00-luku - Vuosikymmen kansiin

Ratman

Turha kommentoija
Liittynyt
14.8.2007
Viestit
704
Sijainti
Hole in the sky
Minulla ei oikeastaan muuta jäänyt mieleen kuin:

-Kimi Räikkösen mestaruus
-McLarenin vakoiluskandaali
-Ferrarin hallinta
-Ron Dennisin muuttuminen hyvästä tallipääliköstä roistoksi foorumilla
-Jean Todtin muuttuminen roistosta hyvikseksi vuonna 2007
-Ferrarin muuttuminen roistoksi 2009
-Häkkisen paluuhuhut
-Fernando "en tiedä mistään mitään" Alonson osuus Piquetin seinäänajosta
-Päästiin Briatoresta eroon väliaikaisesti
-Max Mosleyn sm
-Hamiltonin muuttuminen lahjakkuudesta pr-*******:ksi foorumilla.
-Kimin paskallakäynti
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18208
Meneeks taas kerran saivarteluks, mutta minun mielestäni 2 voittoa, 3 kisan nopeinta kierrosta ja seitsämän keskeytyksen jälkeenkin sarjan viides tila ei tarkoita heikkoa vauhtia.
Jos tallikaveri on samalla autolla sarjan toinen, niin kyllä se tarkoittaa huonoa kautta. Ottaen huomioon, että parilla aikaisemmalla kaudella DC:llä ei ollut mitään asiaa Mikan vauhtiin.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Tehdäänpäs vahan selkeämmäksi:

Vuosikymmenen F1-kuljettaja:
Michael Schumacher
Vaikka kuinka oli kaikki voimat takana, niin viisi maailmanmestaruutta ja täydellinen hallinta alkuvuosina kertoo kaiken tarpeellisen

Vuosikymmenen F1-talli
Ferrari
Voitti kaiken mahdollisen. Kuusi kuljettajien maailmanmestaruutta ja seitsemän valmistajien mestaruutta.

Vuosikymmenen F1-henkilö:
Ross Brawn
Valmistajien mestaruus kahden eri tiimin väreissä. Teki vuosisadan tallikaupat…

Vuosikymmenen taistelupari:
Kimi Räikkönen – Fernando Alonso
Michael Schumacherin perijän etsintä. Vaikka Alfonso voittikin kaksi mestaruutta, peri Kimi (aluksi) Schumin paikan.

Vuosikymmenen F1-kilpailu:
Brasilian Grand Prix 2003
Tapahtumaa kerrakseen. Safety Car nähtiin radalla kyllä tarpeeksi monta kertaa. Lopputulos oli kylläkin :jaska:

Vuosikymmenen MM-finaali:
Brasilian Grand Prix 2008
Mestaruus ratkesi vasta viimeisessä mutkassa. Ferrari juhli jo, mutta onnen kultapoika Hamilton tuli kuin tulikin viidenneksi…

Vuosikymmenen uusi F1-rata:
Istanbul Park - Turkki
Ainoa Tilke rata, jossa oli kunnolla korkeuseroja. Osa kisoista oli kyllä uuvuttavan tylsiä, mutta niinhän se on kaikilla muillakin radoilla.

Vuosikymmenen F1-tulokas:
Lewis Hamilton
Mitäs sitä kieltämään. Yhdeksässä ensimmäisessä kisassa palkinnoilla. Neljä voittoa ensimmäisellä kaudella. MM-kakkonen ensimmäisellä kaudella (joskin ryssi mestaruuden omaan virheeseen) pisteen erolla. Maailmanmestaruus toisella kaudella. Ilmiömäinen tulokas, vaikka herättääkin suuria (negatiivisiä) tunteita…

Vuosikymmenen uusi F1-talli:
Red Bull Racing
Ainoa uusista talleista, joka pääsi huipulle. Ja kiinnostuksen/rahan puute ei ihan hetkeen ole ongelma.

Vuosikymmenen F1-tallimenetys:
Minardi F1 Team
F1-sarjan lemmikki, vaikka olikin ikuinen hännänhuippu

Vuosikymmenen F1-isä:
Anthony Hamilton
Kamera löytää hänet aina peukku pystyssä ennen kisaa, sen aikana ja jälkeen

Vuosikymmenen F1-vaimo/tyttöystävä:
Nicole Scherzinger
Eipä kukaan muu F1-tyttöystävä ole saanut yhtä paljon ruutuaikaa F1-lähetyksistä…

Vuosikymmenen F1-tapaus:
Yhdysvaltojen Grand Prix 2005
FIA ei suostunut oman maineensakaan edessä nöyrtymään enemmistön tahtoon. Mutta mielestäni Misukka vetäytyi pikkuisen liian heppoisin perustein kisasta.

