2008 Australian GP - Kilpailu

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Pidän paljon enemmän tästä taistelija-Kimistä kuin viimekautisesta laskelmoija-Kimistä. Tuntui, ettei Kimi viime vuonna uskaltanut tehdä mitään liikettä, joka olisi haiskahtanutkaan riskiltä. Nyt on MM hoidossa, tänä vuonna voi ajaa vapautuneemmin ja vaikka vähän tehdä virheitäkin upeiden ohitusten seassa.

Oli todella viihdyttävä Aussi-GP :ahem:
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
jupla sanoi:
Pidän paljon enemmän tästä taistelija-Kimistä kuin viimekautisesta laskelmoija-Kimistä. Tuntui, ettei Kimi viime vuonna uskaltanut tehdä mitään liikettä, joka olisi haiskahtanutkaan riskiltä. Nyt on MM hoidossa, tänä vuonna voi ajaa vapautuneemmin ja vaikka vähän tehdä virheitäkin upeiden ohitusten seassa.

Oli todella viihdyttävä Aussi-GP :ahem:
Veikkaan, että ajoapujen poistamisellakin on osuutensa asiassa. Tapahtuu enemmän ajovirheitä (niin ohittajalla kuin ohitettavallakin) ja syntyy enemmän saumoja ohittamiselle.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
ScuderiaJormaz sanoi:
Laudan kommentit tosiaan ihmetyttää.Ikä painaa jo?:confused:
No toi Laudan kommentti selvis rikollisenhuonoksi käännökseksi... paska lähde en lue sitä enään.. :jaska:

Lauda on sanonut ainoastaan että Kimi ei ollut maailmanmestarillisesti liikkeellä... mikä nyt on totta.. mutta oli äärimmäisen viihdyttävää..:thumbup:

Ja jos se nyt on huonojuttu niin sitten voi katsoa uusintoina niitä jonotus kisoja 1 pisteen perässä...
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Balthazar sanoi:
Moon elänyt siinä kuvitelmassa, että SC:n aikana saa tulla varikolle varikon sulkemisenkin aikaan, mutta sieltä ei saa poistua ennen kuin valo varikkosuoran päässä vaihtuu vihreäksi; siis vasta silloin, kun letkan peränpitäjä on ohittanut pääsuoran. Mutta jos sääntö tosiaan on sellainen, ettei sinne saa tulla ollenkaan, niin sehän on ihan perseestä.
Saa tulla mutta siitä seuraa automaattinen 10 sek stop-and-go rangaistus. Ei siis oikein kannata.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Mediaprofeetta sanoi:
Entä jos Räikkönen olisikin onnistunut ohittamaan Kovalaisen? Sillon olisi tainnut taistella voitosta. Eli se oli Ferrarilta riski joka kannatti kyllä ottaa.
Olisi silloinkin ollut mahdollisuuksia, mutta huomattavasti enemmän myös riskejä. Hamilton olisi pitänyt ohittaa seuraavaksi. Ohitusyritys Heikistä oli tietysti oikea ratkaisu kun kerran sille tielle lähtivät, harmi vaan että se ei onnistunut.

Tuossa vaiheessa kukaan ei tietysti tiennyt että tulee vielä kolmas SC, mutta vaikka ei olisi tullutkaan, olisi ollut hyvä mahdollisuus tehdä se ainoa pysähdys tasan kilpailun puolivälissä. Lähes kaikilla muilla se pysähdys oli vielä myöhemmin edessä.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
Toni_V sanoi:
Saa tulla mutta siitä seuraa automaattinen 10 sek stop-and-go rangaistus. Ei siis oikein kannata.
Stop/go seuraa vain jos autoa tankataan suljetun varikon aikana, muut toimenpiteet ovat edelleen sallittuja.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Toni_V sanoi:
Saa tulla mutta siitä seuraa automaattinen 10 sek stop-and-go rangaistus. Ei siis oikein kannata.
Juu, jos Kimi olisi tullut heti sisään kuten meinasi, olisi käynyt "Ruupenit" ja seurauksena 10 sekunnin stop-and-go sekä lisäksi odottelua ulosmenoportilla tai vaihtoehtoisesti musta lippu/hylkäys.

