2019 IndyCar Series

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4383
Sijainti
Salo
2019 NTT IndyCar Series



Toistaiseksi ilman pääsponsoria oleva IndyCar-kausi 2019 starttaa maaliskuun 10. päivä jo tutuksi tulleeseen tapaan St. Petersburgin katuradalla Floridassa. Täydet TV-oikeudet saanut NBC Sports on ilmeisesti avustamassa uuden pääsponsorin etsinnässä

https://adage.com/article/cmo-strategy/nbc-sports-riding-pilot-indycar-s-sponsor-search/314743/

Joitakin muutoksia edelliskauteen on taas luvassa; avopyöräkilpailut eivät katsojaystävällisestä sijainnista huolimatta saaneet Phoenixin alueella riittävästi kansaa liikkeelle, joten slotin täyttää Texasissa sijaitseva CoTa. Rata totta kai herättää mielipiteitä puolesta ja vastaan, historia F1:sen ulkopuolella vain ei ole kovin kehuttava, edes kolmen LMP1-tehdastallin aikana WEC ei päässyt voiton puolelle.

Muualla on tapahtunutkin vain finaalia lukuunottamatta pientä justeerausta, Barberin paikka vaihdetttiin slottiin ennen Long Beachia ja Iowa palautettiin iltakisaksi. Mikä jälkimmäisen kohdalla kuulostaa järkevältä siirrolta, sunnuntaikisaksi sijainti keskellä mannerta on hankala. Illalla myös lämpötilat ovat maltillisemmat heinäkuun loppupuoliskolla.

Isoin muutos onkin sitten Sonomasta Laguna Secaan siirtynyt finaali, joka ajetaan 22. syyskuuta.

Mitä muuta? Niin sanottua suurta yleisöä varmasti eniten kiinnostava aihe eli Fernando Alonso. http://classic.autosport.com/news/report.php/id/139518

Alonso ei ole ajamassa täyttä kautta sarjassa, eikä se ole koskaan ollut vaihtoehto. Näin siis McLarenin Indy-projektin siirtymisellä ei ole vaikutusta Alonson omiin suunnitelmiin.

Suomalaisia ei ole sarjaan vielä ainakaan hetkeen tuloillaan, sen sijaan pohjoismaista väriä sarjaan tuo Indy Lightsista, Formula E:stä, Super Formulasta ja Super GT:stä kokemusta hankkinut Felix Rosenqvist numerolla 10. Kokenut kettu siis ja täydestä kaudesta on nyt tehty sopimus Chip Ganassin kanssa https://www.indycar.com/News/2018/09/09-28-Ganassi-signs-Rosenqvist-for-2019

E: Yritin koota mahdollisimman kattavasti aikaisempia kausiketjuja

2018 Verizon IndyCar Series
2017 Verizon IndyCar Series
2016 Verizon IndyCar Series
2015 Verizon IndyCar Series

Splitin aikaisiakin on vielä haun päässä

2008 IndyCar World Series
2007 Indy Racing League
2007 Champ Car
2006 Indy Racing League
2005 Champ Car
2005 Indy Racing League
2004 CART
2004 Indy Racing League
CART Miami 2003
CART Brands Hatch 2003
2003 CART
 
Viimeksi muokattu:

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
879
Ajetaankohan tuo COTA miten eri layoutilla F1:siin verrattuna? Ihan mielenkiintoista voi olla vertailla eri sarjoja keskenään, etenkin jos on tosiaan likikään sama rataversio käytössä.
 

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
668
Sijainti
Turku
Poconossa elokuussa kolaroinut Wickens on ilmeisesti halvaantunut lantiosta alaspäin :dunno:
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Tuota vähän osasi pelätä, mutta todella kurja juttu silti. Toivottavasti kuntoutus helpottaa oloa edes vähän.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4383
Sijainti
Salo
Suoraa kierrosaikavertailua, olkaa hyvät

Nyt on COTA:sta saatavilla suoraa kierrosaikavertailua. Kolme kuljettajaa oli mukana Firestonen rengastestissä kehittämässä ensi keväälle sopivaa seosta.

Racer.com uutinen

Alex Rossi kellotti käsiajan 1:47.8. Vielä melko vaatimaton aika verrattuna F1-tason kierrosaikoihin (Hamiltonin nopein kierros tänä vuonna 1:37.392).
Vertailun vuoksi viimeiseksi jääneessä WEC-kisassa Neel Jani ajoi Porschen hybridillä ajan 1:47.149.
 
Viimeksi muokattu:

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
668
Sijainti
Turku
Marcus Ericsson ajaa ensi kaudella Wickensin tilalla.
https://www.suomif1.com/2018/10/varmistus-f1-sarjan-ruotsalaiskuski-loysi-uuden-tyonantajan/

Ihan mielenkiintoinen juttu, ja Ericssonin itsensä kannalta varmasti mielekkäämpää kuin hengailla Sauberin tiloissa ja ajella simulaattoria. Olen ennenkin nostanut esille, että Ericsson on jotenkin aliarvostettu kuski ja Suomessa se erityisesti korostuu hänen kotimaansa takia. Ei Leclerc ole mitenkään valovuosia ollut edellä, ja viime vuosien auto on ollut niin kehno että kuskin tasoa on vaikea arvioida. Jotenkin tuntuu että Ericsson on ollut viime vuodet vähän unessa eikä ole erityisemmin välittänyt onko aika-ajoissa viimeinen vaiko peräti 18. Tänä vuonna kun Sauberin auto on ollut kilpailukykyisempi, on Ericssonkin vaikuttanut pirteämmältä. Ja kun Indycar-sarjassa kilpailu on paljon tasaisempaa, ohitukset mahdollisia, kärjen ja keskiryhmän välinen ero pienempi jne. niin se voi olla ihan hyväkin työympäristö Ericssonille. SPM vaikuttaa myös sellaiselta tiimiltä, että kuski ei heti ole kovan paineen alla valokeilassa, mutta tiimi on kuitenkin kilpailukykyinen ja Hinchcliffe hyvä mittatikku Ericssonille.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4383
Sijainti
Salo
Nyt on sitten peräti kaksi ruotsalaista kuskia sarjassa. Ruotsalaisilla näemmä hyvät kontaktit tuonne suuntaan, Felix Rosenqvistkin sai paikkansa sopivasti Stefan Johanssonin avittamana.
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
879
Marcus Ericsson ajaa ensi kaudella Wickensin tilalla.
https://www.suomif1.com/2018/10/varmistus-f1-sarjan-ruotsalaiskuski-loysi-uuden-tyonantajan/

Ihan mielenkiintoinen juttu, ja Ericssonin itsensä kannalta varmasti mielekkäämpää kuin hengailla Sauberin tiloissa ja ajella simulaattoria. Olen ennenkin nostanut esille, että Ericsson on jotenkin aliarvostettu kuski ja Suomessa se erityisesti korostuu hänen kotimaansa takia. Ei Leclerc ole mitenkään valovuosia ollut edellä, ja viime vuosien auto on ollut niin kehno että kuskin tasoa on vaikea arvioida. Jotenkin tuntuu että Ericsson on ollut viime vuodet vähän unessa eikä ole erityisemmin välittänyt onko aika-ajoissa viimeinen vaiko peräti 18. Tänä vuonna kun Sauberin auto on ollut kilpailukykyisempi, on Ericssonkin vaikuttanut pirteämmältä. Ja kun Indycar-sarjassa kilpailu on paljon tasaisempaa, ohitukset mahdollisia, kärjen ja keskiryhmän välinen ero pienempi jne. niin se voi olla ihan hyväkin työympäristö Ericssonille. SPM vaikuttaa myös sellaiselta tiimiltä, että kuski ei heti ole kovan paineen alla valokeilassa, mutta tiimi on kuitenkin kilpailukykyinen ja Hinchcliffe hyvä mittatikku Ericssonille.
No toisaalta, ei Ericsson koskaan mitään häikäiseviä suorituksia ole F1:ssä myöskään esittänyt, edes kaluston taso huomioiden. Ja aika tasaisen varmastihan tuo on Leclercille hävinnyt niinä viikonloppuina kun Leclerc ei ole ollut kaluston tai jonkun ensimmäisen mutkan kolaroinnin takia ongelmissa. Ei tuo nyt toki sentään mikään Palmer ole, mutta mielestäni keskikastin kuskeistakin edustaa sitä kehnompaa puoliskoa.

Sympaattinen kaveri toki, ei itselläni häntä vastaan mitään ole ja ihan mukava uutinen oli tämä, ja Indy varmasti ihan hyvä vaihtoehto tähän vaiheeseen uraa. En epäile, etteikö tuolla voisi ihan ok-tuloksistakin ajella. Nyt vain sitten odottamaan iltapäivälehtien otsikoita Indy-sarjasta tyyliin "Kimi Räikkösen tieltä väistynyt ex-F1-kuski" tai "Kimi Räikkösen miltei-ex-tallikaveri" :D
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Tuo juuri että onko Suomessa kellään jenkkeihin sen tasoisia yhteyksiä että voisi meikäkuskeja saada Indyyn(?) JJ plus muutamat siellä ajeli mutta eivät sitten alkaneet mihinkään managerointihin tms.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4383
Sijainti
Salo
Tuo juuri että onko Suomessa kellään jenkkeihin sen tasoisia yhteyksiä että voisi meikäkuskeja saada Indyyn(?) JJ plus muutamat siellä ajeli mutta eivät sitten alkaneet mihinkään managerointihin tms.
Tiedä sitten, oliko JJ:n jalansija avopyöräpuolella niin vahva muutenkaan. CART-ura oli kuitenkin yhden kortin varassa ja Hogan-sopparin purkauduttua paikka muista tiimeistä ei löytynyt.

Kukaan suomalainen ei tällä hetkellä aja IMSA:n protoluokassa, sillä tavalla liikkuvuus sarjojen välillä olisi vähän helpompaa.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Tiedä sitten, oliko JJ:n jalansija avopyöräpuolella niin vahva muutenkaan. CART-ura oli kuitenkin yhden kortin varassa ja Hogan-sopparin purkauduttua paikka muista tiimeistä ei löytynyt.

Kukaan suomalainen ei tällä hetkellä aja IMSA:n protoluokassa, sillä tavalla liikkuvuus sarjojen välillä olisi vähän helpompaa.
IMSAn protoluokka toki tarjoaisi mahdollisuuden tehdä itselleen nimeä Amerikassa, mutta harvassa ovat viime vuosina sitä kautta IndyCariin tulleet kuskit. Paremminkin päinvastoin; IndyCar-uran jälkeen siirrytään IMSAan tai IndyCarin sivussa keikkatöitä IMSAssa.

Road to Indy ja Euroopan "Road to F1" sivuhaaroineen ovat suurelta osin se reitti IndyCariin. Räikkönen tai Bottas varmastikin aika helposti saisivat halutessaan IndyCar-sopimuksen, heille varmastikin löytyisi sponsoroitu auto ilman omia tukijoita. Muiden suomalaisten melkeinpä pitäisi tuoda sponsori mukanaan ja vieläpä mahdollisesti mennä Lightsin kautta. Ja Suomessa kun tuntuu monella kuskilla tai sponsorilla olevan mentaliteetti, että ura on ohi, kun tie F1:een päättyy, niin IndyCar ei välttämättä monellakaan tule mieleen tai siihen löydy sponsoria.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Tuo juuri kovin valitettavaa että ei nähdä moottoriurheilun laajaa kirjoa, vaan tiedetään/luullaan vain F1:n, rallin ja ehkä jonkun muun olevan olemassa. Ykköstenkin ohella on on monta sarjaa jossa voi vähintään satoja tuhansia ansaita, joskus muutaman miljoonankin. Jos siis riittävän hyvä kuski.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8363
Sijainti
Helsinki
Tuo juuri kovin valitettavaa että ei nähdä moottoriurheilun laajaa kirjoa, vaan tiedetään/luullaan vain F1:n, rallin ja ehkä jonkun muun olevan olemassa. Ykköstenkin ohella on on monta sarjaa jossa voi vähintään satoja tuhansia ansaita, joskus muutaman miljoonankin. Jos siis riittävän hyvä kuski.
Samaa mieltä.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4383
Sijainti
Salo
Ykköstenkin ohella on on monta sarjaa jossa voi vähintään satoja tuhansia ansaita, joskus muutaman miljoonankin. Jos siis riittävän hyvä kuski.
Onko sitten Indycarin houkuttelevuuteen vaikuttanut se, että todellisesta palkkatasosta on aika vähän relevanttia tietoa. Robin Miller oli kirjoittanut tästä viime heinäkuussa artikkelin:

https://racer.com/2018/07/05/miller-wheres-the-payday/

Millerkin tosin myöntää, että luvut ovat ns. valistuneita arvauksia. Onhan joidenkin kohdalla palkkataso paljastunut vasta oikeusjuttujen myötä (esim. Helio Castronevesin verosotkut). Rookie-kuskien palkat ovat arviolta matalia kuusinumeroisia ja yli miljoonaan dollariin yltää arvion mukaan kymmenkunta kuskia.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
INDYCAR on perustanut INDYCAR Media -yksikön neuvottelemaan sarjan kansainväliset mediaoikeudet. Aiemmin INDYCAR oli myynyt kansainväliset oikeudet ESPN Internationalille, joka näytti sarjaa paikallisilla ESPN-kanavilla ja ESPN Playerissä, tai möi oikeudet paikallisille TV-kanaville.

INDYCARin kannalta TV-sopimusten neuvottelu itse maakohtaisesti tuntuu järkevältä. Näin INDYCAR voi vaikuttaa broadcasterin valintaan enemmän kuin ennen, jolloin ESPN lähinnä möi oikeudet eteenpäin eniten tarjoavalle.

Itseäni lähinnä huolettaa, tuleeko ensi vuonna olemaan ESPN Playerin kaltaista palvelua. Vaikka tälläkin forumilla olen joskus tuonut esiin tyytymättömyyttäni ESPN Playeriin, oli se kuitenkin varsin sopivasti hinnoiteltu. INDYCAR itse tuskin omaa stream-palvelua aloittaa niin pitkään kuin se ei tule USA:n markkinoille, minkä seuraavien kausien NBC-sopimus estää. Eikä itselläni tule mieleen ESPN:n kaltaista kansainvälistä toimijaa, joka alkaisi myydä IndyCarin streamia kuluttajille. Todennäköisesti oikeudet myydään maakohtaisesti paikallisille TV-yhtiöille, jotka sitten sisällyttävät IndyCarin maksupaketteihinsa. Eli 2-3 kuukautta tulee jo maksamaan saman kuin koko kausi ESPN Playerissä maksoi.

Saa nähdä, mikä kanava hankkii Suomen oikeudet. Saa nähdä, kykeneekö Elisa Viihde tarjouskilpailuun, jos isommat toimijat osoittavat kiinnostusta. Viasatin luulisin olevan kiinnostunut ainakin Ruotsissa, ja siinä sivussa voisi hankkia sitten oikeudet muihinkin Pohjoismaihin. (€30/kk vain kauhistuttaa minua.) Maikkari ei osoittanut kiinnostusta edes Alonson ajaessa Indyssä, joten tuskin tulevaankaan kauteen on kiinnostusta. (Tosin henk.koht. voisin €25/kk IndyCariin ja tenniksen Masters-kisoihin kuluttaa.) Ruutu olisi suuri yllätys, varsinkin kun IndyCarilla ei ole WRC:n kaltaista asemaa Suomessa. (Tosin hinnaltaan Ruutu ei olisi paha.) Eurosport voisi ehkä olla mahdollinen Euroopan laajuinen broadcaster, tosin Eurosportin moottoriurheilutarjonnassa korostuu sarjan osakkuus eri sarjoissa, esim. Formula E, WTCR ja ERC. (Mutta hinnan ja muun tarjonnan puolesta Eurosport olisi suosikkini.)

Valistunut arvaukseni tässä vaiheessa on kuitenkin Viasat, jos hankkii oikeudet Ruotsissa, muussa tapauksessa Elisa Viihde. Ja pahoin pelkään, että ESPN Playerin kaltaista streamauspalvelua ei tule, kun TV-yhtiöt ympäri Eurooppaa haluavat yksinoikeuden.
 
Ylös