2008 Kanadan GP - aika-ajot

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Kauheaa roskaa kyllä nuo Maikkarin jälkilähetykset ja Maikkarin meno muutenkin :nope: ei tällasia kestä, no onneksi seuraavan kisan aikana sitten luultavasti jo kotona olen ja Speed TV (b-suunnitelmana ITV) taas pyörii ja saa kuunnella oikeaa selostusta ja nähdä liveä.

Joo mutta huomioita qualifyingista:

+ Barrichello
+ Webber (lopun spinnistä huolimatta)
+ Alonso
+ Rosberg
+ Kubica
+ Murmelit taitaa yhä elää

- Asfaltti hajoaa (tai no tavallaan se on hyvä...)
- Trullin piruetit
- Heidi ja Kovis ei pärjää tallien ykköskuskeille
- Buttonin sijoitus
- Toro Rossojen kohtalot
- Paska Piquet, heittäkää se jo pois sieltä

Huomenna on luvassa joko
a) Kaaoskisa tapaan Australia, rata on kuiva mutta asfaltti hajoaa maan rakoon ja autot kolaroi/ulosajaa/hajoaa tien varteen ja nähdään suuria yllätyksiä, safety car saa rataennätyksen
b) Ajetaan normikisa, korkeintaan Piquet törmää jonnekin ja Toro Rossot räjähtää
c) Rata on märkä ja vettä tulee kuin Esterin perseestä, autot kolaroi/ulosajaa/hajoaa tien varteen ja nähdään suuria yllätyksiä

Mieluiten kohta c, mutta myös a käy :ahem:
Hyvää kisaa odotan, kaaosta, radan hajoamista ja sadetta vaan :thumbup:
Ja vihdoinkin muita äijiä podiumille...
 
Viimeksi muokattu:

Cerevisiae

Well-known member
Liittynyt
15.7.2007
Viestit
87

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
mh_84 sanoi:
Huomenna tulee olemaan taas täysin arpapeliä koko kisa.
Ei se mitään arpapeliä ole, taitavat kuskit osaavat välttää vaarat :thumbup:
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Vice sanoi:
Ei se mitään arpapeliä ole, taitavat kuskit osaavat välttää vaarat :thumbup:
Totta. Jos tilanne edellyttää varmistelua niin hyvä kuski tekee juurikin niin

Lancer sanoi:
Räkä kolauttaakin Mestarien muuriin niin kuin aikansa maailmanmestarit Schumacher, Villeneuve ja Hill. Hamilton ei koskaan osu kyseiseen valliin ihan ymmärrettävistä syistä.
:p :D :)

Ahhahhaa:)
EDIT : Molemmat suomalaiset valittivat olosuhteita (jotka tälläkin kertaa olivat samat kaikille..)
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Pade_ sanoi:
Siis nämähän olivat ihan erikoiset aika-ajot. Hamilton Kimiä 0.85s nopeampi ja Kimille irtosi 3. ruutu. Toivottavasti sitä bensaa on runsaanlaisesti. Kimi kyllä sanoi, että auto on kuosissa joten uskon että Kimi vie huomenna. Hamilton kolmella stopilla. Alonso, Rosberg kevyellä, Massa ja Kovalainen vähän arvoituksia, mutta tuskin ainakaan keveitä.
Tällä radalla polttoaine ei tee yhtä suurta eroa kuin yleensä, että osa voi olla hieman yllättävänkin kevyellä kehnoihin sijoituksiinsa nähden. Tämä on vähän tälläinen ratsastusrata jossa eroa voi tulla sieltä täältä roimasti suuntaan tai toiseen, eikä vain tasasesti 0.05 joka mutkassa.

En lähtisi väittämään Hamiltonin tai Alonson olevan tolkuttoman kevyellä. Ne on aina olleet nopeita Kanadassa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Zaikom sanoi:
Tällä radalla polttoaine ei tee yhtä suurta eroa kuin yleensä, että osa voi olla hieman yllättävänkin kevyellä kehnoihin sijoituksiinsa nähden. Tämä on vähän tälläinen ratsastusrata jossa eroa voi tulla sieltä täältä roimasti suuntaan tai toiseen, eikä vain tasasesti 0.05 joka mutkassa.

En lähtisi väittämään Hamiltonin tai Alonson olevan tolkuttoman kevyellä. Ne on aina olleet nopeita Kanadassa.
Käsittääkseni Kanadan tyyppinen jarrutus-kiihdytyrata kyllä rankaisee raskaammasta autosta jouhevampia ratoja enemmän (korjatkaa, jos olen väärässä), mutta matkallisesti ja ajallisesti kierros on suht lyhyt verrattuna Tilken ratoihin, joten vaikutus ei ole kuitenkaan niin suuri. Olennaisempi vaikutus tuntuisi olevan rataolosuhteilla ja niiden aiheuttamien ongelmien välttämisellä. Radan hajoamisen lisäksi toinen muuttuja aika-ajossa oli kohtalainen tuuli. Vaikea sanoa miten se vaikutti eri autojen suorituksiin.

Varmaankaan aika-ajosuorituksista ei voi vetää suoria johtopäätöksiä polttoainemäärästä ja esim. Kimin kolmossektorin pilasi huono kymppimutkan ulostulo ja suoranopeus. Siihen nähden sijoitus oli kelvollinen, vaikka aikaero Hamiltoniin toki on valtava.

Loppujen lopuksi polttoainemäärillä saattaa olla aika pieni rooli, jos kisa menee turva-autohasardiksi.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
WebSlave sanoi:
Käsittääkseni Kanadan tyyppinen jarrutus-kiihdytyrata kyllä rankaisee raskaammasta autosta jouhevampia ratoja enemmän (korjatkaa, jos olen väärässä
Hitaissa mutkissa, jarrutuksissa ja kiihdytyksissä ei pienellä polttoainelastierolla käsitääkseni ole kummoistakaan merkitystä. Kiihdytys ja jarrutusteho riittää jokatapauksessa murtamaan pidon. Ja pito on suoraan verrannollinen painoon.

Nopeammissa mutkissa ja jarrutuksissa sitten massalla on merkitystä, koska aerodynaaminen pito ei lisäänny massaa lisätessä. Itse huippunopeuteen auton massalla ei ole paljon merkitystä, mutta kiihtyvyyteen kyllä siinä vaiheessa kun renkaat eivät enää sudi kaasuttaessa.

Eli pahimpia ovat keskinopeat ja nopeat mutkat, sekä kiihdytykset.

Hitaat syheröväännöt pitäis tämän teorian mukaan taittua raskaalla autolla hyvin, eikä pitkillä suorillakaan sellaisia eroja tule kuin noissa yllä mainituissa tapauksissa jos suora alkaa ei-aerodynaamisesti.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Zaikom sanoi:
Hitaissa mutkissa, jarrutuksissa ja kiihdytyksissä ei pienellä polttoainelastierolla käsitääkseni ole kummoistakaan merkitystä.
Logiikkani perustuu siihen, että raskas auto pysähtyy hitaammin ja myös kiihtyy hitaammin (massan hitaus).

Nopeissa mutkissa jarrutus ja kiihdytys ovat vähäisempiä, joten massan vaikutuskaan ei ole niin olennaisessa asemassa. Toki suurempi massa vaikuttaa niissä keskipakoisvoiman määrään, mutta nopeassa mutkassa suurempi aeropito auttaa siihen asiaan. Hitaissa mutkissa täytyy tulla toimeen pelkällä mekaanisella pidolla.
Itse huippunopeuteen auton massalla ei ole paljon merkitystä, mutta kiihtyvyyteen kyllä siinä vaiheessa kun renkaat eivät enää sudi kaasuttaessa.
Massa vaikuttaa kiihtyvyyteen, joten se vaikuttaa sitä kautta myös huippunopeuteen. Lähtönopeus mutkasta ja sen jälkeinen kiihdytys ovat ensiarvoisen tärkeitä sen suhteen mihin nopeuteen auto ehtii kiihdyttää suoralla.
 
Viimeksi muokattu:

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
Mitähän sektoriaikoja se Massa on katsellut? :rolleyes:

Ferrari-kuljettaja Felipe Massa jäi Kanadan GP:n aika-ajossa kuudenneksi 1,162 sekunnin päähän paalupaikkamies Lewis Hamiltonista. Massa kertoi aikaeron syntyneen radan 10. mutkassa, jonka asvaltti mureni pahoin.

