2024 NTT Indycar Series

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1591
Santino Ferrucci starttaa paalulta huomiseen kisaan. Pensken ja Foytin välinen yhteistyö tuottaa hedelmää. Foyt tiimin auto nähtiin viime kerran paalulla vuosikymmen takaperin kun Takuma Sato ajoi tiimille.

Will Power totesi Ferruccille vitsaillen "i hope you ran my setup" kun meni onnittelemaan häntä.

Ferruccilla ei ole vielä sopimusta Foytin kanssa kaudelle 2025.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9317
Sijainti
Helsinki
Power dominoi Portlandin kilpailua, vaikka Palou antoikin haastetta avauspuolikkaalla. Pilalle mennyt stoppi vei espanjalaiselta voiton. Pietro Fittipaldi sai kahdesti penaltia tuupattuaan Dixonin ulos mestaruustaistosta ja kolaroi myöhemmin Conor Dalyn kanssa. Grosjean olisi voinut ajaa top5-sijoituksen, mutta pyörähdyksen jälkeen palasi radalle suoraan Rasmussenin eteen. Pitääkö Romain paikkansa Juncosilta vai kutsuuko IMSA?

Pisteet ennen Miwaukee tuplakisoja.



Moni sanoo, että Penskellä on etu ovaaleilla, mutta Palou voi voittaa Milwaukee, rata on oikeastaan rovaali.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1591
Martti Riitonen valittiin yhdentoista hakijan joukosta Indy junior akatemian Suomi–USA-nimisen hankkeen ensimmäiseksi testiajajaksi. Varakuljettajaksi valittiin 15-vuotias turkulainen Vilho Aatola. https://www.hs.fi/urheilu/art-2000010658934.html?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR0-mfkiyF4YKmW7h_RYEqWlrJfavvlRaJZ471jXYpXTXdm0HoL_eviQh84_aem_EYovTSPEglvRJgnXtlKliA
Palmroth kyllä ainakin osaa hehkuttaa. Itse en ainakaan näe mitään yhtäläisyyttä miten IndyCareista saattaisi tulla samanlainen menestystarina Suomalaisille kuin mitä ollaan nähty NHL:ssä. Mitään järkyttävää Ruotsalaisten ilmestymistä sarjaan ei olla nähty sen jälkeen kun Marcus ja Rosenqvist ns. "avasi oven" jälleen Ruotsalaisille Kenny Bräckin avustuksella. Täytyy muistaa että Emerson Fittipaldi aikoinaan räjäytti pankin Brasilialaiskuskien suhteen joita nähtiin sarjassa aikoinaan todella runsaasti.

Harmi että Tsei Tsei jäi pois hankkeesta. Suomen uutisointi rapakon takaisesta IndyCar sarjasta näyttää taas tasonsa kun Jay Howard ollaan kirjoitettu muodossa "Jay Howarth"

Sentään Jay Howardilla pitäisi olla osaaminen hallussa mitä tulee nuoren kuskin kehittämiseen, Kunhan asenne on kohdallaan eikä lähde messiin sillä ajatuksella että kynitään paalut pois projektilta.

Toinen massiivinen virhe jutussa on "Ritonen ajaa testit Chicagon lähellä olevalla normaaliradalla, ei siis soikealla ovaaliradalla, jolla Indy-kisat yleensä ajetaan" Journalismin taso ihan luokatonta kun ei voi edes katsoa sarjan kalentereita. Jotenkin tuntuu että uutisointi sarjasta jumahtanut split vuosien ajalle.

Kolmas huomio juttussa on "Palkastaan ajaja maksaisi tietyn prosentin akatemialle ja sponsoreille vasta sitten, jos hän tienaisi yli miljoona dollaria." Aika kauan saa ajella IndyCareissa ennen kuin pääsee miljoona taalaa per kausi tienesteihin kun ainoastaan top 4 talleilla on varaa maksaa sen luokan rahoja kuskeilleen.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9317
Sijainti
Helsinki
Palmroth kyllä ainakin osaa hehkuttaa. Itse en ainakaan näe mitään yhtäläisyyttä miten IndyCareista saattaisi tulla samanlainen menestystarina Suomalaisille kuin mitä ollaan nähty NHL:ssä. Mitään järkyttävää Ruotsalaisten ilmestymistä sarjaan ei olla nähty sen jälkeen kun Marcus ja Rosenqvist ns. "avasi oven" jälleen Ruotsalaisille Kenny Bräckin avustuksella. Täytyy muistaa että Emerson Fittipaldi aikoinaan räjäytti pankin Brasilialaiskuskien suhteen joita nähtiin sarjassa aikoinaan todella runsaasti.

Harmi että Tsei Tsei jäi pois hankkeesta. Suomen uutisointi rapakon takaisesta IndyCar sarjasta näyttää taas tasonsa kun Jay Howard ollaan kirjoitettu muodossa "Jay Howarth"

Sentään Jay Howardilla pitäisi olla osaaminen hallussa mitä tulee nuoren kuskin kehittämiseen, Kunhan asenne on kohdallaan eikä lähde messiin sillä ajatuksella että kynitään paalut pois projektilta.

Toinen massiivinen virhe jutussa on "Ritonen ajaa testit Chicagon lähellä olevalla normaaliradalla, ei siis soikealla ovaaliradalla, jolla Indy-kisat yleensä ajetaan" Journalismin taso ihan luokatonta kun ei voi edes katsoa sarjan kalentereita. Jotenkin tuntuu että uutisointi sarjasta jumahtanut split vuosien ajalle.

Kolmas huomio juttussa on "Palkastaan ajaja maksaisi tietyn prosentin akatemialle ja sponsoreille vasta sitten, jos hän tienaisi yli miljoona dollaria." Aika kauan saa ajella IndyCareissa ennen kuin pääsee miljoona taalaa per kausi tienesteihin kun ainoastaan top 4 talleilla on varaa maksaa sen luokan rahoja kuskeilleen.
Kiitos yllä mainittujen asioiden minä olen blogissani erikoistunut Indycar-kisoista kirjoittamiseen. Tänä vuonna tullut kymmenen vuotta täyteen, tosin palvelin, jolla vanhemmat sijaitsi on suljettu.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1591
https://eu.jsonline.com/story/sports/motor/2024/08/29/indycar-ceo-mark-miles-discusses-business-of-milwaukee-mile-return-labor-day-weekend-races/74898307007/
Infoa ja Mark Milesin mietteet Milwaukeen paluusta IndyCar sarjaan tänä viikonloppuna..

Mark Miles toivoo ainakin 15 tuhatta ihmistä paikan päälle. vuonna 2015 kun Andretit promotoi kisaa lehkereille saapui vain 12 tuhatta ihmistä. Mitä seurannut sosiaalisessa mediassa niin jengi ei ole nähnyt mitään promoa siitä että olisi kisaviikonloppu, yhdellä paikallisella Airbnb omistajalla ei ollut mitään tietoa että tänä viikonloppuna on kisa ja oletti että majoittujat saapuivat tsekkaamaan Milwaukee Brewersin torstaina pelatun matsin, sentään Brewers ei pelaa kotona päällekkäin samana viikonloppuna IndyCarin kanssa.

Sarjan tavoite oli saada 30 tuhatta katsojaa katsomoon. Mark Milesin kommentti "I would say over time, we wouldn’t be satisfied with 15,000 people for a race, but we could be satisfied with that as a starting point." on legendaarista Mark Milesia mitä alisuorittamiseen tulee. Ehkä huvittavampana vertauksena Mark Miles tuo faktan miten NBA seura Milwaukee Bucks melkein loppuunmyy oman areenansa (jolla 18 tuhannen katsojan kapasiteetti) joka kotimatsiin, Tietenkään mainitsematta että Milwaukeen radalla on katsojakapasiteettia yli tuplasti verrattuna Bucksien areenaan.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4555
Sijainti
Salo
Toinen massiivinen virhe jutussa on "Ritonen ajaa testit Chicagon lähellä olevalla normaaliradalla, ei siis soikealla ovaaliradalla, jolla Indy-kisat yleensä ajetaan" Journalismin taso ihan luokatonta kun ei voi edes katsoa sarjan kalentereita. Jotenkin tuntuu että uutisointi sarjasta jumahtanut split vuosien ajalle.
Kiinnitin huomiota ihan samaan. Toimittaja ei ole uhrannut sekuntiakaan faktantarkastamiseen. Ei olisi ollut monenkaan klikkauksen päässä katsoa, montako ovaalia sarjassa tällä hetkellä on.

Ja mikä tuo juttu vaihteen nopeasta vaihtamisesta on? Rattiläpät antavat viestin sytytyskatkosta eli kaasua ei tarvitse nostaa ja pneumaattinen systeemi siirtää hammaspyörät kohdilleen. Ei se vaihda yhtään nopeammin vaikka läppiä vetelisi olkapääliikkeellä (kuten JJ:llä oli tapana nykiä Audin LMP-autossa).

CART-autoissa piti alaspäin antaa välikaasua, kun niissä oli vielä vaihdekeppi ja mekaaninen yhteys.

Kuitenkin HS:n Ari Pusa on ollut muistaakseni ihan kompetentti kirjoittaja "lihas"-urheilun saralla, miten voi tällaisen oksentaa näppikselle nyt.
 
Viimeksi muokattu:

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4555
Sijainti
Salo
En tiedä, kannattiko mutta lähetin Helsingin Sanomiin palautetta tuosta Indy-akatemian artikkelista



Hei,

Haluaisin oikaista räikeän ammattitaidottoman asiavirheen Ari Pusan artikkelista.

Artikkelissa sanotaan, että IndyCar -sarjan kisat ajetaan "yleensä ovaaleilla". Kaudella 2024 IndyCar -sarjassa on 17 osakilpailua sekä yksi näytöskilpailu Kalifornian Thermal Clubissa. 7 kilpailua 18 kilpailusta ajetaan ovaaleilla, mistä 4 osakilpailua (2 Iowassa ja 2 Milwaukeessa) on samalla radalla ajettavia ns. double headereita.

Ei minun mielestäni täytä "yleensä ovaaleilla" -heiton kriteereitä, vai osaatteko prosenttilaskua? Sarjaa oikeasti seuranneet ja Dallaran DW12 auton oikeasti nähneet tietävät myös, että ovaaliradoilla on viime vuosina ollut hankalaa saada yleisömäärät kannattavan tasolle (Phoenix tuli ja meni, Texas floppasi maaliskuulle siirtyessä yms.)

Jenkkisarjoista kirjoitellaan Suomessa aina vähätellen tai suurpiirteisesti, faktan tarkastuksella tämä artikkeli olisi voinut olla jotain muuta
.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9317
Sijainti
Helsinki
Team Penske sweeppasi paalupaikat molempiin kilpailuihin. Scotty Mac paalupalikalta tämän päivän kilpailuun, Newgarden huomisen kilpailuun.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9317
Sijainti
Helsinki
Patolle kauden kolmas voitto. johti 133 kieroosta. Power toinen ja kavensi eroa pistekärki Palouhun, joka ajoi viidenneksi. Linus Lundqvist kuudes ja swedu on lähes varma Roty.





 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9317
Sijainti
Helsinki
Milwaukeen mailin mittaisella ovaalilla ajettiin viikonloppuna kaksi Indycar-sarjan osakilpailua. Lauantaina McLarenin Pato O'Ward juhli voittoa ja mestaruutta jahtaava Will Power oli toinen. Kyseinen kilpailu oli meksikolaisen näytöstä, sillä hän johti 250 kilpailukierroksesta 133.

Sunnuntain kilpailu alkoi pisteissä kärkipaikkaa pitävän espanjan Alex Paloun kannalta ikävästi, sillä Ganassi-tallin keltainen auto ei lähtenyt käyntiin lämmittelykierroksella. Autoa korjailtiin varikolla, kun kilpailu oli jo virallisesti alkanut turva-auton perässä. Penske-duo Josef Newgarden-Scott McLaughlin johdatti ryhmän vihreälle lipulle, mutta uusintalähdössä kolaroivat Tennesseeläisen pyörähdettyä Linus Lundqvistin ja Marcus Armstrongin osumien myötä. Ruotsalainen ei huomannut, että lähtö viivästyi, sillä kilpailijat eivät olleet parijonossa.

12 kierrosta myöhemmin Scotty Mac laittoi tallan pohjaan, kun uusintalähtö saatiin sääntöjen mukaisesti alta pois ja taaempana nähtiin sijoitusten vaihtumisia, joiden myötä tulosluettelo sai niin sanotusti eloa. Kilpailun 62. kierroksella David Malukasin autoon tuli teknisiä ongelmia ja keltaisten hieluessa kolmen kärki oli Will Power, Alexande Rossi sekä Scott McLaughlin. Erot pysyvät pieninä, kiitos kierroksella ohitettavien autojen. Keltaisten aikana tehtiin myös varikkopysähdyksiä, jonka myötä kärkipaikka vaihtoi myös omistajaa.

Alkuvaiheessa kärkisijoilla ajanut Power oli vaikeuksissa 120 kierrosta ennen maalia, sillä kaksinkertainen mestari joutui seuraavan seitsemän kierroksen aikana käymään kahdesti varikolla ja oli näin kierroksen jäljessä kilpailua johtanutta Rossia. McLaughlin palasi kärkipaikalle taisteltuaan Rossin sekä Colton Hertan kanssa, kun kolmisenkymmentä kierrosta oli matkaa maaliin. Viimeinen uusintalähtö tuli 238. kierroksella ja kärjessä ollut McLaughlin sai parhaimman lähdön. Hänen takanaan kuusinkertainen mestari Scott Dixon ohitti Hertan, mutta nuorempi veijari ei luovuttanut vaan jatkoi taistelua toisesta sijasta.
Vaaleansinisellä Penske-autollaaan ajanut McLaughlin piti kärkipaikkansa ja ajoi kauden kolmanteen voittoonsa. Haastattelussa hän totesi kilpailun olleen viihdyttävä. Dixon oli toinen ja Herta kolmas.

Ainakin paikanpäälle tulleille kilpailu tarjosi tapahtumia, sillä ohituksia nähtiin yhteensä 763, joista suurimman määrän keräsi Santino Ferrucci, joka ohitti 63 kertaa.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1591
oli kyllä tajuttoman hienot kaksi kisaa Milwaukeen ovaalilla. Täytyy toivoa ettei NASCAR tuo pääsarjojaan radalle ja pilaa rataa samalla tavalla kuin pilasivat TMS:n.
 
Ylös