Vuosikymmenen F1-yllätys:
Sebastian Vettel Monzassa 2008
Näytti potentiaalinsa heikolla autolla vesisateessa. Toisti temppunsa vielä Kiinan sateessa puli vuotta myöhemmin, vaikka auto olikin jo vahvempi.

Vuosikymmenen F1-pettymys:
Idän ihmeet: Toyota ja Honda
Toyota satsasi projektiinsa suuret summat rahaa, mutta menestyi vain vähän, kauden 2005 ja alkukauden 2009.
Honda lähti isolla rahalla BAR:in jäänteille. Väärin kalibroitu tuulitunneli kuitenkin tuhosi kausien 07-08 autot, ja Päämaja sai tarpeekseen. Väärään aikaan, sillä isolla rahalla suunniteltu RA109 osoittautui voittaja-autoksi. Talli myytiin eurolla ja RA109 muuttui BGP001:ksi ja voitti mestaruuden… Maalasi kuitenkin yhden kauneimmista F1-autoista (RA107)
Yhteensä nämä ihmeet tuhlasivat muutaman miljardin ilman minkäänlaisia tuloksia

Vuosikymmenen F1-skandaali:
FIA:n toiminta Singaporen Crashgatessa
Tuomio oli vähän hakuammuntaa. Vain suunnittelijat tuomittiin, toteuttajalle annettiin syytesuoja ja vääryydellä anastettua palkintoa ei tarvinnut palauttaa…

Vuosikymmenen F1-tallimääräys
Ross Brawn/kukaikinäsenpäättikään – Ferrari – Itävallan Grand Prix 2002
Tallimääräys pitää tehdä tyylillä ja ajoissa, ei viimeisessä mutkassa. Pilasi F1:n maineen vahaksi aikaa..

Vuosikymmenen HUPS:
Lewis Hamilton - Kanadan Grand Prix 2008
Kyllä formuloilla pitäisi satasen nopeudesta osata jarruttaa ajoissa.

Vuosikymmenen surffaaja:
Ralf Schumacher
F1-kuljettaja nimensä ansiosta. Muutama voitto sattui tielle sarjan tehokkaimmalla autolla, mutta kun sillä autolla olisi pitänyt voittaa mestaruus… :nope:

Vuosikymmenen äkäpussi:
Juan Pablo Montoya
Varikolla tuli toimeen ainoastaan Kimin kanssa, ja vain siksi, KOSKA KIMIÄ EI KIINNOSTA. Kolaroi itsensä ulos ykkösistä.

Vuosikymmenen F1-neronleimaus:
Michael Schumacher - Monacon Grand Prix'n aika-ajot 2006
Rinnastuu jopa Adelaide94 ja Jerez97 kanssa. Ei kehdannut edes ajaa kunnolla seinään, vaan piti suojella auoa loppuun saakka.

Vuosikymmenen kummajainen:
Mersun moottori
Ensimmäiset kuusi vuotta täysi susi. Tuhoutui aina kun olis tarvittu. Mutta heti kun suomalaiset epäonnensoturit poistuivat, olikin moottori sarjan tehokkain ja luotettavin. :confused:

Vuosikymmenen sääntömuutos:
Pudotuspeli aika-ajo
Tämä on kyllä lisännyt mielenkiintoa myös aika-ajoihin. Vanha 12 kierrosta oli kyllä sellaista odottelua, notta ei mitään järkeä. Yhden kierroksen aika-ajo taas niin uskomattoman tylsä…

Vuosikymmenen F1-auto
RA109/BGP001
Dominoi kauden alkupuolta. Hondan ainoa onnistunut auto, joka myytinkin dollarilla pois…
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
Jos tallikaveri on samalla autolla sarjan toinen, niin kyllä se tarkoittaa huonoa kautta. Ottaen huomioon, että parilla aikaisemmalla kaudella DC:llä ei ollut mitään asiaa Mikan vauhtiin.
Tottahan tuo, että DC oli paremmin Mikan vauhdissa kuin muilla heidän yhteisillä kausillaan, aika-ajotkin Mika voitti vain 9-8, mutta mitä mm-sijoituksen vertailuun tulee, niin Mikalla oli kolme keskeytystä enemmän ja keskeytyksiä tuli hyvistäkin asemista, mm. Australian, Saksan ja Brasilian kolmosruutua seuranneet keskeytykset. Vaan ehkä Mika oli yllättävän hidas kuitenkin ja minulla on sinivalkolasit päällä. En jaksa jarnata tämän enempää minä. :)
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12580
Sijainti
Sivulla viisi
Puhumattakkaan keskeytyksestä Espanjan GP:n viimeisellä kierroksella mahtijohdosta. Edelleen yksi riipaisevimpia urheiluhetkiä ikinä.
 

