2021 NTT Indycar Series

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
5623
Sijainti
Helsinki
Pari kysymystä tulee mieleen, 1) Miten Grosjeanin kuntoutuminen vaikuttaa hänen ajamiseensa? 2) Miten uudet radat sopivat hänen ajotyylilleen?

Hänen kannaltaan on hyvä, että kauden avaus on huhtikuussa, siinä ajassa kädet ovat palautuneet ajokuntoon.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
795
Pari kysymystä tulee mieleen, 1) Miten Grosjeanin kuntoutuminen vaikuttaa hänen ajamiseensa? 2) Miten uudet radat sopivat hänen ajotyylilleen?

Hänen kannaltaan on hyvä, että kauden avaus on huhtikuussa, siinä ajassa kädet ovat palautuneet ajokuntoon.
1) Grosjean väittää että hän on sataprosenttisessa kunnossa testien aikana tai viimeistään kauden alussa.

2) Se nähdään, Dale Coyne siitä hyvä tiimi että he tietävät miten strategiat toimii ehkä jopa paremmin kuin muut keskikastin tiimit, parhaassa tapauksessa Grosjeanilla voi olla samanlainen ura Amerikassa kuin Takuma Satolla.
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
5623
Sijainti
Helsinki
Grosjean kertoi Motorsport.comille, että onnettomuusriskin minimoimiseksi hän ei osallistu ovaalikisoihin.

 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
795
Grosjean kertoi Motorsport.comille, että onnettomuusriskin minimoimiseksi hän ei osallistu ovaalikisoihin.

Grosjeanin sanomiset vaihteli aikalailla Englanninkielisen ja Ranskankielisen median välillä...

Ranskankieliselle medialle sanottiin ettei ovaalit ole vaihtoehto kun Jenkkimedialle sanottiin että hän saattaa ajaa tällä kaudella Gatewayn.

Grosjean omassa striimissään sanoi että hän haluaisi jopa ajaa NASCARin Mutkaratoja tällä kaudella jos Rick Ware Racing antaa mahdollisuuden (tulee mieleen Jean Girard elokuvasta Talladega Nights jos Grosjean ajaa kisan tai kaksi myös NASCARissa tällä kaudella)

Sanoisin että Grosjean tulee Ajamaan koko kauden kaudella 2022 kun hänellä on enemmän aikaa valmistautua ovaalikisaamiseen.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
795
2021 IndyCar tulokasluokka sisältää 7 Kertaisen NASCAR Cup sarjan mestarin, Kolminkertaisen V8 Supercars mestarin sekä 179 Starttia F1:ä ajaneen ja 10 Podiumia saavuttaneen ranskalaisen...

Saattaa olla nimekkäin IndyCar "tulokasluokka" vuosikymmeniin.

Kaudesta 2021 on potentiaalia tulla yksi parhaista tällä vuosituhannella vaikka ovaaleja onkin vähän.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
5623
Sijainti
Helsinki
2021 IndyCar tulokasluokka sisältää 7 Kertaisen NASCAR Cup sarjan mestarin, Kolminkertaisen V8 Supercars mestarin sekä 179 Starttia F1:ä ajaneen ja 10 Podiumia saavuttaneen ranskalaisen...

Saattaa olla nimekkäin IndyCar "tulokasluokka" vuosikymmeniin.
Tässä tapauksessa voidaan puhuta "tulokkaista", niin erilainen kilpasarja on muihiin verrattuina. Minkä vuoden tulokkaat olivat heikkotasoisia? "Spltin" ajoilta tulee mieleen Champ Car-kaudet 2003 ja 2006. Suurin osa entisiä F3000-kuljettajia ja muutenkin nimettömiä kuljettajia Joel Camathiasista Tonis Kanemetsiin.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
8749
Tässä tapauksessa voidaan puhuta "tulokkaista", niin erilainen kilpasarja on muihiin verrattuina. Minkä vuoden tulokkaat olivat heikkotasoisia? "Spltin" ajoilta tulee mieleen Champ Car-kaudet 2003 ja 2006. Suurin osa entisiä F3000-kuljettajia ja muutenkin nimettömiä kuljettajia Joel Camathiasista Tonis Kanemetsiin.
Noina vuosina oli sentään yksittäisiä sittemmin sarjan kirkkaimpiin tähtiin nousseita kuskeja. 2003 CART:ssa oli Bourdais ja Hunter-Reay, 2006 Will Power.

2009 Mike Conway edusti parasta osaamista ja 2013 ainoa täyden sarjan ajanut tulokas oli Tristan Vautier.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
795
Tässä tapauksessa voidaan puhuta "tulokkaista", niin erilainen kilpasarja on muihiin verrattuina. Minkä vuoden tulokkaat olivat heikkotasoisia? "Spltin" ajoilta tulee mieleen Champ Car-kaudet 2003 ja 2006. Suurin osa entisiä F3000-kuljettajia ja muutenkin nimettömiä kuljettajia Joel Camathiasista Tonis Kanemetsiin.
Sanoisin että IRL:n tulokkasluokat vuosien 1996-2002 välillä ennen kuin Penske, Andretti ja Ganassi liittyivät sarjaan oli heikohkoja.

