevaisuudessa 2000-luvun alku muistetaan Michael Schumacherista, Ross Brawnistaja Max Mosleyn valtakaudesta sekä sen loppuminen

Mistä sinä tulet muistamaan tämän vuosikymmenen? Ei tarvitse olla samanlaista listaa, minun puolestani saa olla vaikka vain yksi asia tai 10 000 tai TOP5- tai TOP 27 - muodossa jokin omassa listassani olleista kohdista tai niiden ulkopuolelta.

*Tänne voidaan listata F1-sarjan tapahtumat ja ehkä tehdään muu moottoriurheilu-puolelle omansa, jos tarvetta liikenee?
 

Krikke

Yleinen höntsäilijä
Liittynyt
25.1.2006
Viestit
755
Sijainti
Selostuskopin katossa
Hyvää tekstiä. Pistän oman osuuteni, ja lisään myös seuraavat kohdat:

Vuosikymmenen huonoin uusi F1-rata: Valencia (pelkästään kilpailullisesta näkökulmasta)
Vuosikymmenen pahin onnettomuus: Kubica, Kanada 07/Burti, Spa 01
Vuosikymmenen sadekisa: Brasilia 03
Vuosikymmenen TV-kujanjuoksu: Porttila Brasiliassa 2001

Vuosikymmenen F1-tapaus:
Yhdysvaltojen Grand Prix 2006
Nuff said.
Erikoismaininta herra Mosleylle ja tallienyhdistys FOTA:lle...
Rengaspelleily oli vuonna 2005. ;)
 
Viimeksi muokattu:

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
Nämä kymmenen juttua luulisin muistavan vielä vanhana ukkona kiikkastuolissa.

1.Kimi Ylittää Interlagosin maaliviivan mestarina. (Sille tunti turpaan, joka viisastelee että eihän Kimi vielä silloin ollut mestari). Silloin huudettiin ja neljä vuotta kaapissa odottanut kuohari saatiin vihdoinkin avata.

2.Olin jollain tapaa jo menettänyt toivon Kimin menestyksestä kaudella 07 mutta käänsin takkiani salamaakin nopeammin kun kimi tuli varikolta Massan eteen Magny Coursilla. Silloinkin huudettiin kuin syötävä.

3.Spa 08 ja se pettymys, se pettymys. Voi sitä pettymystä. Vielä muuriin osumisen jälkeen jaksoin toivoa että jollain ihmeellä pääsisi varikolle tms. Mutta nyt alan pikkuhiljaa uskomaan, että ei päässyt.

4.Häkkisen paluuhuhut Williamssin ratissa. Kova oli pettymys silloinkin, kun tajusi että eihän tästä mitään tullutkaan.

5.Kanada 08 ja puusilmä varikolla. Sitäkään ennen en pahemmin perustanut Hämäläisestä, mutta tuon jälkeen ei ole enää sanat riittäneet kuvailemaan Hamiltoniin kohdistuvan antisympatiani määrää.

6.Kubican kolari Kanadassa 07. Varma olin, että kuoli. Vaan onneksi ei. Ja samaan nippuun pistän Massan kolarin 09. (Niputin, koska muutenkin liikaa ahdettavaa näihin kymmeneen sijaan).

7.Interlagos 03. Lukuisat ulosajot, varsinkin Alonson rajunnäköinen. Tietysti päällimmäisenä tästä on mielessä katkeraakin katkerampi Fischicellan voitto.

8.Suzuka 05. Ja Kimi, ei tarvitse varmaan perustella ihmeemmin?

9.USA 05 ja KUUDEN auton tynkäkisa.

10.Interlagos 06, Alonson mestaruus ja Schumin epätoivoinen taistelu "viimeisessä" kisassaan. Katsoin kisan vasta myöhemmin VHS:ltä ja onkin yksi harvoista 2000-luvun kisoista joka jäi katsomatta. Oltiin tulossa firman viron reissusta ja juotiin tasoittavia pikkubussista kun kilahti kännykkään viesti kisan tuloksista.
 
Viimeksi muokattu:

Moss

melkein mestari
Liittynyt
27.1.2008
Viestit
1546
Yksi vuosikymmenen kämmeistä: Jonkin GP:n aika-ajoissa oliko se nyt 2007 vai 2008 kun Ferrari unohti laittaa Massalle bensaa ja auto jämähti varikkosuoralle. :tongue:
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
9.USA 05 ja neljän auton tynkäkisa.
Jos vähän saa saivarrella, niin niitä autoja oli kyllä kuusi...
[/OT]
(no voi jotain, nettiorja kerkes ensin...)

