2008 Australian GP - Kilpailu

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Saattaa olla, että tätä on jo kommentoitu, mutta kommentoinpa minäkin:

Timo Glockin ulosajo oli varsin vaarattoman näköinen. Normaaliolosuhteissa hän olisi palannut radalle ja jatkanut kisaa. Toki soraa ja heinää renkaissa, mutta muuten kohtuullisen ongelmitta. Näinhän olisi käynytkin, mutta jostain ihmeen syystä radalle johti korotettu "peltotieliittymä", jota päin Toyota meni ja lähti lentoon. Miten radalle on voitu tehdä/jättää tuollainen hyppyri, turva-alueelle?
 

Dev

Well-known member
Liittynyt
28.2.2007
Viestit
4020
Tolerantti sanoi:
Miten radalle on voitu tehdä/jättää tuollainen hyppyri, turva-alueelle?
Siinäpä vasta kysymys. Hyppyri on kuitenkin poistettu nyt jo.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Tolerantti sanoi:
Saattaa olla, että tätä on jo kommentoitu, mutta kommentoinpa minäkin:

Timo Glockin ulosajo oli varsin vaarattoman näköinen. Normaaliolosuhteissa hän olisi palannut radalle ja jatkanut kisaa. Toki soraa ja heinää renkaissa, mutta muuten kohtuullisen ongelmitta. Näinhän olisi käynytkin, mutta jostain ihmeen syystä radalle johti korotettu "peltotieliittymä", jota päin Toyota meni ja lähti lentoon. Miten radalle on voitu tehdä/jättää tuollainen hyppyri, turva-alueelle?
Varmaan se on ollut siinä aina. Kukaan ei ole vain osunut siihen tuolla vauhdilla ennen joten mitään ei ole tehty. Tai sitten paikallinen tielaitos on vaan tehnyt putkitöitä ja kuoppa peitetty ajattelematta sen kummemmin että joku tulee siihen yli 200 km tunnissa parinsentin maavaralla...


Turva kysymyksiin on herätty. Australian kisaa kun katsoi alko näyttämään siltä että onnettomuudet on entistä todennäköisempiä elektroniikan poistuttua...

Vanha fossiili Stewart lausuu huolestuneisuutensa ja pohtii että kuljettaja kuolee ennemmin tai myöhemmin.. toivoa sopii että on tuo jälkimmäinen vaihtoehto...

http://www.totalf1.com/fullstory/view/249273/JYS_Somebody_is_going_to_get_killed/

Valencian ja Singaporen kovavauhtiset katuratakisat eivät varmaan ole sieltä turvallisemmasta päästä. Toisessa vielä ajetaan keinovalossa.

Niko on lausunut huolestuneisuutensa asiasta

http://www.totalf1.com/fullstory/view/249289/Rosberg_worried_about_Singapore_safety/

Coulhard kertoo että F1:sen peilit on hyödyttömät...

http://www.totalf1.com/fullstory/view/249176/My_rearview_mirrors_suck_says_Coulthard/

Rubens yrittää kertoa että varikon punaisia on mahdoton nähdä kun nykyautoissa kuljettajan pitää painella tusinaa erilaista nappia lähtiessään varikolta...

http://www.totalf1.com/fullstory/view/249249/Barrichello_I_never_saw_a_red_light/

Uudet kuskit ovat suurissa paineissa ja ajelevat henkensä edestä heti ensimmäisissä kisoissa. Glock oli radalta ulkona viikonlopun aikana yli puolitusinaa kertaa ennenkuin jäi. Nakajima kaksi kisaa kaksi kolhasua, ym...
 
Viimeksi muokattu:

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Aikamoisen mällin sais ajaa, että kuljettaja kuolis. Eihän Kubicalekaan käynyt oikeastaan mitään siinä Kanadan kolarissa. Vaikea kuvitella pahempaa tilannetta, paitsi jos ajaa ihan kohtisuoraan betonimuuriin 330 km/h
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Mediaprofeetta sanoi:
Aikamoisen mällin sais ajaa, että kuljettaja kuolis. Eihän Kubicalekaan käynyt oikeastaan mitään siinä Kanadan kolarissa. Vaikea kuvitella pahempaa tilannetta, paitsi jos ajaa ihan kohtisuoraan betonimuuriin 330 km/h
Joskus pahan näköisestä mällistä selviää ilman mitään, joskus pienen näköinen mälli voi olla kohtalokas. Turvallisuus on onneksi kaikessa moottoriurheilussa parantunut huomattavasti.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Mediaprofeetta sanoi:
Aikamoisen mällin sais ajaa, että kuljettaja kuolis. Eihän Kubicalekaan käynyt oikeastaan mitään siinä Kanadan kolarissa. Vaikea kuvitella pahempaa tilannetta, paitsi jos ajaa ihan kohtisuoraan betonimuuriin 330 km/h
Ei nopeutta tarvitse olla paljonkaan niin jo käy pahasti. F1 autolla ei oikein kannata ajaa minkään esteen (esim. toinen auto) ali. Lisäksi irtoava osa kun osuu vauhdissa kuskiin se on siinä...

