2006: myllyt

kaihis

Well-known member
Liittynyt
3.8.2006
Viestit
144
Kun kausi nyt alkaa olla pulkassa ja nähty miten mikäkin moottori käytännössä on toiminut, niin voitaisiinko vähän katsella miten ne koneet ovat kauden mittaan toimineet?

Omasta mielestä ainkin Cossun V8 williamsin käytössä ovat olleet pettymys. Kun kauden alussa vielä puhuttiin että "Williamsilla voi olla sarjan paras moottori" nyt kun vähä muistelee niin ei taida oikein pitää paikkaansa. ei ole tehoa eikä kestävyyttä.

Toyota on ainakin midlandin perässä hajonnut turhan usein. Ja muistan että on se iso-tojokin muutaman kerran tien varteen hyytynyt savupilven saattelemana. Eikä nopeus ole muutenkaan oikein säväyttänyt.

Muita ali/ylisuorittajia?
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
kaihis sanoi:
Muita ali/ylisuorittajia?
Ylisuorittajat:

Ferrari - Moottori on sarjan tehokkain ja luotettavimpia, alkukauden mäntä ongelma vie täydellisen koneen maineen.

Renault - Renault ei vakuuta hevosvoimilla, mutta vääntö on kuulemma sarjan paras, luotettavuus erinomaista, ikävä kyllä viime kisan Alonson moottoririkko männänrenkaan voitelu ongelman takia tuo särön luotettavuus maineelle, sillä rikko tuli pahimpaan mahdolliseen hetkeen.

Mercedes - Alkukaudesta jo ennakoitu "pommi moottori" on osoittautunut luotettavaksi, tehoista ei ole tarkkaa tietoa, mutta moottorin kyky repiä 20.000 kierrosta minuuttiin on erittäin vakuuttava, selkeä kauden yllättäjä.

BMW - BMW:n ostettua Peter Sauberin tiimi, odotin tallin resurssien vääjämättä keskittyvän tallin pyörittämiseen, mutta olinpa väärässä, luotettavuus on ollut loppukaudesta hyvää ja Monzassa BMW näytti kaapinpaikan epäilijöille mahd.lisänopeuden löytymisestä laittomien siivekkeiden perusteella. Selkeästi ensimmäiseen BMW:n omaan ensimmäisen kauteen erittäin hyvä suoritus.

Alisuorittajat:

Honda - Kauden pahin pettymys, jo testeissä Hondan moottorista saatiin erinomainen kuva, Hondan V8-moottori oltiin kruunaamassa offseason testikauden parhaimmaksi moottoriksi tehojen ja luotettavuuden takia, mutta kausi on paljastanut karun totuuden. Tehoja löytyy kohtuullisesti, mutta se luotettavuus on jatkanut samaa tasoa mitä se on ollut koko vuosikymmen: surkeaa. Nähden resursseihin, maineeseen ja ironisesti yrityksen erikoisuuteen (maailman suurin moottorivalmistaja) suoritus on surkea.

Toyota - Toyota ja Honda lähtivät V8-moottorikilpailuun ennakkosuosikkeina, mutta Toyotaa on vaivannut sama mikä Hondaa, eli luotettavuuden puute, toki Toyota on Hondaa verrattuna hitusen luotettavampi, mutta silti pienoinen pettymys, luotettavuuden pitäisi olla Ferrarin, Renaultin ja Mercedeksen tämän kauden tasoa.

Cosworth - Tämä pienoinen Kevin Kalkhoven luotsaama moottoripaja ei missään tapauksessa taistele resurssien kanssa autojättejä vastaan, eli pienet luotettavuus- ja teho ongelmat voidaan antaa anteeksi. Mutta se ettei Cosworthin asiakasmoottoreita käyttävä Williams ole päässyt pisteille 10 kisassa putkeen voidaan sanoa alisuoriutumiseksi, sillä lähes kaikki Williamsin tekniset vastoinkäynnit ovat johtuneet moottorivalmistajasta.
 

Zeiar

Well-known member
Liittynyt
24.4.2004
Viestit
185
Sijainti
Tre
Nyt joutuu näköjään Renaultkin repimään tehoja koneesta, kun viime viikolla Fisichellalta paukahti kaksi konetta Jerezissä ja eilen Piquet:lta yksi motti Silverstonessa.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Olen itse ymmärtänyt että Cossun moottoreiden viat menisivät enemminkin Williamsin piikkiin kuin itse koneisiin. Onkohan tästä jollain parempaa infoa? Frank yleensä kun on ollut yllättävänkin rehellinen asioista...
 

