2013 autojen julkistukset ja ensikommentit

Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Levyllä "peitetään" viimekaudella hyvin yleinen porras keulan yläpinnasta.
?! Mikä hyöty siitä on, mitä väliä sillä on, en nyt jotenkin hahmota tätä kohua ollenkaan. tai sitten en tajua vieläkään mitä tällä tarkotetaan konkreettisesti
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
?! Mikä hyöty siitä on, mitä väliä sillä on, en nyt jotenkin hahmota tätä kohua ollenkaan. tai sitten en tajua vieläkään mitä tällä tarkotetaan konkreettisesti
Peitelevyllä saa ilmeisesti halutessaan peittää sääntöjen tulkitsemisen myötä keulan rakenteeseen tulevan kyhmyn, esteettisen ja aerodynaamisen edun toivossa.
 

TontsaH

Well-known member
Liittynyt
28.3.2008
Viestit
98
Peitelevyllä saa ilmeisesti halutessaan peittää sääntöjen tulkitsemisen myötä keulan rakenteeseen tulevan kyhmyn, esteettisen ja aerodynaamisen edun toivossa.
Eikös ainakin alunperin ollut puhetta, että peitelevy ei saisi vaikuttaa aerodynamiikkaan? Ihmettelin silloin kyllä itsekin, että miten on mahdolista peittää kyhmy siten, ettei se vaikuttaisi aerodynamiikkaan joko hyvällä tai pahalla.
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
?! Mikä hyöty siitä on, mitä väliä sillä on, en nyt jotenkin hahmota tätä kohua ollenkaan. tai sitten en tajua vieläkään mitä tällä tarkotetaan konkreettisesti
Ilmeisesti FIA kehitti tämän peitelevyn puhtaasti esteettisistä syistä, kun fanit valittivat autojen ulkonäöstä viimekaudella. Peitelevy ilmeisesti ei saa olla osana keulan kantavia/tukevia rakenteita, vaan se tulee asentaan ikään kuin "irrallisena" osana itse kaulan päälle. Keulakappaleelle(yläpinnalle) asetettiin vuodelle 2012 maksimi korkeus, jolla pyrittiin parantamaan autojen turvallisuutta törmäyksessa ohjaamon aluelle(korkea keula saattaisi osua kuljettajan päähän). Tallit pyrkivät kuitenkin maksimoimaan keulan pohjan korkeuden radasta, jolloin päädyttiin viime kauden kaltaisiin porras keuliin. Säännön alkuperäinen tarkoitus hieman hämärtyy tällä kaudella, koska keulat ovat jälleen korotuspalojen ansiosta ylhäällä.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Mangelo sanoi:
Sääntömuutokset selvästi onnistunut tavoitteessaan..

Keula näyttää kaksikerroksiselta ja palikkaa käytetty nerokkaasti hyödyksi.
Siihen on lätkästy palikka päälle, niin oli tarkoitus, mikä ihmeen hyöty tosta voisi muka olla. Mitä siinä on tehty toisin, kuin olisi voinut olettaa kaikkien tekevä ja kuten oli tarkoitus tehdä?!

Osaako joku vastata :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Eikös ainakin alunperin ollut puhetta, että peitelevy ei saisi vaikuttaa aerodynamiikkaan? Ihmettelin silloin kyllä itsekin, että miten on mahdolista peittää kyhmy siten, ettei se vaikuttaisi aerodynamiikkaan joko hyvällä tai pahalla.
Kai sitä puhetta on ollut. Säännöissä kuitenkin mainitaan vain jotain siihen tyyliin ettei se saa olla agressiivisesti muotoiltu tai kovera tai jotain. Ei säännöissä puhuta mitään aerodynaamisesta edusta.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Ei tuota uutta Ferraria pysty kattoon 20 sekunttia kauempaa ilman että oksennusrefleksi hyökkää päälle :yuck:
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
With the exception of an optional, single piece, non-structural fairing of prescribed laminate
(whose precise lay-up may be found in the Appendix to the regulations) which may not be
more than 625mm above the reference plane at any point, no bodywork situated more than
1950mm forward of rear face of the cockpit entry template may be more than 550mm above
the reference plane.
The external surface of any longitudinal or lateral cross section taken through the above
fairing may contain no concave radius of curvature less than 50mm.

Siinä on nyt tuo sääntö. Siitä vaan tulkitsemaan.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Siihen on lätkästy palikka päälle, niin oli tarkoitus, mikä ihmeen hyöty tosta voisi muka olla. Mitä siinä on tehty toisin, kuin olisi voinut olettaa kaikkien tekevä ja kuten oli tarkoitus tehdä?!

Osaako joku vastata :D
Epäilen syiden olevan puhtaasti kaupallisella sektorilla. Johan ne ameriikassakin katsoo, että tollaset rumilukset muka joku kuninkuusluokka. Vaikka tietty nascar onkin aina paras ja nopeinkin(vinks uudeksi siguksi) :wink:

Tähän mennessä esitellyistä autoista marssijärjestys on kuitenkin suhteellisen selvä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Siihen on lätkästy palikka päälle, niin oli tarkoitus, mikä ihmeen hyöty tosta voisi muka olla. Mitä siinä on tehty toisin, kuin olisi voinut olettaa kaikkien tekevä ja kuten oli tarkoitus tehdä?!
Matalempi (varsainainen) keula on sääntöjen tarkoituksena törmäysturvallisuuden vuoksi. Jos siihen heppoisia levyjä lisätään päälle ei kai se autoa vaarallisemmaksi tee.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Peitelevyt unohtuu viimestään kauden alkuun mennessä. Testeissä varmaan kokeilevat sekä ilman että sen kanssa...

Avasin mäkillle oman ketjun, joten jatketaan sielä uuden mäkkärin suhteen...
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Ei tuota uutta Ferraria pysty kattoon 20 sekunttia kauempaa ilman että oksennusrefleksi hyökkää päälle :yuck:
Sanopa muuta. Mitä kauemmin katsoo, sitä ällöttävämpää. Karsea keulanorsumammutti.

Syön hatullisen paskaa, mikäli tuo rumilus Alonson ajamana pääsee lähellekään Kimin Lotuksen pisteitä jo kauden puolessa välissä.

Sen sijaan Mclaren vaikuttaa varsin lyömättömältä -kuskivarauksin...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
:eek:

Voit ruveta jo valitsemaan hattua. Paskan voi miettiä myöhemmin.
Eipä jäänyt kanta epäselväksi.

Mä menen myös siis hattujonoon. En ole vakuuttunut Ferrarista. Tasasen varma suorittaja kärjen takana julkistuksen autolla. Näin o! ;)
Häviää takapään downforcessa Lotukselle ja Mäkille...
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Vaikka tietty nascar onkin aina paras ja nopeinkin(vinks uudeksi siguksi) :wink:
Ei, kyllä tässä on enemmän sigu potentiaalia:

Syön hatullisen paskaa, mikäli tuo rumilus Alonson ajamana pääsee lähellekään Kimin Lotuksen pisteitä jo kauden puolessa välissä.

Sen sijaan Mclaren vaikuttaa varsin lyömättömältä -kuskivarauksin...
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Syön hatullisen paskaa, mikäli tuo rumilus Alonson ajamana pääsee lähellekään Kimin Lotuksen pisteitä jo kauden puolessa välissä.

Sen sijaan Mclaren vaikuttaa varsin lyömättömältä -kuskivarauksin...
Tän vois jossian forum miitissä sit toteuttaa tai vähintään kuvata videolle ja pistää jakoon ettei jää pelkäksi puheeksi.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Eipä jäänyt kanta epäselväksi.

Mä menen myös siis hattujonoon. En ole vakuuttunut Ferrarista. Tasasen varma suorittaja kärjen takana julkistuksen autolla. Näin o! ;)
Häviää takapään downforcessa Lotukselle ja Mäkille...
Oikein. Ja selityksenä on jälleen tuulitunnelin antama väärä data :D
 
Ylös