2021 NTT Indycar Series

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
247



Barberin testien viimeiset tulokset:
Rinus VeeKay, No. 21 Ed Carpenter Racing Chevy (66.518s)
Sebastien Bourdais, No. 14 A.J. Foyt Racing Chevy (66.633s)
Graham Rahal, No. 15 Rahal Letterman Lanigan Honda (66.721s)
Will Power, No. 12 Team Penske Chevy (66.902s)
Conor Daly, No. 20 Ed Carpenter Racing Chevy (67.021s)
Josef Newgarden, No. 2 Team Penske Chevy (67.040s)
Scott McLaughlin, No. 3 Team Penske Chevy (67.065s)
Simon Pagenaud, No. 22 Team Penske Chevy (67.166s)
Dalton Kellett, No. 4 A.J. Foyt Racing Chevy (67.239s)
Ed Jones, No. 18 Dale Coyne Racing with Vasser Sullivan Honda (67.388s)
Takuma Sato, No. 30 Rahal Letterman Lanigan Honda (67.449s)
Romain Grosjean, No. 51 Dale Coyne Racing with Rick Ware Racing Honda (67.478s)


Grosjean ajoi 83 Kierrosta, Bourdais oli nopein mitä tuli aikoihin ilman Push 2 Passiä.

Seuraava testipäivä on Laguna Secassa Maaliskuun ensimmäinen päivä.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
4476
Sijainti
Helsinki


McLaren Arrow Sp:n väritykset. Pato O'Ward ajaa orannsi-mustalla autolla ja Felix Rosenqvist sini-oranssilla.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
247


McLaren Arrow Sp:n väritykset. Pato O'Ward ajaa orannsi-mustalla autolla ja Felix Rosenqvist sini-oranssilla.
ihan menevät väritykset...

hienoa nähdä "tupakkafirma" takaisin IndyCarissa sponsorina tuomassa rahaa sarjaan. (vusen omistaa Reynolds American)

Nyt vaan Penskelle takaisin legendaariset Marlboro väritykset ja Andretille KOOL Green ajan väritykset.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
247
Split-dokumenttisarjan kolmas osa julkaistu.

aikamoisia farsseja olivat molemmat 1996 Indy 500 ja US 500. ensimmäinen splitin jälkeinen Indy 500 otti yhden hengen jo ennen kisapäivää (Scott Brayton) ja aiheutti vakavia loukkaantumisia kuskeille, Paul Durantin spinnauksella oli todella ainekset johonkin paljon vakavampaan. (oli lähellä ettei Paul Durant ajanut samanlaista kolaria jonka Zanardi ajoi vain 5 vuotta myöhemmin)


miten on mahdollista että sarja on niin juosten kustu että sarjan säännöissä ei ole tie breakeriä jolla päättää mestaruus jos kaksi kuskia päättää kauden samalla määrällä pisteitä...

Anthony Joseph Foyt Juniorin diplomaattiset kommentit olivat kovaa settiä jo ysärillä.
 
Viimeksi muokattu:

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
247

Pato O'Ward Nopein Laguna Secan testeissä, Ed Jones toinen, Grosjean kolmas.

Castroneves viimeisenä kahdeksasta kuskista jotka testasivat, Jäi 1.6 sekuntia O'Wardista.

Juan Pablo Montoya oli positiivinen yllätys, hän jäi O'Wardista vain vähän yli sekunnin, ero Rosenqvistiin oli puoli sekunttia.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
247

Grosjeanin On Board kuvaa Laguna Secan testeistä.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
247

Pietro Fittipaldi palaa IndyCar sarjaan ajamalla ovaalit Dale Coynelle Rick Waren autossa jolle Grosjean ajaa Mutkaradat.

Jännä nähdä mihin Fittipaldi pystyy täysin terveenä, Viime kerralla kun hän ajoi IndyCar sarjassa hän oli toipumassa pahasta kolarista joka mursi hänen molemmat jalkansa.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
4476
Sijainti
Helsinki
St. Peterburgin kaupunginhallitus on yksimielisesti päättänyt, että GP of St. Peterburgiin päästetään 20 000 fania per päivä.

 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
247
St. Peterburgin kaupunginhallitus on yksimielisesti päättänyt, että GP of St. Peterburgiin päästetään 20 000 fania per päivä.

Todennäköistä että melkein kaikissa kauden IndyCar kisoissa paitsi Torontossa on katsojia...

Sanoisin että on todella yllättävää jos Toronton kisaa edes järjestetään.
 

