2005 testit

jäämies

Well-known member
Liittynyt
7.3.2004
Viestit
825
Eurosport:

So much for slower F1 cars

Formula One cars risk being even quicker than last year despite wholesale changes to the technical regulations since last season. Finland's Kimi Raikkonen smashed the Valencia lap record on Thursday despite using the 2005-spec McLaren with reduced downforce, a two-race engine and harder tyres.
:cool:
 

Racer21_90

Well-known member
Liittynyt
10.11.2004
Viestit
544
Sijainti
Asun nykyään Ruotsissa ..
oskari sanoi:
Joo, tosiaan näyttää ihan loistavalta Kimin tilanne uuteen kauteen lähdettäessä, jopa yhtä loistavalta kuin vuosi sitten.

Silloinkin Kimi teki uuden kierrosennätyksen.

MP4-19 oli viimevuonna aina testiviikon alussa aivan sikahidas - kuten MP4-20 oli nyt - mutta loppupuolella viikkoa vedettiin muutama (alipainoinen) kierros, jotta saatiin media/fanit/sponssit tyytyväiseksi.
Mitenkäs tämä nyt siitä eroaa?
Hei oskari - unohdetaan nyt jo nuo viime talven lumet..
Kimillä on ollut niin paljon kaikenlaista huonoa mokaa, vähän siellä sun täällä (ensin koko viime kausi meni pöydän alle auton takia ja sitten nämä "siviili toilaukset")
Paineet on ollut suuret koko ajan - näyttää kuitenkin siltä että on poika selvinnyt läpi tuon pärssin ehjin nahoin. Ja se on yksi niistä ominaisuuksista mitä vaaditaan F1-mestarilta. Siis ero viime vuoteen on aika suuri .. :)

:thumbup:
 

oskari

Well-known member
Liittynyt
22.9.2000
Viestit
277
Itse kuvittelin aikaisemmin, että vain pikkutallit ajelevat "sponsori-kierroksia", ja huipputallit tekevät vain töitä ajaen "oikeita" testejä. No, kuvittelin väärin, sillä selväähän se on, että viimevuonna Mac ajeli välillä keinotekoisesti kovia kierroksia vain julkisuus mielessä vaikka auto oli hidas.

Kyllä tässä on vähän samanlaista kutinaa ilmassa kuin viimevuonna - MP4-20 oli nopea suljetuissa testeissä, mutta kun tultiin yhteis-testeihin, sekä luotettavuus, että nopeus olivat kadonneet kokonaan, kunnes sitten yhtäkkiä auto tuli sekunti kaupalla nopeammaksi, ja saatiin kärkiaika.

Yhden nopean päivän perusteella en ala uskoa Macin kilpailukykyyn, sillä tiedän, että ne ovat ennenkin "huijanneet". Jos Macin vauhti jatkossa on samanlaista kuin Kimillä eilen (ja pysyvästi - ei vain yhtenä päivänä viikossa), niin hyvä, mutta yhden nopean päivän perusteella (useamman erittäin hitaan jälkeen) ei todellakaan voi luottaa auton iskukykyyn.

Racer21_90: Mestarin tärkein ominaisuus on nopea ja luotettava auto. Se on se ero viimevuoteen, josta olen huolissani. Itsekkin myönnät, että Kimin viime kausi meni pöydän alle auton takia - auton, jolla tehtiin talvitestien kärkiaika.

Rusina: Kimi oli noin sekunnin nopeampi kuin nopein Toyota, mikä ei ole mikään erityisen loistelias meriitti. Ja tosiaan, en tiedä millainen stintti, enkä tiedä oliko auto alipainoinen, tai oliko siinä kone, joka oli säädetty kestämään 15 kierrosta ja oliko tankkiin lisätty tavallisen bensan sekaan vähän tujumpaa myrkkyä. Sehän se ongelma onkin, macin kierrosaikoihin ei voi luottaa, ei ainakaan vielä, kun takana on enemmän hitaita kuin nopeita päiviä.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
oskari sanoi:
Kimi oli noin sekunnin nopeampi kuin nopein Toyota, mikä ei ole mikään erityisen loistelias meriitti.
Trulli Toyota 1.10,198
R.Schumacher Toyota 1.11,576

Ja sun mielestä Toyotalla EI ajeta sponsorikierroksia? :thumbup:

edit:

oskari sanoi:
Kyllä tässä on vähän samanlaista kutinaa ilmassa kuin viimevuonna
Verrataampa 03/02/04 Barcelonan ja 03/02/05 Valencian testejä:

03/02/04 BARCELONA
1. Takuma Sato BAR 1.13,797 (76)
2. Fernando Alonso Renault 1.14,687 (71)
3. Marc Gene Williams 1.15,129 (52)
4. Ralf Schumacher Williams 1.15,206 (77)
5. Jenson Button BAR 1.15,462 (26)
6. Franck Montagny Renault 1.15,610 (63)
7. Rubens Barrichello Ferrari 1.15,779 (69)
8. Olivier Panis Toyota 1.15,992 (79)
9. Alexander Wurz McLaren 1.16,069 (83)
10. Nelson Piquet jr. Williams 1.16,431 (67)
11. Cristiano da Matta Toyota 1.16,610 (72)
12. Pedro de la Rosa McLaren 1.16,875 (12)
13. Giancarlo Fisichella Sauber 1.17,016 (31)
14. Kimi Räikkonen McLaren 1.17,315 (23)

03/02/05 VALENCIA
1. Kimi Raikkonen - McLaren Mercedes MP4/20 - 1'08"998 - 95 laps
2. Alex Wurz - McLaren Mercedes MP4/19B - 1'09"949 - 109 laps
3. Jarno Trulli - Toyota TF105 - 1'10"192 - 90 laps
4. Fernando Alonso - Renault R25 - 1'10"309 - 54 laps
5. Takuma Sato - BAR Honda 007 - 1'10"465 - 126 laps
6. Giancarlo Fisichella - Renault R25 - 1'10"501 - 67 laps
7. Nick Heidfeld - Williams BMW FW27 - 1'10"506 - 96 laps
8. Michael Schumacher - Ferrari F2004 - 1'10"875 - 43 laps
9. Mark Webber - Williams BMW FW27 - 1'11"123 - 58 laps
10. Rubens Barrichello - Ferrari F2004M - 1'11"131 - 44 laps
11. Jenson Button - BAR Honda 007 - 1'11"564 - 112 laps
12. Ralf Schumacher - Toyota TF105 - 1'11"573 - 48 laps

Mun mielestä näyttäs siltä, että muut tiimit vetää aivan viimevuoden tapaan poislukien McLaren, joka on selvästi hieman parantanut. :ahem:
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Tuosta Kimin ajasta ei tietty paljoo voi päätellä mutta kivahan se olis ajatella vaikka niin, että Kimi ajoi pitkiä stinttejä samoilla kumeilla ja lopussakin vauhti on vielä tuota luokkaa! :)

Jos ongelmia ei ole, niin kyllä se mun mielestä nyt kovasti näyttää siltä että McLaren ja Renault tulevat olemaan Ferrarin kovimmat haastajat tällä kaudella!

BAR ja Williams jäävät kelkasta aluksi ja Sauber, toyota, yms. eivät pääse muutenkaan lähelle!

:)
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
No positiivista tämän kauden talvitesteissä on kuitenkin se, ettei auto ole kokoajan romuna, tulessa ja Mersu savua. Nyt on sentään toivoa, että ongelmat saadaan korjattua ennen kauden alkua.

Muutenkin auton toimivuus on aivan eri luokaan kuin vuosi sitten. MP4-19 ei toiminut päivääkään ilman valtavia ongelmia. Eilen Kimi ajoi sentään 117 kierrosta ilman mitään ongelmia. Joka toinen päivä on jotain pulmaa, mutta joka toinen päivä auto sentään toimii.

Ongelmia on ollut muillakin talleilla, Ferraria myöten, joten emme oikeasti tiedä missä mennään McLarenin kohdalla, mutta kuten sanoin, nyt näyttää HUOMATTAVASTI paremmalta kuin vuosi sitten. :ahem:
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Joo kyllähän tuo paljon paremmalle näyttää, vaikka eitesteistä paljoa voi päätellä!

Nytkin voi vääntää juttua HK tyyliin päästä temmaten!

Esim. yksi vaihtoehto olis seuraava: Kimi ajoi pitkiä stinttejä, koko ajan samoilla renkailla säästellen ja tasaisesti sopivan kovia kierroksia ja lopussa repäisi sitten tyhjällä tankilla, vaikkakin kuluneilla renkailla älyttömän ajan!

Toinen vois olla, että McLaren peittelee vauhtiaan! Kimi pysäytti auton tahallaan maaliviivan jälkeen, että muut luulisivat hänen ajaneen tyhjällä tankilla kovan ajan!

Yksi voi olla myös että auto yksinkertaisesti hajosi tuon kovan rutistuksen jälkeen!

Tuskin HK oikeasti tietää miksi Kimi pysäytti auton nopean kierroksen jälkeen, vain Kimi ja talli tietää sen ja on täysin eriasia mitä he kertovat siitä, jos edes kertovat mitään!

Tämä kaikki tietty koskee myös muita talleja! Ei Ferrarilla välttämättä mitään ongelmia ole!

Ainut minkä tietää noin suurin piirtein, niin Red Bull tai muu rupu talli kun tekee kovan ajan, niin se tuskin on tehty täysin kilpakuosissa olevalla vehkeellä!
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
belated sanoi:
Mun mielestä näyttäs siltä, että muut tiimit vetää aivan viimevuoden tapaan poislukien McLaren, joka on selvästi hieman parantanut. :ahem:
Etenkin ajettujen kierrosten osalta. 20 kierrosta/päivä ei todellakaan vakuuta :ahem:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Hei, miten toi rengassääntö menee sadekelinrenkaitten osalta? Montako settiä saa käyttää kisassa?
 

oskari

Well-known member
Liittynyt
22.9.2000
Viestit
277
Belated:
En ole väittänyt, etteiko Toyota ajaisi, enhän. En ole myöskään väittänyt, että Mac niin tekisi (pelkään vaan pahinta vielä).

Jos MAC on sponsorikierroksella sekunnin nopeampi kuin Toyota sponsorikierroksella, niin ei se Macciä silloinkaan nopeaksi tee. Jotta Mac olisi nopea sponsorikierroksella, sen pitäisi olla 3 sekkaa nopeampi kuin Toyota omallaan. Jos taas Mac ei ollut sponsori kierroksella, ja Toyota oli, niin Mac on nopea. Mutta sitähän me emme tiedä.

Lisäksi, on aita turhaa verrata yksittäisten päivien aikoja. Jos olisit lukenut aikaisemman viestinikin tarkkaan, olisit varmaan huomannut, että:

MP4-19 oli viimevuonna aina testiviikon alussa aivan sikahidas - kuten MP4-20 oli nyt - mutta loppupuolella viikkoa vedettiin muutama (alipainoinen) kierros, jotta saatiin media/fanit/sponssit tyytyväiseksi.
Eli Mac oli toisina päivinä hidas, ja toisina nopea. Niinkuin oli nytkin. Siltä osin tilanne on samanlainen kuin viimevuonna - saisin kyllä hankittua sellaisen listan viimevuodelta jossa on MP4-19 kärjessä, ja sellaisen tältä vuodelta jossa MP4-20 on kaukana perässä. Yksi hyvä päivä ei riitä mulle, haluan niitä lisää - ja haluan, ettei tule lainkaan huonoja päiviä.

Karpow:
Mersu ei nyt sylje savua, mutta kyllähän sillä on ollut tapana "ajaa itsensä hallitusti alas" eli sammua radan varteen. Ehkä kehitystä onkin tapahtunut vain varojärjestelmissä? Ehkä jokainen "Varmuuden vuoksi" sammutus olisi saattanut olla savua ja lieskaa, jos ei olisi otettu enemmän varmanpäälle?

Kyllähän tämä nyt paljon paremmalta näyttää kuin viimevuonna, (varsinkin luotettavuuden osalta) mutta ei se viimevuonnakaan lähellekään niin pahalta näyttänyt kuin mitä se sitten loppujen lopuksi oli.

Halusin vain muistuttaa, että kannattaa odotella niitä hyviä tuloksia muutamalta päivältä lisää ennen kuin myy munuaisensa jotta voi lyödä vetoa Kimin mestaruuden puolesta, sillä ei siitä ole kuin vuosi aikaa kun MP4-19 löi kaikki kierrosennätykset. Ei se niin nopea auto ollut.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Ei näyttänyt pahalta vuosi sitten????

Autohan paloi, savusi ja hajosi suurin piirtein joka toisella kierroksella testeissä! Siitä ollaan menty aimo harppaus eteenpäin. Nyt auto sentään TOIMII edes sen verran, että testiohjelmat voidaan viedä läpi, joka on elintärkeää.

Vauhdista ei voida sanoa mitään ennen Melbournea. Tuo huippunopea kierrosaika on kuitenkin hyvä merkki siitä, että autolla voidaan ajaa kovaakin ilman, että leviää radalle.

Viimeisimpien testien perusteella voidaankin elätellä toivoa siitä, että autolla napattaisiin pitkästä aikaa Melbournessa heti muutama piste! :ahem:
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Mua ainakin kiinnostaa enemmän nuo 1xx kierrosta mitkä Kimi eilen ajeli kuin tuo ennätys. Alkuviikosta tuli jo pahoja muistoja viime kaudesta kun pojjaat ajeli sitä 20 kierrosta päivässä.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Jere1983 sanoi:
Mua ainakin kiinnostaa enemmän nuo 1xx kierrosta mitkä Kimi eilen ajeli kuin tuo ennätys. Alkuviikosta tuli jo pahoja muistoja viime kaudesta kun pojjaat ajeli sitä 20 kierrosta päivässä.
Moottorilukemat kiinnostavat myös. Viikolla sekä Ferrarilta että Renaultilta meni (yliviritettyt?) moottorit. Mersuista ei ole vielä yksikään hajonnut. :doubtful:
 

oskari

Well-known member
Liittynyt
22.9.2000
Viestit
277
Tarkkuutta Karpow.
ei se viimevuonnakaan lähellekään niin pahalta näyttänyt kuin mitä se sitten loppujen lopuksi oli
Ei tuossa lue, ettei näyttänyt pahalta. Näytti. Mutta ei sentään niin pahalta, kuin mitä se sitten oli.

Toi huippunopea kierrosaika on ihan yhtä hyvä merkki, kuin ne MP4-19:sta ajetut huippunopeat kierrokset. Ei tuon yhden päivän pohjalta ole mitenkään selvää että MP4-20 olisi mitenkään erityisen nopea. Luotettavammalta se vaikuttaa, mutta vielä alkuviikosta ei vaikuttanut siltäkään kun ajeltiin parikymmentä kierrosta päivässä.

Eilen olin vielä masentunut, kun Mac on TAAS hidas JA epäluotettava - pitäisikö jo tänään pitää sitä SEKÄ luotettavana ETTÄ nopeana? En tee niin, vaan odottelen vielä ainakin seuraavankin testijakson (ja senkin kokonaan). Mutta nyt jo vähän toiveikkaampana.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
oskari sanoi:
Eilen olin vielä masentunut, kun Mac on TAAS hidas JA epäluotettava - pitäisikö jo tänään pitää sitä SEKÄ luotettavana ETTÄ nopeana? En tee niin, vaan odottelen vielä ainakin seuraavankin testijakson (ja senkin kokonaan). Mutta nyt jo vähän toiveikkaampana.
Taisit unohtaa Barcelonan testit kokonaan. Mäkillä on ollut yksi huono päivä, esim Ferrari on kyntänyt muutaman päivän putkeen ja Rellulla on mennyt lähes moottori/päivä.

Ens viikolla sitten Jereziin. Siellähän Coulthard pääsi 22 kierrosta ekana päivänä viime vuonna. :dunno:
 

Racer21_90

Well-known member
Liittynyt
10.11.2004
Viestit
544
Sijainti
Asun nykyään Ruotsissa ..
oskari sanoi:

Yhden nopean päivän perusteella en ala uskoa Macin kilpailukykyyn, sillä tiedän, että ne ovat ennenkin "huijanneet". Jos Macin vauhti jatkossa on samanlaista kuin Kimillä eilen (ja pysyvästi - ei vain yhtenä päivänä viikossa), niin hyvä, mutta yhden nopean päivän perusteella (useamman erittäin hitaan jälkeen) ei todellakaan voi luottaa auton iskukykyyn.

Racer21_90: Mestarin tärkein ominaisuus on nopea ja luotettava auto. Se on se ero viimevuoteen, josta olen huolissani. Itsekkin myönnät, että Kimin viime kausi meni pöydän alle auton takia - auton, jolla tehtiin talvitestien kärkiaika.
Joo niinhän se oli viime vuonna mutta mielestäni ne on aika unohtaa. Mitäs noita enää kertaa. Otetaan esille sitten jos menee tämä vuosi uusiksi. Auto on auto ja kuski on kuski.. Kuskin tehtävä on "ajaa lujaa" ja tietenkin olla mukana auton kehityksessä ja esimerkiksi panna säädöt kohdalleen kilpailuissa..
Mielestäni viimeiset tulokset ovat kuitenkin hyvä osoitus siitä että Kimin pinna kestää koviakin paineita. Koko viime vuosihan oli sellaista negatiivista painetta ja sitten omat toilaukset panivat koko moottoriurheilu maailman puhumaan Kimin juhlimistavoista.
Talli piti puhuttelun ja sponssorit ihmettelivät.. vaikka se olikin omaa tyhmyyttä niin paineet on paineita ..
Minä olen Kimin kannalla kun ollaan radalla ja pidän Suomen lipun korkella.. :thumbup:

Toivotaan että Kova Heikki pääsee ensi vuonna mukaan - jos se on tänä vuonna haka niin mahdollisuudet ovat suuret..

:D
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
oskari sanoi:
Toi huippunopea kierrosaika on ihan yhtä hyvä merkki, kuin ne MP4-19:sta ajetut huippunopeat kierrokset. Ei tuon yhden päivän pohjalta ole mitenkään selvää että MP4-20 olisi mitenkään erityisen nopea.
no vuosi sitten Ferrari pyyhki testeissä takapuolta MP4-19 mallilla, tällä viikolla F2004M puolestaan jäi 1.2sek Räikkösen pohjista eli ei se nyt ihan suoraan verrattavissa ole viime vuoteen...
ottakaa huomioon että MP4-19 teki parhaimmat kierroksensa sillon kun muut vielä ajoi 2003 autoilla, sitten kun muiltakin alko tuleen uusia vehkeitä, niin yhtäkkiä oltiinkin vertailussa ihan pohjalla...
Nyt tulee hyviä aikoja muiden uusia autoja ja interim malleja vastaan....
 

Tehomylly

Vihainen mies
Liittynyt
24.3.2002
Viestit
610
Sijainti
Tampere
Re: SCHUMI ON LIHONNUT!

Karpow sanoi:
Mitä ihmettä Schumi on lomilla tehnyt?!? Ei ainakaan kuntoillut! Mieshän muistuttaa kohta Nigel Manselliä noilla pullaposkilla! :eek:
Schumilla on treenikierrossa menossa bulkkikausi... ;-)
 

DeepBlue

Well-known member
Liittynyt
4.12.2003
Viestit
153
oskari sanoi:
Belated:
Jos MAC on sponsorikierroksella sekunnin nopeampi kuin Toyota sponsorikierroksella, niin ei se Macciä silloinkaan nopeaksi tee. Jotta Mac olisi nopea sponsorikierroksella, sen pitäisi olla 3 sekkaa nopeampi kuin Toyota omallaan. Jos taas Mac ei ollut sponsori kierroksella, ja Toyota oli, niin Mac on nopea. Mutta sitähän me emme tiedä.
Sen kummemmin puuttumatta itse asiaan, mutta hitusen särähti korvaan tuo että Macin pitäisi olla 3 sekuntia nopeempi kuin Toyotan.
Toki viimevuonna Toyota ei kovinkaan nopea auto ollut, mutta mielestäni on syytä odottaa ettei Toyota tulevalla kaudella ole enää yhtä hidas. Toki mitään varmuutta tästä ei vielä ole, mutta ajattelin vaan tuoda tämänkin puolen asiasta esille.
En tarkoita, että Toyotasta tulisi voittaja auto, mutta mikäli ja uskon että ovat menneet eteenpäin ei silloin McLarenin tarvitse olla enää 3 sekuntia nopeampi per kierros.
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
Räikkönen teki ennätysajan lähes tankki tyhjänä. Itse asiassa auto pysähtyi radalle, kun uusi hopeanuoli oli saanut kierroksen täyteen. / Turun Sanomat.
 
Ylös