2006: myllyt

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
petrolhead sanoi:
Äänianalyysista ja tehon laskemisesta:
Teho on (yksinkertaistaen) vääntömomentin ja pyörimisnopeuden tulo.
Äänianalyysilla selvitetään moottorin pyörimisnopeus.
Vääntömomentista tehdään sivistynyt arvaus ja oletetaan että se on hyvin lähelle sama kaikilla tiimeillä.
Kirjoita teho on vääntömomentin ja kulmataajuuden tulo, niin ei tarvitse laittaa "yksinkertaistaen". Ja, jos väärin haluaa kirjoittaa noin yksinkertaisen määritelmän, niin ei se "yksinkertaistaen" paljoa auta. Vrt. Voima on massa kertaa kiihtyvyys on yksinkertaistaen voima on massa kertaa nopeus... Eipä pidä enää paikkaansa.

Juu siis se mun ajatushan olikin se, että jos kierrokset mitataan, niin miten voidaan sanoa, että X on tehokkaampi kuin Y, vaikka Y kiertää enemmän, ja vääntömomenttia ei tunneta lainkaan. Silloinhan nimenomaan oletetaan X:n vääntömomentin olevan suurempi kuin Y:n.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Spam sanoi:
Juu siis se mun ajatushan olikin se, että jos kierrokset mitataan, niin miten voidaan sanoa, että X on tehokkaampi kuin Y, vaikka Y kiertää enemmän, ja vääntömomenttia ei tunneta lainkaan. Silloinhan nimenomaan oletetaan X:n vääntömomentin olevan suurempi kuin Y:n.
Ne saadaan jos halutaan laskettua aivan tarkasti äänianalyysin perusteella, ilmanvastus saadaan yhtälöstä hävitettyä riittävän tarkasti vertailemalla tehokäyrää ja huippunopeutta yms. Kaikki on kiinni vain siitä kuinka paljon aikaa asian tutkimiseen käytetään ja f1;ssä siihen käytetään niin paljon että epäselvyyksiä ei jää.

Ja ihan simppeliä perusfysiikan soveltamista kaikki.
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Spam sanoi:
Juu siis se mun ajatushan olikin se, että jos kierrokset mitataan, niin miten voidaan sanoa, että X on tehokkaampi kuin Y, vaikka Y kiertää enemmän, ja vääntömomenttia ei tunneta lainkaan. Silloinhan nimenomaan oletetaan X:n vääntömomentin olevan suurempi kuin Y:n.
Jos joku sanoo vähemmän kiertävän koneen olevan tehokkaampi niin todennäköisesti puhuu paskaa, kyllä.
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
naukkis sanoi:
Ne saadaan jos halutaan laskettua aivan tarkasti äänianalyysin perusteella, ilmanvastus saadaan yhtälöstä hävitettyä riittävän tarkasti vertailemalla tehokäyrää ja huippunopeutta yms. Kaikki on kiinni vain siitä kuinka paljon aikaa asian tutkimiseen käytetään ja f1;ssä siihen käytetään niin paljon että epäselvyyksiä ei jää.

Ja ihan simppeliä perusfysiikan soveltamista kaikki.
Täh? Miten saat ilmanvastuksen (ts. oikeammin kaikki vastukset ja kaikki häviöt vaihteistossa, laakereissa, tasauspyörästössä ym.) hävitettyä vertailemalla tehokäyrää ja huippunopeutta, kun et tunne tehokäyrää etkä vastustavia voimia.

Äänitaajuusmittauksilla tottakai saadaan moottorin kierronopeus kohtuullisen hyvälläkin tarkkuudella, mutta tässäkin pitää auton nopeus tietää koko ajan samanaikaisesti Doppler-ilmiön takia, mikäli mittaus suoritetaan radan varrelta.

Mä väitän edelleen, että noi autolehtien hevosvoiman tarkkuudella annetut tehoarvot on paskaa. En ole puhunut ollenkaan tallien toisistaan tekemistä arvioista, joissa varmasti käytetään hyväksi aika paljon F1-moottoreista saatuja kokemuksia mm. monien muuttujien suhteen.
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Niin ja lähinnä testeissä ajetut ajat poikkeavat aika paljon nyt viikonlopun ajoista vko:n loppu aikojen hyväksi. Ei todennäköisesti kaikki ole ottaneet kaikkia tehojansa irti testeissä. Jos jotakin voidaan sanoa Monzan radasta, jossa vaaditaan tehoja moottorista aika paljon, niin aika ajojen perusteella Ferrari, Mercedes-Benz, BMW ja Renault omaavat aika tehokkaan tai vääntävän moottorin.
 

ilkkahy

Well-known member
Liittynyt
14.3.2006
Viestit
104
bigbear sanoi:
Miten lasketaan huipputehon vaatimat kierrokset, koska kiertäähän vaikka mun dieseli muutaman sata kierrosta huipputehon yli ja tehot tippuu radikaalisti.
Siinä dieselissä alkaa sylinterin täytösaste kärsimään, josta seuraa vääntömomentin heikkeneminen kyseisellä kierroslukualueella, josta voi seurata se että teho laskee.
 

pikkumies

Member
Liittynyt
27.7.2005
Viestit
20
Osaisikohan joku kertoa miten F1-autoissa käytetään kytkintä ja kaasua vaihdetta vaihtaessa? Moottorin ääni kuulostaa kiihdytyksen aikana siltä, että jalkaa ei nosteta missään vaiheessa kaasulta. Joskus kuulin (en muista mistä) että autoissa olisi jonkinlainen automattikytkin, ettei sitä itse kytkinvipua tarvitsisi käyttää ollenkaan vaihtaessa.
 

Japapapa

Well-known member
Liittynyt
31.3.2006
Viestit
152
pikkumies sanoi:
Osaisikohan joku kertoa miten F1-autoissa käytetään kytkintä ja kaasua vaihdetta vaihtaessa? Moottorin ääni kuulostaa kiihdytyksen aikana siltä, että jalkaa ei nosteta missään vaiheessa kaasulta. Joskus kuulin (en muista mistä) että autoissa olisi jonkinlainen automattikytkin, ettei sitä itse kytkinvipua tarvitsisi käyttää ollenkaan vaihtaessa.
Hyvä pikkumies.

kytkimen toiminta on tietokoneohjattu ja kaasua ei tarvitse nostaa vaihdon yhteydessä.
Kunhan vain klikkailet sormilla isompaa pesään.
 
Viimeksi muokattu:

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Kytkimiä on todennäköisesti ainakin kaksi. Oma 1- 3- ja 5-vaihteelle ja toinen 2- 4- ja 6-vaihteelle. Peräkkäiset vaihteet kytketään ylöspäin vaihdettaessa "päällekkäin" ja kytkimiä luistatetaan, jolloin voima välittyy rataan jatkuvasti, ilmeisesti melko tasaisesti. Todennäköisesti renkaan "kiertymä" on tehtävässä optimoitu myös, mutta tuskin tuollainen auto enää yhtään hidastuu vaihdon aikana.
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
2Lman sanoi:
Kytkimiä on todennäköisesti ainakin kaksi. Oma 1- 3- ja 5-vaihteelle ja toinen 2- 4- ja 6-vaihteelle. Peräkkäiset vaihteet kytketään ylöspäin vaihdettaessa "päällekkäin" ja kytkimiä luistatetaan, jolloin voima välittyy rataan jatkuvasti, ilmeisesti melko tasaisesti. Todennäköisesti renkaan "kiertymä" on tehtävässä optimoitu myös, mutta tuskin tuollainen auto enää yhtään hidastuu vaihdon aikana.
Kuvauksestasi tulee mieleen Audin DSG-tyyppinen systeemi. Sellaista ei käsittääkseni F1:n koneen jatkona ole.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
petrolhead sanoi:
Kuvauksestasi tulee mieleen Audin DSG-tyyppinen systeemi. Sellaista ei käsittääkseni F1:n koneen jatkona ole.
Tämän kauden alussa oli paljonkin kohua Williamsin "seamless shift"-vaihteistosta, joka käsittääkseni toimii juurikin kuvailtuun tyyliin.
 

pyrydaman

Well-known member
Liittynyt
27.2.2005
Viestit
256
eli mclarenin ja cossun tehot on tippuneet kauden alusta, mielenkiintoinen kehityssuunta. lisäksi formuloissa on 7 vaihdetta, ja tuplakytkin järjestelmät on kielletty koska se luo mahdollisuuden kahdella kytkimellä vaihteiden välissä luistattamalla pitää kierrokset parhaalla teholuvulla eräänlaisena variaattorin variaationa. mclaren yritti tätä pari vuotta sitten, fia kielsi.
ja vielä, audin järjestelmä on tätä nykyä s-tronic, volkkareista löytyy dsg. järjestelmä on kuitenkin sama. nusnus :)
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
pyrydaman sanoi:
eli mclarenin ja cossun tehot on tippuneet kauden alusta, mielenkiintoinen kehityssuunta.
Tuskin nyt noinkaan, olisihan se vähän hullun oloista että alkukaudesta kohtuu luotettava cossu olisi kauden aikana heikentynyt tehojen että luotettavuuden suhteen?
 

roenick97

#97
Liittynyt
25.8.2005
Viestit
373
Sijainti
Scottsdale, Phoenix, AZ.
Nyt on nähty sekin, kun Renault alkoi kehittää ns. paineessa todella konetta ja alkoi heidänkin koneet poksua.
Kenties se luotettavin F1 moottorin valmistaja muutamana viime vuotena on joutunut tilanteeseen missä on jo muitakin valmistajia.

Jos auto on tarpeeksi loistava, et joudu puristamaan kaikkea ulos ja näin ollen konekkin kestää paremmin.
Nyt Rellulla on Fefen kanssa tiukka tilanne MM-taistossa joka on johtanut siihen että kaikki pitää yrittää ottaa koneesta irti jotta pärjäisivät ja pitäisivät sijansa.
Lopputulos, kone on hajoillut :( .
Toivottavasti saavat koneensa kuntoon ennen seuraavia kisoja jotta jännitys säilyisi.
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Bobakki sanoi:
Tämän kauden alussa oli paljonkin kohua Williamsin "seamless shift"-vaihteistosta, joka käsittääkseni toimii juurikin kuvailtuun tyyliin.
Pykälien "päällekkäin vaihtamisesta" on pitkä matka systeemiin jossa on aidosti kaksi kytkintä-> ja omat vaihteistoakselit parillisille ja parittomille vaihteille.
Ennenkuin joku postaa räjäytyskuvan F1-laatikosta kuvatulla periaatteella tai muuta vakuuttavaa, en jaksa uskoa että sellaista on käytössä.
Systeemi kasvattaisi melko paljon laatikon ulkomittoja ja jokainen voi miettiä mitä se tekisi peräpään aerodynamiikalle.

EDIT: Nämä jaarittelut voisi nakata omaan "vaihteisto"-topikkiinsa...

EDIT2: Jännää ettei tulossa olevista kierrosrajoittimista ja koneen jäädytyksestä ole ollut porua tässä ketjussa. Vai onko fanit jo niin turtuneita FIAn älyttömyyksiin ettei enää mikään yllätä tai liikuta.
-Kimin mahdollisuuksia koneiden jäädytys tuskin haittaa, vai?
Kustanuksista tai mistään huolimatta äärimmilleen vingutettu kuristamaton moottori on juuri niitä tekijöitä joka erottaa F1:n muista sarjoista.
 
Viimeksi muokattu:

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Muistan että syyksi kehittämiselle saivat 15...30s lisää vetoa rataan kilpailusta riippuen, kun siten saivat poistettua sen 30...ms vaihtoajan, missä tuolloin keskusteluissa parhaimmillaan lyhimmillä liikuttiin.

Pyrydaman taisi kertoa, että FIA kielsi, jota en tiennyt.
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
2Lman sanoi:
Muistan että syyksi kehittämiselle saivat 15...30s lisää vetoa rataan kilpailusta riippuen, kun siten saivat poistettua sen 30...ms vaihtoajan, missä tuolloin keskusteluissa parhaimmillaan lyhimmillä liikuttiin.

Pyrydaman taisi kertoa, että FIA kielsi, jota en tiennyt.
Laskeskelin mutu tuntumalla (hatarasta muistista) montako kertaaa autopeleissä vaihdetaan Monacossa ylöspäin/kierros. Kisapituudessa se tekisi n. 50 sekuntia enemmän veto päällä. Ei ihan turhaa.
 

pyrydaman

Well-known member
Liittynyt
27.2.2005
Viestit
256
minuspuolena tuossa on tietenkin kasvanut paino, ja vaihteiston koon ja profiilin totaalinen muutos.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Mä arvelen, että perän käytös kiihdytettäessä ja varsinkin samalla kääntyessä tulisi paljon rauhallisemmaksi, kun värähdykset ei ainakaan niin voimakkaana esiintyisi. Minulla on mennyt täysin ohi, että systeemi kiellettiin, mutta eipä siitä ole enää vuoteen puhuttukaan. Enpä usko painolla ja koolla olevan merkitystä, sillä jos tehon ylläpito kytkimiä luistattamalla on kielletty, ei kytkimien kokonaispaino tulisi edes kaksinkertaiseksi. Rakenne tietenkin pitää olla lähes yhtä vahva kuin yhdessä, mutta kuluva massa yksikössä vain puolet.

Enkä usko, että mikään autossa oleva massa kestää muutamaa sekuntia pidempään satojen kilowattien absorboimista. No jarrulevyt tietenkin poislukien.
 
Ylös