2008 Kanadan GP - aika-ajot

Trullinkaasu

Well-known member
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
9312
Kimille tuo on pedattu. Kubicasta lähdössä ohi ja Pölviksellä ei (luonnollisesti) pää kestä.

En ihmettelisi, jos Fernando keikkuisi huomenna pallilla.
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
EdHunter sanoi:
Mikäs ihme se on, kun on McLaren Electronic Systemsin bokseja vähän viritelty? ;)
Katkeroituneet selitykset ovat jälleen alkaneet. No mikäs siinä, tuttua hommaa tällä foorumilla. :D

gin sanoi:
kiva kun noi ITV:llä nyt hehkuttaa.
Ja sekös ottaa pannuun vietävästi?
 

Nikos

Kisaaja
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
881
Device sanoi:
Mestarillinen Massa olikin tänään Luuseri Massa :eek: Äijä ollu muutenkin ihan hukassa koko viikonlopun, huomenna kolaroi startissa Heikinkaa. :mad:
Eipä se viime kisassakaan näyttänyt kehuttavia suorituksia.
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
TOivottavasti Alfonso ei mee RÄikkösen ohi lähdössä. Keken poika varmaan rysäyttää Alfonson takakonttiin ja Heikki kolaroi Massan kanssa. Siit turva-auto radalle heti ekalla kierroksella.
 

Dev

Well-known member
Liittynyt
28.2.2007
Viestit
4020
azai sanoi:
Katkeroituneet selitykset ovat jälleen alkaneet. No mikäs siinä, tuttua hommaa tällä foorumilla. :D


Ja sekös ottaa pannuun vietävästi?
Samaa settiä teiltä tulee kun Hamis tai Massa kusee. Tekosyitä miksi Kimi voitti. ;)
 

EdHunter

Uuden Englannin Nahkamies
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
1128
Sijainti
Brave New World
Device sanoi:
Mestarillinen Massa olikin tänään Luuseri Massa :eek: Äijä ollu muutenkin ihan hukassa koko viikonlopun, huomenna kolaroi startissa Heikinkaa. :mad:
Missä lienee Stedos? :rolleyes:
CCCP on kyllä taas nähty ja kuultu - no, mutta huomennapa se kommarikin hiljenee, kun KoSsuvissy jää radan varteen SC:n aikana....
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ukyo Katayama sanoi:
Lähinnä rupeaa huolestuttamaan se miten pahasti Heikki on pudonnut Hamiltonin vauhdista yleisesti ottaen. Ei näitä enää voi oikein tallin puolueellisuudellakaan kuitata kuin osittain.
Minä en alunperinkään olettanut Heikin ehtivän Lewisin vauhtiin. Aika-ajoissa, joissa Heikki on lähes oletusarvoisesti painavammalla lastilla nyt varsinkaan. Aikaero on toki suuri. Heikki valittikin, ettei oikein päässyt sinuiksi tämänpäiväisten rataolosuhteiden kanssa. Mutta samaahan Kimikin valitti.
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
azai sanoi:
Katkeroituneet selitykset ovat jälleen alkaneet. No mikäs siinä, tuttua hommaa tällä foorumilla. :D
Nyt meni kahvit väärään kurkkuun, tuli nimittäin sen verta iso annos tahatonta ironiaa. :alppu:
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Hämis ihan selvästi kolmella stopilla. Vetää ekana joku kymmenen kiekkaa pehmeillä ja loput 20 kiekan stinttejä kovilla. Kimi pystyy ajamaan molemmilla renkailla pidempään, mikä on selvä etu, varsinkin jos on yhtä lämmin, kuin tänään. Vaikka ei mennyt täysin nappiin Kimillä, niin on se 4-6 kiekkaa painavampi kuin Hämis ja pari kiekkaa Kubicaa painavampi. Lähdössä tarttis päästä Puolan pojasta ohi, sillä kun ei kisavauhti riitä taaskaan mihinkään. Eli jo lähtö ratkaisee huomenna taisteleeko Kimi voitosta. Turva-auto voi tietenkin muuttaa kaiken, mutta niistä on todennäköisesti hyötyä lähinnä Lewikselle, koska se tulee ekana sisään. Molemmat Toro Rossot, Piquet, toinen Toyota ja Sutil vetävät ainakin seinään. Siinä teesit huomiselle. Mielenkiintoinen kisa huomenna.:alppu:
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Ansaittua kritiikkiä rataa kohtaan etenkin Webberiltä. Onhan se ihme kun ei osata tehdä kunnon asfalttia (vai pohjaa). Huomenna kannattaisi ajella pää kylmänä ja odotella muiden virheitä. Sillä jos on yhtä lämmin, virheitä sattuu roppakaupalla.

Hamilton ajoi mahtavasti!
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
cccp sanoi:
Räkä aiheuttaa turva-autoajelun huomenna ja forumi itkee..
Räkä kolauttaakin Mestarien muuriin niin kuin aikansa maailmanmestarit Schumacher, Villeneuve ja Hill. Hamilton ei koskaan osu kyseiseen valliin ihan ymmärrettävistä syistä.
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Yleisessä tiedossa oli, että kymppi mutka harjataan ennen Q3:sta. Heti kun autot päästetiin takaisin radalle alkoi rata mennä huonompaan suuntaan. Näin voitiin päätellä kuljettajien puheista jo ennen viimeistä osiota. Miksi kaikki kuitenkin tähtäsivät taas tuttuun tapaan aivan viimeisille kierroksille?

Räikkönen olisi mielestäni voinut panostaa täysillä heti kahteen tai kolmeen ensimmäiseen nopeaan kierrokseen. Hän olisi ajanut näin keveimmillään silloin, kun rata oli parhaimmillaan. Loppuminuutin olisivat kuluneet katsellessa kuinka aika kestää loppuun saakka.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Olipahan kokonaisuutena aika erikoinen aika-ajo. Aika-ajospesialisti-Trullilla ei meinannut pysyä kärry oikosessa. Webber veti hyvin sitä viimeistä spinniä lukuunottamatta, varsinkin kun vertaa siihen missä Coulthard ja Bourdais oli. Kaikilla neljällä voimajuomakuskilla on kuitenkin varmaan ominaisuuksiltaan hyvin pitkälle sama auto, joten Toro Rossolla alisuoritettiin kunnolla. Lähtöruuturangaistuket ja aika-ajon väliin jättämiset eivät tietenkään auta asiaa.

Briatore möllötti jo varikolla monttu auki kun luuli palkanneensa talliin kaksi ruohonleikkaajaa, mutta Alonso sentään sai pari kunnollista kierrosta aikaiseksi. Rosbergilta ihan kunnioitettava suoritus vaikka olisi vähän kevyemmällä liikkeellä - taakse jäi sentään McLaren ja Ferrari.

Viimeisessä sessiossa sitten Kovalainen ja Massa katosivat johonkin. Vähän tosiaan viittaisi siihen että Hamiltonilla on McLarenin ja Ferrarin kuskinelikosta kevyin auto. Kubica on toisaalta sitten taas täysi arvoitus - kaveri on selkeässä nousujohteessa ja BMW suoritti edellisellä kevyemmän downforcen radalla hyvin (Turkissa aika-ajossa 5. ja 9., kisassa 4. ja 5. sija,) joten mitä vaan voi tapahtua. Vielä jos olosuhteet eivät ole lähellekään optimaaliset ja rataa hajoaa alle, niin ei vaadi suurta virhettä Hamiltonilta tai Räikköseltä, kun MM-kärjessä onkin yht'äkkiä varsinainen tungos. :doubtful:

Edit: Tekikös Hamilton muuten nopeinpansa juuri 3. session viimeisellä minuutilla? Jos rata kerran huononi radikaalisti koko ajan, niin miksei sitä huomannut hänen kierrosajoistaan?
 
Viimeksi muokattu:

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
1997
CamoN sanoi:
Edit: Tekikös Hamilton muuten nopeinpansa juuri 3. session viimeisellä minuutilla? Jos rata kerran huononi radikaalisti koko ajan, niin miksei sitä huomannut hänen kierrosajoistaan?