roenick97

#97
Liittynyt
25.8.2005
Viestit
373
Sijainti
Scottsdale, Phoenix, AZ.
Zeiar sanoi:
Nyt joutuu näköjään Renaultkin repimään tehoja koneesta, kun viime viikolla Fisichellalta paukahti kaksi konetta Jerezissä ja eilen Piquet:lta yksi motti Silverstonessa.
Juuri näin. Sattuu pamauksia jos sattuu kun yrität repiä kaiken irti.
Enempää en jaksa kommentoida, eikä tarvitsekkaan. Lyhyesti virsi kaunis.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Mitäs tämä tulevien kausien moottorisääntö käytännössä tarkoittaa..?
Moottori jäädytetään tämän kauden lopun tehoille ja vain luetettavuutta saa parantaa? Nähdäänkö vikassa kisassa kaikilta talleilta (poislukien kenties Alonson ja Schumin moottorit) huipputehokas mylly jolla ei ole mitään tsäänssejä edes vielä kestää vaadittua matkaa?
 

kaihis

Well-known member
Liittynyt
3.8.2006
Viestit
144
E. Tuhero sanoi:
Mitäs tämä tulevien kausien moottorisääntö käytännössä tarkoittaa..?
Moottori jäädytetään tämän kauden lopun tehoille ja vain luetettavuutta saa parantaa? Nähdäänkö vikassa kisassa kaikilta talleilta (poislukien kenties Alonson ja Schumin moottorit) huipputehokas mylly jolla ei ole mitään tsäänssejä edes vielä kestää vaadittua matkaa?
jes Super aguri saa pisteitä!

no ei vaiskaa. uskoisin että jäädytetään vain tuo teho/tekniikka puoli. ETtä esmin lohkon on oltava sama kuin 2006 tms. Noissa on kuitenkin niin paljon hilavitukutinta mitä on pakko kehittää.
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
E. Tuhero sanoi:
Mitäs tämä tulevien kausien moottorisääntö käytännössä tarkoittaa..?
Tarkoittaa sitä että luotettavan voimanlähteen omaavien (isojen tiimien) etumatkasta tehdään pysyvä asiantila, jota pikkutalleilla ei ole mahdollisuutta korjata. (Tekeekö kilpailusta tasaisempaa?)
Tarkoittaa sitä että FIAn älyttömyyksillä ei ole mitään rajaa.
Kierrosrajoittimella moottoreissa on käytännössä tehokatto jota eei voi ylittää (Kuninkuusluokka muka.. :jaska: .... Mennään melkein samoilla tehoilla kuin Lemans protot ja GP2t:jaska: )

-Miksi muuten ennen vanhaan yli 1000 hevosvoimaa oli ihan OK formuloissa mutta nykyään todetaan että 900 heppaa on ihan liikaa ja tehoja pitää leikata? Kierrosaikoja pitäisi hidastaa muilla keinoilla sanon ma.
/end avautuminen
 
Viimeksi muokattu:

Tuomas_M

Well-known member
Liittynyt
5.3.2006
Viestit
146
petrolhead sanoi:
-Miksi muuten ennen vanhaan yli 1000 hevosvoimaa oli ihan OK formuloissa mutta nykyään todetaan että 900 heppaa on ihan liikaa ja tehoja pitää leikata? Kierrosaikoja pitäisi hidastaa muilla keinoilla sanon ma.
/end avautuminen
Eikös se mennyt niin että todettiin 600 hevosen olevan "liikaa". :jaska:
 

kaihis

Well-known member
Liittynyt
3.8.2006
Viestit
144
Tuomas_M sanoi:
Eikös se mennyt niin että todettiin 600 hevosen olevan "liikaa". :jaska:
nykykuskit eivät ole enää kovia karjuja kuten 80 luvulla (KEKE!!!!) . Kohta varmaan Formulaan asennetaan auto-pilot nappula ja mutkiin jarru avustin.

Sanoisin että suurinosa nykykuskeista olisivat aivan kujalla kun yrittäisivät jaa jotakin 80-luvun 1000hv tuotosta jossa ei ole mitään sähköisiä luiston estoja,
Vaihdekeppi olisi lienee turhan vaikea vempula.

Mites muuten onko enää sellaista rataa jota ajettiin "jo" 80-luvulla. Voisi verrata kierrosaikoja.
 

pyrydaman

Well-known member
Liittynyt
27.2.2005
Viestit
256
no vois kans olla vähän hukassa ne kuskit ku iskettäs nykyauton puikkoihin... pikkusen typerää spekuloida ainoastaan toiseen suuntaan tapausta kun isketään täysin erilaisen auton rattiin kaikilta osilta. voisi nyky vapareiden täysin viiveetön kaasuun vastaavuus myös pikkusen yllättää turbo mestarit. sama ku sanois ettei lance armstrongkaan oo kova jätkä, tuskin pärjäis jos laitettas motogpeehen ajamaan kilpaa(onhan niissä kaks rengasta ja kilpaa ajetaan)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
kaihis sanoi:
Mites muuten onko enää sellaista rataa jota ajettiin "jo" 80-luvulla. Voisi verrata kierrosaikoja.
Ei ainuttakaan, jossa rata ei olisi muuttunut ainakin vähän. Lähinpänä varmaankin on Suzuka, jossa viimeisen shikaanin paikkaa muutettiin 2003.

Vertailun vuoksi kisan nopein kierros:

1988: Senna 1.46,326.
2005: Räikkönen: 1.31,540.

Autot ovat siis nopeutuneet huomattavasti, vaikka pari sekuntia laskisikin ratamuutoksien piikkiin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
petrolhead sanoi:
Tarkoittaa sitä että luotettavan voimanlähteen omaavien (isojen tiimien) etumatkasta tehdään pysyvä asiantila, jota pikkutalleilla ei ole mahdollisuutta korjata.
Tämähän on ollut pysyvä asiantila jo tähänkin asti. Pienillä tiimeillä ei ole varaa parhaisiin moottoreihin, eikä niitä olisi saatavilla, vaikka olisi rahaakin.
Kierrosrajoittimella moottoreissa on käytännössä tehokatto jota eei voi ylittää (Kuninkuusluokka muka.. .... Mennään melkein samoilla tehoilla kuin Lemans protot ja GP2t:jaska: )
Mitä nyt eroa on pari sataa hevosvoimaa...
-Miksi muuten ennen vanhaan yli 1000 hevosvoimaa oli ihan OK formuloissa mutta nykyään todetaan että 900 heppaa on ihan liikaa ja tehoja pitää leikata? Kierrosaikoja pitäisi hidastaa muilla keinoilla sanon ma.
Kierrosaikoja pitää turvallisuuden takia hidastaa, mutta miksi teho on sitten sellainen tekijä, johon ei saisi puuttua? Eihän se pelkkä teho ole, joka vie autoja eteenpäin. F1 on nopein rata-autoluokka ihan muista syistä nykyään.
 

kaihis

Well-known member
Liittynyt
3.8.2006
Viestit
144
WebSlave sanoi:
Tämähän on ollut pysyvä asiantila jo tähänkin asti. Pienillä tiimeillä ei ole varaa parhaisiin moottoreihin, eikä niitä olisi saatavilla, vaikka olisi rahaakin.
no mutta kun nyt moottorit jäädytetään eikä käy kehitystyötä, niin pienien moottorit kallistuu. Jos huippu talli on saanut tehtyä üüber koneen niin tuskin se myy sitä pikkutallille. Taino tiedä häntä. Toisaalta pikkutallejakin on nykyään niin kovin vähän. Ennen kirjo oli värikkämpää ja hyvä niin.

Niin tosiaan autot ovat nopeutuneet. Mutta tätä on varmasti helpottanut että ne ovat "parempia" ajaa.

Voi kun FIA vielä hyväksyisi turbot.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
kaihis sanoi:
no mutta kun nyt moottorit jäädytetään eikä käy kehitystyötä, niin pienien moottorit kallistuu. Jos huippu talli on saanut tehtyä üüber koneen niin tuskin se myy sitä pikkutallille. Taino tiedä häntä. Toisaalta pikkutallejakin on nykyään niin kovin vähän. Ennen kirjo oli värikkämpää ja hyvä niin.
No tuskin ne nyt erityisesti ainakaan kallistuu, mikäli kehitykseen ei tarvitse laittaa roposia. Ei me voida antaa teille samoja koneita kuin meillä on -ajattelua harrastaa yksinomaan Ferrari, ainakin Toyotan ja käsittääkseni myös Renault'n asiakaskoneet ovat samaa tasoa kuin ykköstiimillä.
 

kaihis

Well-known member
Liittynyt
3.8.2006
Viestit
144
Bobakki sanoi:
No tuskin ne nyt erityisesti ainakaan kallistuu, mikäli kehitykseen ei tarvitse laittaa roposia. Ei me voida antaa teille samoja koneita kuin meillä on -ajattelua harrastaa yksinomaan Ferrari, ainakin Toyotan ja käsittääkseni myös Renault'n asiakaskoneet ovat samaa tasoa kuin ykköstiimillä.
Jaa.a en rellusta teidä mutta ainakin Midlandin Toyotat ovat paukkuneet reippaasti usemannin kuin itse Toyotoissa.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
kaihis sanoi:
Jaa.a en rellusta teidä mutta ainakin Midlandin Toyotat ovat paukkuneet reippaasti usemannin kuin itse Toyotoissa.

Lienee paikallaan muistuttaa, että auton jäähdytys ym. ominaisuudetkin vaikuttavast moottorin paukkumisiin/toimimisiin... Joten tuo nyt ei vielä todista mitään suuntaan tai toiseen.
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
WebSlave sanoi:
Eihän se pelkkä teho ole, joka vie autoja eteenpäin. F1 on nopein rata-autoluokka ihan muista syistä nykyään.
Joo tiedän:wink: .
Kysymys on makuasiasta, mun ideaali F1:ssä on kiteytettynä paljon tehoa ja vähän pitoa. Tyhmää katsoa kun suorat mennään 290km/h ja mutka 280km/h, kärjistäen.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
petrolhead sanoi:
Joo tiedän:wink: .
Kysymys on makuasiasta, mun ideaali F1:ssä on kiteytettynä paljon tehoa ja vähän pitoa. Tyhmää katsoa kun suorat mennään 290km/h ja mutka 280km/h, kärjistäen.
Vaihda siis Champ Careihin :tongue:
 
Ylös