Paperino

Well-known member
Liittynyt
26.11.2009
Viestit
199
Sijainti
Tampere
Puhumattakkaan keskeytyksestä Espanjan GP:n viimeisellä kierroksella mahtijohdosta. Edelleen yksi riipaisevimpia urheiluhetkiä ikinä.
Harva asia on tuon jälkeen ottanut päähän niin hirmuisesti. Muistan kuinka mutsi tuli just vähän ennen vikan kierroksen alkua kotiin ja kyseli, että mites on kisa mennyt. "Kohta Mika lähtee viimeiselle kierrokselle, voitto on tulossa reilulla erolla. Hetkinen, mitäs noi selostajat manaa auton moottorin ääntä? Ei kai… Ei voi olla… EI HELVETTI!!!" Sitten lähti tavaraa lentoon :eek:

No mut se seuraava tapaus, joka otti pannuun kunnolla Ykkösissä, oli tietysti Kimin keskeyttäminen viimeisellä kierroksella Nürburgringillä… Suomalaisilla on siis tuplajohto sarjassa "viimeisimmät keskeytykset johtoasemassa viimeisellä kierroksella".
 

Paperino

Well-known member
Liittynyt
26.11.2009
Viestit
199
Sijainti
Tampere
Omat lyhyet näkemykset vuosien 2000–09 mestaruustaistoista:

2000
Ruutulippu-kirjassa kuvattiin aika osuvasti kautta 17 erän nyrkkeilyotteluksi. Kausi jolloin Mika ja Schumi ajoivat ihan omassa luokassaan suurimman osan ajasta, miehet taisivat kirittää toisiaan taitojensa äärirajoille. Ensimmäinen F1-kausi, jonka seurasin kokonaan ja ehkäpä tasokkain niistä.

2001
Schumin dominointi oli alkamassa todenteolla, McLarenin syöksykierre alkamassa (seuraava todellinen voittaja-auto tuli vasta kaudella 2005). Paljon teknisiä vikoja ja automaattisia ajonestojärjestelmiä hopeisilla, samalla Ferrari kesti kisasta toiseen kuin sveitsiläinen kello. Sivuhuomautuksena tämä aiemmin mainittu äärimmäisen kova tulokkaiden taso ja huomio siitä, että auto voi todellakin hajota viimeisellä kierroksella 42 sekunnin johtoasemasta.

2002
Aika mitäänsanomaton kausi lukuunottamatta Schumin täysin käsittämätöntä suoritusta ajaa joka kisassa palkintopallille :eek: Ferrarin totaalista dominointia. Ranskan Gp oli "paska kisa" ja 11 keskeytystä Kimille.

2003
Uusi pistelaskujärjestelmä ja aika-ajo. Pistelasku auttoi Räikköstä, joka pystyi venyttämään mestaruustaiston viimeiseen kisaan asti, vaikka auto ei Ferrarille pärjännytkään. Yhden kierroksen aika-ajoissa tapahtuneet virheet sen sijaat saattoivat osaltaan "auttaa" mestaruuden lipsahtamista. Toki Schumia voidaan kuudella voitolla pitää ansaittuna mestarina. Valtavasti kaikenlaisia hulluja kisoja; Brasilian kaatosade, Silverstonen radalla juokseva pappi ym.

2004
Pikauusinta kaudesta 2002, paitsi että tällä kertaa Schumikin joutui keskeyttämään. Ehkäpä sitä tuskaa lievensi 13 voiton ennätyskausi. Kimille komea voitto Spassa, siitähän se sitten lähti.

2005
Ferrarilta yllättävä romahtaminen joka nosti Mclarenin ja Renaultin kärkitiimeiksi. Alussa Renault oli nopeampi ja luotettavampi kuin muut autot, loppukaudesta enää pelkästään luotettavampi. Kauden hahmo minulle (yllätys yllätys) oli Kimi viikinkisarvisella hopeanuolellaan, monessa kisassa aivan omassa luokassaan nopeudessa mutta valitettavasti tekniikka kesti kyytiä turhan harvoin. Moottorinvaihtosääntöjen myötä saadut lähtöruuturangaistukset pilasivat liian monta kisaa. Tasaisuudella ja muutamalla vahvalla suorituksella Alonso pystyi voittamaan mestaruuden. Suzukan kisa oli jotain uskomatonta, tuntui kuin että Kimi olisi voittanut mestaruuden siinä kisassa.

2006
McLarenin tilalle Ferrari ja edellisen kauden uusinta oli aika lailla valmis. Alkukaudesta Renault painui karkuun mutta loppupuolella Ferrari nousi vahvasti taistelemaan mestaruudesta. Ironisesti sitten Japanissa ratkaisevimmalla hetkellä Schumin auto petti ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2001 Hockenheimin kisan ja Alonso nosti statuksena tuplamestariksi.

2007
Ensimmäisen kisan jälkeen koko kausi näytti Ferrarille siirtyneen Kimin dominoinnilta, mutta McLarenin tarkkasilmäiset insinöörit olivat huomanneet Ferrarin pohjan osien taipuvan 300km/h nopeudessa ja saivat FIA:n vaatimaan muutosta punaiseen autoon. Tämän jälkeen näytti pitkään siltä, että Räikkönen ei vieläkään voita sitä himoittua mestaruutta, mutta keskikesän voitot Silverstonessa ja Magny-Coursissa pitivät toiveet elossa. Minä aloin uskoa mestaruusmahdollisuuksiin sillä hetkellä kun Hamilton täräytti hiekalle Kiinassa. Brasilia olikin sitten kuin taianomaista unta meikäläiselle, kaikki napsui kisassa kohdalleen ja se mestaruus tuli viimein. Jännittävä kausi jännittävällä loppuratkaisulla, mutta mukaan mahtui liikaa kisoja jotka muistuttivat lähinnä jonoajelua. Tämän vuoksi sijoitan vuoden 2000 tämän kauden edelle tasovertailussa.

2008
Mielestäni tällä kaudella ei ollut yhtään sellaista kuskia, joka olisi todella ansainnut mestaruuden. Kaikki kärkinimet sekoilivat aivan liikaa vuoden mittaan; Kimi pyörähteli Australiassa, Monacossa, Belgiassa ja Singaporessa, Hamilton hämmensi Bahrainissa, Kanadassa ja Italiassa (kiilailuillaan) ja Massa hölmöili Malesiassa sekä Silverstonessa. Heikki oli muuten vain hidas, joten mielikuvaksi jäi että Kubica oli kauden tasokkain kuski. En varmaan edes muista läheskään kaikkia tapauksia ja toilailuja. Loppuratkaisu oli hiuksianostattava, tosin omasta mielestäni se kääntyi väärin päin, mutta sattuuhan näitä. Vuoden yllättäjä -palkinto meni Sesbatian Vettelille, joka ajoi entisellä Minardilla voittoon Monzassa :eek: Varmasti hieno hetki tallin monille pitkän linjan työntekijälle, olihan se myös heidän ensimmäinen palkintopallisijansa, ja millä tyylillä se tulikaan!

2009
Todella hämmentävä kausi, lieköhän samanlaista voimasuhteiden muutosta ollut koskaan aiemmin (kertokaapa, oi forumin tietäjät)? KERS oli täydellinen floppi alkukaudesta, eikä siitä juuri ollut hyötyä loppukaudellakaan juuri muualla kuin lähdöissä ja takaatulevien estelyssä. Kauteen mahtui monenlaista sankaritarinaa ja dramaattista käännettä, Button, Barrichello, Webberin ensimmäinen voitto, Vettelin nousu terävimpään kärkeen, "sen vanhan kunnon Kimin" paluu, Massan paha onnettomuus (olin jo melko varma että käy samoin kuin Henry Surteesille) ja mitä kaikkea näitä nyt olikaan. Abu Dhabi oli päättäjäiskisana aivan naurettavan tylsä öljysheikkien gigalomanian ylistys, mikä vähän himmensi yllätyksellisen kauden loppua. Suzukan paluu toi melkein kyyneleet silmiin, on se hieno rata (jota ei toivottavasti pilata asvaltoiduilla paikoitusalueilla tulevaisuudessa).

Yhteenvetona sanoisin, että F1 on koko vuosikymmenen ajan muuttunut mielestäni moottoriurheilusta lähemmäksi tuotetta/brändiä, jota markkinoidaan menneiden vuosikymmenten mielikuvilla. Toisaalta, voihan olla että aika on kullannut muistot, mutta jotenkin vuoden 2000 kisoissa oli karismaa ja jonkinlaista "uniikkia ilmapiiriä" enemmän kuin viime vuoden hampurilaisaterioita (samaa ruokaa eri kaupungeissa) muistuttavissa kisoissa.
 
