2008 Malesian GP 21.3-23.3 - Ennakko

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä

Poeka

Member
Liittynyt
10.3.2008
Viestit
22
simbah sanoi:
Koetanpas tässä nyt uskaltautua kolostani vallan kirjoittelemaankin jotain, vaikka foorumia onkin tullut seurattua aktiivisesti jo pitemmänkin aikaa.

Eli asiaan kuitenkin. Satuin tuossa vilkuilemaan hieman säätietoja ja ukkosmyräkkäähän Kuala Lumpurin suuntaan olisi tulossa aika kovalla prosentilla:

http://www.wunderground.com/cgi-bin/findweather/getForecast?query=kuala+lumpur

Jonkin verran matkaahan itse kaupungista on kisapaikalle, mutta ukkosmyrskythän aina kulkevat miten kulkevat. Mitenköhän mahtavat vaikuttaa tuloksiin verraten aikaisemman viikonlopun helteeseen?

Kylläpä lupailevat melkosta vesikeliä ainakin tuonne Kuala Lumpuriin, tuosta ei kyllä matkaa ole itse kisapaikalle vissiin hirveitä.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Aika lailla jokainen säätiedotus on kyllä lupaamassa monsuunikelejä tämän viikon päiville ja sunnuntaille :thumbup: tuossa muutamia:

http://www.bbc.co.uk/weather/5day.shtml?world=0153&links heavy showers

http://www.streetdirectory.com/travel/weather/malaysia/kuala_lumpur.php thunderstorms

http://uk.weather.yahoo.com/MYXX/MYXX0008/index_c.html scattered thunderstorms

http://weather.msn.com/local.aspx?wealocations=wc:MYXX0008 pm rain / rain / showers

http://kualalumpur.asiaxpat.com/weather/ thundershowers

http://www.theweathernetwork.com/weather/MYXX0008 thundershowers



Tässä vielä joitain kommentteja viime aikoina riehuneesta säästä Malesiassa, siellä asuvilta tyypeiltä:

http://forums.autosport.com/showthread.php?threadid=100075 sanoi:
For the past week its been raining daily in KL. Usually a slight "drizzle" early afternoon and thunderstorm around 4.30 pm.
http://forums.autosport.com/showthread.php?threadid=100075 sanoi:
Just a little update, its 3pm here in Malaysia and the weather pattern seem changed for the worse.
http://forums.autosport.com/showthread.php?threadid=100075 sanoi:
Its dark, cloudy and raining cats & dogs (and probably with several kitchen sinks as well)
http://forums.autosport.com/showthread.php?threadid=100075 sanoi:
Its a serious monsoon rain here at the moment...so probably we gonna see some F1 cars turn boats this Sunday?
http://forums.autosport.com/showthread.php?threadid=100075 sanoi:
3.15pm - it is raining cats and dogs now in Sepang/KL. If this happens during race day, I am sure the safety car would be deploy for safety reason. It was 90F an hour ago...
It is very likely to be a wet race this Sunday, or at least part of the race.
 

f1.

Well-known member
Liittynyt
17.3.2006
Viestit
899
Sijainti
Different World
Mielenkiintoinen kisa tulossa, jos säätiedotukset pitävät yhtään paikkaansa. Tulee varmasti paljon ulosajoja, jos tuo sadekeli sinne iskee.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Toivottavasti sadekeli on luokkaa siedettävä, koska muutenhan tuolla ajellaan turva-auton perässä vähintään puolet kisasta.
 

panche

nollajaakko
Liittynyt
28.1.2007
Viestit
252
Toivottovasti ei sada. Malesiassa kuin pamahtaa vesisade niin se on yleensä sitä luokkaa ettei siellä paljon autokisoja ajella :nope:
 

Hauki

kierroksella ohitettava
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
181
Sijainti
vesikasvillisuuden suojassa
Black Leopard sanoi:
Toivottavasti sadekeli on luokkaa siedettävä, koska muutenhan tuolla ajellaan turva-auton perässä vähintään puolet kisasta.
Sanopa muuta. Kun kunnollinen monsuuni osuu radan ylle, niin saattaa olla vaikeaa pysyä radalla jopa turva-autonkin perässä, kisaamisesta puhumattakaan... Sadekeli sinänsä on toki vain hyvä asia, kun radalla on enemmän tapahtumia. Kuitenkin jos kisa menee pelkäksi radalla olevien järvien väistelyksi, niin ei sitä oikein F1-kisana enää voi seurata.
 
Viimeksi muokattu:

TMK

Well-known member
Liittynyt
6.6.2007
Viestit
388
Wesselius sanoi:
uskomattoman huonosti meni ferrarin avauskisa, ainoa mistä voi vetää minkäänlaista johtopäätöstä on massan aika-ajo, ja koska oli neljäs niin ei se nyt ihan ylivoimainen auto ole. ;)
Eikös Massa tehnyt jonku virheen viimesellä kiekalla??Ainaki jostain niin luin
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
En muista tarkalleen milloin Heikki teki varikko pysähdyksen, mutta jos oletetaan että kierroksella 22, ja kimi ilmeisesti kierroksella 31 (jos ymmärsin oikein) niin eroa on siis 9 kierrosta.

Bensaa kului JJ mukaan 2,7 kg per kierros joten se tekee 24,3 kg.
Kun 10 kg vei 0,45 s aikaa (Oskun mukaan) niin voidaan laskia että 1 kg hidastaa kierroksella 0,045 s. Kun tuo kerrotaan kilojen määrällä (24,3) niin saadaan Kimin antama "tasoitus" per kierros Heikkiin nähen, joka olisi 1,09.

Eli tän mukaan Kimi antoi tasoitusta n. 1,1 sekuntia per kierros, ja jos molemmat ajoi nopeimman ajan noin kiekalla 20 niin ja eroa oli noin 0,5 sekuntia (jonkun mukaan 0,4) niin voidaan epäsuorasti päätellä että Kimi olisi Ferrarilla jopa 0,7 (tai lievemmin 0,5 s) sekuntia Heikin McLarenia nopeampi.

Ei paha! :ahem:
 

Wesselius

Well-known member
Liittynyt
15.2.2008
Viestit
276
Oberfeldwebel sanoi:
En muista tarkalleen milloin Heikki teki varikko pysähdyksen, mutta jos oletetaan että kierroksella 22, ja kimi ilmeisesti kierroksella 31 (jos ymmärsin oikein) niin eroa on siis 9 kierrosta.

Bensaa kului JJ mukaan 2,7 kg per kierros joten se tekee 24,3 kg.
Kun 10 kg vei 0,45 s aikaa (Oskun mukaan) niin voidaan laskia että 1 kg hidastaa kierroksella 0,045 s. Kun tuo kerrotaan kilojen määrällä (24,3) niin saadaan Kimin antama "tasoitus" per kierros Heikkiin nähen, joka olisi 1,09.

Eli tän mukaan Kimi antoi tasoitusta n. 1,1 sekuntia per kierros, ja jos molemmat ajoi nopeimman ajan noin kiekalla 20 niin ja eroa oli noin 0,5 sekuntia (jonkun mukaan 0,4) niin voidaan epäsuorasti päätellä että Kimi olisi Ferrarilla jopa 0,7 (tai lievemmin 0,5 s) sekuntia Heikin McLarenia nopeampi.

Ei paha! :ahem:
just meinasin kysyä voisko joku laskea tämänkaltaisen päätelmän, luit ajatukseni :thumbup: ..ja tuosta kun lasketaan heikin nopeus lewisiin nähden niin summasummarun, kyllä! kimi on sekunnin nopeampi kierroksella kuin hamilton, ja tämä on fakta! :idea:
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1087
Eikä tuohon ole huomioitu edes pehmeämpää rengaseosta, mikä ymmärtääkseni ei ollut se parempi vaihtoehto? Siis kun on ajettu yli 20 kierrosta niin pehmee seos alkaa olee aika loppu? :D
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Lisko sanoi:
Kyllä ylivoimainen auto antaisi pikkuvirheet anteeksi..
Massa valitteli, että joutui lämmittelykierroksella hitaampien taakse, eikä saanut kumeja riittävän kuumaksi. Tiedä sitten..

Mitä ferrarin vauhtiin tulee, niin mitään ei vielä nähty. Kimin nopein kierros kierroksella 20, eli bensaa vielä rutosti. Ellen väärin muista, niin 10 kiloa oli se 4 kymppää ja 10 kiloa kuluu neljällä kierroksella. Eli kimillä oli tuossa vaiheessa vielä ainakin se 10 kiloa bensaa, ellei enemmän. Eli kuten Oberfeldwebelkin laskeskeli, niin vauhtia piisaa.

Mikä pisti posiitivesti silmään, oli miten hyvin nuo kumit kestivät ferkun alla. Paahtavassa helteessä valkoinen ura erottui vielä 20 kierroksen jälkeen. Ei kestä kumit samalla lailla Ladan alla, koska käyttivät vasta viimeisessä lyhyessä stintissä ne pehmeät renkaat. Eli ferkku pystyy puristamaan paremmin ne varikkostoppien aikana tehtäviin ohituksiin vaadittavat huippukierrokset ja niissähän kisat on viime aikoina pitkälti ratkottu.

Malesian sään suhteen kaksijakoiset fiilikset. Vesikisa olisi varmasti todella tapahtumarikas, mutta toisaalta sitä todellista vauhdin vertailua saisi taas odotella suraavaan kisaan. Kummin vain, uskon että hyvä kisa tulossa.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Oberfeldwebel sanoi:
En muista tarkalleen milloin Heikki teki varikko pysähdyksen, mutta jos oletetaan että kierroksella 22, ja kimi ilmeisesti kierroksella 31 (jos ymmärsin oikein) niin eroa on siis 9 kierrosta.
Metsään menee rytinällä. Turva-auto oli radalla kierrokset 26-31 ja bensiinin kulutushan on tällöin selvästi pienempi. Kimin ja Heikin painoero oli varmuudella pienempi kuin laskussasi.
 

lahtiska

Well-known member
Liittynyt
13.5.2007
Viestit
290
Bobakki sanoi:
Metsään menee rytinällä. Turva-auto oli radalla kierrokset 26-31 ja bensiinin kulutushan on tällöin selvästi pienempi. Kimin ja Heikin painoero oli varmuudella pienempi kuin laskussasi.
siitä voi olla varma ettei räikkösellä bensa ollut vielä loppu kun tuli ekaa kertaa varikolle. ei siinä olisi ollut mitään järkeä ajaa yhtä kierrosta turva-auton jälkeen ja tulla sitten varikolle. mutta eipä heikkikään ajanut nopeinta aikaa täysin tyhjällä autolla.( olisiko ollut vielä kolme kierrosta ennen toista varikko stoppia, mutta minkä tuli turva-auto pilaamaan.)varmaan olisi heikkikin päästellyt 2,7 kg/k * 0,045s* 3 k= 0,4 s kovempaa vielä.eli tuollaisen 1,27 kierroksen.

eipä taideta kuitenkaan ens kisassakaan ottaa selvää kumpi on nopeampi auto jos sää tiedotukset paikkansa pitivät.:dunno:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
lahtiska sanoi:
siitä voi olla varma ettei räikkösellä bensa ollut vielä loppu kun tuli ekaa kertaa varikolle. ei siinä olisi ollut mitään järkeä ajaa yhtä kierrosta turva-auton jälkeen ja tulla sitten varikolle.
Eipä siinä tankkaamatta jättämisessä kyllä minusta ollut muutenkaan mitään tolkkua. Heikki Kullan mukaan Kimi lähti kisaan täsmälleen samalla taktiikalla kuin Felipe Massa viime vuonna. Massa kävi tuolloin ilman turva-autoja varikolla kierroksella 29, joten ihan hirveän pitkälle tuskin olisi enää päässyt. Tuota seitsemää kierrosta voinee kuitenkin pitää suht totuudenmukaisena erona.
 
Viimeksi muokattu:

lahill

Well-known member
Liittynyt
14.4.2007
Viestit
452
Viimeksi meni veikkaus hieman pieleen, mutta niin taisi mennä kaikilla. Uskon, että Malesiassa Ferrareista ainakin Kimi näyttää, miten ferkku kulkee.

Olen melkein samaa mieltä eräässä roskalehdessä (http://www.iltasanomat.fi/urheilu/uutinen.asp?id=1506852) esitetyn Hans-Joachim Stuckin mielipiteen kanssa. Heikki oli erittäin kilpailukykyinen Hamiin nähden (jopa nopeampi).

Omat veikkaukseni Malesiaan

Aika-ajot

1. Kimi
2. Hamilton
3. Massa
4. Kovalainen
5. Kubica
6. Heidfeld
7. Rosberg
8. Webber

- Kimi vetää raivolla paalulle (bensaa tyypillisesti jopa hiukan enemmän kuin Massalla)
- Hamilton: varma kierros
- Massa taas selittelyä (vaikka kevyempi auto...nii mutku)
- Kovalaisella McLarenin "suosituksesta" taas painavampi auto

Kisa
1. Kimi
2. Heikki
3. Hamilton
4. Kubica
5. Massa
6. Rosberg
7. Webber
8. Coulthard

- Kimiltä vahva kisa, tällä kertaa ilman ongelmia, myös nopein kierros
- Kovalainen kakkonen. McLarenkaan ei voi mitään, kun turva-autot eivät tule Hamin avuksi. Startissa jo Massan ohi ja McLaren ei kehtaa pitää myöhemmin sisään tulevaa Heikkiä liian pitkään. Ohitus siis Hamista ekan varikkopysähdyksen yhteydessä.
- Kubica tyylikäs kisa
- Massa ajovirhe -> Kubican ohitus. Massa suunnilleen yhtä kevyellä autolla -> ei mahd. ohittaa varikolla. Massa yrittää kyllä ajamalla ohi, mutta leikkaa radan varteen jääneet voikukat parempaan talteen
- Heidfeld keskeytys pienen piknikin jälkeen tekniikkavikaan.
- Rosberg omalla tasollaan, ilman muiden apuja -> kuudes
- Webber taistelee tallikaverin kanssa
- Kuutio 10. ruudusta nousee yllättävän hyvällä kisasuorituksella 8:ksi

Toivottavasti kukaan ei ota tällaisista pitkistä veikkauksista herneitä. Itselle se on ainakin mukavaa spekuloida. :D
 

Kie

Well-known member
Liittynyt
21.10.2007
Viestit
181
lahill sanoi:
Omat veikkaukseni Malesiaan

Aika-ajot

1. Kimi
2. Hamilton
3. Massa
4. Kovalainen
5. Kubica
6. Heidfeld
7. Rosberg
8. Webber
Paitsi että Malesiaan on luvattu hirveää rankkasadetta. Mitä et varmaan tuossa veikkauksessa ottanut huomioon...
 

lahill

Well-known member
Liittynyt
14.4.2007
Viestit
452
Kie sanoi:
Paitsi että Malesiaan on luvattu hirveää rankkasadetta. Mitä et varmaan tuossa veikkauksessa ottanut huomioon...
Aivan totta! Into piukalla laitoin tässä veikkausta kuumaan ja aurinkoiseen Malesiaan.

Laitanpa sitten sadevarauksen molempiin ilman perusteluja. Joten sateella siis:
Aika-ajot: 1. Kimi, 2. Heikki, 3. Kubica, 4. Alonso, 5. Hamilton, 6. Vettel, 7. Heidfeld, 8. Fisi
Kisa: 1. Kimi, 2. Heikki, 3. Hamilton, 4. Alonso, 5. Vettel, 6. Heidi, 7. Webber, 8. Fisi
 

Lisko

Well-known member
Liittynyt
10.5.2006
Viestit
666
Sijainti
Liskola
Jos vettä tulee Malesiassa paljon, niin veikkaisin että BMW on aika vahvoilla, sillä niillähän on autoissa isot siivet(paljon downforcea?) ja ne on muutenkin suunniteltu "vakaiksi"..

Lisäksi Kubica ja Heidi on kumpikin hyviä sateella, joten saa nähdä mitä tapahtuu..

Varmaa on ainakin se, että jos monsuuni iskee niin peli menee ihan lotoksi tyyliin Brasilia 2003, jolloin Fisichellallakin on mahdollisuudet podiumille
 
Viimeksi muokattu:
Ylös