2021 NTT Indycar Series

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1244
Harmi ettei Millerin artikkelissa ole lyhyiden 1974 kommenttien ja 1994 lukujen väliltä lukuja esim. 1984 vuodelta. Olisi ollut mielenkiintoista suhteuttaa niitä vaikkapa "CART-historiaa?" topicissa mainitsemaani vuoteen 1982 jolloin indy500 keräsi 109 ilmoittautunutta ja yrittää ymmärtää mikä kaikki siihen auttoi. Pitää varmaan joskus kirjoittaa Millerille toive, josko hän voisi käydä läpi osallistujarikkaimpien vuosien taustoja.
 

IntriguingMan

Flying debris
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3239
Sijainti
Lohja
Majoituskuluissa taitaa olla pilkkuvirhe. Tuskin 1994 kurssillakaan on tuolla rahalla koko kautta voinut mennä.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
247
Majoituskuluissa taitaa olla pilkkuvirhe. Tuskin 1994 kurssillakaan on tuolla rahalla koko kautta voinut mennä.
Varmaan Miller korjauttaa kyseisen kohdan ehkä jo tällä viikolla jos sataa kyseisestä kohdasta montakin kysymystä herran Mailbägiin.

En tiedä mentiinkö 1994 sillä asenteella että suurin osa tiimeistä majoittui tiimin omistamassa Asuntovaunussa radalla hotellejen sijaan, tarjosiko Sponsori majoituksen kisaviikonloppujen ajaksi (esim. Marlboro, Target etc.) Vai joutuiko tiimin jäsenet itse kustantamaan majoituksensa (esim. Kuskit jotka teki CART aikoina ihan helvetisti rahaa verrattuna mitä tekevät nykyään)

1994 CART sarja ajoi myös pikkukylillä kuin esim. New Hampshiren Loudon ja Penssylvanian Nazareth joten majoituksen kanssa oli mahdollisuus tinkiä enemmän kun IndyCar oli silloin ehkä yksi isoimpia tulon lähteitä kyseisiin pikkukyliin mitä tulee autourheiluun.

Suhteilla varmaan sai penniä venytettyä aika paljonkin kun CART sarja oli huipussaan mitä tuli sarjan kuuluisuuteen 1993-1994.
 
Viimeksi muokattu:

IntriguingMan

Flying debris
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3239
Sijainti
Lohja
Varmaan Miller korjauttaa kyseisen kohdan ehkä jo tällä viikolla jos sataa kyseisestä kohdasta montakin kysymystä herran Mailbägiin.

En tiedä mentiinkö 1994 sillä asenteella että suurin osa tiimeistä majoittui tiimin omistamassa Asuntovaunussa radalla hotellejen sijaan, tarjosiko Sponsori majoituksen kisaviikonloppujen ajaksi (esim. Marlboro, Target etc.) Vai joutuiko tiimin jäsenet itse kustantamaan majoituksensa (esim. Kuskit jotka teki CART aikoina ihan helvetisti rahaa verrattuna mitä tekevät nykyään)

1994 CART sarja ajoi myös pikkukylillä kuin esim. New Hampshiren Loudon ja Penssylvanian Nazareth joten majoituksen kanssa oli mahdollisuus tinkiä enemmän kun IndyCar oli silloin ehkä yksi isoimpia tulon lähteitä kyseisiin pikkukyliin mitä tulee autourheiluun.

Suhteilla varmaan sai penniä venytettyä aika paljonkin kun CART sarja oli huipussaan mitä tuli sarjan kuuluisuuteen 1993-1994.
Tiedä sitten, mikä on ollut Millerin laskukaava. Noista mainituista pikkukylistä ensimmäisessä käyneenä muistelisin kyllä, ettei siellä majoitus sen edullisempaa ollut, yli $100 per yö veroineen. Tämä siis Laconia -nimisessä pikkukylässä järven rannalla, itse Loudonissa ei ole oikein muuta kuin lehtimetsää ja ainoat ketjuhotellit tuolla alueella ovat Concordissa. Mikä sekään ei ole mikään metropoli.

Kustannuksiahan tiimeille tulee myös erikoistyökaluista, mitä pitää olla normaaleihin huoltoihin, ja sitten isomman onnettomuuden varalta. Keskilukitteiset pyöränmutterit avaava työkalu maksaa paljon, ja niitähän tarvitaan neljä samaan aikaan. Samoin moottorilämmittimet, mitkä kierrättävät nesteitä (kuten Webasto) ja ulkoiset vaihdelaatikon akselille pujotettavat starttimoottorit ovat aina erikoisvalmisteita.
 
Viimeksi muokattu:

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
247
Tiedä sitten, mikä on ollut Millerin laskukaava. Noista mainituista pikkukylistä ensimmäisessä käyneenä muistelisin kyllä, ettei siellä majoitus sen edullisempaa ollut, yli $100 per yö veroineen. Tämä siis Laconia -nimisessä pikkukylässä järven rannalla, itse Loudonissa ei ole oikein muuta kuin lehtimetsää ja ainoat ketjuhotellit ovat Concordissa. Mikä sekään ei ole mikään metropoli.

Kustannuksiahan tiimeille tulee myös erikoistyökaluista, mitä pitää olla normaaleihin huoltoihin, ja sitten isomman onnettomuuden varalta. Keskilukitteiset pyöränmutterit avaava työkalu maksaa paljon, ja niitähän tarvitaan neljä samaan aikaan. Samoin moottorilämmittimet, mitkä kierrättävät nesteitä (kuten Webasto) ja ulkoiset vaihdelaatikon akselille pujotettavat starttimoottorit ovat aina erikoisvalmisteita.
Täytynee lähettää Millerille kysymystä asiasta huomenna iltapäivällä jos Mailbägissä ei jo ole kysymystä oliko 1994 majoitus määrä pilkkuvirhe vai todellinen ja jos summa on todellinen jatkaa kysymystä miten tiimi sai majoituksen noinkin halvalla.

Ihme ettei kyseistä kohtaa ole jo korjattu jos kyseessä on pilkkuvirhe
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
720

Inflaatiokorjattuna 3,5 miljoonaa dollaria on nykyrahassa 6,21 miljoonaa, eli kisaaminen on nykyään lähes saman hintaista kuin 25 vuotta sitten.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
4474
Sijainti
Helsinki
P2P voi auttaa ohituksissa tai kääntyä itseään vastaan, etenkin ovaaliradoilla. Indyssä autot pystyvät seuraamaan toisiaan ja pääsevät helposti suorilla imuun, joten sitä ei siellä tarvitse käyttää. Indyn ja Gatewayn lisäksi Texas säilyttää paikkansa. Entä Homestead, voidaanko sinne edes palata, kun kallistuksen nostaminen vuosituhannen alussa teki siitä nascar-ystävällisen?
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
247
P2P voi auttaa ohituksissa tai kääntyä itseään vastaan, etenkin ovaaliradoilla. Indyssä autot pystyvät seuraamaan toisiaan ja pääsevät helposti suorilla imuun, joten sitä ei siellä tarvitse käyttää. Indyn ja Gatewayn lisäksi Texas säilyttää paikkansa. Entä Homestead, voidaanko sinne edes palata, kun kallistuksen nostaminen vuosituhannen alussa teki siitä nascar-ystävällisen?
P2P:ä käytettiin myös ovaaliradoilla splitin jälkeisinä sontavankkurikausina, syy miksi Ed Carpenter nappasi uran ensimmäisen voittonsa lyömällä Dario Franchittin Kentuckyssa oli P2P.

Sanoisin että Kentucky on tällä hetkellä yksi ainoista ovaaleista jolla on aito mahdollisuus saada IndyCar kisa, syynä Kentuckyn ovaalin johtajien kiinnostus tuoda IndyCarit takaisin Kentuckyyn. (Mielipide pollit etc.)

IndyCar kalenterihan olisi täydellinen jos saataisiin edes kaksi ovaalia lisää kalenteriin
 

IntriguingMan

Flying debris
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3239
Sijainti
Lohja
Sanoisin että Kentucky on tällä hetkellä yksi ainoista ovaaleista jolla on aito mahdollisuus saada IndyCar kisa, syynä Kentuckyn ovaalin johtajien kiinnostus tuoda IndyCarit takaisin Kentuckyyn. (Mielipide pollit etc.)
Näin minäkin sanoisin. Kentucky Speedway on kuitenkin sellaisella sijainnilla, että kiinnostusta maksavan yleisön paikalle saapumiseen on. Kalenteria ei mielestäni ole syytä venyttää aikaisemmin keväälle tai myöhemmin syksylle. Lämpimän ilmaston alueella kuitenkin on ollut haasteita saada normaalioloissa yleisöä, Sonomassa taloudellinen tulos oli vain niukasti voiton puolella. Phoenixissa kisat olivat tylsänpuoleisia ja 2018 taisi 7000 katsojaa vaivautua lauantai-iltana katsomoihin.

Phoenixissa tosin puuttuivat MRTI-luokat vuoden 2016 kisaa lukuun ottamatta. Silloin IndyCarin ohessa vain USAC:in midgetit ajoivat päiväkisan, ne ovat kuitenkin vähän eri kohderyhmälle ellei Tony Georgelta kysytä.
 
