#1 Max Verstappen 2024: Sennan manttelinperijä

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4213
Itse olisin laittanut, että Sebastian voittaa aika-ajot ja Max kilpailun. Sebastianilla ei hirmuisesti nousuja taaempaa gridiltä taida olla voitoissaan. Toki ei hän huono kisoissakaan ole, mutta Max vain on parempi.
Ei taida voittoja Vettelillä kärjen takaa hirveästi olla, mutta kyllä Vettelillä myös komeita nousuja.

Tuli mieleen Abu Dhabin GP 2012. Sieltähän Vettel nousi varikolta peräti podiumille saakka. Hienoa ajoa se.

 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5124
Vettel:
Kisoja 300
Voittoja 53

Verstappen
Kisoja 185
Voittoja 54

Tostilla on iltalääkkeet ottamatta, turha spekuloida ottaisiko Vettel enemmän voittoja kun Verstappen mennyt jo ohi voitoissa. Vettel oli aikoinaan kova, mutta uralle mahtuu monia häpeäpilkkuja joita ei varmasti halua muistella niin siksi Verstappen menee heittämällä edelle. Ensi vuonna molemmilla 4 mestaruutta niin seuraavaksi aletaan vertauksissa hiipimään Schumiin ja Hamiltoniin.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3404
Sijainti
F1-fanikatsomo
Menestyksekkäästä kaudesta tulee komiat mätkyt lisenssin muodossa.
Toisaalta Max lienee gridin ainoita kuskeja joilla sopimus että talli maksaa lisenssin
1702991380279.png
lähde
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4213
Menestyksekkäästä kaudesta tulee komiat mätkyt lisenssin muodossa.
Toisaalta Max lienee gridin ainoita kuskeja joilla sopimus että talli maksaa lisenssin
Näytä liitetiedosto 4313
lähde
En oikein oo koskaan ymmärtänyt tätä, että miksi lisenssin pitää olla eri hintainen eri kuljettajilla. Ja että menestyksestä rokotetaan tässä muodossa.

Jotenkin tuntuisi loogiselta, että lisenssi olisi kaikille kuljettajille saman hintainen, ajatpa sitten Red Bullilla tai Haasilla.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3404
Sijainti
F1-fanikatsomo
En oikein oo koskaan ymmärtänyt tätä, että miksi lisenssin pitää olla eri hintainen eri kuljettajilla. Ja että menestyksestä rokotetaan tässä muodossa.

Jotenkin tuntuisi loogiselta, että lisenssi olisi kaikille kuljettajille saman hintainen, ajatpa sitten Red Bullilla tai Haasilla.
pitää tuo köyhä organisaatio jostain saada pennosia kerättyä
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5124

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5485
Toisin sanoen jos tuohon Verstappenin rinnalle överisti yliohjaavaan autoon istuisi Hamilton tai Alonso niin heidän uransa päättyisi vieläkin rumemmin kuin Schumacherin Mersulla.
En siihen suoraan ota kantaa, mutta vastaikkaiselta puolelta, niin ei kukaan pysty ajamaan samanlaisilla säädöillä kuin Alonso. Varmaan Red Bullin kehitystyö tukee vielä Verstappenia, ja tietenkin ihan syystäkin. Kolme peräkkäistä mestaruutta plakkarissa, niin on siinä sen verran näyttöä, että Horneri hyppii vaikka yhdellä jalalla, jos se vaan auttaa Verstappenia.
Mutta jos Verstappenilla ei tulisikaan tulosta tällä ajotyylillä, niin kauanko RB tukisi näin ehdottomasti kuskia auton suhteen? Kävisikö kuten Alonsolle Ferrarilla, että halutaankin ajaa kahdella kärjellä? No imupohja on muuttanut autoja paljon, eikä asia ole niin mustavalkoinen. Moni siinä Maxin vierellä on kokeillut ja taitaa Ricciardo pärjännyt parhaiten? Ja Sainz Torolla.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3520
Toisin sanoen jos tuohon Verstappenin rinnalle överisti yliohjaavaan autoon istuisi Hamilton tai Alonso niin heidän uransa päättyisi vieläkin rumemmin kuin Schumacherin Mersulla.
Niin ehkä nyt kun ovat jo huippunsa ohittaneet. Mutta huippuvuosinaan heidän perusvauhtinsa oli sen verran hyvä, että eivät olisi samanlaisia heittopusseja olleet Verstappenin rinnalla kuin Albon ja Perez. Jos Ricciardo pärjäsi Verstappenille ennen kuin menetti tukensa, en epäile, etteivätkö Alonso ja Hamilton olisi pärjänneet myös vähintään yhtä hyvin.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4219
Driver61 niminen tubetteja teki aikanaan mielenkiintoisen videon Maxin ajotyylistä. Maxilla on ns. nykyaikaistettu versio Schumin ajotyylistä.