Onkin mielenkiintoista mitä pitäisi tehdä jos on pakko tulla polttoaineen loppumisen takia varikolle juuri sen jälkeen kun SC julkaistaan. Onko oikein muuta vaihtoehtoa kuin jäädä varikon sisäänmenoportille odottelemaan varikon avaamista? Säästää ainakin sen pysähdysrangaistuksen, mutta menettää kierroksen tai pari muihin nähden.

Huomattavaa oli myös se, että Bourdais kävi kierrosta aikaisemmin varikolla kuin kaikki muut. Ruudussa ei missään välissä lukenut missä vaiheessa varikko avautui, ehkä se kuitenkin ehti sen tehdä ennen Bourdaisin käyntiä, ajoihan tämä taaempana letkassa. Kubica, Alonso, Nakajima ja Glock tulivat vasta seuraavalta kierrokselta sisään.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Legnum sanoi:
Ai, ai, kunpa joskus itsekkin pääsisi radan varteen. Mahtava mekaniikan meteli.
Tuosta kulmasta lähtönopeuskin näkyi paremmin, kuin perinteisesti edestäpäin näytettynä
Toden totta, vauhti näyttää vierestä 100x nopeammalta kuin edestäpäin kuvattuna :thumbup: ah, ihanat äänet.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Charlie sanoi:
Huomattavaa oli myös se, että Bourdais kävi kierrosta aikaisemmin varikolla kuin kaikki muut. Ruudussa ei missään välissä lukenut missä vaiheessa varikko avautui, ehkä se kuitenkin ehti sen tehdä ennen Bourdaisin käyntiä, ajoihan tämä taaempana letkassa. Kubica, Alonso, Nakajima ja Glock tulivat vasta seuraavalta kierrokselta sisään.
Kiinnostavaa. Näyttää pitävän paikkaansa, formula1.com pit-stop-summary taulukosta tarkistin. En kyllä itse tuota olis huomannu.

Olisko mahdollista että varikko avautuu kahta kierrosta ennen kuin SC poistuu radalta eli SCn ylittäessä maaliviivan kaksi kierrosta ennen poistumistaan. Milloin SCn radalta poistuminen ilmoitetaankaan tarkalleen?

Kyllähän Bourdais saa varikolle mennä odottamaan tankkausta vaikkei varikko auki olekaan. Kun varikko julistetaan avatuksi voi auton tankata ilman rangaistusta ja poistua paikalta, kun varikon poistumistie on avoinna.

Kiinnostais tietää että "arvasiko" talli tai kuski "oikean" ajankohdan pysähdykselleen vai oliko joka tapauksessa tultava hakemaan bensaa siltä kierrokselta ja kävi vain hyvä tuuri ajoituksen kanssa. Ajankohdan arvaaminen voisi olla erittäin kannattavaa sijoitusten parantamisen takia varsinkin normaalisti peräpäässä roikkuville talleille.
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Toni_V sanoi:
Saa tulla mutta siitä seuraa automaattinen 10 sek stop-and-go rangaistus. Ei siis oikein kannata.
Joku täällä tiesi että varikolle saa mennä mutta jos tankkaa niin tulee tuo rangaistus, luulisi että edes renkaat saisi vaihtaa jos on vauroita tms.
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Charlie sanoi:
Huomattavaa oli myös se, että Bourdais kävi kierrosta aikaisemmin varikolla kuin kaikki muut. Ruudussa ei missään välissä lukenut missä vaiheessa varikko avautui, ehkä se kuitenkin ehti sen tehdä ennen Bourdaisin käyntiä, ajoihan tämä taaempana letkassa. Kubica, Alonso, Nakajima ja Glock tulivat vasta seuraavalta kierrokselta sisään.
Aikamoista arpomista on toi SC-sessio tällä hetkellä. Olisi kiva nähdä joku aikajana siitä kun onnettomuus tapahtuu, varikko suljetaan ja taas avataan...
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Balthazar sanoi:
Tuntuis loogiselta avata varikko heti sen jälkeen, kun letka on kasassa.
Niin varmaan tehdäänkin, mutta TV-katsojille siitä ei tietoa tullut. TV-kuvista on myös välillä vaikea nähdä milloin kaikki autot ovat jonossa.

Bourdaisin varikkopysähdys näytettiin muuten TV:ssäkin, Oskarin samaan aikaan selittäessä miten varikko on suljettu kun SC tulee radalle. Ei sitten sen kummemmin tarttunut siinä kohtaa siihen että miten Bourdais saattoi kuitenkin olla varikolla. Se tapahtui muuten ajassa mitattuna melkein 2 minuuttia aiemmin (paikallista aikaa klo 16:18:45) kuin sen nelikon pysähdys kierrosta myöhemmin. Mistäköhän näkisi mihin aikaan SC tuli radalle ja mihin aikaan varikko aukaistiin?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Punainen sanoi:
Olisko mahdollista että varikko avautuu kahta kierrosta ennen kuin SC poistuu radalta eli SCn ylittäessä maaliviivan kaksi kierrosta ennen poistumistaan. Milloin SCn radalta poistuminen ilmoitetaankaan tarkalleen?
Eiköhän SC:n poistuminen määräydy sen mukaan milloin rojut on saatu puhdistettua ja autot ja toimitsijat turvallisiin paikkoihin. En usko, että noita lähdetään ennustelemaan, vaan päätös SC:n sisääntulosta tehdään heti, kun se on mahdollista. Jos letka on riittävän kaukana lähtölinjasta jatkuu kisa lähtösuoralla. Jos liian lähellä, kierretään vielä yksi kierros.
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Charlie sanoi:
Bourdaisin varikkopysähdys näytettiin muuten TV:ssäkin, Oskarin samaan aikaan selittäessä miten varikko on suljettu kun SC tulee radalle. Ei sitten sen kummemmin tarttunut siinä kohtaa siihen että miten Bourdais saattoi kuitenkin olla varikolla.
Tuossa on saattanut olla tilanne jossa varikko suljettiin sillä aikaa kun Bourdais oli suorittamassa pysähdystään...
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
kessel sanoi:
Tuossa on saattanut olla tilanne jossa varikko suljettiin sillä aikaa kun Bourdais oli suorittamassa pysähdystään...
En usko, koska Bourdaisin edellisestä pysähdyksestä oli vain 9 kierrosta aikaa ja hän oli alunperin kahden pysähdyksen taktiikalla liikkeellä. Toista pysähdystä siis aikaistettiin reilusti mikä oli erinomainen taktinen veto.
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Charlie sanoi:
Mistäköhän näkisi mihin aikaan SC tuli radalle ja mihin aikaan varikko aukaistiin?
Bourdaisin, ja toisaalta Alonson ja Kubican, varikkokäyntien perusteella veikkaisin, että tieto varikon avautumisesta tuli Bourdaisin kannalta juuri sopivaan aikaan, hänen ollessa lähestymässä varikkoliittymää. Oletan, että myös Alonso ja Kubica olisivat mielellään hoitaneet varikkokäynnin pois alta asap, mutta ehkä ilmoitus tuli heidän kannaltaan muutamaa sekuntia liian myöhään.

Olen samaa mieltä tuosta, että Ferrarin olisi pitänyt ottaa Kimi sisään jo SC:n aikana, viimeistään samaan aikaan kuin Alonso ja Kubicakin tulivat varikolle. Vaikka varikkokäynnin jälkeen Kimi olisi jäänyt Alonson ja Kubican taakse, mitä vahvasti epäilen, radalle jäämisellä ei voinut missään tapauksessa muuta kuin hävitä ajassa ja sijoituksissa. Menköön tuo virhe Ferrarin uuden johdon (josta puuttuu Todt) piikkiin. Toivottavasti kuitenkin ottavat opikseen.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös