#44 Lewis Hamilton - Kolmas peräkkäinen titteli?

Liittynyt
17.1.2017
Viestit
7597
Heikko Kovalainen kertoo miten Hamiltonia on suosittu jo uransa alussa.

https://sporttiuutiset.fi/formula-1/heikki-kovalaiselta-ikava-paljastus-lewis-hamiltonin-kaytoksesta-tasta-puolesta-on-vaiettu/

Kovalainen paljasti sitten omakohtaisen kokemuksen Hamiltonin pelistä.

– Hamilton teki silloin aikanaan jo minun aikana sitä samaa. Toki ei tarvinnut minun kanssa sitä niin paljon harrastaa, mutta saattoi olla yhtäkkiä jotain juttuja autossa muuttunut. Sitten kysyin inssiltä, että minkä takia tuo jarrubalanssikahva on nyt eri puolella. Vastattiin sitten, että Hamilton on halunnut se tuonne eri puolelle. Sitten meillä on varaosia, että tehdään niin kuin yhdelle puolelle, ettei tehdä kahta eri sarjaa ja tämmöisiä. Hän osaa tuollaista peliä ja se vähän häiritsee sitä toista kuljettajaa, myönsi Kovalainen.
 
  • Like
Reaktiot: SJ

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
9270
Sijainti
Vantaa
Heikko Kovalainen kertoo miten Hamiltonia on suosittu jo uransa alussa.
Tuskinpa sama tilanne Ferrarilla, kun tallissa jo oma kultapoika. Veikkaan, ettei Leclerc olisi tehnyt jatkosopimusta, jos asiat nyt niin.

Kultapoika on tullut myllytetyksi ihan ajamalla. Veikkaan, että jos Hamilton on vielä muutaman kisan päästä Lercin edellä, Charlesista tulee apupoika. Lieneekö maailman kallein kakkoskuski siinä vaiheessa?

Kovalainen oli selkeästi kakkoskuljettaja aikanaan kun Hadjar RB:llä nyt ja muut RB:n kakkoset. Ei kai tuo yllätyksenä tullut. Kovalainen on myöntänyt, ettei Hamiltonin vauhtiin olisi ollut mitään asiaa pitkässä juoksussa. Lisäksi liian isot bensakuormat yms.

Hamiltonin asemaa McLarenilla ovat päässeet nauttimaan Alonso, Häkkinen, Senna, Räikkönen yms.

McLarenilla Dennsin aikaan ei ollut todellisesti 90 luvulta alkaen tasaveroista kuskikaksikkoa. Puhuttiin tasaveroisuudesta, mutta teot osoitti muuta.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
5407
Tuskinpa sama tilanne Ferrarilla, kun tallissa jo oma kultapoika. Veikkaan, ettei Leclerc olisi tehnyt jatkosopimusta, jos asiat nyt niin.

Kultapoika on tullut myllytetyksi ihan ajamalla. Veikkaan, että jos Hamilton on vielä muutaman kisan päästä Lercin edellä, Charlesista tulee apupoika. Lieneekö maailman kallein kakkoskuski siinä vaiheessa?

Kovalainen oli selkeästi kakkoskuljettaja aikanaan kun Hadjar RB:llä nyt ja muut RB:n kakkoset. Ei kai tuo yllätyksenä tullut. Kovalainen on myöntänyt, ettei Hamiltonin vauhtiin olisi ollut mitään asiaa pitkässä juoksussa. Lisäksi liian isot bensakuormat yms.

Hamiltonin asemaa McLarenilla ovat päässeet nauttimaan Alonso, Häkkinen, Senna, Räikkönen yms.

McLarenilla Dennsin aikaan ei ollut todellisesti 90 luvulta alkaen tasaveroista kuskikaksikkoa. Puhuttiin tasaveroisuudesta, mutta teot osoitti muuta.
Olisi mielenkiintoista tietää, että jos Kovalainen olisi saanut ajaa aika-ajot niinkuin pitää, kevyellä tankilla, olisiko Heikki pystynyt paremmin haastamaan Hamiltonia. Useinhan Heikki oli Hamiltonia nopeampi bensakuorman huomioiden. Mutta miten kilpailuissa sitten?
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1827
Olisi mielenkiintoista tietää, että jos Kovalainen olisi saanut ajaa aika-ajot niinkuin pitää, kevyellä tankilla, olisiko Heikki pystynyt paremmin haastamaan Hamiltonia. Useinhan Heikki oli Hamiltonia nopeampi bensakuorman huomioiden. Mutta miten kilpailuissa sitten?
Uskon vahvasti, että samanlaisilla taktiikoilla aika-ajoissa Kovalainen olisi loistanut Hamiltoniin nähden, mutta kilpailut olisivat olleet teurastusta. Kovalaisen suurin ongelma oli nimenomaan kisavauhti. Putosi kuin kivi ne harvat kerrat kun pääsi lähtemään kevyemmällä autolla. Tallin valitsema raskaan bensalastin taktiikka perustui juurikin siihen, että ruutulipulla tulos olisi paras mahdollinen, eikä suinkaan siihen että Kovalaista olisi haluttu nöyryyttää tarpeettomasti.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6925
Tuskinpa sama tilanne Ferrarilla, kun tallissa jo oma kultapoika. Veikkaan, ettei Leclerc olisi tehnyt jatkosopimusta, jos asiat nyt niin.
Sen ykkösaseman ei tarvitse tulla välttämättä tallin sisältä. Media hehkuttaa nyt Hamiltonia ja otsikot hehkuttavat Ferraria ja Hamiltonia unelmayhdistelmänä. Niissä otsikoissa ei ole sijaa Leclercille. Siitä tulee se ensimmäinen turhautumisen siemen ja se kasvaa kauden mittaan tähkäksi.

Tilastoissa on myös se epämiellyttävä juttu, että viime kaudella Hamilton ajoi Ferrarin ainoan (mini)voiton ottamalla ykkössijan Kiinan sprintissä, ja nyt hän on ajanut ensimmäiseen GP-voittoon punaisissa. Leclercin viimeisin voitto on kaudelta 2024 melkein täyden kahden vuoden takaa, ja siihen väliin mahtuu myös Ferrarilta kenkää saanut Sainz, joka otti Ferrarin edellisen voiton Brasiliassa 2024.

Minusta tämä Leclercin avautuminen jarruista oli ensimmäinen iso merkki hänen painetilastaan. Leclerc maalasi asian jarruviaksi ja että Hamiltonilla olisi "paremmat osat", kun tosiasiallisesti Hamilton oli vain vaatinut itselleen tuttuja jarruja Mersun ajoilta ja oli saanut ne vasta vähän aikaa sitten käyttöönsä. Leclercille oli tuolloin ihan luonnollista haluta pysyä ns. virallisissa jarruissa. Jarruista tuli helppo syntipukki Leclercille, vaikka niillä ei välttämättä ole ollutkaan merkitystä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
7597
Tilastoissa on myös se epämiellyttävä juttu, että viime kaudella Hamilton ajoi Ferrarin ainoan (mini)voiton ottamalla ykkössijan Kiinan sprintissä, ja nyt hän on ajanut ensimmäiseen GP-voittoon punaisissa. Leclercin viimeisin voitto on kaudelta 2024 melkein täyden kahden vuoden takaa, ja siihen väliin mahtuu myös Ferrarilta kenkää saanut Sainz, joka otti Ferrarin edellisen voiton Brasiliassa 2024.
Hienoja tarinoita Sainzista ja Hamiltonista. Kuitenkin tarinoiden takana, Sainz otti 66 pisteellä pataan ja Hamilton 86 pisteellä. Tämä kausi on vielä kesken enkä pidä mahdottomana että Leclerc löytää vireensä vielä.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
8208
Sen ykkösaseman ei tarvitse tulla välttämättä tallin sisältä. Media hehkuttaa nyt Hamiltonia ja otsikot hehkuttavat Ferraria ja Hamiltonia unelmayhdistelmänä. Niissä otsikoissa ei ole sijaa Leclercille. Siitä tulee se ensimmäinen turhautumisen siemen ja se kasvaa kauden mittaan tähkäksi.

Tilastoissa on myös se epämiellyttävä juttu, että viime kaudella Hamilton ajoi Ferrarin ainoan (mini)voiton ottamalla ykkössijan Kiinan sprintissä, ja nyt hän on ajanut ensimmäiseen GP-voittoon punaisissa. Leclercin viimeisin voitto on kaudelta 2024 melkein täyden kahden vuoden takaa, ja siihen väliin mahtuu myös Ferrarilta kenkää saanut Sainz, joka otti Ferrarin edellisen voiton Brasiliassa 2024.

