2006: myllyt

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
petrolhead sanoi:
Enpä tullut ajatelleeksi.. Olisipa mielenkiintoista tietää mikä myllyn laittaa yleisimmin levähtämään, ylikuumeneminen vai se että osa vain ei kestä siihen kohdistuvia voimia.
Siitä puheenollen, ihme ettei moottoririkon sattuessa mäntä tai katkennut kiertari koskaan ponkaise moottorikatteen läpi tai muuta näyttävää.
Eikös JJ ajanut joskus radalla olleen kiertokangen tai vastaavan moottorin osan yli ja valitteli kisan jälkeen kipua takapuolessa :)
 

pyrydaman

Well-known member
Liittynyt
27.2.2005
Viestit
256
yks syy on osien keveys verrattuna perus autoon, ei taida hirveästi painaa f1 mäntäkampi yhdistelmä. kitka on suuri ja koska ei ole vauhtipyörää liikkeet vaimenevat erittäin nopesti
 

Hermanni

Well-known member
Liittynyt
30.1.2006
Viestit
341
Sijainti
Mänttä Finland
Renaultilta tulee päätöskisaan vanha D version kone kun taas Ferrari laittaa kaiken likoon....
Lainaus Turun sanomista.
Schumacher ajoi kahtena päivänä Ferrarin uusimmalla, yhtä kilpailua varten säädetyllä kehitysmoottorilla 221 kierrosta ilman ongelmia.
Nopeus lähes parikymmentä hevosvoimaa enemmän antavalla moottorilla oli kohdallaan.


Osat sitten kääntyivät vähän päälaelleen, mitä Ferrari sitten hyötyy tuosta on eri asia (Rellun vauhtiin ne eivät kuitenkaan voi sillä vaikuttaa).......
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
From f1live.com:

Ferrari crack 20,000 RPM
One last push with Michael Schumacher
16/10/06 09:34


Ferrari, with Michael Schumacher at the wheel, cracked the elusive 20,000 RPM barrier with its Brazil-only engine specification whilst testing at Jerez last week.

Cosworth and Honda are believed to have also surpassed the impressive figure at one time or another, but - in pursuit of the constructors' championship and a final Grand Prix win for the retiring German racer - the red team reportedly intend to regularly run the V8 past 20,000 revs in Sao Paulo this weekend.

"Because their engine must only last for one race, I can imagine that 20,000 is a realistic figure," Toyota's former engine boss, Norbert Kreyer, said.

Spain's Marca newspaper, meanwhile, applauded Schumacher after he dominated proceedings last week in testing at Jerez.


"It is a good job for Alonso that the championship is basically decided," the newspaper wrote, "because if it was not, every alarm bell at Renault would now be ringing."

Kicker, however, thinks Schumacher's Brazilian task for an eighth and final world title is distinctly unlikely, as the magazine referred to it as 'Mission Impossible 8'.

E.A.
Source GMM
:ahem:
 

Metanolman

Well-known member
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
548
Sijainti
Lappeenranta
Paljonkos Ferrarin motit ovat kiertäneet normaaleissa kisoissa? Otetaanko nyt ylimääräiset 1000rpm koneesta lisää, vai miten tämä menee? En ainakaan muista, että olisi näytetty ferrareita ja käytettyjä kierroslukuja.

Ei taida ferrarin moottorit kuitenkaan kiertää niin paljon kuin Mersun moottorit.
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
Ferrari on moottorinkehityksessä siis vain vajaan vuoden Cosworthia jäljessä! Viime aikoinahan Cosworth on myös ollut superluotettava esim. Ferrariin ja Renaultiin verrattuna. Olisipa Williamsin muu pakettikin samalla tasolla. Cosworthin huima kehitystyö pikkubudjetilla on jatkunut edelleen, Shanghaissa Rosberg paahtoi suuren osan kisasta 20 000 rpm:n huipuilla.

Harmi, että lupaavien neuvottelujen jälkeen Spyker päätyi jämä-Ferrariin puhtaasti urheiluautojensa markkinoinnin takia. Gascoyne olisi varmaan mieluummin halunnut Cosworth-voimaa autoihin. Legendaarinen Cosworth on 40 vuoden putken jälkeen tippumassa pois F1-sarjasta, vaikka tuote on huippuluokkaa ja näkymät moottorien jäädytyksenkin kannalta hyvät. On se kumma kun paras ei kelpaa kenellekään. Näin tilitti Cosworthin pomo Autosport-lehdessä...

No ehkä ihan vähän veti kotiinpäin.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Jostakin luin, että Honda on ensi vuonna vahvoilla kun kierroslukua rajoitetaan 19 000. Ei kuulemma kierrä paljon tuon yli nytkään, mutta silti kulku ihan kelpoa.
 

kaihis

Well-known member
Liittynyt
3.8.2006
Viestit
144
Suomen Huippu sanoi:
Ferrari on moottorinkehityksessä siis vain vajaan vuoden Cosworthia jäljessä! Viime aikoinahan Cosworth on myös ollut superluotettava esim. Ferrariin ja Renaultiin verrattuna. Olisipa Williamsin muu pakettikin samalla tasolla. Cosworthin huima kehitystyö pikkubudjetilla on jatkunut edelleen, Shanghaissa Rosberg paahtoi suuren osan kisasta 20 000 rpm:n huipuilla.

