Autojen julkaisu lähestyy niin laitetaan oma topic pystyyn.
Ferrari julkistaa uuden F1-autonsa 14. tammikuuta
Uusi Ferrari saadaan tällä viikolla valmiiksi Maranellon tehtaalla. Se esitellään valikoidulle mediaväelle ensi sunnuntaina klo 16.00 Suomen aikaa Fioranon radalla.
Julkistus on staattinen, sillä uuden auton 50 kilometrin sisäänajo on vasta seuraavana päivänä 15.tammikuuta - piilossa katseilta ja kameroilta. Ensimmäinen ajovuoro on varattu Felipe Massalle.
F1-teknologiaan perehtynyt italialainen insinööriavustajamme Paolo Filisetti hahmottaa nyt Turun Sanomien lukijoille, millainen Ferrari 14.tammikuuta klo 15.00 tulee julkisuuden valokeilaan.
Maranellon sisäpiiristä kantautuneiden tiedonjyvästen mukaan luvassa hyvin syvä evoluutio viime kauden lopussa ratoja hallinneesta 248F1 -mallista. Oheinen piirros on laadittu niiden perusteella.
Aerodynamiikka herkintä aluetta
Sääntömuutokset tähän kauteen jäivät vähiin lukuunottamatta siirtymistä yhden rengasvalmistajan monopoliin. Siten ei ole luvassa mitään radikaaleja uudistuksia.
Uudessa Ferrarissa kaikki on tietysti parannettua. Merkittävää on, että suunnittelussa alusta pitäen on pystytty hyödyntämään pitkäaikaista yhteistyötä Bridgestonen kanssa. Siirtymävaiheessa ei tällöin ole vaadittu mitään vallankumouksellista lähestymistapaa uusiin, rakenteeltaan eroaviin renkaisiin, mihin Micheliniltä tulevat tallit väkisin joutuivat.
Muutos ei tunnu pelkästään renkaiden käyttäytymisessä, vaan myös muilla osa-alueilla. Aerodynamiikka erityisesti on hyvin herkkä erilaisen rengasprofiilin myötä, mikä on aiheuttanut ongelmia Michelinin kanssa työskentelemään tottuvien tallien datakeräykseen aerotehokkuudesta.
Eräät elementit - ns. eväosat ja lisäsiivekkeet - eivät toimi kunnolla japanilaisrenkaan merkittävästi erilaisen profiilin vuoksi.
Mutta Ferrarilla näitä huolia ei ole.
Ripaus uutta, ripaus McLarenia
Kokonaisvastuun uudesta autosta kantaa Nick Tombazis, joka palasi talliin maaliskuussa 2006. Hän oli jo kehittämässä 248F1-autoa ja auttoi tallia merkittävästi saavuttamaan Renaultin etumatkan loppukaudella.
Uusi Ferrari pitää useita hyvin toimineita elementtejä viime syksyn autosta, mikä luo heti vaikutelman, että se kuuluu samaan perheeseen. Samalla kuitenkin monet tärkeät osaset ovat täysin uudistuneet - eikä vain aerodynaamiset haasteet huomioiden.
Näkyvillä on tiettyjä yhtäläisyyksiä siihen McLareniin, mitä Kimi Räikkönen ajoi viime kaudella. Olihan Tombazis alustavasti myös sen suunnitteluryhmässä.
Täytyy muistaa, että vaikka viime vuoden McLaren ei ollutkaan voittaja, se oli kehitysjatke ratoja hallinneelle vuoden 2005 MP4-20 -autolle, jonka aerodynamiikasta vastasi nimenomaan Tombazis yhdessä Adrian Neweyn kanssa.
Lähdetään liikkeelle uuden Ferrarin etuosasta.
1) tietojemme mukaan keula on kapeampi kuin viime vuonna ja yhdistetty uuden konseptin lyhempiin siivekkeisiin kaksoisprofiilin yhä säilyttäen.
Näin pyritään maksimoimaan ilmavirtaukset sivuponttoonien etupuolelle.
2) Alue sivuponttoonien edessä on auton yleistoimivuuden kannalta hyvin kriittinen. Ilmanohjaimet ovat matalammat, jolloin virtaukset kohdistuvat suoremmin sisäänmenoaukkoihin.
3) Ilma-aukot ovat pienemmät kuin viime vuonna, kun jäähdyttämisessä ei vaadita niin suuria tehoja - kiitos kierroslukujen rajoittamisen maksimissaan 19000 kierrokseen minuutissa. Näin sivuponttoonit edestä alhaalla ovat kapeammat samaan tapaan kuin McLarenin MP4-21:lla viime kaudella.
4) Takaosan paketti on erittäin pieni erittäin kompaktin vaihdelaatikon muotoilun myötä. Uusi takaripustus uudistuneen geometrian myötä pyrkii maksimoimaan Bridgestonen renkaiden tarjoaman potentiaalin.
Uuden Ferrarin painopiste sijoittuu hieman eri tavoin pienemmän ja litteämmän polttoainetankin ansiosta.
Räikkönen pitää varmasti
Kaiken kaikkiaan Tombazis pyrkii taka- ja etuosaltaan hyvin balanssoituun lopputulokseen. Yksi uudistus on kuljettajien lievästi muuttuva ajoasento, mikä on hyvin lähellä McLaren MP4-20 -mallia, mistä Räikkönen piti kovasti.
Merkit ovat olemassa, että erityisesti Räikkönen pitää uudesta Ferrarista varmasti.