Päälimmäiseksi mieleen:

Tallit ja moottorit:
-Vuosikymmenen alun Ferrarin musertava ylivoima
-Mersun muuttuminen epäluotettavimmasta luotettavimmaksi koneeksi
-Autonvalmistajien invaasio ja joukkopako
-Williamsin romahdus
+BrawnGP

Kilpailut:

-Indy05
+Brasilia 03 ja 08

Tallimääräykset:

-Itävalta 02
-Singapore 08

Säännöt:

-Ruoska-Maxin ja Böönin sääntömuutokset
-/+Aika-ajojärjestelmät
-Lähtö turva-auton perään sadekelillä

Kuljettajat:

-Hermanos Schumacher
-Kimin epäonni
+Kimin nousu mestariksi 07
-Lewis Hamilton

Henkilöt:

-Hermann Tilke
+Ross Brawn
-Anthony Hamilton

Mokat:

+Ferrarin liikennevalot
+C. Albers
oonhan näitä

Muut:

+/-Kausi 09
-FIA<---->FOTA
-Skandaalit
-------------Turva-alueiden asfaltointi
 
Viimeksi muokattu:

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3543
Yksi vuosikymmenen kämmeistä: Jonkin GP:n aika-ajoissa oliko se nyt 2007 vai 2008 kun Ferrari unohti laittaa Massalle bensaa ja auto jämähti varikkosuoralle. :tongue:
Tämä oli muistaakseni Unkari 2007
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Kimi Räikkönen. Herätti toden teolla kiinnostuksen lajiin ja ne suoritukset auton ratissa. Oma itsensä, persoonallinen. Rouva Fortunan inhokki. Span kuningas. Iceman.

Ferrari. Rakkautta, raivoa ja suuria tunteita. Vuosikymmenen alussa oli vielä pahasta, sitten noin 2004-2005 se ryöväsikin salakavalasti sieluni ja siirryin legendaaristen punaisten leiriin myös formuloissa. Viimeiset puolitoista vuotta kuitenkin sisältäneet paljon ryppyjä rakkaudessa F1-puolella, eikä ensi vuonnakaan vielä haavat parane. Koodinimeä ''Vettel'' odotellessa + johdon vaihtumista.

Kisoista kolme on piirtynyt hyvin syvästi mieleeni. Brasilia 07, Spa 08 ja Spa 09. Tässä kuitenkin sellainen huomautus, että tuoreemmat tapahtumat ovat tietenkin paremmin mielessä ja seuraaminen sekä ymmärrys lajista on ollut tiivimpää ja parempaa vuosi vuodelta. Mutta varmasti nämä olisivat kärkipäässä, vaikka paremmassa muistissa vuosikymmenen alkupääkin olisi.

Kolmeen sanaan voisi vuosikymmenen omalla kohdalla tiivistää. Kimi ja Ferrari. Tässä järjestyksessä.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
- FIAn huonot uudistukset.
- Michael Schumacherin dominointi ja jatkuva ykköskuskistatus.
- Turhat, naurettavat skandaalit (Spygate, crashgate, mosleygate jne) ja jatkuvat idioottimaiset sääntötulkinta/tuomaripäätökset.
- Parantunut televisiointi ja nettinäkyvyys.

Yksittäiset lempikisat: Interlagos 2003, Silverstone 2003 & 2008, Hungaroring 2006, Hockenheim 2000 (ei liene yllätys, että kaikissa satoi).

Radoista mieleen jäi se, että Euroopasta alettiin vuosikymmenen edetessä siirtymään yhä enenevissä määrin pois, ja tilalle tuli uusia, sieluttomia parkkipaikkoja jostain kaukaa. Naurettava turva-alueiden asfaltoiminen vielä kaiken lisäksi, ja Tilken hovinarristatus.
 
Viimeksi muokattu:

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Avaaja oikeastaan putsasi pankin, mutta yritetään laittaa jotain:

Paras kausi: 2003.
- Ferrari tippui valtaistuimeltaan alkukaudella sääntömuutosten ja toisaalta oman laiskuuden takia. McLaren dominoi alussa, myöhemmin iski Ferrari voimalla ja Montoya oli karata mestariksi huikealla podium-putkellaan, joka katkesi ironisesti paikassa, jossa hänen F1-uransa päättyi kolme vuotta myöhemmin. Samalla menivät mestaruussaumat. Kaiken kaikkiaan mielenkiintoisin kausi miesmuistiin, paljon voittajia sekä kuskeissa että talleissa.

