2025 NTT Indycar Series

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10102
Sijainti
Helsinki
Mclarenilla kullkee myös Atlantin toisella puolella. Eturivi vallattu Thermalin kilpailuun. F1:siin haluttu Herta oli neljäs edellään Palou. Foster nopein tulokas.

 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10102
Sijainti
Helsinki
Vajaa 20 kierrosta jäljellä.

1. O'Ward
2. Palou
3. Lundgaard
4. Kirkwood
5. Rosenqvist
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10102
Sijainti
Helsinki
Palou nousi lopulta paremman taktiikan avulla voittoon.

1. Palou
2. O'Ward
3. Lundgaard
4. Herta
5. Rosenqvist
 

zenit

Well-known member
Liittynyt
11.6.2008
Viestit
652
Sijainti
Lahti
Paloun taktiikka meni kyllä ihan nappiin. Mies on parhaimmillaan ihan eri tasolla muihin verrattuna. Hienoa katsottavaa, mutta samalla myös vähän tylsää.

Thermalin rataa ei kyllä tulisi ikävä vaikka poistuisi kalenterista, mutta taitaa olla turha toivo.
https://racer.com/2025/03/23/indycar-thermal-weighing-options-post-race-for-2026-return/

Kruununa oli parinkymmenen kierroksen blackout lähetyksessä, joka ilmeisesti oli kanavasta riippumaton riesa.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10102
Sijainti
Helsinki
Paloun taktiikka meni kyllä ihan nappiin. Mies on parhaimmillaan ihan eri tasolla muihin verrattuna. Hienoa katsottavaa, mutta samalla myös vähän tylsää.

Thermalin rataa ei kyllä tulisi ikävä vaikka poistuisi kalenterista, mutta taitaa olla turha toivo.
https://racer.com/2025/03/23/indycar-thermal-weighing-options-post-race-for-2026-return/

Kruununa oli parinkymmenen kierroksen blackout lähetyksessä, joka ilmeisesti oli kanavasta riippumaton riesa.
Tv-rekasta oli mennyt sähköt. Ikävä kämmi rv-katsojille.
https://racer.com/2025/03/23/failed-circuit-breaker-behind-fox-blackout-at-thermal/

Thermal joutais kyllä pois. Hmv klubirata keskellä ei mitään ja korkeat lämpötilat päälle. Harmi, kun Nascar vei Cotan.

Katsojamäärä tippui 50% St. Peten kilpailuun verrattuna.

https://racer.com/2025/03/25/indycar-race-day-tv-viewership-down-by-half-at-thermal-club/
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10102
Sijainti
Helsinki
Kirkwood paalulta voittoon

Indycar-sarja ajoi kauden kolmannen kilpailunsa Long Beachin katuradalla. Paalulta lähtenyt Andretti-tallin Kyle Kirkwood johti joukkoa lähdössä ja oli muutaman kierroksen jälkeen neljän sekunnin johdossa toisena olevaan Alexander Rossiin. Taaempana nähtiin ohituksia ja kovaa kamppailua sijoituksista. Kaksi kierrosta Kirkwood kävi ensimmäisen kerran varikolla ja Tanskan Christian Lundgaard siirtyi johtoon. Kun kaikki olivat käyneet omilla pysähdyksillään, Kirkwood jälleen kärjessä 31. kierroksella.

Ganassi-tallin Alex Palou ajoi virheettömästi, mutta Kirkwoodia kolminkertainen mestari ei pystynyt tiukalla katuradalla haastamaan. Näin Floridan osavaltiosta kotoisin oleva Kirkwood otti uransa kolmannen voiton, toisen Long Beachin radalla.
Palou nousi sarjapisteissä kärkeen toisen sijansa ansiosta ja kaksi skandinaavia nähtiin viiden joukossa, kun Lundgaard oli kolmas ja Felix Rosenqvist neljäs. Penske-tallin Will Power oli viides ja Scott McLauglin kuudes. Sarjan tähtikuski Josef Newgardenin kilpailu oli hankala, sillä hän joutui kahdesti käymään varikolla löysien turvavöiden vuoksi. Kilpailu oli siitä harvinainen, että kaikki ajoivat maaliin, eikä turva-autoa nähty.
Kausi jatkuu toukokuun alussa Barberin radalla Alabamassa.

Pisteet 3/17 kilpailua
1. Alex Palou 142
2. Kyle Kirkwood 108
3. Christian Lundgaard 96
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10102
Sijainti
Helsinki
Vilho Aaltola ajoi USF Juniors-sarjan avausviikonloppuna NOLA Motorsports Parkissa sijoille 15:s, 6:s ja 4:s.

– Tämän päivän kilpailut osoittivat, että pystyn kilpailemaan podiumpaikoista, kun auto on oikeissa säädöissä. Olen tyytyväinen nousujohteiseen ajamiseen sekä yhteistyön kehittymiseen DEForcen kanssa. Odotan jo seuraavaa Barberin kisaa, sillä siellä on taas aivan erilainen rata ja samana viikonloppuna ajetaan Indy-kisa, joten yleisöä on enemmän paikalla ja tunnelma on varmasti hieno, Aatola iloitsi.
https://urheiluuutiset.com/aatolalla-nousujohteinen-avausviikonloppu-olen-tyytyvainen/
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1610
https://racer.com/2025/04/15/long-beach-enjoys-year-to-year-tv-audience-gain/
Long Beachin kisa sai hiukan yli puolimiljoonaa katsojaa Foxilla. Viime vuoden kisa paljon pienemmällä USA Network kanavalla sai 300 tuhatta katsojaa. En tiedä pitäisikö olla jo huolissaan vaikka Long Beachin kisa taisteli Golfin Mastersin viimeistä yhdeksää reikää ja NASCARia vastaan mitä tulee muihin urheilutapahtumiin samana päivänä. Olisi mielenkiintoista nähdä paljon esimerkiksi joku Foxin sitcom uusinta tai vanha Simpsonit jakso (tai joku muu Foxin sarja) olisi saanut verrattuna IndyCariin samalla aikaslotilla.

Sanoisin että kannattaa olla todella huolissaan jos IndyCar ei onnistu saamaan enään samoja katsojalukuja tällä kaudella kuin mitä saivat kauden ekaan kisaan. Moni spekuloinut että isot tauot kisojen välillä ovat tappaneet sarjan momentumia.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10102
Sijainti
Helsinki
https://racer.com/2025/04/15/long-beach-enjoys-year-to-year-tv-audience-gain/
Long Beachin kisa sai hiukan yli puolimiljoonaa katsojaa Foxilla. Viime vuoden kisa paljon pienemmällä USA Network kanavalla sai 300 tuhatta katsojaa. En tiedä pitäisikö olla jo huolissaan vaikka Long Beachin kisa taisteli Golfin Mastersin viimeistä yhdeksää reikää ja NASCARia vastaan mitä tulee muihin urheilutapahtumiin samana päivänä. Olisi mielenkiintoista nähdä paljon esimerkiksi joku Foxin sitcom uusinta tai vanha Simpsonit jakso (tai joku muu Foxin sarja) olisi saanut verrattuna IndyCariin samalla aikaslotilla.

Sanoisin että kannattaa olla todella huolissaan jos IndyCar ei onnistu saamaan enään samoja katsojalukuja tällä kaudella kuin mitä saivat kauden ekaan kisaan. Moni spekuloinut että isot tauot kisojen välillä ovat tappaneet sarjan momentumia.
Keväällä Indycar joutuu Mastersin ja Nascarin lisäksi kilpailemaan yliopistokoriksen March Madnessin kanssa katsojaluvuista. David Land kritisoi sarjan pitkiä kisapausseja videossaan ja yksi tapa olisi saada toukokuuta lukuun ottamatta kaksi kilpailua per kuukausi rytmiin. Tässä vaan ongelmaksi tulisi kauden venyminen syksylle, mikä ei ollut ongelma 90-luvulla.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10102
Sijainti
Helsinki
Indy 500-ajon testejä on tällä viikolla. Nopeinta vauhtia ovat treeneissä pitäneet Scott Dixon, Alex Palou, Scott McLaughlin ja Takuma Sato. Testisessioita on kaksi per päivä, joista toisessa simuloidaan aika-ajovetoja.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18539
Suomalaismekaanikon haastattelu https://vauhdinmaailma.fi/rata/tallainen-mies-joka-sanoi-kuninkuusluokalle-ei-olen-pari-kertaa-sanonut-ei-formula-ykkosille
Porvoosta kotoisin oleva Jim Boman on niitä harvoja suomalaisia, jotka ovat kieltäytyneet työpaikasta formula 1 -sarjassa. Boman työskentelee Pohjois-Amerikan IndyCar-sarjassa McLaren-tallin mekaanikkona.

– Olen sanonut pari kertaa sanonut ei formula ykkösille, viimeksi ennen kuin tulin tänne McLarenille, Boman kertoo.

Hän on kolmatta kauttaan mekaanikkona IndyCar-sarjassa. Hän siirtyi täksi kaudeksi legendaariseen McLaren-tiimiin Rahal-tallista, joka sekin on sarjan huipputiimejä. McLarenin autot ajavat sekä IndyCarissa että formula ykkösissä.

– Zak Brown pyörittää molempia.