- Auto oli nopea sekä eilen että tänä aamuna, ja ilman kymppimutkan ongelmaa olisin pystynyt taistelemaan kärkisijoista. Kun katsoo aikoja, niin ensimmäinen ja toinen sektori olivat osaltani hyviä, ja menetin kaiken ajan viimeisellä sektorilla. Jos radan kunto siinä mutkassa on kisan aikana samanlainen, aiheuttaa se yhden epävarmuustekijän lisää kisaan, jossa sattumalla voi perinteisesti muutenkin olla merkityksensä, Massa totesi.
 

jtm79

Well-known member
Liittynyt
25.5.2008
Viestit
111
WebSlave sanoi:
Logiikkani perustuu siihen, että raskas auto pysähtyy hitaammin ja myös kiihtyy hitaammin (massan hitaus).
LOL! Viittaatko Felipe Massan hitauteen vai siihen että massa hidastaa? :D Massa ku massa on hidas :D
 

Ukyo Katayama

Well-known member
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
1339
mh_84 sanoi:
Mitähän sektoriaikoja se Massa on katsellut? :rolleyes:
Jaa-a, no varmaan omia sektoriaikojaan kuten pitääkin? Kahdella ekalla sektorilla kakkonen, viimeisellä korkeintaan kuutonen.
 

Ronzo

Sir
Liittynyt
3.8.2007
Viestit
247
Hamiltonin riipaisevan hyvä aika johtui kolmesta syystä:

1. Paras ajolinja hairpinnissä/sieltä ulos tullessa
2. Hieman parempi nopeus pitkällä takasuoralla
3. Otti todella suurella riskillä viimeisen shikaanin joka varmasti leikkasi viimeisen 0.3 ajasta pois, uudelleen katsottuna näytti todella hasardisuoritukselta

Mutta hatun noston arvoinen suoritus. Kannattaa huomata että ero tuli todellakin ainoastaan viimeisen kolmanneksen ansiosta.
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Kimi näytti olevan 7. nopein kolmos sektorilla ja jäi Kubicallekin puoli sekuntia:thumbdown
Voi olla et Kimillä on hiukan painavampi ku jäi nii paljon suoranopeudessa, et ei varmaan kokonaan selity mutkan ulostulo vaikeudesta..toisin Mäcit on menny koko viikonlopun kovaa suoralla:doubtful:

Ja tämän päivän kisasta ei uskalla veikata mitään muuta kun et Piquet ajaa seinään:D

EDIT: Hamin suoranopeus 322 km/h, Kimin ja Heikin 316 km/h ja Massan 313 km/h....nuo on kyl varmaan Q1:stä tai Q2:sta...
 
Viimeksi muokattu:

gin

Aikuisten leikisti
Liittynyt
17.3.2008
Viestit
580
Sijainti
JJ:n pelihousut
Ukyo Katayama sanoi:
Jaa-a, no varmaan omia sektoriaikojaan kuten pitääkin? Kahdella ekalla sektorilla kakkonen, viimeisellä korkeintaan kuutonen.
Pakko kysyä, että mitä oikein höpiset? Kaikilla sektoreilla oli 10 parhaan sakissa parhaimmillaan vasta 4.:confused:

edit: katoitko Q1 ja Q2 aikoja vai mitä? Kun Massa puhui Q3:n kierroksestaan.
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
gin sanoi:
Pakko kysyä, että mitä oikein höpiset? Kaikilla sektoreilla oli 10 parhaan sakissa parhaimmillaan vasta 4.:confused:

edit: katoitko Q1 ja Q2 aikoja vai mitä? Kun Massa puhui Q3:n kierroksestaan.
Totta...Massa oli 1 sektorilla 4. ja 2 sektorilla 4. samalla ajalla kolmen muun kanssa ja 3 sektorilla 6.
Ja Kimi 1, 1 ja 7:eek!:
 

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
Tuosta 10. mutkasta, johon Hamilton tuntui ainoana löytävän linjan niin näkikö kukaan tai onko videota mistä mies kiskaisi viimeisen mutkan niin nopeasti? Itse olin katsovinani jossain kohtaa että mies käänsi aikaisin sisään ja ilmeisesti reilusti kanttarin päältä (pois kuulalaakerihiekasta)?
 
Ylös