Minusta tämä Leclercin avautuminen jarruista oli ensimmäinen iso merkki hänen painetilastaan. Leclerc maalasi asian jarruviaksi ja että Hamiltonilla olisi "paremmat osat", kun tosiasiallisesti Hamilton oli vain vaatinut itselleen tuttuja jarruja Mersun ajoilta ja oli saanut ne vasta vähän aikaa sitten käyttöönsä. Leclercille oli tuolloin ihan luonnollista haluta pysyä ns. virallisissa jarruissa. Jarruista tuli helppo syntipukki Leclercille, vaikka niillä ei välttämättä ole ollutkaan merkitystä.
Sama vääntöhän Kimillä oli ohjaustehostimen kanssa Ferrarilla. Halusi lineaarisen ja pitkän tappelun jälkeen sellaisen sai. Jotenkin "jännää" että kuski (se kuuluisa autonkehittäjä) kertoo, mitä haluaa autolta, niin talli vänkää vastaan. Noilla kilometreillä (HAM + LEC) on sen verran kilometrejä ja koettuja vaikeuksia, että tietää mikä ahistaa ajettavuuden suhteen. Teholle ja downforcelle kuski harvoin voi mitään, muuta kuin todeta ettei ole tarpeeksi.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
8208
Sen ykkösaseman ei tarvitse tulla välttämättä tallin sisältä. Media hehkuttaa nyt Hamiltonia ja otsikot hehkuttavat Ferraria ja Hamiltonia unelmayhdistelmänä. Niissä otsikoissa ei ole sijaa Leclercille. Siitä tulee se ensimmäinen turhautumisen siemen ja se kasvaa kauden mittaan tähkäksi.

Tilastoissa on myös se epämiellyttävä juttu, että viime kaudella Hamilton ajoi Ferrarin ainoan (mini)voiton ottamalla ykkössijan Kiinan sprintissä, ja nyt hän on ajanut ensimmäiseen GP-voittoon punaisissa. Leclercin viimeisin voitto on kaudelta 2024 melkein täyden kahden vuoden takaa, ja siihen väliin mahtuu myös Ferrarilta kenkää saanut Sainz, joka otti Ferrarin edellisen voiton Brasiliassa 2024.

Minusta tämä Leclercin avautuminen jarruista oli ensimmäinen iso merkki hänen painetilastaan. Leclerc maalasi asian jarruviaksi ja että Hamiltonilla olisi "paremmat osat", kun tosiasiallisesti Hamilton oli vain vaatinut itselleen tuttuja jarruja Mersun ajoilta ja oli saanut ne vasta vähän aikaa sitten käyttöönsä. Leclercille oli tuolloin ihan luonnollista haluta pysyä ns. virallisissa jarruissa. Jarruista tuli helppo syntipukki Leclercille, vaikka niillä ei välttämättä ole ollutkaan merkitystä.
Sama vääntöhän Kimillä oli ohjaustehostimen kanssa Ferrarilla. Halusi lineaarisen ja pitkän tappelun jälkeen sellaisen sai. Jotenkin "jännää" että kuski (se kuuluisa autonkehittäjä) kertoo, mitä haluaa autolta, niin talli vänkää vastaan. Noilla kilometreillä (HAM + LEC) on sen verran kilometrejä ja koettuja vaikeuksia, että tietää mikä ahistaa ajettavuuden suhteen. Teholle ja downforcelle kuski harvoin voi mitään, muuta kuin todeta ettei ole tarpeeksi.
 
  • Like
Reaktiot: SJ

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
5771
Sama vääntöhän Kimillä oli ohjaustehostimen kanssa Ferrarilla. Halusi lineaarisen ja pitkän tappelun jälkeen sellaisen sai. Jotenkin "jännää" että kuski (se kuuluisa autonkehittäjä) kertoo, mitä haluaa autolta, niin talli vänkää vastaan. Noilla kilometreillä (HAM + LEC) on sen verran kilometrejä ja koettuja vaikeuksia, että tietää mikä ahistaa ajettavuuden suhteen. Teholle ja downforcelle kuski harvoin voi mitään, muuta kuin todeta ettei ole tarpeeksi.
Puolitoista vuotta Ham vinkui jarruja, ennenkuin sai ne. Ymmärtääkseni jo ennen viimekauden testejä.
Ehkä jotain sopimuksellisia juttuja, mutta Kimin tehostin oli hyvin vastaava. Turha tehda asioita hankaliksi jääräpäisyydellä.
 

Bukko

ukkeli
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
5848
Sijainti
banjo
Muistuttaisin vielä, että Luiksella on vasta yksi voitto Ferrarilla. Sumilla niitä on 72.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
5407
Lewis Hamilton päässyt ajamaan Michael Schumacherin maailmanmestaruus-vuoden 2002 Ferrarin F1-autoa, tai oikeammin kolmipaikkaista versiota tuosta kuuluisasta autosta.

Näky villitsee: Lewis Hamilton bongattiin harvinaisen Ferrarin ratissa

Lewis Hamilton toimii toista kauttaan Ferrarin F1-kuljettajana.

Lewis Hamilton toimii toista kauttaan Ferrarin F1-kuljettajana.IMAGO/HochZwei/ All Over Press
Julkaistu 21.06.2026 16:05




Tuomas Hämäläinen

Tuore video Lewis Hamiltonista harvinaisen Ferrarin ratissa herättää huomiota.

MAINOS – juttu jatkuu mainoksen alla



Lewis Hamilton nähtiin ajamassa harvinaista Ferrarin kolmepaikkaista F1-autoa.
Seitsenkertainen maailmanmestari kaasuttelee Rory Byrnen vuonna 2003 suunnittelemalla menopelillä Ferrarin yksityisellä testiradalla Fioranossa.
Kyseinen kolmipaikkainen F1-ajokki pohjautuu Ferrarin F2002-malliin, jolla Michael Schumacher voitti kuljettajien ja Ferrari valmistajien maailmanmestaruuden. Autoa modernisoitiin sittemmin vuonna 2013.
Auton kolmelitrainen moottori tuottaa yli 800 hevosvoimaa. Kulkuneuvoa käytetään MotorBiscuit-sivuston mukaan korkean profiilin sponsori- ja VIP-tilaisuuksissa.
Sosiaalisessa mediassa levinneestä videosta on raportoinut myös Motorsport. Sivusto kirjoittaa näyn herättäneen faneissa kateutta. Monet ovat olleet kommenteissaan innoissaan.



https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/naky-villitsee-lewis-hamilton-bongattiin-harvinaisen-ferrarin-ratissa/9356338
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
5407
David Coulthard uskoo, että Lewis Hamilton on palannut sille tasolle, millä hän ajoi McLarenilla ja Mercedeksellä. Eli huipulle.


Lewis Hamiltonin ensimmäinen voitto Ferrarin väreissä sai myös David Coulthardin vakuuttumaan siitä, että brittitähti on palannut parhaalle tasolleen.

Entinen F1-kuljettaja ja nykyinen tv-asiantuntija uskoo, että Hamiltonilla voi olla jopa realistinen mahdollisuus taistella vuoden 2026 maailmanmestaruudesta.



– Tunnen samaan aikaan suurta ihailua ja helpotusta. Ei ole mukavaa joutua kyseenalaistamaan Lewisin kaltaisen kuljettajan tasoa, Coulthard sanoi F1.com:lle.


– Lewis on asettanut urallaan niin korkean standardin, että viime vuoden haasteet saivat näyttämään siltä, että hänen parhaat päivänsä olivat jo ohi. Mutta Barcelonassa näimme jälleen sen parhaan version Hamiltonista

Hamilton on nyt MM-sarjassa 41 pistettä kärjessä ajavaa Kimi Antonellia perässä. Coulthard muistuttaa kuitenkin, että kautta on vielä runsaasti jäljellä.

Samalla hän nostaa esiin Mercedeksen luotettavuusongelmat, jotka voivat vaikuttaa mestaruustaisteluun.

Mercedeksellä on ollut luotettavuushaasteita, eikä niiden ratkaiseminen välttämättä helpotu kauden edetessä. Siksi mestaruustaistelusta kannattaa ainakin puhua, Coulthard pohti.

Skotti muistutti myös viime kaudesta, jolloin Max Verstappen onnistui kuromaan valtavan piste-eron lähes umpeen.

– Max nousi sadan pisteen takamatkalta ja oli lähellä mestaruutta Abu Dhabissa. Formula 1:ssä kaikki on mahdollista.

”Hamiltonin tarina on kuin Hollywoodista”


Coulthardin mukaan Hamiltonin ura on ollut poikkeuksellinen alusta asti, eikä Ferrarille siirtymisen jälkeinen uusi nousu ainakaan vähennä tarinan kiinnostavuutta.

– Koko hänen uransa tuntuu hieman hollywoodmaiselta. Tällaisesta tarinasta ei juuri parempaa voi saada, Coulthard arvioi.

https://www.suomif1.com/2026/06/f1-legenda-loi-poytaan-kovan-arvion-lewis-hamiltonista/
 
Ylös