Pahan akseli -palkinto: Ferrari.
- McLarenin "stepneygatesta" ja Renaultin "crashgatesta" huolimatta Pahan akseli -palkinnon vastaanottaa tämän vuosikymmenen ansioillaan Ferrari-talli. Tallimääräyksiä käytettiin härskisti hyväkseen, erityismainintana Itävallassa peräkkäisinä kausina nähdyt pelleilyt maalisuoralla. "Let Michael pass for the Championship" on yksi vuosikymmenen lentävistä lauseista.

Paras vuosikerta: Kauden 2001 tulokaskuljettajat.
- Tuskin koskaan on saatu samana vuonna Formula ykkösiin yksi historian lahjakkaimmista ajajakokoonpanoista. Räikkönen Sauberilla, Alonso Minardilla ja Montoya Williamsilla. Myöhemmin tulokaskolmikko voitti sitemmin 3 maailmanmestaruutta ja 46 kilpailua, muista MM-mitaleista puhumattakaan. Kaksi heistä on jo uransa lopettanut ja fokuksensa muuhun moottoriurheiluun keskittynyt.

Kovin lopetusvuosi: Kauden 2006 jälkeen lajista lähteneet.
- Tuon kauden päätteksi lähti liuta osaavia, lajinsa kiistattomia huippukuljettajia. Ensin loppui Juan Pablo Montoyan ura Indianapolisin kolariin, sitten sai Jacques Villeneuve tarpeekseen Saksan ulosajon jälkeen ja Brasilian jälkeen vetäytyi Michael Schumacher. Sumi on tosin tekemässä paluutaan, mutta muonavahvuudesta tipahti tuohon aikaan leijonanosa vahvuudesta.

Kovin kaksintaistelu: Mika vs. Michael kaudella 2000.
- Kumpikin kaksinkertainen mestari oli joutunut taistelemaan tallikavereidensa kanssa, mutta loppua kohti keskinäinen taistelu tiivistyi ja tarjosi huikeimman kaksintaistelun mitä olemme 2000-luvulla saaneet seurata. Huipennuksena Belgian Span Vuosikymmenen ohitus jossa nähtiin viimeinen ripaus sitä vanhan ajan F1-taikaa.

Katkerin keskeytys: Mika Häkkinen / Barcelona 2001.
- Tälle paikalle oli myös liuta muita (suomalais)ehdokkaita, mutta otin listalle lopulta keskeytyksen, joka johti suurimman suomalaisen F1-mestarin uran lopetukseen. Painajaismainen keskeytys päätti sen kauden ohuempaa ohuemmatkin mestaruushaaveet. Tämä siis suomalaisnäkökulmasta. Hyvinä runner-uppeina Räikkönen EUR '05 ja BEL '08, Massa HUN '08, Hamilton CHN '07, Häkkinen USA '00 ja M. Schumacher JPN '06.
 

maradona

Resistive User
Liittynyt
6.3.2005
Viestit
4616
Sijainti
Me seisotaan hattu kourassa maailman reunalla
Schumi. Hänen ylivoimaansa 2000-luvun alkuvuosina ei voinut kuin ihmetellä. Lisäksi hän kokosi Ferrarista ympärilleen paketin tavalla, johon tuskin kukaan enää koskaan pystyy. Uusi tuleminen Mersulla antaa seurattavaa ensi vuosikymmenelle.

Williams-BMW. Vuosikaudet F1:n vahvin moottori, kaksi (vielä tuolloin) nuorta, nälkäistä ja nopeaa kuskia ja saldoksi jäi pelkkiä jämävoittoja. Käsittämättömän tuntuista porukalta joka hallitsi 90-luvulla lajia melkein miten lystäsi paria vuotta lukuunottamatta. Lipsunut sittemmin pysyvästi pois huipulta. Paha pettymys.

Kimi. Vuoden 2003 McLarenin heikkoudesta huolimatta Räikkönen ajoi mestaruudesta viime metreille saakka. 2004 nöyryytti Schumia Spassa, 2005 täysin pitelemätön auton kestäessä (eli ei kovinkaan usein). Maailmanmestaruuskin tuli lopulta, mutta ei sopeutunut Ferrariin enää 2008 ja sai monoa Santanderin painostuksen myötä.

Alonso. Vuosikymmenen aluksi ponnistus surkealta Minardilta Renault'n rinkiin ja Briatoren suojiin, mistä seurauksena lopulta kaksi maailmanmestaruutta. Valtavan lähellä voittaa maailmanmestaruus kolme kertaa peräkkäin. Sitten takaisin Rellulle ja tallin mukana kohti peräpäätä. Alonso näki ja koki kaiken tämän vuosikymmenen aikana ja vaikka skandaaleissa rypikin enemmän kuin tarpeeksi, hän voi silti mestaruuksiensa kanssa näyttää pitkää nenää arvostelijoilleen. Laittakaa paremmaksi.

FIA:n toimet F1:n teknisen kehitystyön tuhoamiseksi. Moottorit on viittä vaille standardisoitu, aerodynamiikkaa kuristettu rajulla kädellä, rengassota päätetty, luistonesto kielletty... Kai sitä ajatellaan että ne autot joutavatkin olla pelkkiä liikkuvia mainoksia.

Aika-ajojärjestelmillä leikkiminen. Vanhaa 12 kierroksen mallia ei olisi koskaan tarvinnut vaihtaa, mutta silti aika-ajomalleja kerkesi olemaan ainakin puolenkymmentä vuosikymmenen aikana.

Lewis Hamilton. Nuori mies on debyytistään alkaen taittanut peistä aivan kärkipäässä eikä ole vielä kohdannut vertaistaan puhtaassa nopeudessa. Edessä paljon menestystä.

Suurien autotehtaiden vetäytyminen. Tästäpä saatiinkin hyvä syy hakata kustannukset alas ja autot F3000-tasolle.

Vuosikymmenen valinnat:
kuljettaja Lewis Hamilton
auto Ferrari F2002
talli Ferrari
tallipomo Jean Todt
persoona Flavio Briatore
tekniikkaguru Ross Brawn
suunnittelijaguru Adrian Newey
pettymys Juan Pablo Montoya
rahanahne surffaaja Ralf Schumacher
ajosuoritus Michael Schumacher, Kiina 2006
turhake KERS
takapiru Bernie Ecclestone
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16905
Onhan niitä vaikka mitä mutta tätä ei tarvitse edes sanoilla kuvata:




JUMALAN TEKO! :cool::cool::ahem::ahem::ahem::ahem::ahem: Samoin imola 2000 aika-ajot.. Siinä ei puhuttu paskaa vaan se oli täysiveristä Fykköstä! :)
 
Viimeksi muokattu:

Suggestiivi

Kusihousunörtti
Liittynyt
4.10.2009
Viestit
1050
Vuosikymmenen F1-kuljettaja:
Michael Schumacher
Ei mielestäni kaikkien aikojen paras, mutta vuosikymmenen kuitenkin. 5 mestaruutta kertoo kaiken oleellisen.

Vuosikymmenen F1-talli
Ferrari
7 mestaruutta ja lähes kaikkina vuosina mestaruuskamppailussa mukana.

Vuosikymmenen F1-henkilö:
Ross Brawn
Guru on guru. Toi Schumille 5 mestaruutta ja johti oman tallinsa ennennäkemättömään suoritukseen; tuplamestaruus tulokaskaudella.


Vuosikymmenen F1-kilpailu:
Brasilian GP 2007
Epätodennäköinen skenaario toteutui, Lewis Hamiltonin vaihdesekoilut ja Massan toinen sija takasivat Kimi Räikkösen maailmanmestaruuden.

Vuosikymmenen uusi F1-rata:
Marina Bay Street Circuit - Singapore
Mahtava spektaakkeli, voidaan puhutella jopa Aasian Monacona. Luvassa pitkä tulevaisuus.

Vuosikymmenen F1-tulokas:
Lewis Hamilton
Mokasi mestaruutensa tulokaskaudella, mutta otti omansa pois seuraavalla.

Vuosikymmenen uusi F1-talli:
Red Bull Racing
Ainoa tuloksiin pystynyt tulokastalli.

Vuosikymmenen F1-tallimenetys:
Minardi F1 Team
Monien kuskien ensimmäinen talli, jollain tavalla sympaattinen heikoista esityksistä huolimatta.

Vuosikymmenen F1-väriläiskä:
Flavio Briatore
Benettonin muututtua Renaultiksi alkoi tulosta tulemaan huipentuen tuplamestaruuksiin 2005 ja 2006. Playboy, jolla vaihtuu aina huippumalli joka vuosi. Ura päättyi 2009 Singaporen kolariskandaalin takia.

Vuosikymmenen F1-isä:
Anthony Hamilton
Kannustamassa aina poikaansa. Hänellä on ollut erittäin suuri merkitys Hämiksen menestykselle.

Vuosikymmenen F1-tapaus:
USA:n GP 2005
FIA näytti uppiniskaisuutensa Michelin-talleille, aiheuttaen pitkällä aikavälillä USA:n GP:n poistumisen kalenterista.

Vuosikymmenen F1-yllätys:
Brawn GP
Hondan raunioille perustettu talli yllätti kaikki ja otti molemmat mestaruudet 2009.

Vuosikymmenen F1-pettymys:
Toyota
Isot puheet ja budjetti, ei tuloksia.

Vuosikymmenen F1-skandaali:
Singaporen GP:n 2008 kolariskandaali
Ainoana motiivina Nelson Piquetilla oli kolarin paljastamisessa kosto, ja Renault ei saanut konkreettisia rangaistuksia

Vuosikymmenen F1-tallimääräys
Jean Todt - Itävalta 2002
"Let Michael pass for the championship."

Vuosikymmenen HUPS:
Lewis Hamilton - Kiinan Grand Prix 2007
Typerä riski ajaa aivan liian kuluneilla renkailla, joka johti ulosajoon ja lähes varman mestaruuden lipsumiseen käsistä.

Vuosikymmenen F1-neronleimaus:
Tupladiffuusori
Antoi Brawnille niin suuren eron kauden 2009 alussa, ettei sitä saatu kiinni koko loppukauden aikana.
 
Viimeksi muokattu:

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Nyt on kymmenen vuotta formuloiden parissa tullut vietettyä ja vois omat kohokohdat listata. Vaikka vielä tärkeysjärjestyksessä.

1. Kimi Räikkösen maailmanmestaruus 2007 oli upea juttu kaiken sen odotuksen jälkeen. Kauden kaksi viimeistä kisaa on muistissa varmaan koko loppu elämän. Hamiltonin&Mclarenin rengaspelleily Kiinassa jaksaa naurattaa yhä.

2. Kausi 2003 oli 2000-luvun yksi parhaista. Kimin, Schumin ja Montoyan hieno taistelu mestaruudesta ratkesi käytännössä Indiapoliksen sateeseen, joka huuhtoi Kimin mestaruuden viemäriin... tai no kyllähän se oli lopulta kiinni niistä Barcelonan ja Nürburingin kisoista.

3. Muutamat loistavat kilpailut antoivat anteeksi myös tylsiä hetkiä. Melbournessa ajattettiin monta hienoa kilpailua. Lisäksi varsinkin Hungaroring 2006 ja Nürre 2007 ovat jääneet mieleen vahvasti.

4. Pettymykset kuuluvat myös asiaan. Mikan keskeytykset 2000 Indianapolis ja 2001 Barcelona saivat pienenä itkemään. Kimin lukuisat keskeytykset ja Nürre 2003, 2005 ja varsinkin se Spa 2008. Lisäksi viime kauden mestaruuden ratkaiseminen aiheutti valtavan tunnevyöryn.

5. Yllätykset ovat taas sitä positiivista puolta. Monia hienoja suorituksia ja voittoja, jota ei olisi voinut uskoa. Mainitaan nyt vaikka Button 2006 ja Vettel 2008. Suurin yllättäjä oli tietysti Brawn GP, joka ajoi sensaatiomaiseen tuplamestaruuteen viime kaudella. Tuskimpa saadaan tälläisiä pommeja seuraavalla vuosikymmenellä.

6. Michael Schumacher, joka vihastutti ja ihastutti. Enemmänkin vihastutti. Varsinkin kaudet 2001, 2002 ja 2004 olivat melkoista myrkkyä Formuloille Kerppenin rehtorin ylivoiman takia. Kaikkia kunnia myös Ferrarille ja Ross Brawnille, jotka muodostivat voittamattoman yhdistelmän 2000-luvun ensimmäisellä puoliskolla.

7. Skandaalit, josta en halua edes puhua enempää. Näitä on puitu jo ihan tarpeeksi, enkä itse ainakaan halua kuulla niistä enään sanakaan.

Lisäksi Alonsot ja Hamiltonit ja kumppanit, mutta ei niistä sen enempää. Tälläisiä asioita 2000-luku toi mieleeni. :)
 

Tommi123

Namiskuukkeli
Liittynyt
7.9.2008
Viestit
1828
Sijainti
<:
Itseasiassa voidaan saadakkin Mercedes-Benz? 2010 tuplamestari:ahem:

PS. Mersu on paras auto.
 
Ylös