Teki, ongelmana olikin kolmossektori ja varsinkin sen neulansilmä, 2 ekaa sektoria oli melko ongelmattomia mutta neulansilmä olikin sitten aivan lähes jäätä, Hamilton oli Kimiäkin 8 kymppää nopeampi Kys.sektorilla, Hamilton oli ainoa jolla ei mukamas ollut ongelmia neulansilmän kanssa, varsinkin sen ulostulo oli aivan eri luokkaa kuin muilla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
CamoN sanoi:
Kaikilla neljällä voimajuomakuskilla on kuitenkin varmaan ominaisuuksiltaan hyvin pitkälle sama auto, joten Toro Rossolla alisuoritettiin kunnolla.
Kai eri moottori ja vaihdelaatikko jonkin verran ominaisuuksiin vaikuttaa.
 

Jacobus

Well-known member
Liittynyt
25.5.2006
Viestit
442
Räikkösen kannalta mitään ei ole vielä menetetty. Hyvä startti ja Kubicasta ohi, niin voitto on haarukassa. Toki pistää mietityttämään Hamiltonin strategia, koska hän oli niin paljon nopeampi kuin Kubica tai Räikkönen. Ajoihan Hamilton aika täydellisen kierroksen, mutta voisiko britillä olla muutama kierros kevyempi kuin esim. Räikkösellä? Kärkiryhmästä voi melkein varmasti sanoa, että Alonso on liikkeelle kevyellä kuormalla.

Turva-auton ohella kisan kysymysmerkkejä on radan kunto. Ilmeisesti pahin ongelma on niissä kohdissa, missä rataa on paikattu uudella asfaltilla ja viime vuoden tapaan rata murenee alta. Mietin tässä hieman vitsillä, että kun aika-ajoissa joka session jälkeen siivottiin rataa, niin tuleekohan kisassa noin 10 kierroksen jälkeen turva-auto radalle, että rata saadaan edes siedettävään kuntoon.

Eilen saatiin naureskella kanadalaisille ratavalvojille, nyt tuskaillaan kanadalaisen asfaltin kanssa. Ei näin! :thumbdown
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Leo sanoi:
Yleisessä tiedossa oli, että kymppi mutka harjataan ennen Q3:sta. Heti kun autot päästetiin takaisin radalle alkoi rata mennä huonompaan suuntaan. Näin voitiin päätellä kuljettajien puheista jo ennen viimeistä osiota.
Eli oliko se murentunutta asfalttia mitä ne siellä mutkassa kaapi?
 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
1997
Jacobus sanoi:
Räikkösen kannalta mitään ei ole vielä menetetty. Hyvä startti ja Kubicasta ohi, niin voitto on haarukassa. Toki pistää mietityttämään Hamiltonin strategia, koska hän oli niin paljon nopeampi kuin Kubica tai Räikkönen. Ajoihan Hamilton aika täydellisen kierroksen, mutta voisiko britillä olla muutama kierros kevyempi kuin esim. Räikkösellä? Kärkiryhmästä voi melkein varmasti sanoa, että Alonso on liikkeelle kevyellä kuormalla.

Turva-auton ohella kisan kysymysmerkkejä on radan kunto. Ilmeisesti pahin ongelma on niissä kohdissa, missä rataa on paikattu uudella asfaltilla ja viime vuoden tapaan rata murenee alta. Mietin tässä hieman vitsillä, että kun aika-ajoissa joka session jälkeen siivottiin rataa, niin tuleekohan kisassa noin 10 kierroksen jälkeen turva-auto radalle, että rata saadaan edes siedettävään kuntoon.

Eilen saatiin naureskella kanadalaisille ratavalvojille, nyt tuskaillaan kanadalaisen asfaltin kanssa. Ei näin! :thumbdown
Ota myös huomioon että Kimi oli molemmilla kierroksillaan Hamiltonia 2 sektorin jälkeen edellä, Hamilton toki oli Kimiä nopeampi vikalla vedollaan mutta ehkä noin 1-2 kymmenystä, siis ennen kolmossektoria.
 
Ylös