Harmi, että lupaavien neuvottelujen jälkeen Spyker päätyi jämä-Ferrariin puhtaasti urheiluautojensa markkinoinnin takia. Gascoyne olisi varmaan mieluummin halunnut Cosworth-voimaa autoihin. Legendaarinen Cosworth on 40 vuoden putken jälkeen tippumassa pois F1-sarjasta, vaikka tuote on huippuluokkaa ja näkymät moottorien jäädytyksenkin kannalta hyvät. On se kumma kun paras ei kelpaa kenellekään. Näin tilitti Cosworthin pomo Autosport-lehdessä...

No ehkä ihan vähän veti kotiinpäin.
Kiinostava pointti. Minusta Spyker teki tyhmästi kun osti Ferrarin moottorit. Mitä hienoa niissä on muutakun hieno Ferrari-logo ja hirveä lasku. Kehitystyötä? Tuksin, ei ainakaan ennen ole pakettiin kuulunut. Taino Spykerin oma päätös ajaa vuoden 06 ferkuilla kuin 07 Coswortheilla. Itse olisin kyllä Cossut valinnut.
Mutta jos Spyker haluaa tehdä saman virheen kuin Minardi muinoin niin mikäs siinä. Ihme kun virheistä ei ikinä opita.

ja mitä "kasanoovaan" tulee niin hän on ennenkin työskennellyt Cosworthin kanssa. ovat Spykerin inssit ihmeissään kun postiluukusta napsahtaa moottori maranellosta :yuck:
 

kaihis

Well-known member
Liittynyt
3.8.2006
Viestit
144
jupla sanoi:
Jostakin luin, että Honda on ensi vuonna vahvoilla kun kierroslukua rajoitetaan 19 000. Ei kuulemma kierrä paljon tuon yli nytkään, mutta silti kulku ihan kelpoa.
Tälläinenkin sääntö tulossa? No voi herranjumala. Yrittävät viedä lajista mielenkiinnon ihan kokonaan. TURBOT takas, samoin kuin kaikki muukin 80-luvun meininki.
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
jupla sanoi:
Jostakin luin, että Honda on ensi vuonna vahvoilla kun kierroslukua rajoitetaan 19 000. Ei kuulemma kierrä paljon tuon yli nytkään, mutta silti kulku ihan kelpoa.
Mikäpä siinä jos muualla tallin toiminnoissa epäonnistutaan täydellisesti.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Kyllähän mursun kone tv-grafiikoiden mukaan kiertää melkein 20 000, tilapäisesti jopa yli. Keken väitteet Japanin kisan jälkeen että Kimillä käytössä ollut kone ei ole vielä valmis pitää varmasti paikkansa mutta koska max. kierrokset rajoitetaan ensikaudella 19 000 niin onko siitä että kehitetään 20 000 kiertävä kone mitään hyötyä?

Ex-moottorivelho Ilienin lähestymisnäkökulma oli nimenomaan optimoida palotapahtuma ja siihen liittyvät tekijät, tämä tarkoittaa että moottori tuottaa saman tehon alhaisemmilla kierroksilla, kuin myöskin pienemmällä kulutuksella joka Häkän aikaan oli nähtävissä siinä että macci pystyi ajamaan 2-3 kierrosta pidempään samalla polttoainekuormalla. BMW toi aikanaan tämän nykyään valloillaan olevan näkökulman. Otetaan moottorista niinpaljon kierroksia irti kuin suinkin mahdollista ja mersun mennessä mukaan tähän leikkiin tuloksena oli paljon odottamattomia ongelmia.

Jokohan ensikaudella näämme suoraruiskutus moottorit Formula-1:ssä?
 

kaihis

Well-known member
Liittynyt
3.8.2006
Viestit
144
bigbear sanoi:
Jos kone ottaa 20000rpm suurilla vastuksilla, niin paljonkohan se ottaa ilman vastuksia esim kytkin pohjassa?
Sanoisin että rajottimelle menee ja jos ei olisi rajoitinta niin, sitten niin paljon että venttiilit eivät kestäisi menossa mukana ja POKS!
 

kaihis

Well-known member
Liittynyt
3.8.2006
Viestit
144
jupla sanoi:
Jostakin luin, että Honda on ensi vuonna vahvoilla kun kierroslukua rajoitetaan 19 000. Ei kuulemma kierrä paljon tuon yli nytkään, mutta silti kulku ihan kelpoa.
jaa että kierroksetkin rajoitetaan. Ei helvetti mitä toimintaa. kohta sillä autolla voi jaa mutkassa yhtä kovaa ku suoralla.
 
Ylös