Kuten Stewart sanoo (jonka valitusta en nyt oikeen välittäisi kuunnella) onnettomuudet on nykyään lento-onnettomuuksia ja siinä kuskin päätä ei suojaa paljon mikään kun sopivasti aletaan pyöriä. Kannattaa katsoa jokin muukin onnettomuus missä auto lentää kunnolla kuin se Kubica missä osuttiin ihanteellisessa kulmassa muuriin.

Voipi mahdollisuudet olla heikot törmätessä yli 100 km/t nopeudella suoraan betoniesteeseen....
 

Amppeeri

Active member
Liittynyt
30.9.2007
Viestit
29
Mediaprofeetta sanoi:
Aikamoisen mällin sais ajaa, että kuljettaja kuolis. Eihän Kubicalekaan käynyt oikeastaan mitään siinä Kanadan kolarissa. Vaikea kuvitella pahempaa tilannetta, paitsi jos ajaa ihan kohtisuoraan betonimuuriin 330 km/h
Kubican onneksi auto jatkoi vielä x määrän metrejä törmäyksen jälkeen eteenpäin, eli kaikki liike-energia ei vaikuttanut kerralla. Ei se kova vauhti vaan se äkkipysäys. Monokokin kestävyys oli myös äärirajoilla kyseisessä kolarissa, kengät jo paistoivat keulasta. Itse pitäisin suurinpana riskinä päähän kohdistuvia osumia.. (irronneet osat, ratavalli, toinen auto yms..) mutta kuten niin monesti sanottu, ei lajia saa täysin turvalliseksi koskaan, ei edes kaikkia ratoja, esim. monacossa on kyllä kaikki mahdollisuudet vaikka minkälaiseen onnettomuuteen.
 

DaSilva

In Memories
Liittynyt
17.1.2007
Viestit
593
Sijainti
Madonna di Campiglio
talakem sanoi:
Uudet kuskit ovat suurissa paineissa ja ajelevat henkensä edestä heti ensimmäisissä kisoissa. Glock oli radalta ulkona viikonlopun aikana yli puolitusinaa kertaa ennenkuin jäi. Nakajima kaksi kisaa kaksi kolhasua, ym...
Tuo on erittäin huolestuttavaa, koitui mm. Ratzenbergerin kohtaloksi.
 

DaSilva

In Memories
Liittynyt
17.1.2007
Viestit
593
Sijainti
Madonna di Campiglio
Mediaprofeetta sanoi:
Aikamoisen mällin sais ajaa, että kuljettaja kuolis. Eihän Kubicalekaan käynyt oikeastaan mitään siinä Kanadan kolarissa. Vaikea kuvitella pahempaa tilannetta, paitsi jos ajaa ihan kohtisuoraan betonimuuriin 330 km/h
Ei jumalauta.. Mistä näitä sikiää. Muuriin ei tarvitse ajaa varmasti satasta kovempaa kun henki on pois.

Mutta tiedäthän sä paremmin kuin Jackie Stewart.

P.S. Sun sigu sopii tuohon todella hyvin.
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Niin pointtihan olikin se, että aika huonoa tuuria saa olla jos huonosti käy. Kubitsan kolari oli hyvä esimerkki siitä miten turvallisia nuo autot on.
 

DaSilva

In Memories
Liittynyt
17.1.2007
Viestit
593
Sijainti
Madonna di Campiglio
Mediaprofeetta sanoi:
Niin pointtihan olikin se, että aika huonoa tuuria saa olla jos huonosti käy. Kubitsan kolari oli hyvä esimerkki siitä miten turvallisia nuo autot on.
Ei se vaadi huonoa tuuria mielestäni, vain yhden pienen virheen. Tuossa kolarissa taas oli enkelit olalla, eikä se vastannut seinään ajamista muutenkaan. Vihaan vaan tätä asennetta kuinka uudet autot ovat turvallisia eikä niillä voi ajaa kuolonkolaria, ei se noin toimi siviililiikentessäkään.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Mediaprofeetta sanoi:
Niin pointtihan olikin se, että aika huonoa tuuria saa olla jos huonosti käy. Kubitsan kolari oli hyvä esimerkki siitä miten turvallisia nuo autot on.
Se on esimerkki myös onnesta. Hetkittäinen 28G voima 90 asteenkulmassa autoon joka onneksi lähti pyörimään eikä pysähtynyt heti mikä pelasti kuljettajan... jos Kubica olisi lentänyt sen ekan kaiteen yli niin...

Näyttää tämä autot on turvallisia propaganda uponneen kunnes taas joku kuolee...
 

forti

custom user
Liittynyt
2.10.2006
Viestit
1026
Sijainti
strosmobylschtok
Lentelevät osat ja äkkipysähdykset ovat tosiaan se vaarallisin momentti, niihinhän Senna ja Ratzenbergerkin kuolivat.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
talakem sanoi:
Näyttää tämä autot on turvallisia propaganda uponneen kunnes taas joku kuolee...
Ihan hienoa synkistelyä, mutta onhan ne. Uhri joka kolmastoista vuosi ei ole käsittämättömän paljon noilla kisamäärillä. Jos ajetaan yli kolmea sataa, se on lähtökohtaisesti vaarallista ja sen joko hyväksyy tai sitten ei aja.

Turvallisuuskehityksessä on se ongelma, että tietyssä vaiheessa tulee kuitenkin vastaan raja, jonka kohdalla lajista viedään jotain olennaista. En nyt tarkoita, etteikö asiaan kannattaisi kiinnittää huomiota ja räikeisiin ongelmiin kuten Melbournen käsittämättömään pomppuun ratareunuksella olisi jonkun pitänyt kiinnittää huomiota jo aikaa sitten. Itse pitäisin nyt mukaan tulevia ratoja suurimpana riskinä, mikäli tarkastuksia todella ei tuon pätevämmin osata hoitaa.
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Kimillä saattoi olla vaikka kuinka paljon bensaa vielä jälellä, kun ajoi ulos Heikkiä ohittaessaan. Meni kai renkaiden vaihtoon lähinnä kohta ulosajon jälkeen. Kevyellä autolla olisi vielä kuitannut Hamiltoninkin ja ajanut karkuun ennen varikkokäyntiään.
Kyllä kevyt auto pitää hyödyntää ja yrittää eroa muihin. Mutta ne renkaatkin pitäis vaihtaa ennen kuin sattuu -kuin Hamiltonille kolme kisaa sitten.
 

Wesselius

Well-known member
Liittynyt
15.2.2008
Viestit
276
Bobakki sanoi:
Itse pitäisin nyt mukaan tulevia ratoja suurimpana riskinä, mikäli tarkastuksia todella ei tuon pätevämmin osata hoitaa.
suurin riski on se pään suojaamattomuus. lähteehän siinä jotain olennaista lajista pois jos pään ympärille laitetaan suojakupoli ja monokokin sisälle airbagit, nimittäin kuolemanvaara.. :rolleyes:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Wesselius sanoi:
suurin riski on se pään suojaamattomuus. lähteehän siinä jotain olennaista lajista pois jos pään ympärille laitetaan suojakupoli ja monokokin sisälle airbagit, nimittäin kuolemanvaara.. :rolleyes:
Pötyä. Kuski voidaan sulkea ihan millaiseen kupoliin vaan ja äkkipysäys tappaa silti.
 

Wesselius

Well-known member
Liittynyt
15.2.2008
Viestit
276
Bobakki sanoi:
Pötyä. Kuski voidaan sulkea ihan millaiseen kupoliin vaan ja äkkipysäys tappaa silti.
siksipä turha edes haikailla moisesta, miten ne testaa niitä uusia ratoja.. siis laitetaanko sinne joku testdummy formulan kyytiin ja katotaan miten käy :) LOL
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Jokainen, joka astuu F1-autoon kuljettajana, tietää taatusti mahdolliset riskit. Silti he tekevät sen. Ei mikään laji autourheilussa voi esittää vastaavaa lähihistoriaa kuljettajan turvallisuuden parantamisen osalta. Ei, en puhu koppiautoista.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös