#44 Lewis Hamilton - Kolmas peräkkäinen titteli?

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
3471
Olisikohan Hamiltonilla ollut tietoa kauan sitten, että uusi Mersu on susi. Saa nähdä monta vuotta menee Mersulla toipuessa.
Jotainhan siellä tallissa on tapahtunut, kun siirto tapahtui vissiin aika vauhdilla. Onhan Ferkku yrittänyt vuosikausia tätä haalia talliinsa ja nyt onnistui, vaikka oli tehnyt sopparin hetkeä aikasemmin.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4365
Eiköhän se liity kokonaan täysin konseptiin. Zeropodissa kuski istuu edempänä, jotta auton kyljet saadaan viistettyä myös tämän kohdalta. Hamilla mielipiteillä tuskin on mitään vaikutusta siihen. Eikä kuski suunnittele autoja siellä sen enempää, kuin muillakaan.

Auton ongelma ei nähtävästi liity lainkaan zeropodiin, vaan johonkin muuhun perusratkaisuun, niin zeropod saattaa hyvin tulla takaisin, kun vika saadaan paikallistettua ja fixattua.
Onko tästä zeropodin ja ohjaamon etupainoitteisuudesta lähdettä? Viime kauden puolivälissä zeropodi konseptistahan luovuttiin, mutta silti ohjaamo pysyi paikallaan ja oli liian edessä kunnes se muutettiin täksi kaudeksi mistä Hamilton oli rummuttanut.

Kuskit ei suunnittele autoja, mutta harva kuski ottaa näin paljon kantaa auton suunnitteluun kuin Hamilton sanotessaan "They didn't listen to me, I know what the car needs". Tätä veikkaan lähtösyyksikin että siellä Hamiltonilla on ollut erimielisyyksiä auton suunnittelussa eikä uskoa tekemiseen ole.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8590
Sijainti
Vantaa
Onko tästä zeropodin ja ohjaamon etupainoitteisuudesta lähdettä? Viime kauden puolivälissä zeropodi konseptistahan luovuttiin, mutta silti ohjaamo pysyi paikallaan ja oli liian edessä kunnes se muutettiin täksi kaudeksi mistä Hamilton oli rummuttanut.

Kuskit ei suunnittele autoja, mutta harva kuski ottaa näin paljon kantaa auton suunnitteluun kuin Hamilton sanotessaan "They didn't listen to me, I know what the car needs". Tätä veikkaan lähtösyyksikin että siellä Hamiltonilla on ollut erimielisyyksiä auton suunnittelussa eikä uskoa tekemiseen ole.
Oletko ollut istumassa palavereissa ja kuuntelemassa, mitä kuskit sanovat. Veikkaan heidän neuvovan yhtä paljon suunnittelijoita, mitä foorumistit täällä luulee tietävänsä.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4365
Oletko ollut istumassa palavereissa ja kuuntelemassa, mitä kuskit sanovat. Veikkaan heidän neuvovan yhtä paljon suunnittelijoita, mitä foorumistit täällä luulee tietävänsä.
Väitätkö että Hamiltonin ja Mersun välillä ei olisi ollut näkemyseroja mitä tulee auton suunnitteluun ja konseptiin vai mikä oli pointtisi?
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
3471
Onko tästä zeropodin ja ohjaamon etupainoitteisuudesta lähdettä? Viime kauden puolivälissä zeropodi konseptistahan luovuttiin, mutta silti ohjaamo pysyi paikallaan ja oli liian edessä kunnes se muutettiin täksi kaudeksi mistä Hamilton oli rummuttanut.

Kuskit ei suunnittele autoja, mutta harva kuski ottaa näin paljon kantaa auton suunnitteluun kuin Hamilton sanotessaan "They didn't listen to me, I know what the car needs". Tätä veikkaan lähtösyyksikin että siellä Hamiltonilla on ollut erimielisyyksiä auton suunnittelussa eikä uskoa tekemiseen ole.
Ei ole lähdettä, mutta jo pelkkää kuvaa katsomalla näkee jo paljon.