Viimeksi muokattu:

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
577
Sijainti
Turku
Onkohan noiden ovaalikisojen vähenemisen taustalla enemmän turvallisuus (LVS 2011, Pocono jne.) vai yleisömäärät ja yleinen kiinnostus, joiden tilaan Amerikassa en pahemmin ole perehtynyt viime aikoina? Mun mielestä saisi olla enemmän ovaaleja kalenterissa ja miksipä ei lyhyitä, vähemmän kallistettuja ovaaleja, jos ne katsotaan turvallisemmaksi kuin superspeedwayt tai kovin kallistetut radat. Milwaukee ja Michigan olisivat varsin jees, mutta ilmeisesti aika epätodennäköisiä kuitenkin.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
247
Onkohan noiden ovaalikisojen vähenemisen taustalla enemmän turvallisuus (LVS 2011, Pocono jne.) vai yleisömäärät ja yleinen kiinnostus, joiden tilaan Amerikassa en pahemmin ole perehtynyt viime aikoina? Mun mielestä saisi olla enemmän ovaaleja kalenterissa ja miksipä ei lyhyitä, vähemmän kallistettuja ovaaleja, jos ne katsotaan turvallisemmaksi kuin superspeedwayt tai kovin kallistetut radat. Milwaukee ja Michigan olisivat varsin jees, mutta ilmeisesti aika epätodennäköisiä kuitenkin.
Ovaalien vähyyden syynä on hyvien promotoijien, omistautuvien kisasponsoreiden vähyys ja melkein kaikki ovaalit NASCARin omistuksessa, NASCAR leikkasi Richmondin paluukisan tämän kauden IndyCar kalenterista käyttäen jotain tyhmää "kisa ei tule tuottamaan" tekosyytä.

Ovaalien suosio on vähentynyt amerikassa paljon viime vuosina jopa NASCARin puolella, mikä johti ennätysmäärään mutkaratoja NASCAR kalenterissa tällä kaudella.

Gatewayn ovaali on hyvä esimerkki miten ovaalikisa voi menestyä jos sillä on kokeneet promotoijat sekä omistautuneet Sponsorit.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
247
Näin minäkin sanoisin. Kentucky Speedway on kuitenkin sellaisella sijainnilla, että kiinnostusta maksavan yleisön paikalle saapumiseen on. Kalenteria ei mielestäni ole syytä venyttää aikaisemmin keväälle tai myöhemmin syksylle. Lämpimän ilmaston alueella kuitenkin on ollut haasteita saada normaalioloissa yleisöä, Sonomassa taloudellinen tulos oli vain niukasti voiton puolella. Phoenixissa kisat olivat tylsänpuoleisia ja 2018 taisi 7000 katsojaa vaivautua lauantai-iltana katsomoihin.

Phoenixissa tosin puuttuivat MRTI-luokat vuoden 2016 kisaa lukuun ottamatta. Silloin IndyCarin ohessa vain USAC:in midgetit ajoivat päiväkisan, ne ovat kuitenkin vähän eri kohderyhmälle ellei Tony Georgelta kysytä.
2018 Phoenixin katsojamääriksi arvioidaan jopa vähemmän kuin 7000 jopa jotain 5000 luokkaa.

Tapahtumien vähyys kisaviikonlopun aikana on yksi syy miksi ovaalit ei menesty, ihmiset nykyään eivät vaan jaksa istua katsomossa koko päivää odottamassa yhtä kisaa. Täytyy olla Road To Indy ja vaikka ARCA ajamassa kisaviikonlopun aikana ennen IndyCareja

Uskon että Penskellä on suunnitelma ovaalien vähyyden korjaamiseksi, tuskin Speedway Motorsports haluaa vaan olla tumput suorina ja tappaa Kentuckyn ovaalia joka menetti Kuppikisansa tälle kaudelle. Voisi jopa argumentoida että Kentucky tarvitsee IndyCareja enemmän kuin IndyCar kentuckia.
 
Viimeksi muokattu:

IntriguingMan

Flying debris
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3239
Sijainti
Lohja
2018 Phoenixin katsojamääriksi arvioidaan jopa vähemmän kuin 7000 jopa jotain 5000 luokkaa.

Tapahtumien vähyys kisaviikonlopun aikana on yksi syy miksi ovaalit ei menesty, ihmiset nykyään eivät vaan jaksa istua katsomossa koko päivää odottamassa yhtä kisaa. Täytyy olla Road To Indy ja vaikka ARCA ajamassa kisaviikonlopun aikana ennen IndyCareja
Juu, jos kisa ajetaan lauantaina iltakisana, siinä pitää perjantai-iltanakin olla kilpailulähtö, kuten Texasissa on tehty (NASCAR Camping Trucks ajellut aikaisempina vuosina perjantaina). Texasin yleisömääristä en tosin muista nähneeni koskaan lukuja. Texas on liian vaarallinen MRTI-luokille, mutta mutupohjalta Phoenixissa olisi ollut turvallista ajattaa koko MRTI-kattaus.

Varsinkin camping-lipun ostajat haluavat, että sitä nähtävää on riittävästi, teltan pystytys on vähän turhaa puolentoista tunnin kisan vuoksi. Moottoriradoilla on se etu, että oheisluokkia voidaan laittaa ajettavaksi myös varsinaisen päälähdön jälkeen.

E: tuo mitä sanoit yhden kisan odottelusta, pätee juuri Phoenixiin. Se kun ei ole mikään tuppukylä vaan 1,4 miljoonan asukkaan kaupunki ja 4,8 miljoonan asukkaan metropoli 500 kilometrin päässä Los Angelesista. Ja silti vaikea saada yleisöä, toki tämä oli ongelma jo Häkän F1-debyytin aikaan mutta se on toinen tarina se.
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
4474
Sijainti
Helsinki
Loistavan Split-dokumenttisarjan päätösosa julkaistu, aiheena vaiheet, mitkä johti sarjojen yhdistymiseen.

 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
247
Loistavan Split-dokumenttisarjan päätösosa julkaistu, aiheena vaiheet, mitkä johti sarjojen yhdistymiseen.

Randy Bernandin koko haastattelu josta nähtiin pätkä videolla:

Jos Bernardin sanoihin on uskominen ja Continental todellakin tarjosi 35 Miljoonaa rengasdiilistä niin aika huono päätös tiimien johtajilta potkia Bernard pihalle ja sitten vinkua kun Firestone nosti rengaiden hintaa

Kokonainen Wind Tunnel Splitin päättymisestä josta nähtiin pätkä videolla:
 

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
577
Sijainti
Turku
Loistavan Split-dokumenttisarjan päätösosa julkaistu, aiheena vaiheet, mitkä johti sarjojen yhdistymiseen.
Varsin mielenkiintoinen tuo videosarja, on tullut seurattua Youtubesta. Kuten olen tässäkin ketjussa varmaan sanonutkin, niin en henkilökohtaisesti muista splittiä tai sen alkuaikoja, enkä myöhemmin täysin edes ymmärtänyt koko kuviota vaan seurasin Champ Caria lähinnä uutisten tasolla. Edelleen olen sitä mieltä, että koko split oli huono idea ja lähinnä TG:n henkilökohtaista egonsa pönkitystä. IRL:n säännöissä oli joitain outouksia, autot rumia ja vanhanaikaisia jne. mutta toisaalta olen oppinut ymmärtämään jotenkuten syitä mikä koko farssiin aikoinaan johti. Mutta ne olisi pitänyt pystyä ratkomaan jotenkin muuten, esimerkiksi CART:n taholta tulla vastaan autojen ja sääntöjen (=kustannusten) osalta eli jonkinlaista kulukattoa tms. tarkoitan. Tai IRL:n olla tulehduttamatta tilannetta yhtään enempää 25/8 säännöllä.

Enkä käsitä miksi niillä dinosauruksilla ajettiin vielä 4 kautta yhdistymisen jälkeen. Ilmeisesti niitä oli vain niin paljon enemmän tarjolla kuin CCWS:n Panozeja, joka olisi ilman muuta ollut parempi valinta spec-series tyylisen luokan rungoksi. Tai oikeastaan vielä enemmän ihmettelen, miksi uuden rungon (DW12) tulo kesti niinkin kauan. Voi toki olla, että noihin liittyy taloudellisia aspekteja, mitä en tiedä tai muista.

Mutta mutta, nyt eletään kuitenkin vuotta 2021 ja Indycarin gridi on varsin tasokas, kaukana mistään vuoden 1996 tilasta. Kisat mielenkiintoisia, nykyiset autot ihan siedettävän näköisiä ja kuuloisia, ja omistussuhteetkin ovat ehtineet muuttumaan. Ei oikeastaan eroa kauheasti CART:n kulta-ajoista muuten kuin maltillisempien nopeuksien, ovaalien vähentyneisyyden, ja katsojalukujen/kiinnostuksen (joka muuten voi edelleen olla peruja splitistä) osalta.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös