2024 autojen release dates ja kuvat

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5658
Toiseksi Mersun Zeropod oli perustavaa laatua oleva suunnittelu virhe, ns. outwashia ei ollut lainkaan ja ponttoonin sivuitse kulkeva ilmavira törmäsi suorasti takarenkaaseen josta aiheutui t ilmanvastusta ja joka näkyi Mersun surkeana suoranopeutena.

Red Bullin zeropod on toista laatua, ilmavirta ohjataan hallitusti sivulle joka tehostaa pohjan alipainetta "pohjan sivu-ulostulojen" kohdalla. Liirum laarum.
Onhan kovaa puhetta, kun kukaan ei vielä tiedä, miltä se myöhemmin tuleva auton kehitysversio näyttää. Red Bulliin nykyinen auto ei vielä käytä zeropodia.
 

OriginalFormulastara

Well-known member
Liittynyt
22.2.2017
Viestit
338
Mese julkisti omansa. Mennään edelleen ihan omalla linjalla ponttoonien muotoilun osalta.
Tässä vertailukuvia viimevuotiseen

Näytä liitetiedosto 4445
Näytä liitetiedosto 4446

Liekö RB menestys ja heidän muotoilunsa vaikuttaa asiaan, mutta näyttää omaan silmään hitaalta, vaikka maalikko nyt pysty mitään fiksua näistä aerojen tehoista sanomaankaan
Tota yritin kans mittailla vertaamalla AMG tekstejä, mutta ota tosta nyt selvää.

Perää on muokattu ymmärrettävästi aika paljon, kun se taisi kaikkinensa olla arvaamattomuudellaan se akilleen kantapää viime vuonna.

Ponttoonit ovat muodista poikkeavan pitkät ja kookkaat
Eipä ole järkeä verrata näitä autoja keskenään -koska Mercedes muutti autoaan niin radikaalisti kesken kauden.
 

OriginalFormulastara

Well-known member
Liittynyt
22.2.2017
Viestit
338
Näin on. Tarkalleen ottaen 0.455 sekuntia, mutta voidaan pyöristää 0.5 sek. Ihan ok kun ottaa huomioon muut kuskiparit.
Justiin. Ihan mielenkiintoinen graafi, mut ehkä vois ottaa huomioon, et Maxin tallitoveri on jo pidemmän aikaa hukassa ollut Perez :D Saattais olla asia toinen jos siellä olis vaikka Norris/Russel/Sainz tiimissä.
 

OriginalFormulastara

Well-known member
Liittynyt
22.2.2017
Viestit
338
Pystyt ilmanottoaukot autossa. Ilma ohjataan myös aivan eri tavalla aiempaan verrattuna. Ei varmasti heti saada kopioitua näitä.
Gary Andersonin kommentti Holy Shit taitaa kuvata hyvin ensi kauden asetelmia

https://www.the-race.com/formula-1/red-bull-2024-f1-car-launch-gary-anderson-verdict-rb20/
Mersun 2022 zero-podin vertikaalinen ilmanotto-aukko/aukot yhdistettynä perus-RB:n muotoiluun. Wau, jos tuo toimii odotetulla lailla niin muut on taas perässä ja ehkä vielä pahemmin.

Onhan näitä nähty jo esim. Jordanin toimesta useallakin kaudella ysäriluvulla kuten -96: https://en.wikipedia.org/wiki/Jordan_196
 

OriginalFormulastara

Well-known member
Liittynyt
22.2.2017
Viestit
338
Alan itse varovaisesti jo empiä, että onko tuo julkaisuauto edes se todellinen auto. Perän suuret kyttyrät ja minimaaliset kylkien ilmanottoaukot viittaavat minusta siihen, että Red Bull saattaa olla menossa zeropodin suuntaan.
Se on kossupullo jokaiselle jos näin käy. Sen sijaan best of both worlds on se linja mitä uskon Neweyn ja kumppaneiden hakevan. Eli pystysuorat ilmanottoaukot -mut muuten perusponttoonit. Ja tietty nuo röörit ylös ex-mersutyyliin.
 

OriginalFormulastara

Well-known member
Liittynyt
22.2.2017
Viestit
338
Onhan kovaa puhetta, kun kukaan ei vielä tiedä, miltä se myöhemmin tuleva auton kehitysversio näyttää. Red Bulliin nykyinen auto ei vielä käytä zeropodia.
Markot ilmeisesti hakee tällä "outwash" -termillä sitä, että koska ponttoonit on niin kaukana takarenkaista niin tavanomainen laminaarinen ilman vetovoima pintaa myöden eli coanda-ilmiön hyödyt ei riitä kompensoimaan pienemmästä otsapinta-alasta tulleita etuja.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3520
Kylläpä näyttää Mersu hitaalta.


 
Viimeksi muokattu:

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5485
Arvioisin tuon kuvan perusteella n. 0,575 sekuntia Red Bullia hitaammaksi Bahrainissa.
Kuitenkin peilien varsien ohjaama ilmavirtaus menee mukavasti coanda-efektillä, takasuuttimien alapuolelle olevalle diffuusorille, jolloin ylhäällä oleva virtaus on nopeampi kuin alhaalla ja näin tuottaa alaspainavaa voimaa, jota myös karjalalippikset downforceksi kutsuu. Ja samalla sekoittaa ilmaa niin, ettei hyttyiset osu takana olevan auton kuljettajan (le chauffoer) visiiriin eikä myöskään hampaidenväliin.

Veikkaan 0,429 sek.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3877
On kyllä ainakin tuossa etuviistokuvassa karmean näköinen kyllä tuo Mersu.
 
Ylös