Formula 1 -sarja on mekaanikolle, ja kaikille muillekin työntekijöille, erittäin raskas ympäristö, sillä kisoja on paljon ympäri maailmaa. Sen takia se ei juuri kiehdo Bomania.

– Toki jos on valmis siihen, että työ on käytännössä koko elämä, niin miksi ei mutta… Vaikka totta kai minunkin elämäni rakentuu työn ympärille, kun asun USA:ssa, Boman sanoo.

– Tällä hetkellä puhutaan paljon, että työntekijät eivät oikein jaksa siellä F1:ssä. Sitä yritetään paraikaa muuttaa. Moni talli on jo tehnyt isoja muutoksia, ja niillä saattaa olla 2–3 ryhmää, joita kierrätetään, mutta kaikki tallit eivät tietääkseni ole päässeet siihen.

IndyCar-kisoja on huomattavasti vähemmän ja ne ajetaan samalla mantereella. IndyCar-kausi kestää maaliskuusta elokuun loppuun, kun F1-kausien välissä on vain lyhyt talvitauko.

– IndyCarissa on pitkä off season, pidän siitä. Totta kai teemme paljon töitä off seasonilla, mutta se mahdollistaa paremmin sen, että pääsen käymään Suomessa, mitä arvostan. McLarenilla ollaan sen suhteen tosi joustavia, samoin oltiin edellisessäkin tiimissä.

Tanskalaiskuskin mukana

Kolmekymppinen Boman ajoi pitkään kartingia, kunnes ymmärsi, että hänen lahjansa eivät riitä kuskina huipulle. Hän kävi urheilumekaanikkokoulun ja pääsi töihin hollantilaiseen MP Motorsport -tiimiin, jossa hän oli tanskalaiskuljettaja Christian Lundgaardin mekaanikko F4-luokassa. Heillä synkkasi hyvin. Lopulta Lundgaard nousi aina IndyCar-sarjaan asti, ja saatuaan jatkosopimuksen Rahal-tiimiin tanskalainen pyysi Bomania mekaanikokseen. Täksi kaudeksi Lundgaard siirtyi McLarenille, ja Boman seurasi.

– Olen hänen mukanaan pyörinyt. Ei minun olisi ollut pakko vaihtaa McLarenille, mutta jotenkin se oli luontevaa, ja nekin halusivat minut sinne.

Kahden kisan jälkeen Lundgaard oli sarjassa neljäntenä. Boman ja Lundgaard ovat myös kavereita. Kun Boman oli hetken ilman omaa asuntoa Yhdysvalloissa, hän asui Lundgaardin luona.

– Hän on mukava tyyppi. Moni mekaanikko katsoo kuskeja ylöspäin eikä uskalla edes puhua heille, mutta me heitämme läppää keskenämme vähän eri tavalla. Meillä on niin pitkä yhteinen historia, Boman kertoo.

– Vinoilen takaisin, jos hän vinoilee minulle. Eiköhän hänkin siitä tykkää, kun kerran haluaa minut aina mukaansa.

Boman asuu Indianapolisin pohjoispuolella, Carmel-nimisessä pikkukaupungissa. Sieltä hänellä on lyhyt työmatka kauden päätapahtumaan, legendaarisen Indy 500 -kisaan, jossa katsojia on noin 350 000.

– Pitää katsoa maahan eikä yleisöä ennen varikkopysähdystä, ettei tule löysät housuun.

Bomanin mukaan Indy 500 kuuluu sarjaan, mutta se on ikään kuin oma juttunsa, johon satsataan paljon.

– Meilläkin tehdään koko ajan töitä Indy 500:n eteen siinä sivussa, vaikka kausi pyörii siinä. Siihen laitetaan kyllä aikaa.

Amerikkalaiset osaavat tehdä draamaa. IndyCarissa kaikki ajavat periaatteessa samanlaisella autolla, joten kuljettajan rooli korostuu. Bomanilla on vahva näkemys IndyCarin ja F1-sarjan erosta kuluttajan silmin.

– Nukahdan, kun yritän katsoa formula ykkösiä, mutta IndyCar-kisat pysyn hereillä, sillä ne ovat paljon viihdyttävämpiä.

Mekaanikon työn suhteenkin eroja sarjojen välillä löytyy. McLarenin IndyCar-tiimissä on kolme autoa.

– Auton ympärillä työskentelee viisi ihmistä, neljä mekaanikkoa ja päämekaanikko. F1:ssä on enemmän väkeä, jolloin mekaanikon rooli on vähän pienempi. IndyCarissa mekaanikko saa tehdä ehkä enemmän kuin F1:ssä, se lienee isoin ero.
 
Ylös