Viimeksi muokattu:

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
En kovin tarkkaan lukenut aiempia viestinkirjoittajia (ja tämäkin viesti lienee jo tarpeeton myöhäisyydessään), mutta minusta 2000-luvun kirjoituksessa lienee tärkeintä kiteyttää alkupuoliskon kuningashallinto, sen kaatuminen ja nuorien polvien nousu. Me saimme nauttia Alonson, Montoyan, Vettelin, Räikkösen ja Hamiltonin ajonäytteistä.
Lopulta kirkkain haastajista oli Fernando Alonso "syrjäyttäessään" luonnonlahjakkuus Räikkösen ja voittaessaan yhden mestaruuden häntä enemmän.

Olisi myös oleellista kuvata mestaruustaistojen värikkyys (lukuunottamatta 2000-luvun alkupuoliskoa, jolloin haastajat olivat täysin hukassa) ja muuntuminen kolmen, neljän henkilön loppuviritykseen ja käsittämättömiin päätösosakilpailuihin, joiden kaltaisia ei ollut nähnyt kukaan. Kymmenvuotiskalenteriin pitäisi myös alleviivata Häkkisen ja Schumacherin aikakauden päättyminen. Uuden järjestyksen tekivät lopulta Alonso, Räikkönen, Montoya ja jossain määrin myös Felipe Massa, jotka kipusivat ratteihin samoina vuosina. Iso-Britannia sai vihdoin odottamansa mestaruudet, ja sääntömuutoksien siivittämänä nähtiin monta sekopäistä kilpailua ja lopulta kausikin.

On muuten ollut mahtavaa elää 00-luku! Suomalaisin silmin katsottuna meikäläiset ovat vallanneet aika korkeat korokkeet tallihierarkioissa. Toivottavasti Heikki Kovalainen vielä näyttää, miksi hän on paikkansa formuloissa ansainnut.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
1.Kimi Ylittää Interlagosin maaliviivan mestarina. (Sille tunti turpaan, joka viisastelee että eihän Kimi vielä silloin ollut mestari). Silloin huudettiin ja neljä vuotta kaapissa odottanut kuohari saatiin vihdoinkin avata.
Itseasiassa oli mestari saman tien, nimittäin Hamilton oli ensimmäinen kuski joka oli kierroksen perässä, joten hän ei olisi voinut nousta yhtään sijaa, vaikka kaikki edelläolevat olisivat keskeyttäneet siihen paikkaan.

Aasinsiltana itse korkkasin vuosia kaapissa Kimin mestaruutta odotelleen Mclaren Silver Lake 2003(Kimin auto pullossa) punaviinipullon, kuin kohtalon ivasta hopean sijaan päivän ja viinin väri oli punainen :thumbup:.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Itseasiassa oli mestari saman tien, nimittäin Hamilton oli ensimmäinen kuski joka oli kierroksen perässä, joten hän ei olisi voinut nousta yhtään sijaa, vaikka kaikki edelläolevat olisivat keskeyttäneet siihen paikkaan.
Pyryf faattaa viitata ilmaffa leijuneefeen proteftiuhkaan, jonka takia tulokfet olivat pitkän aikaa epävirallifet.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9186
Itseasiassa oli mestari saman tien, nimittäin Hamilton oli ensimmäinen kuski joka oli kierroksen perässä, joten hän ei olisi voinut nousta yhtään sijaa, vaikka kaikki edelläolevat olisivat keskeyttäneet siihen paikkaan.
Itse asiassa mestaruus varmistui sillä hetkellä kun Massa tuli maaliin toisena. Jos Massa olisi keskeyttänyt samalla hetkellä kun Kimi tuli maaliin, Alonso olisi noussut toiseksi, saanut kaksi pistettä lisää ja noussut Kimin ohil.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Itselle jäi päällimäisenä mieleen:

- Schumi
- Alonso ja aina "sattumalta" skandaali talleissa
- Räikkösen nousu formuloihin ja huipputalliin mestaruuden kera
- Kovalaisen nousu formuloihin ja huipputalliin pettymyksen kera
- Räikkösen hupaisat letkautukset medialle
- Kovalaisen nolot letkautukset medialle
- Häkkisen ohitus
- Jatkuva väkinäinen sääntöjen uudistaminen sekä mulkku FIA
 
Ylös