2024 autojen release dates ja kuvat

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
3152
RBn autossa on jotain outoa ilmanottoaukkoissa tai sit huonolaatuinen kuva hämää
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
3152
Tuota AT karppaajien autoa katsoaessa on hankala uskoa, että tuleva vuosi menisi taas mollivoittoisesti. Joko tehdään huima hyppäys tai sit on jotain perustavanlaatuista pielessä, mutta näyttää mielestäni aika hyvältä.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
3152

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5203
Alan itse varovaisesti jo empiä, että onko tuo julkaisuauto edes se todellinen auto. Perän suuret kyttyrät ja minimaaliset kylkien ilmanottoaukot viittaavat minusta siihen, että Red Bull saattaa olla menossa zeropodin suuntaan.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
3152
Alan itse varovaisesti jo empiä, että onko tuo julkaisuauto edes se todellinen auto. Perän suuret kyttyrät ja minimaaliset kylkien ilmanottoaukot viittaavat minusta siihen, että Red Bull saattaa olla menossa zeropodin suuntaan.
Noi moottorikatteen "putket" vissiin uudenlainen jäähdytysilmaratkaisu, mutta mullekin tuli mieleen zeropod-konsepti näistä. Jotain peitellään myös lattiasta, mutta pianhan se selviää, että mikä tulee radalle
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
707
Red Bull yrittää tarkoituksella vaan sekoittaa meitä. Ilmanotosta on kaksi erilaista versiota "esillä" netissä. Pystysuuntaista, sekä vaakasuuntaista aukkoa näkyy eri kuvista 'kaivaen'. Missään tallin itse julkaisemassa kuvassa ei näy kumpaakaan aukkoa. Aukot tulevat näkyville vasta kuvien valoisuutta muokaten tai tarkastellen autosta tehtyä mallia alemmalta katselutasolta. Talli suorastaan leikittelee tällä "kätkemisellä", kuten Perezin selfie osoittaa.


Newey on kertonut auton olevan kolmas evoluutio versio samasta autosta, eikä sen pitäisi niiden puheiden mukaan sisältää mitään vallankumouksellista muutosta. Tästä tse päättelen ilmanottoaukkojen olevan vaakasuuntaiset ja jäävän vain tuon ilmaaohjaavan ylähuulen alle piiloon.

Jos päätelmäni osoittautuisi todeksi, mietin voiko kyseinen toteutus aiheuttaa käytännössä seuraavan ongelman: Ilmanottoaukko lienee hyvin pieni mikä kertonee aukonläheisestä suhteellisen kovasta saavutettavasta ilmanpaineesta. Tämä voisi johtaa kisatilanteessa roskien tai repäisykalvojen imeytymiseen ilmanottoaukon sisälle reiän pienestä koosta huolimatta. Ongelmaksi voisi muodostua pienen ilmanottoaukon puhdistaminen varikkopysähdyksen aikana, mikä voi olla hyvin hankalaa.


edit:
Korjauksena, pystysuuntainen ilmanottoaukko vilahtaa selkeästi yhdellä kuljettajien kuvaamalla videolla.
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5203
Noi moottorikatteen "putket" vissiin uudenlainen jäähdytysilmaratkaisu, mutta mullekin tuli mieleen zeropod-konsepti näistä. Jotain peitellään myös lattiasta, mutta pianhan se selviää, että mikä tulee radalle
Mersulla noiden putkien tarve tuli juuri siitä, että kun ponttoonit minimoitiin olemattomiin, niin jäähdytys piti siirtää muualle. Sama pätee myös toisin päin: jos ponttoonien ilma-aukoista tulee turhia, niin ei silloin ponttooneitakaan tarvita, koska niiden päällimmäinen rooli on jäähdytys. (Ja jossain määrin aerodynamiikka.)
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4220
Nyt kun kuvia on tutkinut enemmän, alan kääntyä siihen suunta että jäähdytyksen aukko on todella rungon suuntaisesti ylös-alas suhteessa, jossa sinällään ei ole mitään uutta (hyvin yleistä 90-luvulla) vaikka viime vuosina trendi on ollut vaakataso. Ilmeisesti ponttoonin päällä oleva aukko on ns. "ylivuoto" jottei ponttoonin täyttyminen suurissa nopeuksissa muodosta ilmapussia ja haittaa näin ponttoonin sivuitse tapahtuvaa virtausta pohjalevyn päälle.

 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
997
Niin ironista kuin onkin niin Mercedes oli aikaansa edellä, mutta on muuttanut konseptin vastaamaan kilpailijoita ja on nyt muita jäljessä, siis lähinnä Redbullia.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1942
Sijainti
Vyborg
Niin ironista kuin onkin niin Mercedes oli aikaansa edellä, mutta on muuttanut konseptin vastaamaan kilpailijoita ja on nyt muita jäljessä, siis lähinnä Redbullia.
Niin ajat muuttuvat kuten yleensä formuloissa, muutama vuosi sitten saksalaisella tallilla oli valtikka kädessä 6 vuoden ajan.
Vaikea tilanne Mercedeksellä on nyt, monia huippuosaajia on jättänyt tallin ja kaiken lisäksi Hamilton on vaihtamassa Maranellon maisemaan vuoden päästä.
Itse autojen värityksiin ja konsepteihin niin hienoin väritys esittelyistä on toistaiseksi ollut Ferrarin autolla♥
Suuria johtopäätöksiä on liian aikaista vetää kun monet tallit vielä saattavat piilottaa aerodynamiikkaan liittyen ennen kauden alkua.
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5203
Alan itse varovaisesti jo empiä, että onko tuo julkaisuauto edes se todellinen auto. Perän suuret kyttyrät ja minimaaliset kylkien ilmanottoaukot viittaavat minusta siihen, että Red Bull saattaa olla menossa zeropodin suuntaan.
Motorsport.com kertookin nyt, että Red Bull käyttäisi julkaisuversiota autostaan vain talvitesteissä ja kauden ensimmäisessä kolmessa osakilpailussa kuumien olosuhteiden vuoksi, minkä jälkeen autoon on odotettavissa suuri päivityspaketti, joka veisi konseptia enemmän zeropodin suuntaan.

https://www.motorsport.com/f1/news/red-bull-unleash-more-extreme-mercedes-style-f1-sidepod/10576560/
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
3152
Motorsport.com kertookin nyt, että Red Bull käyttäisi julkaisuversiota autostaan vain talvitesteissä ja kauden ensimmäisessä kolmessa osakilpailussa kuumien olosuhteiden vuoksi, minkä jälkeen autoon on odotettavissa suuri päivityspaketti, joka veisi konseptia enemmän zeropodin suuntaan.

https://www.motorsport.com/f1/news/red-bull-unleash-more-extreme-mercedes-style-f1-sidepod/10576560/
Toi oli viime vuonna vähän luettavissa Neveyn kommenreista, kun sanoi, että ihmiset tulevat yllättymään siitä miltä auto tulee näyttämään.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4027
Hamilton suostutteli luopumaan zeropod -konseptista ja vaihtaa nyt itse maisemaa. Jos RB nyt vetää tällä kaudella hihastaan zeropodin onnistuneesti, voi olla Mersulla ilmassa 'tonnin seteli' ilmettä.
 
  • Like
Reaktiot: SJ

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4739
Hamilton suostutteli luopumaan zeropod -konseptista ja vaihtaa nyt itse maisemaa. Jos RB nyt vetää tällä kaudella hihastaan zeropodin onnistuneesti, voi olla Mersulla ilmassa 'tonnin seteli' ilmettä.
Saattaa olla että Mersun zeropod kaatui vaan paskaan pohjaan ja järkyttävän kovaan pompotukseen suorilla.
Kozel-lippis päässäkin näkee älyttömän ison eron pohjissa. Vähän joka tallinkin kesken.
Tuossa 2022 pohjaeroja RB-MB-Fer.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
2730
Toi oli viime vuonna vähän luettavissa Neveyn kommenreista, kun sanoi, että ihmiset tulevat yllättymään siitä miltä auto tulee näyttämään.
Verstappen tekee kierroksella 0.5 sekuntia hyvää kierrosaikaan, joten hieman heikommallakin suunnittelufilosofian autolla pystyy dominoimaan ykkösiä.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4220
Saattaa olla että Mersun zeropod kaatui vaan paskaan pohjaan ja järkyttävän kovaan pompotukseen suorilla.
Kozel-lippis päässäkin näkee älyttömän ison eron pohjissa. Vähän joka tallinkin kesken.
Tuossa 2022 pohjaeroja RB-MB-Fer.
Toiseksi Mersun Zeropod oli perustavaa laatua oleva suunnittelu virhe, ns. outwashia ei ollut lainkaan ja ponttoonin sivuitse kulkeva ilmavira törmäsi suorasti takarenkaaseen josta aiheutui t ilmanvastusta ja joka näkyi Mersun surkeana suoranopeutena.

Red Bullin zeropod on toista laatua, ilmavirta ohjataan hallitusti sivulle joka tehostaa pohjan alipainetta "pohjan sivu-ulostulojen" kohdalla. Ponttoonin yläpinnassa kulkeva ilmavirta menee taasen kourua pitkin hallitusti takadiffulle ja takaripustukselle eikä sivuitse ohjattu ilmavirta pääse sekoittamaan tätä. Mersu oli oikeilla jäljillä mutta toteutus oli torso, eivät ymmärtäneet ilmanvirran ohjauksen tärkeyttä pohjan toimivuuteen.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4027
Verstappen tekee kierroksella 0.5 sekuntia hyvää kierrosaikaan, joten hieman heikommallakin suunnittelufilosofian autolla pystyy dominoimaan ykkösiä.
Näin on. Tarkalleen ottaen 0.455 sekuntia, mutta voidaan pyöristää 0.5 sek. Ihan ok kun ottaa huomioon muut kuskiparit.
 
Ylös