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
577
Sijainti
Turku
aikamoisia farsseja olivat molemmat 1996 Indy 500 ja US 500. ensimmäinen splitin jälkeinen Indy 500 otti yhden hengen jo ennen kisapäivää (Scott Brayton) ja aiheutti vakavia loukkaantumisia kuskeille, Paul Durantin spinnauksella oli todella ainekset johonkin paljon vakavampaan. (oli lähellä ettei Paul Durant ajanut samanlaista kolaria jonka Zanardi ajoi vain 5 vuotta myöhemmin)


miten on mahdollista että sarja on niin juosten kustu että sarjan säännöissä ei ole tie breakeriä jolla päättää mestaruus jos kaksi kuskia päättää kauden samalla määrällä pisteitä...

Anthony Joseph Foyt Juniorin diplomaattiset kommentit olivat kovaa settiä jo ysärillä.
Noi on mielenkiintoisia videoita, mitä Youtuben syövereistä löytyy. Itse en koko splittiä ja siihen liittyvää politikointia edes muista, sillä täytän 30 tänä vuonna. Mutta muistan lapsuudesta, että F1-maailma tms. formulalehdessä sivuttiin 2000-luvun taitteen molemmin puolin CART:ia ja crapwagoneita, joita seurasin kyseisen lehden otsikkotasolla ja lapsen tietämyksellä. Myöhemmin nettiaikakaudella seurasin CCWS-sarjaa joskus ihan otsikkotasolla (lähinnä Paul Tracyn takia 😁) ja sitten olikin pitkähkö tauko kunnes innostuin lajista uudelleen 2017 Alonson Indy-visiitin myötä.

Tuo US500:n lähtökolari oli kyllä suorastaan nolo, vaikka lähtökohtaisesti kisassa olikin sen ajan amerikkalaisen autourheilun kerma 🙈 Oliko se niin, että Indianapoliksen rata asfaltoitiin tai ainakin korjattiin vuoden 1995 kisan jälkeen, niin siitäkö nuo jäätävät huippunopeudet johtuivat? Jälkikäteen ajatellen poliittisesti fiksu veto, kun tiedossa oli joka tapauksessa uusi sarja (IRL) ja sarjan ensimmäinen ja viimeinen kausi CART-autoilla. Mutta mitä joskus ajankulukseni lueskelin englanninkielisestä wikipediasta vuoden 1996 Indy500-kisasta, niin aika nobodyja se gridi oli täynnä ja muistaakseni vanhin runko vuodelta 1991 tms. 🤨 Ja tuota olen mäkin ihmetellyt, että miten ihmeessä sääntökirjasta ei löydy selkeitä pykäliä miten mestaruus määräytyy tasapisteissä. Kertoo sen puuhastelun tasosta siihen aikaan oikeastaan kaiken olennaisen.
 

IntriguingMan

Flying debris
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3239
Sijainti
Lohja
Noi on mielenkiintoisia videoita, mitä Youtuben syövereistä löytyy. Itse en koko splittiä ja siihen liittyvää politikointia edes muista, sillä täytän 30 tänä vuonna. Mutta muistan lapsuudesta, että F1-maailma tms. formulalehdessä sivuttiin 2000-luvun taitteen molemmin puolin CART:ia ja crapwagoneita, joita seurasin kyseisen lehden otsikkotasolla ja lapsen tietämyksellä. Myöhemmin nettiaikakaudella seurasin CCWS-sarjaa joskus ihan otsikkotasolla (lähinnä Paul Tracyn takia 😁) ja sitten olikin pitkähkö tauko kunnes innostuin lajista uudelleen 2017 Alonson Indy-visiitin myötä.
Olen 35 ja muistan IRL:n sen ajan Ruutulippu -ohjelmasta. Vanhasen Erkki jaksoi joka kisasta tehdä koosteen, vaikkei oletettavasti Suomessa sarjalle ollut kovin suurta kiinnostusta, kun JJ oli jo CART-sarjasta lähtenyt. Pidin kyllä jännittävän näköisenä sitä, että kisoja ajettiin pimeässä, CART:ssa ei silloin iltakisoja ollut. Jo silloin naureskelin kuljettajamateriaalille, oli Billy Boatia sun muuta.

IRL:n myös mainittiin Tekniikan Maailman artikkelissa, jossa yleisesti puhuttiin autojen (sekä siviili -ja kilpa) äänistä. Osui juuri ensimmäisten crapwagonien aikaan, milloin noissa oli juuri kampiakseli vaihtunut crossplanesta flatplaneen. TM totesi ykskantaan, että crossplane V8 oli formula-autoihin sopimaton ja "maatalouskonemainen".

E: Kuka muuten on tuon "crapwagon" -nimityksen takana vai onko se vain netissä levinnyt? Sinänsä ei ole epäselvää, mitä tuo tarkoittaa; CART-autojen virtaviivaista "no airbox"-tyyliä pullavampi ajastaan jäljessä oleva muotoilu ja nuo teknologisesti askeleen taaksepäin ottaneet moottorit. Myöhemmässä vaiheessa myös kömpelöt ajo-ominaisuudet moottoriradoilla.
 
Viimeksi muokattu:

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
253
Sijainti
Vantaa
Olen 35 ja muistan IRL:n sen ajan Ruutulippu -ohjelmasta. Vanhasen Erkki jaksoi joka kisasta tehdä koosteen, vaikkei oletettavasti Suomessa sarjalle ollut kovin suurta kiinnostusta, kun JJ oli jo CART-sarjasta lähtenyt. Pidin kyllä jännittävän näköisenä sitä, että kisoja ajettiin pimeässä, CART:ssa ei silloin iltakisoja ollut. Jo silloin naureskelin kuljettajamateriaalille, oli Billy Boatia sun muuta.

IRL:n myös mainittiin Tekniikan Maailman artikkelissa, jossa yleisesti puhuttiin autojen (sekä siviili -ja kilpa) äänistä. Osui juuri ensimmäisten crapwagonien aikaan, milloin noissa oli juuri kampiakseli vaihtunut crossplanesta flatplaneen. TM totesi ykskantaan, että crossplane V8 oli formula-autoihin sopimaton ja "maatalouskonemainen".

E: Kuka muuten on tuon "crapwagon" -nimityksen takana vai onko se vain netissä levinnyt? Sinänsä ei ole epäselvää, mitä tuo tarkoittaa; CART-autojen virtaviivaista "no airbox"-tyyliä pullavampi ajastaan jäljessä oleva muotoilu ja nuo teknologisesti askeleen taaksepäin ottaneet moottorit. Myöhemmässä vaiheessa myös kömpelöt ajo-ominaisuudet moottoriradoilla.
Olisiko ollut Paul Tracy? Silloin 2007-2008?
 

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
577
Sijainti
Turku
Olen 35 ja muistan IRL:n sen ajan Ruutulippu -ohjelmasta. Vanhasen Erkki jaksoi joka kisasta tehdä koosteen, vaikkei oletettavasti Suomessa sarjalle ollut kovin suurta kiinnostusta, kun JJ oli jo CART-sarjasta lähtenyt. Pidin kyllä jännittävän näköisenä sitä, että kisoja ajettiin pimeässä, CART:ssa ei silloin iltakisoja ollut. Jo silloin naureskelin kuljettajamateriaalille, oli Billy Boatia sun muuta.

IRL:n myös mainittiin Tekniikan Maailman artikkelissa, jossa yleisesti puhuttiin autojen (sekä siviili -ja kilpa) äänistä. Osui juuri ensimmäisten crapwagonien aikaan, milloin noissa oli juuri kampiakseli vaihtunut crossplanesta flatplaneen. TM totesi ykskantaan, että crossplane V8 oli formula-autoihin sopimaton ja "maatalouskonemainen".

E: Kuka muuten on tuon "crapwagon" -nimityksen takana vai onko se vain netissä levinnyt? Sinänsä ei ole epäselvää, mitä tuo tarkoittaa; CART-autojen virtaviivaista "no airbox"-tyyliä pullavampi ajastaan jäljessä oleva muotoilu ja nuo teknologisesti askeleen taaksepäin ottaneet moottorit. Myöhemmässä vaiheessa myös kömpelöt ajo-ominaisuudet moottoriradoilla.
Eikös termin crapwagon lanseerannut Paul Tracy vuonna 2002 kun periaatteessa voitti Indy500-kisan, mutta jonkun hölmön sääntöpykälän ja/tai tuomaripelin takia Helio Castroneves voitti kisan virallisesti. Muistaisin lukeneeni, että Tracylla olisi ollut sopimus Andretti Green Racingin kanssa ainakin vuodesta 2003, mutta totesi jossain haastattelussa jotenkin että "I don't wanna drive those flying crapwagons my grandmom could drive" tai jotain tohon suuntaan 😁 Sivaltaen siis IRL:n tuomarointipeliä ja oliko samoihin aikoihin vieläpä se, kun yli 6-kymppinen Mario Andretti testasi IRL-autoa Indianapoliksessa ja teki monet voltit ilmassa osuessaan johonkin pieneen romunpalaan radalla.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
247
Eikös termin crapwagon lanseerannut Paul Tracy vuonna 2002 kun periaatteessa voitti Indy500-kisan, mutta jonkun hölmön sääntöpykälän ja/tai tuomaripelin takia Helio Castroneves voitti kisan virallisesti. Muistaisin lukeneeni, että Tracylla olisi ollut sopimus Andretti Green Racingin kanssa ainakin vuodesta 2003, mutta totesi jossain haastattelussa jotenkin että "I don't wanna drive those flying crapwagons my grandmom could drive" tai jotain tohon suuntaan 😁 Sivaltaen siis IRL:n tuomarointipeliä ja oliko samoihin aikoihin vieläpä se, kun yli 6-kymppinen Mario Andretti testasi IRL-autoa Indianapoliksessa ja teki monet voltit ilmassa osuessaan johonkin pieneen romunpalaan radalla.