Se miksi koko autoa ei suunniteltu kauden aikana kokonaan uusiksi runkoa myöten johtuu suurimmaksi osaksi budjettirajoista.Joskus aikanaan kun isoimpien kauden budjetit pyöri jossain puolen ja miljardin välillä, niin varmasti oltaisiin tehtykin, mutta enää millään tallilla ei riitä budjetti kahden auton suunnitteluun kauden aikana ja uuden rungon suunnittelu olisi vaatinut täysin uuden auton.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8590
Sijainti
Vantaa
Väitätkö että Hamiltonin ja Mersun välillä ei olisi ollut näkemyseroja mitä tulee auton suunnitteluun ja konseptiin vai mikä oli pointtisi?
Se, että kaikilla kuskeilla on varmaan mielipide millainen auton pitää olla ja mitä pitää kehittää. Siksi mikä on inssien hommaa eikä kuskien. Hamilton sanoo sen vain ääneen.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4365
Se, että kaikilla kuskeilla on varmaan mielipide millainen auton pitää olla ja mitä pitää kehittää. Siksi mikä on inssien hommaa eikä kuskien. Hamilton sanoo sen vain ääneen.
Sitä emme tiedä kuinka paljon kukin kuski ottaa osaa kehittämiseen ja suunnitteluun, mutta on poikkeuksellista kun kuski julkisesti nousee talliaan vastaan ja esittää noin kaikki tietävää mitä auto tarvitsee, mutta minua ei kuunnella. Ei edes Alonso. Tässä on lopputulos kun on toteutettu hänen toivomuksiaan silmällä pitäen ja nyt onkin jo jättämässä uppoavan laivan.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8590
Sijainti
Vantaa
Sitä emme tiedä kuinka paljon kukin kuski ottaa osaa kehittämiseen ja suunnitteluun, mutta on poikkeuksellista kun kuski julkisesti nousee talliaan vastaan ja esittää noin kaikki tietävää mitä auto tarvitsee, mutta minua ei kuunnella. Ei edes Alonso. Tässä on lopputulos kun on toteutettu hänen toivomuksiaan silmällä pitäen ja nyt onkin jo jättämässä uppoavan laivan.
Ehkä Alonsoa ei kannata tähän sotkea, koska hänestä on auton kehitykseen liittyen monta mukavaa tarinaa ja hän oli mielestään ajanut F1 urallaan kuulema GP2 autoakin kun tietää niiden moottoritkin.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
3471
Alonsohan aikanaan omien sanojensa mukaan suunnittelikin menestyvät autonsa, niin kyllähän sillä kehityksestä riitti juttua niin hyvässä kuin huonossa.

Eikä toi gp2 kone ollut edes ainut moottoriin liittyvä mäläytys, josta Hondalla hermostuttiin.
 
Viimeksi muokattu:

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4365
Ehkä Alonsoa ei kannata tähän sotkea, koska hänestä on auton kehitykseen liittyen monta mukavaa tarinaa ja hän oli mielestään ajanut F1 urallaan kuulema GP2 autoakin kun tietää niiden moottoritkin.
Alonsohan aikanaan omien sanojensa mukaan suunnittelikin menestyvät autonsa, niin kyllähän sillä kehityksestä riitti juttua niin hyvässä kuin huonossa.

Eikä toi gp2 kone ollut edes ainut.
Auton tai moottorin haukkuminenhan on tyypillinen teko F1-kuskilta kun sen kalusto floppaa, mitä ihmeellistä siinä on? Ja kun se tehdään moottorivalmistajan kotikisassa niin siinähän on tarkoituskin nostaa haloo.

Harva kuitenkaan alkaisi pätemään että tietäisi miten se moottori tulisi valmistaa koska on ajanut niin monella moottorilla mutta kuskia ei kuunnella kuten Sir Lewis toimii.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
3471
Auton tai moottorin haukkuminenhan on tyypillinen teko F1-kuskilta kun sen kalusto floppaa, mitä ihmeellistä siinä on? Ja kun se tehdään moottorivalmistajan kotikisassa niin siinähän on tarkoituskin nostaa haloo.

Harva kuitenkaan alkaisi pätemään että tietäisi miten se moottori tulisi valmistaa koska on ajanut niin monella moottorilla mutta kuskia ei kuunnella kuten Sir Lewis toimii.
Se oli Hamin mielipide asiasta, eikä näytä Mesellä inssitkään ymmärtävän, että mistä on kyse ja kolme vuotta puuhanneet auton kanssa.

Nyt äkkiseltään tulee mieleen miten Ferkku aikanaan epäonnistui , koska vetotankojousitus ei Alonson mukaan ollut ok, vaikka se autoon nimen omaa Alonson toiveesta autoon suunniteltiin. Olikin ihan päin persettä koko juttu.
Vastakkain esim chrashgate kisan jälkeen Alo kehui, että kisan voitto tuli hänen kehitystaitojensa takia, joka sitten olikin jotain muuta. Rellun 0,6 sek parannus aikanaan talvitesteissä oli hänen juttunsa.
Kyllä sieltä riittää vaikka kuinka paljon kaikenlaista.

Tietysti myös kaikki rengaspaineilla tm kikkailut tallikaveriaan vastaan ym, jotka varmaan sitten olivat paljolti hänen ja kisainssinsä puuhia. Näistä ei sitten yllättäen enää ollutkaan vastuussa, vaan jotain outoja juttuja vaan tapahtui
 

TeamVerstappen

Max Verstappen & Red Bull Racing
Liittynyt
17.1.2023
Viestit
288
Vai että Hamilton nykyään Allisonin oikeana kätenä insinööritiimissä suunnittelemassa ja rakentamassa mersun autoja. Täytyy kyllä sanoa että aika pitkälle meneviä johtopäätöksiä tehdään Hamiltonin heittämästä kommentista. Tottakai kuskeja voidaan ja täytyykin kuunnella tietyssä määrin, mutta väite että joku kuski olisi itse siellä rakentamassa/suunnittelemassa sitä autoa jollain merkittävällä tavalla on vähän huvittava. Puhutaan niin monimutkaisista asioista, että suurimmalla osalla kuljettajilla ei ole mitään annettavaa tuolla saralla.

Kun kritisoidaan autoa ja sen suorituskykyä, ja sitä miten se on rakennettu, niin en ehkä kuitenkaan alkaisi osoittamaan syyttävää sormea tallin kuljettajaa kohti.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4365
Kukaanhan ei ole väittänyt Hamiltonin osallistuneen auton suunnitteluun tai rakentamiseen? Vaan Hamilton on itse julkisesti nostanut esille miten hän tietää talliaan paremmin mitä auto tarvitsee.

https://www.planetf1.com/news/lewis-hamilton-mercedes-did-not-listen-w14

Having raced in every Formula 1 season since 2007, Hamilton says his vast experience means he knows “what a car needs”.

“Last year, I told them the issues that are with the car,” said Hamilton. “Like, I’ve driven so many cars in my life, so I know what a car needs, I know what a car doesn’t need.

“And I think it’s really about accountability, it’s about owning up and saying ‘yeah, you know what, we didn’t listen to you, it’s not where it needs to be and we’ve got to work’.
Ei paljon mairittele Hamiltonin autonkehitystaitoja kun itse nosti itseään jalustalle tietävänsä mitä auto tarvitsee. No tämän kauden autossa häntä on kuunneltu ja radalla menee tällä hetkellä ehkä Mersuhistorian surkein tekele. Toki ei ole auto Hamiltonin suunnittelema, mutta on ottanut isoa roolia sen kehityssuunnasta.

Hamilton vaikuttaisi muutenkin olevan hyvien ja helppojen autojen prinssi. Jos auto ei ole terävintä kärkeä niin alkaa vaikeudet ja tallikaverit pääsevät hyppimään silmille.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
3471
Kukaanhan ei ole väittänyt Hamiltonin osallistuneen auton suunnitteluun tai rakentamiseen? Vaan Hamilton on itse julkisesti nostanut esille miten hän tietää talliaan paremmin mitä auto tarvitsee.



Ei paljon mairittele Hamiltonin autonkehitystaitoja kun itse nosti itseään jalustalle tietävänsä mitä auto tarvitsee. No tämän kauden autossa häntä on kuunneltu ja radalla menee tällä hetkellä ehkä Mersuhistorian surkein tekele. Toki ei ole auto Hamiltonin suunnittelema, mutta on ottanut isoa roolia sen kehityssuunnasta.

Hamilton vaikuttaisi muutenkin olevan hyvien ja helppojen autojen prinssi. Jos auto ei ole terävintä kärkeä niin alkaa vaikeudet ja tallikaverit pääsevät hyppimään silmille.
Kuskit ei kehitä autoja mihinkään suuntaa. Insinöörit kehittää, kuskit ajaa.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4365
Kuskit ei kehitä autoja mihinkään suuntaa. Insinöörit kehittää, kuskit ajaa.
Älä minulle sitä kerro, minä en ole sanonut mitä Mersun auto vaatii. Autonkehitys on inssien ja kuskien yhteistyötä, toinen tuntee tekniikan ja toinen auton käytöksen ja antaa palautteen.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
2982
Hamiltonin autonkehitys mennyt mönkään, koska talli antaa liikaa painoarvoa nopeammalle russelille, joka kuitenkin kehittää autoistaan susipaskoja.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
3471
Älä minulle sitä kerro, minä en ole sanonut mitä Mersun auto vaatii. Autonkehitys on inssien ja kuskien yhteistyötä, toinen tuntee tekniikan ja toinen auton käytöksen ja antaa palautteen.
Ja Vale säätää oman ja muidenkin auton. Niinhän se oli.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1957
Sijainti
Vyborg
No jos kuskit kehittäisivät tallinsa autoja niin sen logiikan perusteella voisi kehua, miten Verstappen on onnistunut kehittämään tämän kauden Red Bullin kilpuria voittajaksi.
Eiköhän se ole suunnittelijoiden ja insinöörien tehtävä suunnitella tehtaalla autoja. Joka on varmasti todella haastavaa työtä tehdä kuskien tehtävänä on ajaa itse autoa ja arvostella sitä suoritusten perusteella.
Lewisin onneksi sopimus tehtiin Ferrarin kanssa helmikuun alussa, jolloin hän taisi aavistaa tämän kauden vaikeudet etukäteen.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4365
Ja Vale säätää oman ja muidenkin auton. Niinhän se oli.
Vale säätää autonsa ihan samalla periaatteella kuin kaikki muutkin. Inssit harvoin kiitosta saa hyvin säädetystä autosta vaikka yhteistyötä se onkin. Joillakin on vain taipumus puhua inssin huonoista säädöistä jos vauhti on kadoksissa tietyn kuskin kohdalla.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
3471
Vale säätää autonsa ihan samalla periaatteella kuin kaikki muutkin. Inssit harvoin kiitosta saa hyvin säädetystä autosta vaikka yhteistyötä se onkin. Joillakin on vain taipumus puhua inssin huonoista säädöistä jos vauhti on kadoksissa tietyn kuskin kohdalla.
Eli Vale se siellä sen ruuvarin kanssa kädet rasvassa vihellellen vielä tänäkin vuonna autoja ropailee?

Kun puhutaan jostain 0,1s ajoista 4km matkalla, niin kuskilla, edes Valella, ei varmasti ole mitään maailman käsitystä, että mitä sen pitää sieltä säätää, jotta se 0,1s sieltä saadaan nipistettyä. Inssit näkevät telemetria, jonka perusteella näkevät, että missä kohtaa on tullut takkiin ja sitä yritetään säätää. Kuski ei sitä perseellään tunne, paitsi jos auto on aivan hanurista ja lähtösäädöt aivan päin puuta.

1000064855.jpg
Kuskilla ei varmasti ole minkäänlaista tunnetta, että loppuuko koneesta teho suhteessa aeroon, kun ajetaan suoran loppuja ym ym ym ym. Koska puhutaan niin järjettömän pienistä ajoista.
Silloin kun miehet olivat puuta ja autot rautaa sekä Keke kompastuu mestaruuspystiin, niin kuski oli avain asemassa säätöjen suhteen, mutta nykykuskit käytännössä vain ajavat autoa ja pyrkivät tekemään mahd identtisiä suorituksia, jotta saatava data on vertailukelpoista.

Esim viime kisan RB-miesten aika-ajo vierekkäin ja Checo ei varmasti olisi osannut kertoa Valelle, että tosta nyt ruuvaat vähän ja väännät siipeä tonne suuntaan, että toi vika mutka päästään 30cm paremmin

https://www.formula1.com/en/latest/video.head-to-head-the-difference-between-the-two-red-bulls-during-2024-japanese-grand-prix-qualifying.1795580607519986482.html
 
Ylös