Tuossa linkki jos jotakin kiinnostaa:
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5124
Niin ehkä nyt kun ovat jo huippunsa ohittaneet. Mutta huippuvuosinaan heidän perusvauhtinsa oli sen verran hyvä, että eivät olisi samanlaisia heittopusseja olleet Verstappenin rinnalla kuin Albon ja Perez. Jos Ricciardo pärjäsi Verstappenille ennen kuin menetti tukensa, en epäile, etteivätkö Alonso ja Hamilton olisi pärjänneet myös vähintään yhtä hyvin.
Ovat kyllä huippunsa ohittaneet joo, mutta kyllähän Hamilton tässä hiljattain paukutteli henkseleitä että laittaisi Verstappenin ahtaalle Red Bullilla.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3520
Driver61 niminen tubetteja teki aikanaan mielenkiintoisen videon Maxin ajotyylistä. Maxilla on ns. nykyaikaistettu versio Schumin ajotyylistä.
Schumilla auto oli kyllä tietyllä tapaa voimakkaasti yliohjaava, mutta aerodynaamisesti aliohjaava. Ferrarissa oli pieni etusiipi...
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5485
Schumilla auto oli kyllä tietyllä tapaa voimakkaasti yliohjaava, mutta aerodynaamisesti aliohjaava. Ferrarissa oli pieni etusiipi...
Niin se johtui juuri siitä moottorijarrusta, että perä oli vähän irti.
 

TeamVerstappen

Max Verstappen & Red Bull Racing
Liittynyt
17.1.2023
Viestit
312
Toisin sanoen jos tuohon Verstappenin rinnalle överisti yliohjaavaan autoon istuisi Hamilton tai Alonso niin heidän uransa päättyisi vieläkin rumemmin kuin Schumacherin Mersulla.
Aivan posketon väite, tähän on kyllä pakko tarttua. Väitätkö tosissasi ettei Hamiltonin ja Alonson kaltaiset kaiken todistaneet kuljettajat pystyisi sopeutumaan ajotavassa? Verstappen olisi siis vielä ylivoimaisempi Alonsoa ja Hamiltonia vastaan kuin mitä Rosberg oli Schumacheriin verrattuna?

Anteeksi saisinko vielä varmistuksen että onko tämä siis se sama kuljettaja joka parikautta sitten hävisi AlphaTaurin Daniel Ricciardolle tälläisellä yliohjaavalla autolla?
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5124
Aivan posketon väite, tähän on kyllä pakko tarttua. Väitätkö tosissasi ettei Hamiltonin ja Alonson kaltaiset kaiken todistaneet kuljettajat pystyisi sopeutumaan ajotavassa? Verstappen olisi siis vielä ylivoimaisempi Alonsoa ja Hamiltonia vastaan kuin mitä Rosberg oli Schumacheriin verrattuna?

