BudLightJaguar
Well-known member
Katsoin nyt kolmannen osan Split -dokumentista. Tuossakin oli mainittuna tuo oikeusjuttu, minkä avulla CART ei voinut Yhdysvalloissa käyttää Indy-nimeä markkinoinnissa. Kanadassa ja Australiassa se vielä onnistui.
Joo siinä taisi tapahtua Tracylle eräänlainen "Pyrrhoksen voitto" eli poliittiset seikat menivät urheilullisten seikkojen edelle, minkä tietyllä tavalla ymmärränkin vuoden 2002 Indyn jälkeen. Tracy nyt oli muutenkin vähän lyhytnäköinen kuski radalla ja sen ulkopuolellakin, mikä oikeastaan teki hänestä sellaisen persoonan millaisena hänet muistetaan. Mutta ihan hyvin mahdollista, että jos olisi jatkanut Andrettilla muutaman vuoden niin voisi olla useampikin mestaruus ja vähintään yksi virallisiin kirjoihin päätynyt Indy-voitto taskussa.
aika nopeasti Paul Tracyn mieli lopulta muuttui sontavankkurien suhteen kun hänet lopulta nähtiin sontavankkurin puikoissa jo 2008 kaudella Edmontonissa.
Paul Tracy teki kyllä aika kovan virheen 2002 kaudella kun ei lähtenyt Andrettin kanssa IRL:ään 2003 kaudeksi, muuan Tony Kanaan oli kuski joka otti hänen paikkansa 7-Elevenin sponsoroimassa autossa ja loppu olikin historiaa. (Andrettin tiimi suorastaan dominoi sarjaa kausina 2004 ja 2005)
Viimeinen niitti Paul Tracyn uralle koko kauden ajavana kuskina oli unifikaatio ja jääräpäinen Gerald Forsythe joka ei halunnut lähteä uuteen IndyCar sarjaan ja eikä päästää Paul Tracyä 5:n vuoden sopimuksesta jonka Tracy oli solminut vuonna 2006, se tarkoitti että Paul Tracy missasi monta kuukautta ajasta jonka hän olisi voinut käyttää uuden tiimin löytämiseen ja hän joutui tyytymään keskipakan sontavankkureihin kuin Vision Racing (Paul Tracy ajoi neljänneksi 2008 Edmontonin kisassa Visionille), AJ Foyt Enterprises, KV Racing ja Dreyer & Reinbold.
Tracyhän ajoi Tony Georgen Vision Racing tiimille Edmontonissa. Jokaisessa 2008 kauden kisassa oli vähintään 24 Autoa, Mutta mitä kuljettajalaatuun tulee voi sanoa että aika heikkoja maksukuskeja suurin osa Champ Carista siirtyneistä tiimeistä ajatti vaikka olivat saaneet ilmasen rungon ja moottorin TG:ltä. Jotkut Champ Carista siirtyneet lähtivät sarjasta heti yhden kauden jälkeen.Joo siinä taisi tapahtua Tracylle eräänlainen "Pyrrhoksen voitto" eli poliittiset seikat menivät urheilullisten seikkojen edelle, minkä tietyllä tavalla ymmärränkin vuoden 2002 Indyn jälkeen. Tracy nyt oli muutenkin vähän lyhytnäköinen kuski radalla ja sen ulkopuolellakin, mikä oikeastaan teki hänestä sellaisen persoonan millaisena hänet muistetaan. Mutta ihan hyvin mahdollista, että jos olisi jatkanut Andrettilla muutaman vuoden niin voisi olla useampikin mestaruus ja vähintään yksi virallisiin kirjoihin päätynyt Indy-voitto taskussa.
Muistaakseni kaudella 2008 kun sarjat yhdistyivät, niin joissain kisoissa oli kovin vähän osanottajia eikä läheskään kaikki CCWS-tiimit ainakaan heti siirtyneet sarjaan, joten oliko se itse TG joka tarjosi Tracylle ajopaikkaa Edmontoniin että saadaan yleisöä jne. Näkisin tämän pestin ottamisen ja vieläpä suht hyvän tuloksen eräänlaisena vertauskuvallisena keskisormena TG:n ja silloisten Indycar-pomojen suuntaan Tosin hieman eri asenteella uran loppuvuosista ei olisi välttämättä tulleet niin hajanaisia, kävi vähän kuin Alonsolla.
Ok, no sitten muistinkin väärin. Ehkä se osanottajapula ja alennustila oli molemmissa sarjoissa muutamaa kautta aiemmin.Tracyhän ajoi Tony Georgen Vision Racing tiimille Edmontonissa. Jokaisessa 2008 kauden kisassa oli vähintään 24 Autoa, Mutta mitä kuljettajalaatuun tulee voi sanoa että aika heikkoja maksukuskeja suurin osa Champ Carista siirtyneistä tiimeistä ajatti vaikka olivat saaneet ilmasen rungon ja moottorin TG:ltä. Jotkut Champ Carista siirtyneet lähtivät sarjasta heti yhden kauden jälkeen.
Ainoa Champ Car omistaja kolmesta omistajasta jotka aloittivat Champ Carin joka siirtyi tiiminsä kanssa yhdistyneeseen sarjaan oli Kevin Kalkhoven, Kuulemma Forsythe ja Gentilozzi eivät halunneet siirtyä yhdistyneeseen IndyCar sarjaan koska he eivät tykänneet Tony Georgesta.
13 vuotta myöhemmin ja ainoa IndyCar tiimi yhä toiminnassa joka ajoi Champ Car sarjassa vuosina 2004-2008 on Dale Coyne Racing.
Viime aikoina katsonut 2005 Champ Car kisoja ja olisi kyllä ollut hienoa nähdä tiimit kuin RuSport ja muutkin mukana yhdistyneessä IndyCar sarjassa 2008. Mutta sen sijaan saatiin Newman Haas, KV Racing ja kierroksella ohitettavat Tulppatiimit.
En minäkään asiaa JJ:n CART-kaudella miettinyt sen pitemmälle. Vasta silloin kun Kenny Bräck voitti 500:sen. Samana kesänä myös lainasin kirjastosta Ruutulippu '94 kirjan, jossa annettiin ymmärtää, että Al Unser Jr:n voitto oli jotenkin harmaalla alueella. Mutta nuo tajuamiset, miksi JJ ei ajanut Indyssä, tapahtuivat paljon myöhemmin.joskus teininä tosiaan Champ Caria seurasin ja tiesin etteivät jostain syystä aja Indianapoliksessa.
Jep, mutta samat nimet ne pyörii edelleen kuvioissa kuin JJ:n aikoihin. Kanaan, Castroneves, Montoya jne. Okei, aktiiviura käytännössä kaikilla ohi ja kisakalenteri vain osittainen, mutta kuitenkin.En minäkään asiaa JJ:n CART-kaudella miettinyt sen pitemmälle. Vasta silloin kun Kenny Bräck voitti 500:sen. Samana kesänä myös lainasin kirjastosta Ruutulippu '94 kirjan, jossa annettiin ymmärtää, että Al Unser Jr:n voitto oli jotenkin harmaalla alueella. Mutta nuo tajuamiset, miksi JJ ei ajanut Indyssä, tapahtuivat paljon myöhemmin.
Tuolloin kuitenkin heräsi elinikäinen kiinnostus jenkkisarjoihin, silloin olin kuullut F1-kisoissa käyneiltä että istuivat jossain 100 metrin päässä radasta paikoillaan. Kontrasti oli tosi jyrkkä, kun Nelosen Marko Sjöberg kertoi, miten muutamalla dollarilla pääsee CART-kisoissa varikolle katsomaan autoja.
Onneksi Penskelle IMS maksoi potut pottuina sääntökirjan porsaanreijän hyväksikäytöstä 1994 ja molemmat Pensket Bumpsautettiin pihalle 1995 Indy 500 kisasta...Jep, mutta samat nimet ne pyörii edelleen kuvioissa kuin JJ:n aikoihin. Kanaan, Castroneves, Montoya jne. Okei, aktiiviura käytännössä kaikilla ohi ja kisakalenteri vain osittainen, mutta kuitenkin.
Indy 1994 ja Pensken "The Beast" onkin mielenkiintoinen tarina mistä olen myös lukenut jonkin verran. Ja tuo nuorempi Unserhan on useasti syyllistynyt rattijuopumukseen ja kännäilyyn ylipäätään, mutta hiljattain näin Youtubessa jonkun videon missä kertoi olevansa uskossa nykyään
Itse luulen että tästä kaudesta saattaa tulla yksi parhaista vuosiin, saattaa jopa ehkä lyödä 2013 IndyCar kauden (ehkä yksi parhaimmista kausista 2008 kauden jälkeen) mitä tulee voittajien määrään ja mestaruuskamppailuun...Ok, no sitten muistinkin väärin. Ehkä se osanottajapula ja alennustila oli molemmissa sarjoissa muutamaa kautta aiemmin.
Sinänsä jännä, että tuo split puhuttaa vieläkin 25 vuoden jälkeen ja varsinkin amerikkalaisissa fb-ryhmissä se voi olla hyvinkin kuuma peruna ja tunteita herättävä asia Ja mäkin olen vasta ihan viime vuosina lukenut tarkemmin mistä siinä oli kyse, vaikka joskus teininä tosiaan Champ Caria seurasin ja tiesin etteivät jostain syystä aja Indianapoliksessa.
Kivahan noita vanhoja kisoja on toisinaan katsoa talvitauolla. Itse olen katsonut muutaman Michiganin ja Fontanan CART-kisan sekä jotain 90-luvun Indy-kisoja, mutta pitkiähän ne joskus ovat kun on ollut turva-autotilanteita yms.
Tulevalta kaudelta en odota mitään isoja yllätyksiä, epäilen että mestaruustaistelu käydään Dixonin, Pensken kuskien ja Rossin välillä tälläkin kertaa. Jokerikorttina heitän, että Sebastien Bourdais ajaa vähintään kertaalleen podiumille Foytin autolla.
Se olikin melkoinen tarina, tupakkaa ja etenkin tupakkarahaa taisi siinä palaa, kun koneistettuja osia lennätettiin Concorde-lennoilla matkalaukussa Ilmorin sorvilta Englannista Indianapolisiin.Indy 1994 ja Pensken "The Beast" onkin mielenkiintoinen tarina mistä olen myös lukenut jonkin verran. Ja tuo nuorempi Unserhan on useasti syyllistynyt rattijuopumukseen ja kännäilyyn ylipäätään, mutta hiljattain näin Youtubessa jonkun videon missä kertoi olevansa uskossa nykyään
Grosjean tekee kyllä ison palveluksen IndyCar sarjalle pistämällä ulos kontenttia sarjasta.Grosjean youtubessa oli tämmöinen