00-luku - Vuosikymmen kansiin

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
Yksi vuosikymmenen kämmeistä: Jonkin GP:n aika-ajoissa oliko se nyt 2007 vai 2008 kun Ferrari unohti laittaa Massalle bensaa ja auto jämähti varikkosuoralle. :tongue:
Ja Coulthard kaikkitietävänä kertoi tämän jälkeen lehdistötilaisuudessa että ei autoa voida unohtaa tankata, tässä on takuulla salaliitto takana Kimin suosimiseksi. :thumbup:
 

teppoil

Moro vaan
Liittynyt
9.12.2008
Viestit
2588
Vuosikymmenen F1-talli
Ferrari
6 mestaruutta ja lähes kaikkina vuosina mestaruuskamppailussa mukana.
Eikös se voittanut kumminkin 7 mestaruutta.
1. 2000
2. 2001
3. 2002
4. 2003
5. 2004
6. 2007
7. 2008

Tai no jos tarkoitit kuskien mestaruuksia..
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Valopilkut:
- Montoya
- Sato
- Hamilton

Luuserit:
- Jaguar
- Arrows
- Mazzacane
- Yoong
- Speed
- Ide
- Badoer

Poistuneet:
- Alesi
- Irvine
- Frentzen
- Kuutio
- Vilnöf

Yllättäjät:
- Williams, 2001
- Renault 2005-06
- BrawnGP, 2009
- Force India, 2009

Kolarit:
Monza joukkokolari, 2000
Burti, Hockenheim & Spa, 2001
McNish, Suzuka, 2002
Indy joukkokolari, 2006
Kubica, Montreal, 2007

Puheenaiheet:
- Ferrarin tallimääräykset
- Tilken hiekkaradat
- Räikkösen saksakirous
- Fotan oma sarja

Lempinimet:
- Nappi
- Kulmis
- Kerppenin rehtori
- Hallintopäällikkö Kimi Matias Räikkönen
- Hämäläinen
- Felipe-Baby
- Mad-Max

Muutokset:
- Vanha Hocke -> gone
- 60min perinteiset aika-ajot -> gone
- Warm-Up -sessio -> gone
- Kyllönen ja Tuominen ja Sasha -> gone

+ paljon paljon muuta.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
[OT]
Kirjoitetaan tosiaan.

Todettakoon, että oletin itse vielä viime vuonna, että Matias oli Räikkösen toinen nimi, eikä ns. kaksoisnimen loppuosa.
[/OT]
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Josko aloittaisin yksityiskohdista ja jatkaisin niistä kohti kokonaisuuksia.

Vuosikymmenen mieleenpainuvin hetki nähtiin Brasilian GP:n palkintopallilla 2008. Felipe Massan kyky niellä tappionsa kuin mies on F1-kuljettajalle kovin epätyypillinen ja tilanne myös kiteytti sen, kuinka paljon Felipe on kasvanut vuoden 2002 nopeasta, mutta auton ratissa tavattoman villistä poikasesta. Massa on ehdottomasti vuosikymmenen kehitystarina, ja piristävä poikkeus lajissa, jossa on liki yksinomaan huonoja häviäjiä.

Vuosikymmenen ohitus oli minulle Fernando Alonson punnerrus Michael Schumacherin edelle ulkokautta Unkarissa 2006, vaikka Mika Häkkisen ohitus Spassa 2000 kenties taidokkaampi olikin. Tilanteessa oli nimittäin myös jonkinlaista symboliikkaa vanhan sukupolven hallitsijan väistyessä kovan taistelun jälkeen uuden tieltä. Muutenkin oli hienoa, että Schumacher kyettiin lyömään ennen lopettamistaan (tai "lopettamistaan") niin, että hän oli myös mukana mestaruustaistossa.

Brasilian 2008 täytyy olla myös vuosikymmenen kilpailu. Uskomaton draaman kaari ja loppu, jota olisi jonkun sepittämänä pidetty täysin epäuskottavana. Kerrankin perheenjäsenien lärvien näyttämisessä oli oikeasti järkeä. Tällaisten näytelmien ansiosta sietää parikin Valencian GP:tä. Interlagos on muutenkin areena, joka määrittää päättynyttä vuosikymmentä, niin monta merkittävää tapahtumaa siellä nähtiin muun muassa kolmen viime mestaruuden ratkeamisen sekä Schumacherin viimeisen (tai "viimeisen"... vittuako tekee paluun, hankala kirjoittaa) kilpailun muodossa. Samoin sillä on nykyratojen joukossa harvinaista luonnetta, ja se kuvastaa hyvin sitä, mitä kiillotetut ja korostetun kliiniset areenat eniten kaipaavat (Hermann Tilken paras ratahan on oikeasti Sepang, joka on ränsistyessään ja paikoin vajotessaan saanut rutkasti iän tuomaa charmia).

Radan ulkopuolisista tapahtumista en nimeä suosikkejani tai inhokkejani, sillä koko käsite on vuosikymmenen epämiellyttävin ilmiö. Jos F1-maailman huomio on viikkotolkulla siinä tai tässä "gatessa" (inha juttu tuokin - jos F1-radan sisääntuloporteissa on vikaa, onko käsissämme gategate?) sen sijaan, että puhuttaisiin itse kilpailuista tai osallistujista, niin jokin on pahasti pielessä. En ihmettelisi, vaikka joku kisa olisi vain jäänyt huomaamatta ja jonain päivänä selviäisi, että Valenciassa on sittenkin ajettu jo 2007.

Ajanjakson paras kausi oli minulle 2003, vaikka muilta kausilta kenties enemmän mieleen jääneitä yksittäisiä tapahtumia löytyykin. Vuosikymmenen lopun tähdet Kimi Räikkönen ja Alonso astuivat esiin 1990-luvun ollessa vielä vahvasti edustettuna. Vuodessa riitti käänteitä kolmenkin eri tallin ollessa hetkittäin niskan päällä ja vaikka loppu hitusen yllätyksetön olikin, pitivät tapahtumat tiukasti otteessaan alusta viime metreille.

Kuskeista ja talleista en jaksa nimetä ajanjakson parhaita, mutta joitakin poimintoja joutunen tekemään. Vuosikymmenen väriläiskä, pettymys ja menetys ovat kaikki Juan Pablo Montoya. Niin paljon Pablo parhaina hetkinään lupasi liki mansellmaisilla ohituksillaan ja alesimaisella autonkäsittelyllään, niin pahasti hän McLarenilla floppasi ja niin paljon häntä kaikesta huolimatta jäi kaipaamaan. Räikkönen taas on minulle edelleen vuosikymmenen arvoitus – kun Kimin valtakauden todella luuli alkavan, katosi hän kuvasta ja juuri kun hänen luuli menettäneen lopullisesti kiinnostuksensa, pomppasi hän taas pystyyn. Pitkien haistattaminen painumalla hiiteen hienon loppukauden 2009 jälkeen oli jotenkin sopiva lopetus koko kuviolle. Vuosikymmentä määrittävä kuljettaja on kuitenkin Alonso, tai pikemminkin Teflonso tässä yhteydessä. Häneen tiivistyvät niin Schumin vallan loppu, kulissientakaiset kähminnät kuin useimmat ajanjakson muistettavimmat ratatapahtumatkin.

Talleista Williams on vuosikymmenen taistelija. Tehdasmoottorien menettäminen BMW:n vaihtaessa leiriä vaikutti lopun alulta, mutta niin vain se selvisi ainoana ennen tehdastallien rynnistystä mukana olleista. Toisaalta talli olisi toisena ajanjaksona ansainnut myös vuosikymmenen epäonnistujan leiman BMW:n lähtöä edeltäneestä tumpuloinnista, mutta Toyotaa ei tässä yhteydessä voi mitenkään sivuuttaa. Rahaa on palanut enemmän kuin Tokiossa kukaan uskaltaa ajatella, ja jälkeen jää vain joku serbi potkimassa viimeisimmän tuotoksen renkaita puolityhjässä tehtaassa. Vuosikymmenen piristysruiske tallirintamalla oli Red Bull, ja ehdottomasti molemmat sen tiimeistä, jotka minun mielestäni onnistuneesti yhdistivät oman markkinointihölmöilynsä parhaimmillaan wanhan ajan yksityistalleista muistuttaneeseen henkeen.

Jos mietitään, mistä tämä F1-vuosikymmen jää mieleen noin kokonaisuutena, niin alkupuoliskon Schumi ja Ferrari -shown lisäksi mieltäisin sen myös jonkinlaisena muutoksen aikana. Vanhoista säännöistä myös ne, joista oli pidetty kiinni liki jääräpäisesti, joutuivat tarkkailuun. Muutoksista on ennen kaikkea FIA:n tempomisen johdosta seurannut myös paljon haittaa, mutta edes kaltaiseni nostalgiafriikki ei voi kiistää sitä, etteikö muutoksen tielle lähtemiseen olisi ollut tarvetta. Kaikki soutaminen ja huopaaminen on jättänyt jälkeensä varsin valjun maun, mutta toisaalta muutoksia on suurelta osin kiittäminen siitä, että viimeiset viisi kautta ovat kaikki olleet tapahtumarikkaita.

Samoin mieliin jäänee autotehtaiden toinen tuleminen, joka näyttää jättävän jälkeensä vain savuavat rauniot. Tekisi mieleni sanoa, että minähän sanoin, mutta jääköön nyt väliin. Toivottavasti kuvioon saadaan jokin järkevä välimuoto, joka mahdollistaa valmistajien mukanaolon, muttei vaaranna itse lajia aina, kun pörssikurssit osoittavat kaakkoon. Tiettyä toivoa sekä lajin perustan vakauttamiseen että edellisessä kappaleessa mainitun turbulenssin päättymiseen on ja vaikken Jean Todtista erityisesti pidäkään, uskon hänen kykenevän tuomaan FIA:n toimintaan siitä puuttunutta vakautta. Toista kaivattua asiaa, läpinäkyvyyttä, en voi kuin toivoa hänen pystyvän luomaan.
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9186
Se positiivinen asia pitää nostaa esiin, että kyseessä oli ensimmäinen vuosikymmen, jolloin yksikään kuljettaja ei kuollut F1-auton ratissa. Oikeastaan vain Massan onnettomuus oli sellainen, jossa kuljettaja oikeasti oli hengenvaarassa, ja sekään ei ollut tavallinen ulosajo.
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Se positiivinen asia pitää nostaa esiin, että kyseessä oli ensimmäinen vuosikymmen, jolloin yksikään kuljettaja ei kuollut F1-auton ratissa. Oikeastaan vain Massan onnettomuus oli sellainen, jossa kuljettaja oikeasti oli hengenvaarassa, ja sekään ei ollut tavallinen ulosajo.
Harmi ettei kuolemilta kuitenkaan kisoissa vältytty (ITA 2000 ja AUS 2002). Ehkä tällä vuosikymmennellä sitten.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
Vuosikymmenen ohitus oli minulle Fernando Alonson punnerrus Michael Schumacherin edelle ulkokautta Unkarissa 2006, vaikka Mika Häkkisen ohitus Spassa 2000 kenties taidokkaampi olikin. Tilanteessa oli nimittäin myös jonkinlaista symboliikkaa vanhan sukupolven hallitsijan väistyessä kovan taistelun jälkeen uuden tieltä. Muutenkin oli hienoa, että Schumacher kyettiin lyömään ennen lopettamistaan (tai "lopettamistaan") niin, että hän oli myös mukana mestaruustaistossa.
Tässä on nyt kaksi kovaa auktoriteettia vastakkain, kun arvoisa AS valitsi Häkkisen Spa-ohituksen Schumacherista vuosikymmenen ohitukseksi, unohtaen kotimaan poikansa tylysti. :tongue:
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Se positiivinen asia pitää nostaa esiin, että kyseessä oli ensimmäinen vuosikymmen, jolloin yksikään kuljettaja ei kuollut F1-auton ratissa. Oikeastaan vain Massan onnettomuus oli sellainen, jossa kuljettaja oikeasti oli hengenvaarassa, ja sekään ei ollut tavallinen ulosajo.
No joo ehkä mutta silti....Kubica ja Kanada. Mutta anyway ensimmäinen vuosikymmen ilman delanneita:thumbup:
 

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
No joo ehkä mutta silti....Kubica ja Kanada. Mutta anyway ensimmäinen vuosikymmen ilman delanneita:thumbup:
Nyt jo unohtui kaikilta Wurz ja Coulthard? Huonommalla tuurilla Wurz olisi päätä kevyempi.
 

