2006: myllyt

Formula1Fan

Well-known member
Liittynyt
6.4.2005
Viestit
324
formulastara sanoi:
Vaihda siis Champ Careihin :tongue:
Oli muuten rankka kolari siinä champ car kisassa, joka tuli pari päivää sitten. Ei käyny kyllä kuinkaan, muttai luulin että olisi delannut. Takaspoikka irti ja seinään.
 

kaihis

Well-known member
Liittynyt
3.8.2006
Viestit
144
nyt on muuten pakko kysyä että mihin formuloissa käytetään hydrauliikka?
 

Hermanni

Well-known member
Liittynyt
30.1.2006
Viestit
341
Sijainti
Mänttä Finland
Vilperi sanoi:
No varmaan ainakin jarruissa... Sit mites toi vaihdelaatikko?
Jarruthan on nestetoimiset, eli hydrauliset... :wink:
Viimmeksi kun olen lukenut F1 autojen hydrauliikasta muistuu mieleen että moottorissa ei olisi ollut niin sanottua normaalia öljypumppua, vaan erillinen sähköinen pumppu hoitamassa moottorin voitelua.
Se että hoitaako (hoitiko) samainen pumppu myös muun hydrauliikan tuoton on minulle hämärän peitossa (Joku tietävämpi vastatoon tähän)...
Vaihteen siirto on toiminut (ainakin ennen) hydrauliikalla, sähköisten venttiilien ohjaamana (veikkaampa että kytkinkin myös).
Ohjaustehostin, kumpikohan mahtaa olla nykyään, hydraulinen vai sähköinen?
 

kaihis

Well-known member
Liittynyt
3.8.2006
Viestit
144
jaa ei se olekkaan niin hyödytön laite kun luulin. Ite ajattelin että lähinnä ohjaustehostin ja jarrut, mutta että ihan vaihdelaatikko ja venttilikoneisto.

näin olen ymmärtänyt että kilpakoneissa ei ole turhia pumppuremmeja vaa ne pyörii sähkömoottorin voimalla. Näinhän saadaan kokoajan tasainen tuotto ja todennäköisesti helpommin hajoava osa veks
 

Hermanni

Well-known member
Liittynyt
30.1.2006
Viestit
341
Sijainti
Mänttä Finland
Vilperi sanoi:
Nyt meni vähän ohi, enkös mä just noin sanonut?:confused:
Juurikin niin sanoit...... ;)
Ja jos on tehostetut, toimiiko moottorin hydrauliikan avulla?
Nyt tämä alkaa mennä jo off topiciksi kautta rantain.......
 

kaihis

Well-known member
Liittynyt
3.8.2006
Viestit
144
Hermanni sanoi:
Juurikin niin sanoit...... ;)
Ja jos on tehostetut, toimiiko moottorin hydrauliikan avulla?
Nyt tämä alkaa mennä jo off topiciksi kautta rantain.......

no mutta jos moottori pyörittää hydraulipumppua ja moottorin oisia toimii hydrauliikalla niin kyllä se minusta moottoreihin kuuluu...
 

Metanolman

Well-known member
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
548
Sijainti
Lappeenranta
Veikkaisin, että F1 autossa on kaksi pumppua. Toinen vaihteiston öljyille ja toinen moottorin voitelua varten. Kun molemmissa on eri öljyt, niin tuskin sitä sama pumppu pystyy hoitamaan, jos ei sitten pumpussa oli kahta eri osastoa.
Laatikkoon kertyy aina metallimujua, jota moottoriin taas ei saa mennä tai käy poks...
Eiköhän jarruissa ole sama periaate, kuin henkilöautoissakin, eli tehostin hoitaa.
 

weeär

New member
Liittynyt
8.9.2006
Viestit
2
Kyllä sillä hydrauliikalla hoidetaan myös peränlukon säätö sekä kytkimen käyttö ohjaustehostimen ja jarrujentehostuksen lisäksi
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Kuinka paljon F1 moottoreista tiedetään otetun kierroksia? Yksi valopää väittää Räikkösen ottaneen testeissä 24000rpm, toisaalta onhan älypäällä vene Räikkösen veneen vierellä, joten tietohan on varma :jaska:

Entä voiko kuljettaja itse säätää kierrosluku rajoittimen niin korkealle, että kone rikkoontuu? Entä ns. overtaking nappi salliiko se koneen rikkoontumisen?

http://www.formula1.com/race/news/4419/757.html

Linkissä Räikkösen ratin nappien selvitykset.

Sitten mielellään vain varmaa tietoa lähteineen.

:)
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
bigbear sanoi:
Kuinka paljon F1 moottoreista tiedetään otetun kierroksia? Yksi valopää väittää Räikkösen ottaneen testeissä 24000rpm, toisaalta onhan älypäällä vene Räikkösen veneen vierellä, joten tietohan on varma :jaska:
:)
Jos ei silmät heitä niin jossain sessiossa Räikkösen kone kiekaisi TV:n rundimittarin mukaan karvan päälle 20k. Kerroppa ystävällesi että jos McLarenilla olisi käytössä 4000 rpm kilpailijoitaan enemmän, se merkitsisi vaatimatonta 20% lisätehoa:rolleyes: .
 

Hermanni

Well-known member
Liittynyt
30.1.2006
Viestit
341
Sijainti
Mänttä Finland
E. Tuhero sanoi:
Mitäs tämä tulevien kausien moottorisääntö käytännössä tarkoittaa..?
Moottori jäädytetään tämän kauden lopun tehoille ja vain luetettavuutta saa parantaa? Nähdäänkö vikassa kisassa kaikilta talleilta (poislukien kenties Alonson ja Schumin moottorit) huipputehokas mylly jolla ei ole mitään tsäänssejä edes vielä kestää vaadittua matkaa?
Lainaus MTV3 sivustolta...
Formula ykkösten pitkään jatkunut jahkaaminen ensi vuodesta alkavan moottoreiden kehitystyön jäädyttämisen kanssa saatiin päätökseen Kiinan GP-kilpailussa. Tallit, moottoreiden valmistajat ja Kansainvälinen autoliitto FIA sopivat, että rajoitettu kehitystyö sallitaan vielä ennen ensi kauden alkua.

Alunperin sovittiin, että ensi kaudella kisataan V8-moottoreilla, jotka ovat viikon kuluttua ajettavan Japanin GP:n kehitystasoa. Niiden käyntinopeus rajataan kuitenkin maksimissaan 19 000 kierrokseen. Monet tallit ja moottorinvalmistajat ovat kuitenkin toivoneet lisää aikaa kehitystyölle.

Englantilaisen Autosport-internetsivuston mukaan Shanghain radalla sovittiin, että tallien on seuraavan kahden kisan aikana tuotava moottorinsa FIA:n katsastettavaksi. Sen jälkeen talleilla on aikaa joulukuun 15. päivään asti listata ne osat, joita he haluavat vielä muuttaa tai uudistaa.

Listalle voidaan hyväksyä vain joitakin tarkasti määrättyjä moottorin osia ja kun tallin toivomuslista on hyväksytty, tallilla on ensi vuoden maaliskuun alkuun aikaa tuoda kone uusien osien kera FIA:lle tarkastettavaksi. Näin kehitetyillä koneilla on sitten tarkoitus kilpailla kaudet 2007-2008.


Minusta tuntuu että viimeisessä kisassa nähdään enemmänkin supermoottoreita jotka kestävät vain yhden kisan, ainakin Renault tuo Brasiliaan moottorinsa E kehitysversion joka kestää vain tuon yhden kilpailun (kehitetäänköhän tuota E versiota sitten maaliskuun alkuun, jää nähtäväksi).
Ekös tällä foorumilla kirjoiteltu että Honda kokeili kanssa jo ensikauden konettaan, huonolla menestyksellä tosin.
Brasilian GP, luvassa savua ja tulta? :D
 

roenick97

#97
Liittynyt
25.8.2005
Viestit
373
Sijainti
Scottsdale, Phoenix, AZ.
Hermanni sanoi:
Ekös tällä foorumilla kirjoiteltu että Honda kokeili kanssa jo ensikauden konettaan, huonolla menestyksellä tosin.
Brasilian GP, luvassa savua ja tulta? :D
Honda ajoi Jerezissä pari viikkoa testejä ja kone toimi hyvin.
Uusi ensikauden kone tulee Japaniin tuomaan lisää potkua sekä vääntöä :) .
 

roenick97

#97
Liittynyt
25.8.2005
Viestit
373
Sijainti
Scottsdale, Phoenix, AZ.
Hermanni sanoi:
Ekös tällä foorumilla kirjoiteltu että Honda kokeili kanssa jo ensikauden konettaan, huonolla menestyksellä tosin.
Brasilian GP, luvassa savua ja tulta? :D
Honda ajoi Jerezissä pari viikkoa testejä ja kone toimi hyvin.
Uusi ensikauden kone tulee Japaniin tuomaan lisää potkua sekä vääntöä :) .

As the Chinese Grand Prix was the second of the two-race cycle for both drivers’ V8 powerplants, Honda will bring to Japan its latest specification ‘Suzuka Special’ engine, a recent tradition for the company. “We will be introducing our upgraded Suzuka Special engine, which will be the culmination of all our development work on the V8 unit,” confirms Senior Technical Director Shuhei Nakamoto. “At our last test in Jerez, we also introduced a new aero package and further mechanical developments, which will be the baseline for the chassis set-up work at Suzuka.”
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Eikös paras tapa rajoittaa tehoja olisi määritellä maksimi polttoaine määrä kisaan? Näinhän meneteltiin turbo kauden lopulla? Toki jos välitankkaus edelleen sallitaan, niin alkaa spekulaatiot huijauksista....
 
Ylös