Anteeksi saisinko vielä varmistuksen että onko tämä siis se sama kuljettaja joka parikautta sitten hävisi AlphaTaurin Daniel Ricciardolle tälläisellä yliohjaavalla autolla?
Melko cheekittömiä ovat nämäkin jutut. Ricciardo ajoi pari vuotta sitten Mclarenia eikä Red Bullia. Voidaanko tästä vetää lopputulos että Ricciardo olisi nopein kuski akselista Verstappen, Hamilton, Alonso jos he ajaisivat Red Bullia koska Verstappen on uransa alussa täysikäisyyden kynnyksellä hävinnyt kerran Ricciardolle koko kauden mitassa?

Mitä Hamiltoniin tulee niin melko hukassa on hänkin jollei auto istu räpylään juuri eikä melkein, tästä hyvänä esimerkkinä tuoreimpana kausi 2022. Jos Hamilton tulee Verstappenin kotiluolaan niin siinä ei ole aikaa mukailla ja leipoa ajotyyliään sopivaksi kun Verstappen on jo horisontissa. Jollei pysty epämukavuusalueella laittamaan edes Russellia pataan niin ei hän sitä pystyisi tekemään Verstappenillekaan.

Alonsolla taas sen sijaan on täysin vastakohtainen ajotyyli kuin Verstappenilla, joten vaikea uskoa tämän seniorin pärjäävän prime-Verstappenille jolle auto on räätälöity.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4248
Ei se Maxikaan mikään yli-ihminen ole. Kauden alussa, kun auto oli vielä kummankin kuskin ajettavissa, niin Checo oli ihan eri tasolla Maxiin verrattuna, kuin kauden lopussa. Johti mokoma jopa sarjaa hetken aikaa.
Tähän versioonhan Checo monta kertaa kauden aikana pyysi tallia autonsa asettamaan, mutta ei tainnut löytyä enää osia.

Ja ton Russellin ajokyvyistä, nyt ei kannata edes puhua, kun puhutaan huippukuskeista.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5124
Ei se Maxikaan mikään yli-ihminen ole. Kauden alussa, kun auto oli vielä kummankin kuskin ajettavissa, niin Checo oli ihan eri tasolla Maxiin verrattuna, kuin kauden lopussa. Johti mokoma jopa sarjaa hetken aikaa.
Tähän versioonhan Checo monta kertaa kauden aikana pyysi tallia autonsa asettamaan, mutta ei tainnut löytyä enää osia.
Red Bull tuo radalle auton joka alkaa istumaan koko ajan enemmän ja enemmän Verstappenin räpylään. Ei siinä yhden Checon parkumiset auton kehityssuunnasta paljon hetkauta jos toinen kuski alkaa korjaamaan kaikki voitot. Jos Perez haluaa fillariinsa apupyörät takaisin jotta pysyisi paremmin pystyssä niin se kehityssuunta ei vain ole yhtä hyvä kuin Verstappenin niin onko ihme ettei niitä apupyöriä Checolle löytynyt roskiksestakaan enää.

Aika monen suusta kuultu miten hankalaa Verstappenin tallikaverina on konstikkaan auton takia niin tod näk samat ongelmat olisi edessä Hamiltonillakin. Varmastikkaan ei romahtaisi kuten Perez, mutta aika pienet olisi todennäköisyydet pärjätä Verstappenin kotikentällä jossa tiedetään hänen mieltymykset auton käyttäytymisen suhteen.

Ja ton Russellin ajokyvyistä, nyt ei kannata edes puhua, kun puhutaan huippukuskeista.
No miten tämä pitäisi sitten ottaa Hamiltonin kannalta kun hän otti päihin ei-huippukuskilta? Tämä on hyvä esimerkki siitä kuinka haavoittuvainen Hamilton on jos ei ole täysin sinut autonsa kanssa ja jos hän olisi Red Bullilla niin aika varmasti se on Verstappen joka siellä olisi mukavuusalueella eikä Hamilton.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4248
Red Bull tuo radalle auton joka alkaa istumaan koko ajan enemmän ja enemmän Verstappenin räpylään. Ei siinä yhden Checon parkumiset auton kehityssuunnasta paljon hetkauta jos toinen kuski alkaa korjaamaan kaikki voitot. Jos Perez haluaa fillariinsa apupyörät takaisin jotta pysyisi paremmin pystyssä niin se kehityssuunta ei vain ole yhtä hyvä kuin Verstappenin niin onko ihme ettei niitä apupyöriä Checolle löytynyt roskiksestakaan enää.

Aika monen suusta kuultu miten hankalaa Verstappenin tallikaverina on konstikkaan auton takia niin tod näk samat ongelmat olisi edessä Hamiltonillakin. Varmastikkaan ei romahtaisi kuten Perez, mutta aika pienet olisi todennäköisyydet pärjätä Verstappenin kotikentällä jossa tiedetään hänen mieltymykset auton käyttäytymisen suhteen.



No miten tämä pitäisi sitten ottaa Hamiltonin kannalta kun hän otti päihin ei-huippukuskilta? Tämä on hyvä esimerkki siitä kuinka haavoittuvainen Hamilton on jos ei ole täysin sinut autonsa kanssa ja jos hän olisi Red Bullilla niin aika varmasti se on Verstappen joka siellä olisi mukavuusalueella eikä Hamilton.
Toki juuri noin, että kehityssuunta meni varmasti enemmän Maxin suuntaan, mutta aika hankala olisi miettiä tilannetta, jossa talli ajaisi kahdella kärjellä esim Hamin tai Alon tullessa talliin. Tuskin silloin autoa vietäisiin samalla tavalla Maxin suintaan, muutenhan voitaisiin edelleen ajella minkä tahansa muun kuskin kanssa, jos tietoisesti ei anneta edes mahdollisuutta, mutta maksettaisiin valtava palkka kuitenkin.

2022 Rus oli pisteissä edellä, mutta siihen se jäi, kuten ollaan aika montaa kertaa väännetty (ja Görgestä itseasiassa jo Williamsin ajoista) ja tämä vuosi, kuten varmasti ensi vuosikin sen taas näyttää.
2022 yksi voitto ja yksi toinen sija, muuten jäi Hamin jälkeen esim podiumeissa. Alussa Ham ajeli testiä asetuksilla ja osilla, jonka on aivan yleisesti talli, kuskit ym kertoneet. Kuinka monta turva-autoa sattui Russellin eduksi tai kuinka monta kertaa talli jostain syystä laittoi tämän kypärässä satajan edelle?
Ja mitä tulee esim siihen Russellin voittoon, niin ei olisi Görge sitä voittanut, jos ei Max ja Ham olisi kolistelleet keskenään kisan alussa. Talli vielä jäädytti tilanteen ja Ham ajeli hissuksiin perässä maaliin.
Ja Russellin viime kausi oli Mesen nykyhistostorian huonoin tai toiseksi huonoin, mikäli Schumin 2012 katsotaan paremmaksi. Siihen ei ole kyennyt kukaan muu Mesen kuskeista, ainakaan autolla, jolla kuitenkin päästiin Russellista huolimatta tallipisteiden kakkoseksi. Sekään ei nyt varsinaisesti ihan hirveästi mairittele.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5124
Toki juuri noin, että kehityssuunta meni varmasti enemmän Maxin suuntaan, mutta aika hankala olisi miettiä tilannetta, jossa talli ajaisi kahdella kärjellä esim Hamin tai Alon tullessa talliin. Tuskin silloin autoa vietäisiin samalla tavalla Maxin suintaan, muutenhan voitaisiin edelleen ajella minkä tahansa muun kuskin kanssa, jos tietoisesti ei anneta edes mahdollisuutta, mutta maksettaisiin valtava palkka kuitenkin.
No oliko Mclarenin kahden kärjen taktiikka oikea ratkaisu, ei ollut ja mestaruus meni Räikköselle tämän takia.