Polar

Well-known member
Liittynyt
15.1.2007
Viestit
757
Nyt jo unohtui kaikilta Wurz ja Coulthard? Huonommalla tuurilla Wurz olisi päätä kevyempi.
Tosiaan.Siinä Australian Gp:ssä oli, jos ateistit sallitte ilmaisuni, enkeleitä Wurzilla mukana. Oli hurjimpia läheltä piti-tilanteita mitä muistan. Hurjia kolareita kyllä viime vuosikymmenelle mahtuu paljon, mutta tuo edellä mainittu ja Massan Unkarin onnettomuus ovat tapauksia, joissa hengenlähtö on ollut senttien päässä.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9186
Tarkoitin sitä, että Massa oli oikeasti onnettomuuden jälkeen hengenvaarassa, esimerkiksi Kubican tapauksessa tiedettiin n. puoli tuntia kolarin jälkeen että kuljettaja on kutakuinkin kunnossa jne.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
2000: Schumacherin eka mestaruus Ferrarilla, Häkkisen hieno ohitus Spassa, Buttonin hyvät otteet rookiena, Barrichellon voitto Hockenheimilla ja radalla seikkaillut sadetakkihiippari

2001: Schumin ylivoima, Räikkösen ja Alonson debyytit, Heidfeldin hyvät suoritukset, Häkkisen heikko vauhti

2002: Schumin ylivoima, Montoyan upeat aika-ajot

2003: mestaruustaistelu, Kimin keskeytys Nyrrellä

2004: Schumi :jaska:, Trullin voitto Monacossa

2005: Kimin keskeytys Nyrrellä, Mersun paukkuvat pannut, Montoyan säheltäminen, Alonson varmuus (myös dark side alkoi nostaa päätään), Michelin :nope:, Suzukan kilpailu

2006: Ferrari parkissa Monacossa, Montoyan potkut, Buttonin voitto

2007: Hamiltonin uskomaton debyyttikausi, Kimin uskomaton loppukiri, McLarenin uskomaton vakoilujupakka, Alonson temppu Unkarin aika-ajoissa, Massan hyvä vauhti

2008: Massan käytös Interlagosissa (ks. Bobakkin viesti), viimeinen kilpailu muutenkin, Kimin ongelmat, Span uskomaton loppu, Monzan kisa, Ferrarin toilailu Singaporessa

2009: Brawnin ihme, Red Bullin läpimurto, Force India, Spagettikulttuuri

Ja sitten sekalaisia mietteitä:

- sääntöjä veivattiin edestakaisin: oli ja ei ollut luistonestoa, aika-ajot ja rengassäännöt muuttui niin moneen otteeseen ettei kukaan pysynyt laskuissa

- "Let Michael pass for the championship"

- ohittamisen sietämätön vaikeus

Katsotaan jos tulis vielä lisää mieleen, aika tarkkaan kaikki on jo tässä toikissa sanottu.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Tarkoitin sitä, että Massa oli oikeasti onnettomuuden jälkeen hengenvaarassa, esimerkiksi Kubican tapauksessa tiedettiin n. puoli tuntia kolarin jälkeen että kuljettaja on kutakuinkin kunnossa jne.
Joo hokasin mitä hait mutta jotenkin oli pakko heittää tuo Kubican juttu vaikka sen pelastikin aivan käsittämättömän turvalliseksi kehittyneet autot.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
2001: Schumin ylivoima, Räikkösen ja Alonson debyytit, Heidfeldin hyvät suoritukset, Häkkisen heikko vauhti
Meneeks taas kerran saivarteluks, mutta minun mielestäni 2 voittoa, 3 kisan nopeinta kierrosta ja seitsämän keskeytyksen jälkeenkin sarjan viides tila ei tarkoita heikkoa vauhtia.
 
Ylös