Julkaistu 7.1.2007 21:06:03 (Päivitetty 7.1.2007 21:15:29)
Jos jollain on tiedossa mistä löytyy kaikkien tallien uuden auto julkaisutilaisuuksin linkit, niin kerrohan pois:wink:
Ferrari julkistaa uuden F1-autonsa 14. tammikuuta
Uusi Ferrari saadaan tällä viikolla valmiiksi Maranellon tehtaalla. Se esitellään valikoidulle mediaväelle ensi sunnuntaina klo 16.00 Suomen aikaa Fioranon radalla.
Julkistus on staattinen, sillä uuden auton 50 kilometrin sisäänajo on vasta seuraavana päivänä 15.tammikuuta - piilossa katseilta ja kameroilta. Ensimmäinen ajovuoro on varattu Felipe Massalle.
F1-teknologiaan perehtynyt italialainen insinööriavustajamme Paolo Filisetti hahmottaa nyt Turun Sanomien lukijoille, millainen Ferrari 14.tammikuuta klo 15.00 tulee julkisuuden valokeilaan.
Maranellon sisäpiiristä kantautuneiden tiedonjyvästen mukaan luvassa hyvin syvä evoluutio viime kauden lopussa ratoja hallinneesta 248F1 -mallista. Oheinen piirros on laadittu niiden perusteella.
Aerodynamiikka herkintä aluetta
Sääntömuutokset tähän kauteen jäivät vähiin lukuunottamatta siirtymistä yhden rengasvalmistajan monopoliin. Siten ei ole luvassa mitään radikaaleja uudistuksia.
Uudessa Ferrarissa kaikki on tietysti parannettua. Merkittävää on, että suunnittelussa alusta pitäen on pystytty hyödyntämään pitkäaikaista yhteistyötä Bridgestonen kanssa. Siirtymävaiheessa ei tällöin ole vaadittu mitään vallankumouksellista lähestymistapaa uusiin, rakenteeltaan eroaviin renkaisiin, mihin Micheliniltä tulevat tallit väkisin joutuivat.
Muutos ei tunnu pelkästään renkaiden käyttäytymisessä, vaan myös muilla osa-alueilla. Aerodynamiikka erityisesti on hyvin herkkä erilaisen rengasprofiilin myötä, mikä on aiheuttanut ongelmia Michelinin kanssa työskentelemään tottuvien tallien datakeräykseen aerotehokkuudesta.
Eräät elementit - ns. eväosat ja lisäsiivekkeet - eivät toimi kunnolla japanilaisrenkaan merkittävästi erilaisen profiilin vuoksi.
Mutta Ferrarilla näitä huolia ei ole.
Ripaus uutta, ripaus McLarenia
Kokonaisvastuun uudesta autosta kantaa Nick Tombazis, joka palasi talliin maaliskuussa 2006. Hän oli jo kehittämässä 248F1-autoa ja auttoi tallia merkittävästi saavuttamaan Renaultin etumatkan loppukaudella.
Uusi Ferrari pitää useita hyvin toimineita elementtejä viime syksyn autosta, mikä luo heti vaikutelman, että se kuuluu samaan perheeseen. Samalla kuitenkin monet tärkeät osaset ovat täysin uudistuneet - eikä vain aerodynaamiset haasteet huomioiden.
Näkyvillä on tiettyjä yhtäläisyyksiä siihen McLareniin, mitä Kimi Räikkönen ajoi viime kaudella. Olihan Tombazis alustavasti myös sen suunnitteluryhmässä.
Täytyy muistaa, että vaikka viime vuoden McLaren ei ollutkaan voittaja, se oli kehitysjatke ratoja hallinneelle vuoden 2005 MP4-20 -autolle, jonka aerodynamiikasta vastasi nimenomaan Tombazis yhdessä Adrian Neweyn kanssa.
Lähdetään liikkeelle uuden Ferrarin etuosasta.
1) tietojemme mukaan keula on kapeampi kuin viime vuonna ja yhdistetty uuden konseptin lyhempiin siivekkeisiin kaksoisprofiilin yhä säilyttäen.
Näin pyritään maksimoimaan ilmavirtaukset sivuponttoonien etupuolelle.
2) Alue sivuponttoonien edessä on auton yleistoimivuuden kannalta hyvin kriittinen. Ilmanohjaimet ovat matalammat, jolloin virtaukset kohdistuvat suoremmin sisäänmenoaukkoihin.
3) Ilma-aukot ovat pienemmät kuin viime vuonna, kun jäähdyttämisessä ei vaadita niin suuria tehoja - kiitos kierroslukujen rajoittamisen maksimissaan 19000 kierrokseen minuutissa. Näin sivuponttoonit edestä alhaalla ovat kapeammat samaan tapaan kuin McLarenin MP4-21:lla viime kaudella.
4) Takaosan paketti on erittäin pieni erittäin kompaktin vaihdelaatikon muotoilun myötä. Uusi takaripustus uudistuneen geometrian myötä pyrkii maksimoimaan Bridgestonen renkaiden tarjoaman potentiaalin.
Uuden Ferrarin painopiste sijoittuu hieman eri tavoin pienemmän ja litteämmän polttoainetankin ansiosta.
Räikkönen pitää varmasti
Kaiken kaikkiaan Tombazis pyrkii taka- ja etuosaltaan hyvin balanssoituun lopputulokseen. Yksi uudistus on kuljettajien lievästi muuttuva ajoasento, mikä on hyvin lähellä McLaren MP4-20 -mallia, mistä Räikkönen piti kovasti.
Merkit ovat olemassa, että erityisesti Räikkönen pitää uudesta Ferrarista varmasti.
Julkaistu 7.1.2007 21:06:03 (Päivitetty 7.1.2007 21:15:29)
Jos jollain on tiedossa mistä löytyy kaikkien tallien uuden auto julkaisutilaisuuksin linkit, niin kerrohan pois:wink:
Viimeksi muokattu: