2008 Kanadan GP - aika-ajot

Wesselius

Well-known member
Liittynyt
15.2.2008
Viestit
276
gin sanoi:
Pakko kysyä, että mitä oikein höpiset? Kaikilla sektoreilla oli 10 parhaan sakissa parhaimmillaan vasta 4.:confused:

edit: katoitko Q1 ja Q2 aikoja vai mitä? Kun Massa puhui Q3:n kierroksestaan.
tais olla sarkasmia :)
 

gin

Aikuisten leikisti
Liittynyt
17.3.2008
Viestit
580
Sijainti
JJ:n pelihousut
Wesselius sanoi:
tais olla sarkasmia :)
On tällä foorumilla pöllömpiäkin kommentteja nähty, ettei sitä aina tiedä :D
se on helppo paikata oma mokansa väittämällä että se oli sarkasmia.
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
WebSlave sanoi:
Käsittääkseni Kanadan tyyppinen jarrutus-kiihdytyrata kyllä rankaisee raskaammasta autosta jouhevampia ratoja enemmän (korjatkaa, jos olen väärässä), mutta matkallisesti ja ajallisesti kierros on suht lyhyt verrattuna Tilken ratoihin, joten vaikutus ei ole kuitenkaan niin suuri.
Mitä suuremmassa nopeudessa pitoa tarvitaan (nopea mutka/jarrutus suuresta nopeudesta), sitä suurempi suhteellinen penaltti tulee isommasta bensalastista.
Tietyin oletuksin, kun kiihdytetään hitaasta neulansilmästä ulos (siihen nopeuteen asti jossa pyörät ei enää sudi) bensalastilla ei pitäisi olla suurta vaikutusta.
WebSlave sanoi:
Nopeissa mutkissa jarrutus ja kiihdytys ovat vähäisempiä, joten massan vaikutuskaan ei ole niin olennaisessa asemassa.
Nopeassa mutkassa kiihtyvyydet ovat melkoisia, 4 g:tä on vähän vajaa 40 m/s2
Ei nyt irtoa kaavaa tähän väliin mutta massalla on nopeissa mutkissa, kun suuri osa renkailla olevasta painosta tulee downforcesta , iso vaikutus.

Zaikom sanoi:
Itse huippunopeuteen auton massalla ei ole paljon merkitystä
Auton massalla ei ole oleellista merkitystä huippunopeuteen (kun unohdetaan vaikka pieni vierintävastuksen kasvu). Radalla kiihtyvyys ei lopu siksi ettei löytyisi enää voimaa (jolloin rakenteellinen huippunopeus olisi saavutettu) vaan siksi että suora loppuu. Joten, mitä nopeampi kiihtyvyys (ja, se on painavammalla autolla jonkinverran heikompi) , sitä suurempi huippunopeus. Loputtoman pitkällä suoralla asia olisi eri.

Tuo mitä sanoit siitä että massan kasvaessa aerodynaaminen pito ei kasva on juurikin syynä siihen että mitä nopeampi paikka, sitä suurempi on penaltti bensalastista.
 
Viimeksi muokattu:

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Ei ole ensimmäinen kerta kun asfaltti hajoaa. Ollaanko siellä ulkomailla täysiä tunareita, vai kuluttavatko F1-autot miljoona kertaa enemmän radan pintaa kuin henkilöautot, vai onko se radan asfaltti ihan eri maailmasta kuin maanteitten?
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
WebSlave sanoi:
Logiikkani perustuu siihen, että raskas auto pysähtyy hitaammin ja myös kiihtyy hitaammin (massan hitaus).

Nopeissa mutkissa jarrutus ja kiihdytys ovat vähäisempiä, joten massan vaikutuskaan ei ole niin olennaisessa asemassa. Toki suurempi massa vaikuttaa niissä keskipakoisvoiman määrään, mutta nopeassa mutkassa suurempi aeropito auttaa siihen asiaan. Hitaissa mutkissa täytyy tulla toimeen pelkällä mekaanisella pidolla.
Et ehkä ymmärtänyt mitä tarkoitin.

Hitaissa mutkissa pito = vakio*massa, eli massan lisäys ei hidasta menoa
Nopeissa mutkissa pito = vakio*(massa+aero), eli massan lisäys hidastaa menoa, koska kokonaispitoa ei saada lisää siinä suhteessa kuin massaa lisätään

Hitaassa vauhdissa kiihtyvyys ei riipu massasta koska pito=vakio*massa, ja tehoa on ylimäärin
Nopeassa vauhdissa kiihtyvyys on käänteisesti verrannollinen massaan, sillä kaikki teho käytetään
Keskihitaassa vauhdissa vaikeammat riippuvuudet
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
petrolhead sanoi:
Auton massalla ei ole oleellista merkitystä huippunopeuteen (kun unohdetaan vaikka pieni vierintävastuksen kasvu). Radalla kiihtyvyys ei lopu siksi ettei löytyisi enää voimaa (jolloin rakenteellinen huippunopeus olisi saavutettu) vaan siksi että suora loppuu. Joten, mitä nopeampi kiihtyvyys (ja, se on painavammalla autolla jonkinverran heikompi) , sitä suurempi huippunopeus. Loputtoman pitkällä suoralla asia olisi eri.
Joo kyllähän se käytännössä vaikuttaa huippunopeuteen, mutta suoralla syntyvät polttoainekuormariippuvaiset aikaerot ovat kuitenkin pieniä verrattuna nopeisiin mutkiin. Riippuu millaisesta kurvista tullaan, mikä on vaikutus suoralla.
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Lauantain lähetyksessä selostajat sanoivat Rellun ihmisten sanoneen että Montrealin radallla bensalastista tuleva penaltti on pienempi kuin radoilla keskimäärin. Tarkoittiko tuo sekuntia/kierros vai sekunttia/kilometri, sitä en tiedä.
Zaikom sanoi:
Joo kyllähän se käytännössä vaikuttaa huippunopeuteen, mutta suoralla syntyvät polttoainekuormariippuvaiset aikaerot ovat kuitenkin pieniä verrattuna nopeisiin mutkiin.
Piti mun päästä nyt viilamaan :)
Jäi tuosta suorakiihtyvyydestä vielä sanomatta että siivet leikkaa suoran loppupäässä F1:n kiihtyvyyttä joka tapauksessa niin Valtavasti että vähän kevyemmästä autosta ei siellä enää paljon iloa ole
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
petrolhead sanoi:
Lauantain lähetyksessä selostajat sanoivat Rellun ihmisten sanoneen että Montrealin radallla bensalastista tuleva penaltti on pienempi kuin radoilla keskimäärin. Tarkoittiko tuo sekuntia/kierros vai sekunttia/kilometri, sitä en tiedä.
Yleensä noista puhutaan sekuntia/kierros. Tosin itse puhuisin mieluummin sekuntia/kierrosaika koska radat ovat vaihtelevan pituisia ajallisesti.

Montrealissa varmaan eniten bensapenaltia tulee juuri noissa nopeissa jarrutuksissa. Tietty suorilla (kiihtyvyys) ja keskihitaissa mutkissakin jonkin verran.
 

Jacobus

Well-known member
Liittynyt
25.5.2006
Viestit
442
petrolhead sanoi:
Lauantain lähetyksessä selostajat sanoivat Rellun ihmisten sanoneen että Montrealin radallla bensalastista tuleva penaltti on pienempi kuin radoilla keskimäärin. Tarkoittiko tuo sekuntia/kierros vai sekunttia/kilometri, sitä en tiedä.
Taisivat sanoa, että 10 kg polttoainetta tuo reilut 0,3 sekuntia lisää kierrosaikaan.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
*wruuum* sanoi:
Tuosta 10. mutkasta, johon Hamilton tuntui ainoana löytävän linjan niin näkikö kukaan tai onko videota mistä mies kiskaisi viimeisen mutkan niin nopeasti? Itse olin katsovinani jossain kohtaa että mies käänsi aikaisin sisään ja ilmeisesti reilusti kanttarin päältä (pois kuulalaakerihiekasta)?
Massahan yritti vetää nurmikonkin kautta muttei toiminut :rolleyes:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jacobus sanoi:
Taisivat sanoa, että 10 kg polttoainetta tuo reilut 0,3 sekuntia lisää kierrosaikaan.
Ja kierroksella bensaa palaa reilu 2kg.

Eli kierroksen bensat 0.7sek...
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Zaikom sanoi:
Ja kierroksella bensaa palaa reilu 2kg.

Eli kierroksen bensat 0.7sek...
Haloo :idea:

Kierros bensaa tarkoittaa noin yhtä kymmenystä lisäaikaa.
 

rensku

Member
Liittynyt
27.4.2008
Viestit
21
Zaikom sanoi:
Hitaissa mutkissa pito = vakio*massa, eli massan lisäys ei hidasta menoa
Mitä suurempi massa, sitä kovemmalle rasitukselle renkaat, jousitus, iskunvaimennus ja alusta joutuvat, esim. kovassa rasituksessa renkaan fyysiset ominaisuudet saattavat muuttua siten, ettei rengas pidä enää parhaalla mahdollisella tavalla. En sitten tiedä, onko massalla suuri käytännön vaikutus, mutta luulisi, että kevyemmälle autolle on ainakin helpompi rakentaa ja säätää pito-ominaisuuksia.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Zaikom sanoi:
Ja kierroksella bensaa palaa reilu 2kg.

Eli kierroksen bensat 0.7sek...
Eikös noissa yleensä mene 4-5 kg bensaa per kierros - eli noin kilogramma per kilometri.
Ja kuten Valde sanoi niin reilun kymmenyksen (-puoltoista) se yleensä kierrosaikaan vaikuttaa (siis yhden kierroksen polttoaineet).
 

ScuderiaJormaz

Well-known member
Liittynyt
8.7.2007
Viestit
1196
cccp sanoi:
KoS saa kaikki muut näyttämään amatööreiltä. Miettikää, KoS olisi voinut ajaa pääsuoran pakittamalla ja silti olisi amis jäänyt taakse. On se vaan huikea kuski..
Samaa mieltä.Hamilton on kyllä lahjakkain kuski.Kaikkien aikojen paras ylivoimaisesti.Tulee voittamaan 1-11 maailmanmestaruutta.Herkistyn aina kyyneliin Lewiksen ajoa katsoessa.Palkintojenjaossa en voi estellä itseäni,huudan ja itken kuin pieni lapsi ilosta.Itken nytkin.
 

jleinonen

Well-known member
Liittynyt
6.3.2003
Viestit
684
Sijainti
Grandriver
Hamilton veti 10.mutkan todella sisältä (ilmeisesti jopa hieman vahingossa kun lukitti eturengastaan) ja sieltä se pito löytyi :rolleyes:

Ei millään bensakuormilla tuota eroa selitetä. Jos kimi+massa ei löydä kisassa tuohon mutkaan hyvää linjaa voi kisasta tulla vaikea kun moni vetää suoralla ohi jos onnistuu mutkasta lähtö paremmin...
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
jleinonen sanoi:
Jos kimi+massa ei löydä kisassa tuohon mutkaan hyvää linjaa voi kisasta tulla vaikea kun moni vetää suoralla ohi jos onnistuu mutkasta lähtö paremmin...
Aikalailla uudet linjat joutuu vissiin kaikki kuskit hakemaan kun eikös se kurvi päällystetty uusiksi. Sitten kun taas kisan kuluessa alkaa pinta hajoilla, voidaan palata vanhoihin hyviin ajolinjoihin jos sellaiset on onnistunut löytämään.
 

gin

Aikuisten leikisti
Liittynyt
17.3.2008
Viestit
580
Sijainti
JJ:n pelihousut
ScuderiaJormaz sanoi:
Samaa mieltä.Hamilton on kyllä lahjakkain kuski.Kaikkien aikojen paras ylivoimaisesti.Tulee voittamaan 1-11 maailmanmestaruutta.Herkistyn aina kyyneliin Lewiksen ajoa katsoessa.Palkintojenjaossa en voi estellä itseäni,huudan ja itken kuin pieni lapsi ilosta.Itken nytkin.
Nauroin tälle 10 minuuttia ja syytän siitä paikallista kellonaikaa sekä viime yön 1 tunnin yöunia :D
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Noista bensakuormajutuista vielä: Onko kellään hajua F1:n polttoaineen kulutuksesta keskimäärin? Vuosia sitten luin jostain semmoisen lukeman kuin ~70 litraa sadalla km.
 
Viimeksi muokattu:

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
jleinonen sanoi:
Hamilton veti 10.mutkan todella sisältä (ilmeisesti jopa hieman vahingossa kun lukitti eturengastaan) ja sieltä se pito löytyi :rolleyes:

Ei millään bensakuormilla tuota eroa selitetä. Jos kimi+massa ei löydä kisassa tuohon mutkaan hyvää linjaa voi kisasta tulla vaikea kun moni vetää suoralla ohi jos onnistuu mutkasta lähtö paremmin...
No paljon sisempää sitä mutkaa ei voi ajaa kun mitä Massa teki ja silti hävisi Hamiltonille sekunnin, että kyse ei taida olla pelkästään ajolinjoistakaan...
 
Ylös