aika nopeasti Paul Tracyn mieli lopulta muuttui sontavankkurien suhteen kun hänet lopulta nähtiin sontavankkurin puikoissa jo 2008 kaudella Edmontonissa.

Paul Tracy teki kyllä aika kovan virheen 2002 kaudella kun ei lähtenyt Andrettin kanssa IRL:ään 2003 kaudeksi, muuan Tony Kanaan oli kuski joka otti hänen paikkansa 7-Elevenin sponsoroimassa autossa ja loppu olikin historiaa. (Andrettin tiimi suorastaan dominoi sarjaa kausina 2004 ja 2005)

Viimeinen niitti Paul Tracyn uralle koko kauden ajavana kuskina oli unifikaatio ja jääräpäinen Gerald Forsythe joka ei halunnut lähteä uuteen IndyCar sarjaan ja eikä päästää Paul Tracyä 5:n vuoden sopimuksesta jonka Tracy oli solminut vuonna 2006, se tarkoitti että Paul Tracy missasi monta kuukautta ajasta jonka hän olisi voinut käyttää uuden tiimin löytämiseen ja hän joutui tyytymään keskipakan sontavankkureihin kuin Vision Racing (Paul Tracy ajoi neljänneksi 2008 Edmontonin kisassa Visionille), AJ Foyt Enterprises, KV Racing ja Dreyer & Reinbold.
 
Viimeksi muokattu:

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
247
Olen 35 ja muistan IRL:n sen ajan Ruutulippu -ohjelmasta. Vanhasen Erkki jaksoi joka kisasta tehdä koosteen, vaikkei oletettavasti Suomessa sarjalle ollut kovin suurta kiinnostusta, kun JJ oli jo CART-sarjasta lähtenyt. Pidin kyllä jännittävän näköisenä sitä, että kisoja ajettiin pimeässä, CART:ssa ei silloin iltakisoja ollut. Jo silloin naureskelin kuljettajamateriaalille, oli Billy Boatia sun muuta.

IRL:n myös mainittiin Tekniikan Maailman artikkelissa, jossa yleisesti puhuttiin autojen (sekä siviili -ja kilpa) äänistä. Osui juuri ensimmäisten crapwagonien aikaan, milloin noissa oli juuri kampiakseli vaihtunut crossplanesta flatplaneen. TM totesi ykskantaan, että crossplane V8 oli formula-autoihin sopimaton ja "maatalouskonemainen".

E: Kuka muuten on tuon "crapwagon" -nimityksen takana vai onko se vain netissä levinnyt? Sinänsä ei ole epäselvää, mitä tuo tarkoittaa; CART-autojen virtaviivaista "no airbox"-tyyliä pullavampi ajastaan jäljessä oleva muotoilu ja nuo teknologisesti askeleen taaksepäin ottaneet moottorit. Myöhemmässä vaiheessa myös kömpelöt ajo-ominaisuudet moottoriradoilla.
muistaakseni CART kisoista ainakin väännettiin koosteita suomeksi (ellei jopa livelähetyksiä) kakstuhattaluvun alussa kun Mika Salo muutaman kisan siellä ajoi... tietenkin legendaarisen Kyllösen selostamana.

IRL ei varmaan niin paljon kiinnostanut suomessa verrattuna CART sarjaan varsinkin kun yksi suomalainen piipahti siellä pari kisaa 2003 kaudella

 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
13323
Olen 35 ja muistan IRL:n sen ajan Ruutulippu -ohjelmasta. Vanhasen Erkki jaksoi joka kisasta tehdä koosteen, vaikkei oletettavasti Suomessa sarjalle ollut kovin suurta kiinnostusta, kun JJ oli jo CART-sarjasta lähtenyt. Pidin kyllä jännittävän näköisenä sitä, että kisoja ajettiin pimeässä, CART:ssa ei silloin iltakisoja ollut. Jo silloin naureskelin kuljettajamateriaalille, oli Billy Boatia sun muuta.

IRL:n myös mainittiin Tekniikan Maailman artikkelissa, jossa yleisesti puhuttiin autojen (sekä siviili -ja kilpa) äänistä. Osui juuri ensimmäisten crapwagonien aikaan, milloin noissa oli juuri kampiakseli vaihtunut crossplanesta flatplaneen. TM totesi ykskantaan, että crossplane V8 oli formula-autoihin sopimaton ja "maatalouskonemainen".

E: Kuka muuten on tuon "crapwagon" -nimityksen takana vai onko se vain netissä levinnyt? Sinänsä ei ole epäselvää, mitä tuo tarkoittaa; CART-autojen virtaviivaista "no airbox"-tyyliä pullavampi ajastaan jäljessä oleva muotoilu ja nuo teknologisesti askeleen taaksepäin ottaneet moottorit. Myöhemmässä vaiheessa myös kömpelöt ajo-ominaisuudet moottoriradoilla.
Ruutulippu teki CART-sarjasta tai oikeammin vuoteen 1995 asti alkuperäisestä Indycarista tai PPG World Seriesistä juttuja joka kisasta enemmän tai vähemmän jo Tero Palmrothin ajojen aikaan.
muistaakseni CART kisoista ainakin väännettiin koosteita suomeksi (ellei jopa livelähetyksiä) kakstuhattaluvun alussa kun Mika Salo muutaman kisan siellä ajoi... tietenkin legendaarisen Kyllösen selostamana.

IRL ei varmaan niin paljon kiinnostanut suomessa verrattuna CART sarjaan varsinkin kun yksi suomalainen piipahti siellä pari kisaa 2003 kaudella

YLE24 tosiaan näytti suoranakin Mika Salon CART-sarjan viimeisen tai Champ Car-sarjan ensimmäisen kauden kaikki ne kisat missä Salo oli mukana TV2:n näyttäessä ne sitten koosteina. Fontanan kisa tosin peruuntui metsäpalojen takia ja Salo ei sitten mennyt ajamaan vuodeksi 2004 samaan sarjaan. Tuolloin varmaan YLE olisi jatkanut sarjan näyttämistä kuten miten esimerkiksi Nelonen aikoi näyttää vuonna 1999 ennen kuin JJ sitten lähti myös pois sarjasta.
 

IntriguingMan

Flying debris
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3239
Sijainti
Lohja
Tosiaan, Nelonen näytti CART-sarjaa tasan yhden kauden, ensin jälkilähetyksenä ja kauden puolivälistä lähtien suorina. En tarkkaan muista, koska suoriin lähetyksiin siirtyminen tapahtui; toinen puoli aivoista sanoo että kesällä, mutta sitten taas hämärä muistikuva on myös siitä että olisin jo huhtikuussa ajettua Motegin kisaa katsonut varhain aamulla.

Selostus tuli aina Pasilasta, tosin muistan jonkun JJ:n haastattelun mikä tehtiin hänen kämpällään Phoenixissa. Mutta saattaa olla että sielläkin oli MTV:n Ruutulipun tiimi. Ei näitä kaikkia 23 vuotta vanhoja tapahtumia muista.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
4476
Sijainti
Helsinki
Ruutulippu teki CART-sarjasta tai oikeammin vuoteen 1995 asti alkuperäisestä Indycarista tai PPG World Seriesistä juttuja joka kisasta enemmän tai vähemmän jo Tero Palmrothin ajojen aikaan.


YLE24 tosiaan näytti suoranakin Mika Salon CART-sarjan viimeisen tai Champ Car-sarjan ensimmäisen kauden kaikki ne kisat missä Salo oli mukana TV2:n näyttäessä ne sitten koosteina. Fontanan kisa tosin peruuntui metsäpalojen takia ja Salo ei sitten mennyt ajamaan vuodeksi 2004 samaan sarjaan. Tuolloin varmaan YLE olisi jatkanut sarjan näyttämistä kuten miten esimerkiksi Nelonen aikoi näyttää vuonna 1999 ennen kuin JJ sitten lähti myös pois sarjasta.
CART operoi sarjaa nmellä Champ Car World Series. sarja jatkoi samalla nimellä, mutta järjestämisfirman mentyä konkurssiin Kevin Kalkhoven ja kumppanit perustivat OWRS-firman.
Katsoin aikanaan koosteen Surfers Paradisen kisasta.

Nelosen ajalta katsoin suorana Gatewayn kilpailun, tuli nimittäin lauantain. Suurimman osan kisoista katsoin uusintoina Eurosportilta.
 
Ylös