Poconon 500 mailin kisa lähti liikkeelle huonon sään piinaaman lauantain jälkeen varsin oivallisissa olosuhteissa. Simon Pagenaud kiirehti heti ykkösmutkassa kärkeen. Melko pian startin jälkeen kuitenkin rytisi. Felix Rosenqvist menetti autonsa nokan, mutta pahemmin sattui Ryan Hunter-Reaylle sekä autonsa ylösalaisin kipanneelle Takuma Satolle.
Sato selvisi kuitenkin ympäriajosta ilman vammoja ja kisa liputettiin ensin keltaille ja sitten punaisille. Joukkokolari kuitenkin sai jälleen miettimään Poconon turvallisuutta; hidastuksesta nähtiin kuinka vaarallisen näköisesti Rosenqvistin auto raapi turva-aitaa.
Aitoja korjattiin sen verran pitkään, että Mr. IntriguinMan ehti pitää välissä ruokatauon ja avata viinipullonkin. Toivottavasti turvaverkot tänä vuonna haettiin muualta kuin Pohjois-Appalakkien kupeessa sijaitsevalta luomufarmilta.
Punainen lippu kesti sen verran kauan, että kirjoittaja painui santsikierrokselle ja palasi mukaan kisaan kierroksella 10. Simon Pagenaud jatkoi kilpailun johdossa. Scott Dixonin jahti ei tuottanut tulosta, gallialaisen johto venyi 0.6 sekunnista lähes yli kahteen sekuntiin ennen Pagenaud'n siirtymistä varikolle.
Will Power ja Josef Newgarden pääsivät ajoittain nauttimaan ykköspaikasta ennen kuin Spencer Pigot täräytti seinään kierroksella 41.
Kierrokselle 47 osuneen uusintastartin jälkeen Will Powerilla oli vahva yritys painaa Pagenaud'sta ohi, mutta keltainen Menard's värinen auto meni menojaan. Ratatapahtumien välissä Pocono oli jälleen saanut kritiikkiä. Robert Wickens oli jo twiitannut Rosenqvistin onnettumuuden aikaan, nyt James Hinchcliffe liittyi kritisoijiin.
Vasta 70 kierroksen jälkeen Pagenaud menetti johtoasemansa varikkokäynnin yhteydessä. Muutoinkin 73-74 kierrosten aikoihin tapahtui, Colton Herta täräytti seinään ja Hunter-Reayn ja Rossin pajalla korjatut autot tuotiin mukaan kisaan. Alex Rossin autossa korjaukseen käytettyä eristysnauhaa näytti olevan enemmän kuin paikallinen Philadelphia Flyers käyttää mailoihinsa koko kautena.
Samoihin aikoihin myös kisan kommentaattori Paul Tracy ennusteli ukkosmyrskyn paluuta radan ylle. Kuitenkin kierroksella 83 jälleen uusintastartti. Ilmiömäisellä tavalla oikeassa paikassa oikeaan aikaan olemaan oppinut Santino Ferrucci jahtasi Scott Dixonia. Ero pysyi 0.2 sekunnin tuntumassa kierroskaupalla.
100 kierrosta tuli täyteen, edelleen mentiin järjestyksessä Dixon-Ferrucci-Pagenaud. 107 kierroksen jälkeen varikkokäynnit sekoittivat pakkaa. Will Power otti johtoaseman Tony Kanaanin, Charlie Kimballin ja Conor Dalyn vuorotellessa takana. Olin jo taustalla näkyvää taivasta katsellessa ehtinyt tuomita Paul Tracyn hupiukoksi hänen puhuessaan ukkosmyrskystä, mutta tottahan se oli; 110 kierroksen aikoihin taivas alkoi tummumaan. Ja toisaalta vain toinen meistä oli pääsuoran varrella Pennsylvaniassa.
128 kierroksen kohdalla se sitten tapahtui. Salama iski ja kisa punaliputettiin. Kuljettajat nousivat autoistaan ylös ja yleisöäkin kehotettiin siirtymään sateensuojaan. Punalipun aikana sentään saatiin hyviä uutisia; Felix Rosenqvist oli kirjautunut sairaalasta ulos kunnossa kohti seuraavaa Gatewayn kisaa.
Tuomariston päätöksellä kisaa ei jatkettu ja ennen keskeytystä johtanut Will Power vei voiton Poconossa.