Oletko tullut ajatelleeksi että Red Bullin auto on siksi niin nopea koska Verstappenilla on kyky ajaa erityisen yliohjaavaa autoa? Red Bullia ei tällä hetkellä välttämättä kukaan muu pysty ajamaan tuolla tahdilla kuin itse Max ja siksi Red Bull tekee tuon kaltaisia autoja koska se on tapa miten autosta saadaan ylivoimainen.

2022 Rus oli pisteissä edellä, mutta siihen se jäi, kuten ollaan aika montaa kertaa väännetty (ja Görgestä itseasiassa jo Williamsin ajoista) ja tämä vuosi, kuten varmasti ensi vuosikin sen taas näyttää.
2022 yksi voitto ja yksi toinen sija, muuten jäi Hamin jälkeen esim podiumeissa. Alussa Ham ajeli testiä asetuksilla ja osilla, jonka on aivan yleisesti talli, kuskit ym kertoneet. Kuinka monta turva-autoa sattui Russellin eduksi tai kuinka monta kertaa talli jostain syystä laittoi tämän kypärässä satajan edelle?
Ja mitä tulee esim siihen Russellin voittoon, niin ei olisi Görge sitä voittanut, jos ei Max ja Ham olisi kolistelleet keskenään kisan alussa. Talli vielä jäädytti tilanteen ja Ham ajeli hissuksiin perässä maaliin.
Ja Russellin viime kausi oli Mesen nykyhistostorian huonoin tai toiseksi huonoin, mikäli Schumin 2012 katsotaan paremmaksi. Siihen ei ole kyennyt kukaan muu Mesen kuskeista, ainakaan autolla, jolla kuitenkin päästiin Russellista huolimatta tallipisteiden kakkoseksi. Sekään ei nyt varsinaisesti ihan hirveästi mairittele.
Kyllä näitä selityksiä maailmaan mahtuu, montakohan kertaa tästäkin on jauhettu, mutta sama Hamilton-kultismi kukkii ja Görgitikkataulut löytyy mieskellarista.

Hamilton oli ollut kauden 2022 auton kanssa tekemisissä alusta lähtien, joten oli siinäkin etulyöntiasema. Jos joku luulee että Hamiltonin kaltainen ammattiurheilija nostaisi käden pystyyn että haluaisi vapaaehtoisesti nopeuden kustannuksella alkaa kokeilemaan radikaaleja asetuksia ja antaa tallikaverin kerätä enemmän pisteitä. Taisi Hamilton vain olla pakkotilanteen edessä kun oli enemmän vaikeuksia auton kanssa. Vaikka kuinka haluaisit laskea paremmuutta kakkosijoituksilla niin Hamilton silti oli se joka sai vähemmän pisteitä ennen ja jälkeenkesätauon ja koko kaudelta.

Silloin Hamiltonilla olikin teemana ettei kiinnosta sijoitus mm-taulukossa jollei ole mahdollisuutta mestaruuteen. No mutta, ylläripylläri tällä kaudella kun oltiin tallikaveria edellä niin jahdattiin sitä hopeasijaa niin innokkaasti vaikka mestaruuteen ei ollutkaan asiaa. Tämä vähän paljastaa Hamiltonin bluffin kaudesta 2022 kun tarinat motivaatioista vaihtuu seuraavaan kauteen vaikka pisteiden valossa tämä kausi oli Mersulta heikompi kuin viime kausi.

Brasiliassa 2022 Hamiltonilla oli aika monta tilaisuutta haastaa voitosta kun pääsi pariin otteeseen turva-auton takaa hiillostamaan. Onko jossain ollut juttua Mersun jäädyttäneen sijoituksia vai onko omaa keksimää?

Muistin virkistykseksi Russellin "historiallisen surkean kauden" jälkeen tässä vielä miten tallin pisteet ovat jakautuneet lähivuosina:

Bottas - Hamilton
2021: 36.84% - 63.16%
2020: 38.92% - 61.08%
2019: 44.11% - 55.89%
2018: 37.71% - 62.29%
2017: 45.66% - 54.34%

Russell - Hamilton
2023: 42.79% - 57.21%
2022: 53.40% - 46.6%
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4248
No oliko Mclarenin kahden kärjen taktiikka oikea ratkaisu, ei ollut ja mestaruus meni Räikköselle tämän takia.

Oletko tullut ajatelleeksi että Red Bullin auto on siksi niin nopea koska Verstappenilla on kyky ajaa erityisen yliohjaavaa autoa? Red Bullia ei tällä hetkellä välttämättä kukaan muu pysty ajamaan tuolla tahdilla kuin itse Max ja siksi Red Bull tekee tuon kaltaisia autoja koska se on tapa miten autosta saadaan ylivoimainen.



Kyllä näitä selityksiä maailmaan mahtuu, montakohan kertaa tästäkin on jauhettu, mutta sama Hamilton-kultismi kukkii ja Görgitikkataulut löytyy mieskellarista.

Hamilton oli ollut kauden 2022 auton kanssa tekemisissä alusta lähtien, joten oli siinäkin etulyöntiasema. Jos joku luulee että Hamiltonin kaltainen ammattiurheilija nostaisi käden pystyyn että haluaisi vapaaehtoisesti nopeuden kustannuksella alkaa kokeilemaan radikaaleja asetuksia ja antaa tallikaverin kerätä enemmän pisteitä. Taisi Hamilton vain olla pakkotilanteen edessä kun oli enemmän vaikeuksia auton kanssa. Vaikka kuinka haluaisit laskea paremmuutta kakkosijoituksilla niin Hamilton silti oli se joka sai vähemmän pisteitä ennen ja jälkeenkesätauon ja koko kaudelta.

Silloin Hamiltonilla olikin teemana ettei kiinnosta sijoitus mm-taulukossa jollei ole mahdollisuutta mestaruuteen. No mutta, ylläripylläri tällä kaudella kun oltiin tallikaveria edellä niin jahdattiin sitä hopeasijaa niin innokkaasti vaikka mestaruuteen ei ollutkaan asiaa. Tämä vähän paljastaa Hamiltonin bluffin kaudesta 2022 kun tarinat motivaatioista vaihtuu seuraavaan kauteen vaikka pisteiden valossa tämä kausi oli Mersulta heikompi kuin viime kausi.

Brasiliassa 2022 Hamiltonilla oli aika monta tilaisuutta haastaa voitosta kun pääsi pariin otteeseen turva-auton takaa hiillostamaan. Onko jossain ollut juttua Mersun jäädyttäneen sijoituksia vai onko omaa keksimää?

Muistin virkistykseksi Russellin "historiallisen surkean kauden" jälkeen tässä vielä miten tallin pisteet ovat jakautuneet lähivuosina:

Bottas - Hamilton
2021: 36.84% - 63.16%
2020: 38.92% - 61.08%
2019: 44.11% - 55.89%
2018: 37.71% - 62.29%
2017: 45.66% - 54.34%

Russell - Hamilton
2023: 42.79% - 57.21%
2022: 53.40% - 46.6%
Ei muuttunut Görge huippukuskiksi vieläkään.
Jospa ensi vuosi menisi paremmin, mutta tuskin oppii tässä kohtaa enää käyttämään renkaitaan. Kaveri on jo lähempänä kolmea- kuin kahtakymmentä ja ajanut jo pitkään ykkösissä.. ensi vuosi taitaa olla Görgen osalta tulos-tai-ulos kausi. Onko tulevaisuus Hulkin tapaan ikuisena aika-ajajana keskikastin talleissa, vai vieläkö oppii käyttämään renkaitaan?
 
Ylös