2006: myllyt

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Rellun V8:




BMW V8:




Muita en tähän hätään löytäny... Mutta jos joku löytää niin tänne vois täydentää. :)

Vertailuks Bemarin V10 (P84):
 

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
Ihan sitä herkistyy näin sunnuntai päivästä, melkein kuin kirkkoon olisi astunut kun tämän sivun avasi. Sieraimissa tuntuu pakokaasujen tuoksut ja sitäkin useampi kärähtänyt metalli männän kärjessä.

Tippa linssissä saa tälläkin foorumilla taidetta ihastella, ehdottomasti paras kuva on tuo missä BMW:n pakosarjat hohtaa. :thumbup:
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Mersussa näyttää olevan aika paljo pientä häpräkettä joka voi hajota, kun vertaa vaikka Relluun.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Totta... mutta pitää muistaa että nämä kuvat ovat niitä jotka valmistajat haluavat antaa... Eli siis myllyistä varmaan jotain nippulaa ja härveliä puuttuu.
Esim. tuo musta hiilikuitu boksi joka on kiinni mersussa ja tojossa..
Se muistaakseni liitty jotenkin öljyihin...olisko ollu öljynsuodatinta tai pumppua tai jotain. ei muista. :tongue:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
mutta mielenkiintoisia ovat myös pakarit.. niiden koko ja muotoilu.
Esim. tojon pakosarja näyttäisi merkittävästi suuremmalta kuin mersun vastaava ja taas bemarin putket ovat merkittävästi taakse päin suunnatut verrattuna muihin...ainakin relluun jonka pakarit näiden kuvien perusteella eivät edes ylitä moottorin mittaa... :eek:

Lyhyillä(=kuten rellulla näyttäis olevan) pakareillahan voitas hakee ainakin sellasta hyötyä, että sivuponttoonien takaosaa voidaan laskea huomattavan alas kun pakarit saadaan aikaisin tuotua katteiden läpi...

Siitä en sitten tiedä minkälainen vaikutus on pakoputkien aikaisin katteiden läpituomisella vs. myöhemmin läpituomisella... (hoono soomi, mut ymmärtänette :dunno: )
Eli miten pakokaasujen virtaus vaikuttaa aerodynamiikkaan ja jäähdytykseen...
 

roenick97

#97
Liittynyt
25.8.2005
Viestit
373
Sijainti
Scottsdale, Phoenix, AZ.
Pakosarjathan ovat ainakin lähes joka kilpailussa ihan oman muotoiset sekä kokoiset.
Siitä syystä myöskin varmaan eroja noissa ym. kuvissa on eri moottorien suhteen.

Hondan sivustolta luin aikanaan mielenkiintoisen jutun jossa asiaa käsiteltiin.
Joka kisa viikonlopun jälkeen Hondalla pakosarjat sulatetaan ja ne käytetään osittain ainakin uusiksi. Tämän jälkeen uutta pakosarjaa aletaan suunnittelemaan seuraavia kilpailuja varten... :)
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
roenick97 sanoi:
Joka kisa viikonlopun jälkeen Hondalla pakosarjat sulatetaan ja ne käytetään osittain ainakin uusiksi. Tämän jälkeen uutta pakosarjaa aletaan suunnittelemaan seuraavia kilpailuja varten... :)
Ei tarvii pakosarjan kestää kahta kisaa?
 

roenick97

#97
Liittynyt
25.8.2005
Viestit
373
Sijainti
Scottsdale, Phoenix, AZ.
J.Heldenview sanoi:
Ei tarvii pakosarjan kestää kahta kisaa?
Rehellisesti sanoen en jaksa muistaa miten tuon kanssa on.
Taisi olla kauden 2004 Honda F1 lehdistä, mistä tuon luin...
Joten silloinhan sitä pystyi vaihtamaan joka kisaan...
Nykysäännöistä en tiedä miten on. :dunno:
 

Zeiar

Well-known member
Liittynyt
24.4.2004
Viestit
185
Sijainti
Tre
roenick97 sanoi:
Rehellisesti sanoen en jaksa muistaa miten tuon kanssa on.
Taisi olla kauden 2004 Honda F1 lehdistä, mistä tuon luin...
Joten silloinhan sitä pystyi vaihtamaan joka kisaan...
Nykysäännöistä en tiedä miten on. :dunno:
Toyotan pakosarjat ovat huomattavasti pulleammat kuin muissa myllyissä. Melkein samanlaiset pullistukset kuin 2-tahti crossipyörissä.

Edit: Tuli vähän toistoa, pari viestiä ylempänä on kerrottu sama asia :eek:
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Kyllä huomiota herättävintä on Renaultin pakoasarjan uskomaton kompaktius muihin verrattuna. putket nuolevat moottoria ja ovat ällistyttävän lyhyet. Tämä on varmasti yksi avain Renaultin kompaktiin perään.

Renoolla ei myöskään pakoputket tule esille ponttoonien takaosasta kuten muilla talleilla. Sen sijaan melkein keskellä ponttoonia ovat reiät näille lyhyille putkille... Tuo on kyllä haaste muille suunnittelijoille, varmaan haukkovat Mersulla henkeä, että kuinka Renoon kone VOI OLLA noin luotettava kompaktiudestaan huolimatta...
 

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
Onpa tosiaan kompaktin näköinen tuo Rellun moottori verrattuna nyt sitten esimerkiksi Mersuun, ainakin kun pakosarjojen kohdalta katsoo. Aivan uskomattoman siististi taittuvat pienessä tilassa, pitääkö tässä nyt sitten alkaa uskomaan ranskalaiseen suunnitteluun ja osaamiseen? Vai löytyisikö niiltä joku suomalaisinsinööri palkkalistoilta jonka syyksi noin hyvän paketin voisi vierittää?

Nyt kun nuo V10:t on aivan hylky kamaa, niin liikenisikö yksi minun olohuoneeseen kahvipöydäksi. Luulisi ainakin Mersun takapihalta pari kiinnileikannutta löytyä.
 

Hermanni

Well-known member
Liittynyt
30.1.2006
Viestit
341
Sijainti
Mänttä Finland
formulastara sanoi:
Kyllä huomiota herättävintä on Renaultin pakoasarjan uskomaton kompaktius muihin verrattuna. putket nuolevat moottoria ja ovat ällistyttävän lyhyet. Tämä on varmasti yksi avain Renaultin kompaktiin perään.

Renoolla ei myöskään pakoputket tule esille ponttoonien takaosasta kuten muilla talleilla. Sen sijaan melkein keskellä ponttoonia ovat reiät näille lyhyille putkille... Tuo on kyllä haaste muille suunnittelijoille, varmaan haukkovat Mersulla henkeä, että kuinka Renoon kone VOI OLLA noin luotettava kompaktiudestaan huolimatta...
Ne on ilmeisestikkin kuluttaneet aikansa moottorin kehittämiseen, ei sen kiillottamiseen. :thumbup:
Silmiin Renaultin koneessa pistää lohkon karkeus valun jäljiltä, kun muilla on "sliipattu" enemmän tai vähemmän kiiltäväksi....
 

roenick97

#97
Liittynyt
25.8.2005
Viestit
373
Sijainti
Scottsdale, Phoenix, AZ.
Enpä ole vielä saanut kunnon kuvaa käsiini Hondan nykyisestä V8 moottorista, mutta V10 löytyy jokunen kuva...
Vielä kun osais koneelta ne tänne siirtää niin hyvä tulis :D ...

Vielä pakosarjoista...
Monellehan on varmaan tuttua, mutta pakosarjan muotoilulla, paksuuksilla, pituuksilla pystytään hienosäätämään vääntö & tehokäyriä jos jonnin verran...
Siinä vahva syy pakosarjojen erilaisuuksiin ym. kuvissa...

HondaF1 sivuilta löytyy mm. mielenkiintoinen V10 koneen parin minuutin testipenkki video jos jota kuta kiinnostaa..---> Fans---> Audio-video kohdasta... :wink:
 
Viimeksi muokattu:

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
roenick97 sanoi:
Vielä pakosarjoista...
Monellehan on varmaan tuttua, mutta pakosarjan muotoilulla, paksuuksilla, pituuksilla pystytään hienosäätämään vääntö & tehokäyriä jos jonnin verran...
Siinä vahva syy pakosarjojen erilaisuuksiin ym. kuvissa...
Pitääpi paikkansa. Valokuvasta on vaikea vertailla putkien mitoitusta. Lisäksi, promokuvista en hirveästi lähtisi vetämään johtopäätöksiä koneiden teknisestä tasosta.
Joku mainitsi että Mercedeksen moottorissa on paljon pientä kilkettä joka lisää hajoamisriskiä tjsp. Uskoisin että jokaisen tiimin jokaisen moottorin jokainen osa on niin kompakti kuin mahdollista, eikä yhdessäkään moottorissa ole yhtään tarpeetonta osaa.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
roenick97 sanoi:
Vielä pakosarjoista...
Monellehan on varmaan tuttua, mutta pakosarjan muotoilulla, paksuuksilla, pituuksilla pystytään hienosäätämään vääntö & tehokäyriä jos jonnin verran...
Siinä vahva syy pakosarjojen erilaisuuksiin ym. kuvissa...
Juuri tuota meinasin kanssa sanoa. Ihan tarkkaan en tiedä miten nuo vaikuttavat mutta näistä syistä siis ainakaan pakosarjan pituus ei voi olla ihan mitä vaan.

Mutta tosiaan nyt kun kattoo niin renun pakosarja on kyllä "melko" kompakti. Tojo pääsee ehkä melko lähelle mut muut on kaukana. Varsinkin bemari jolla pakosarjat on kauhean kaukana koneesta sivusuunnassa(tekee leveemmän paketista) sekä kovasti taaksepäin suunnatut(tekee pitemmän paketista)...

roenick97 sanoi:
HondaF1 sivuilta löytyy mm. mielenkiintoinen V10 koneen parin minuutin testipenkki video jos jota kuta kiinnostaa..---> Fans---> Audio-video kohdasta... :wink:
tän vois tietty laittaa ihan linkkinäkin: HondaF1 -> Fans -> Audio-Video tai suoraa video

Tossa videossa on muuten melko oudon näkösen pakosarjat kiinni Hondassa..
Alaspäin kiertyvät, kun yleensä ne kiertyy ylöspäin...
Tosin penkissähän se on tossa, että voi olla senkin takia erilaiset pakosarjat...
Tai sit Hondalla on erilaiset pakosarjat kuin yleensä...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Törmäsin Ferrari World sivuilla termiin "revolutionary reversed exhaust pipes" uuden 248 teknisten tietojen sivulla..

Tarkoittaakohan se tätä mikä näkyy formula1.comin piirretyssä kuvassa viime kaudelta:
ferrarin viimevuoden pakarit
Eli siis että pakoputket koukkaavatkin etukautta eivätkä suuntaudu samoin tein eteenpäin...

Jep jep, sitä se varmaan meinaa.. Löysin itseltäni kuvan jossa F2005 on ilman moottorikatetta ja siinä on juuri tuollaiset pakarit kun tossa formula1.comin kuvassa...
Väittäisin, että täten ferrarin pakoputket tulevat katteiden läpi vielä renuakin aikasemmin... jos siis ferrari on pysynyt tässä "käänteisessä" pakoputkisysteemissä...
 
Viimeksi muokattu:
Ylös