Ainoat kovat rattimiehet jotka aloittivat tulokkaina IRL:ssä ilman CART kokemusta ennen IRL:n siirtymistä olivat Sam Hornish, Tony Stewart, Kenny Bräck, Felipe Giaffone, Greg Ray ja Jeff Ward.

CART sarjan tikapuu pääsarjaan loi aina kovempia kuskeja kuin IRL:n Tikapuu pääsarjaan joka oli vuosia USAC Sprint Carit ennen kuin CART tiputti Indy Lightsin ja otti Atlantic Championshipin omaksi Juniori luokaksi ja IRL sai Indy Lightsin Juniori luokaksi 2002.
 

IntriguingMan

Matinkylän Mimmo Schiattarella
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3455
Sijainti
Salo
Tässä tapauksessa voidaan puhuta "tulokkaista", niin erilainen kilpasarja on muihiin verrattuina. Minkä vuoden tulokkaat olivat heikkotasoisia? "Spltin" ajoilta tulee mieleen Champ Car-kaudet 2003 ja 2006. Suurin osa entisiä F3000-kuljettajia ja muutenkin nimettömiä kuljettajia Joel Camathiasista Tonis Kanemetsiin.
Voisi äkkiseltään sanoa, että splitin ensimmäisinä vuosina IRL:n
Sanoisin että IRL:n tulokkasluokat vuosien 1996-2002 välillä ennen kuin Penske, Andretti ja Ganassi liittyivät sarjaan oli heikohkoja.

Ainoat kovat rattimiehet jotka aloittivat tulokkaina IRL:ssä ilman CART kokemusta ennen IRL:n siirtymistä olivat Sam Hornish, Tony Stewart, Kenny Bräck, Felipe Giaffone, Greg Ray ja Jeff Ward.

CART sarjan tikapuu pääsarjaan loi aina kovempia kuskeja kuin IRL:n Tikapuu pääsarjaan joka oli vuosia USAC Sprint Carit ennen kuin CART tiputti Indy Lightsin ja otti Atlantic Championshipin omaksi Juniori luokaksi ja IRL sai Indy Lightsin Juniori luokaksi 2002.
Tätä IRL:n alkuvaihetta minäkin ajattelin. Ja 1996 Indy 500:sen voitti Buddy Lazier, joten se kertoo kuljettajamateriaalista. Vaikkakin hän on tänä päivänä jokseenkin kanonisoitu hahmo, ennen splitiä menestys oli ollut heikkoa.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
795
Voisi äkkiseltään sanoa, että splitin ensimmäisinä vuosina IRL:n


Tätä IRL:n alkuvaihetta minäkin ajattelin. Ja 1996 Indy 500:sen voitti Buddy Lazier, joten se kertoo kuljettajamateriaalista. Vaikkakin hän on tänä päivänä jokseenkin kanonisoitu hahmo, ennen splitiä menestys oli ollut heikkoa.
Ennen Splittiä Buddy Lazier ajoi pikkutiimeissä joiden kalustolla ei ajettu voitoista.

Syy miksi Lazier on kanonisoitu kuski nykyään Indyssä on kuinka hän edusti juuri ryhmää jota varten Tony George loi sarjan.

Lazier myös voitti kisan vielä toipuessaan vakavasta loukkaantumisestaan Kaksi kuukautta aiemmin Phoenixissä.

Suurin osa 1996 Indy 500:n osallistujista oli USAC Sprint Car Kuskeja ja Duunareita jotka laittoivat talonsa pantiksi että pääsevät ajamaan Indy 500:n.

Jopa AJ Foyt olisi ajanut 1996 Indy 500:n jos olisi mahtunut ohjaamoon. Joku yritti ajattaa Gordon Johncockia vuonna 1996 (vai oliko joku muu vanha Indy 500 mestari) että saataisiin sentään jotain tähti voimaa kisaan mutta jotain tapahtui ja Johncockia ei nähty radalla
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
5623
Sijainti
Helsinki
Sanoisin että IRL:n tulokkasluokat vuosien 1996-2002 välillä ennen kuin Penske, Andretti ja Ganassi liittyivät sarjaan oli heikohkoja.
Tätä ajanjaksoa juuri pohdinkin. Cart:n big threen siirtyminen nosti IRL:n profiilia ja ajoi Champ Carin alas. Ensimmäinen merkki tästä oli vuoden 2001 Texasin ovaalikisan peruminen, toinen tv-sopimuksen päättyminen Espn:n kanssa.

Mutta tämä on jo toinen tarina.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
795
Tätä ajanjaksoa juuri pohdinkin. Cart:n big threen siirtyminen nosti IRL:n profiilia ja ajoi Champ Carin alas. Ensimmäinen merkki tästä oli vuoden 2001 Texasin ovaalikisan peruminen, toinen tv-sopimuksen päättyminen Espn:n kanssa.

Mutta tämä on jo toinen tarina.
Splitistä lisää täällä: ehkä paras Dokumenttisarja IRL/CART splitistä koska kaikki mitä sanotaan tuetaan uutisartikkeleilla uskottavilta lähteiltä


 

IntriguingMan

Matinkylän Mimmo Schiattarella
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3455
Sijainti
Salo
Vasta ensimmäinen osa menossa, mutta hyvä dokumentti ja tekijälle isoa peukkua (y) Mutuilut on jätetty sikseen ja asiaa tutkittu läpikotaisin ja molemmat puolet huomioiden. Ei pelkkää CART:n ylistystä, esim. Pat Patrickin haastattelupätkissä elitismi haiskahtaa pahasti.

Ensimmäinen merkki tästä oli vuoden 2001 Texasin ovaalikisan peruminen, toinen tv-sopimuksen päättyminen Espn:n kanssa.
Juu, vaikka peruuntunut Firestone Firehawk 600 oli vain yksi kisa, sekin aiheutti melkoisesti vahinkoa sarjalle.
 

IntriguingMan

Matinkylän Mimmo Schiattarella
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3455
Sijainti
Salo
Nyt katson toista osaa. IRL-sarjan 1996 avauskisan kuljettajaesittely...on linnakundia ja rodeoklovnia. Tuonhan voisi lukea Timo Kahilaisen äänellä...
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
795
Taloudelliset vahingot olivat mittavat. Näistä varmaan kerrostaan sarjan kolmannessa osassa.
Renny Harlinin Driven elokuvan floppaamisellakin oli osansa CART Sarjan kuolemalla. Jos Drivenistä olisi tullut yhtä suosittu mitä Talladega Nightsista ja Autot elokuvista tuli mitä tulee NASCARin kuuluisuuden nousuun, CART sarja olisi kokenut samanlaisen buumin.
Vasta ensimmäinen osa menossa, mutta hyvä dokumentti ja tekijälle isoa peukkua (y) Mutuilut on jätetty sikseen ja asiaa tutkittu läpikotaisin ja molemmat puolet huomioiden. Ei pelkkää CART:n ylistystä, esim. Pat Patrickin haastattelupätkissä elitismi haiskahtaa pahasti.



Juu, vaikka peruuntunut Firestone Firehawk 600 oli vain yksi kisa, sekin aiheutti melkoisesti vahinkoa sarjalle.
Pat Patrickin ja muiden CART päättäjien takia IndyCar missasi tulevan NASCAR supertähden Jeff Gordonin. "once in a generation" kuskien kuin Jeff Gordonin tavoitteena oli IndyCarit mutta päätyivät NASCARin koska ilmapiiri oli parempi mitä tuli Sprinttiauto kuskeihin

Kaksikymppinen Jeff Gordon CART autossa ajamassa vuoden tulokaspalkinnosta Paul Tracyn kanssa (ja Indy Lights mestaruudesta pari kautta ennen CART autoihin siirtymistä) olisi tuonut monta silmäparia CART sarjaan. Mutta kun ei Pat Patrickia, Penskeä ja muita päättäjiä kiinnostanut Amerikkalaiset Sprinttiauto kuskit...
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
795
Huono leffa yliampuvinen efekteineen ja kliseineen.
Vuonna 2001 Driveniä kuvailtiin elokuvana joka saattaa CARTin takaisin mainstreamiin... CART sarja laittoi kuulemma ihan hyvin rahaa projektiin mitä tulee elokuvan marketointiin.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
5623
Sijainti
Helsinki
Vuonna 2001 Driveniä kuvailtiin elokuvana joka saattaa CARTin takaisin mainstreamiin... CART sarja laittoi kuulemma ihan hyvin rahaa projektiin mitä tulee elokuvan marketointiin.
Kuvauksia tehtiin vuoden 2000 Chigacon kisassa ja Continental-rengasvalmistajan testiradalla. Moni kuljettaja teki cameo-roolin.
 

IntriguingMan

Matinkylän Mimmo Schiattarella
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3455
Sijainti
Salo
En ole nähnyt Driveniä, mutta kuulemma se on huono. Eikös Driven muutenkin ollut plan-B toteutumattomalle Senna-elokuvalle? Sennastahan sittemmin tehtiin brittiläisin voimin dokumenttielokuva, mikä muistaakseni oli loistava.

Noin yleensäkin Harlinia periaatteessa arvostan, koska kukaan muu suomalainen ei ole tehnyt samaa perässä. Mutta Harlinin elokuvissa henkilöohjaus tökkii pahasti, neljäs seinä rikkoontuu - ei siksi että henkilöt puhuisivat suoraan kameralle - vaan heidän motiivinsa kiinnostavat kuin kilo sontaa. Eikä Harlin muutenkaan ole parhaiden eurooppalaisten auteur-ohjaajien veroinen (Milos Forman, Werner Herzog ym.) Elokuvan Pertti Kuismanen.

Olipa taas ot:tä.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös