#7 Kimi Räikkönen 2014: Back in Maranello

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Löytyi hyvä video erilaisista ajotyyleistä. Niin kuin tuossa mainitaan, Räikkösen ajotyyliin kuuluu että perä hieman luistaa ulostulossa.

http://www.youtube.com/watch?v=TOhgI1hQA68
Vertaat nyt aikaa jolloin sutimisenesto oli sallittua, aikaan jolloin ei ole sutimisenestoa ja renkaita pitää säästellä. Kenen tahansa kuskin pitää noiden kahden aikakauden välillä muuttaa merkittävästi ajotyyliään. Tuo video on siis katsomatta jo merkityksetön.
 
Viimeksi muokattu:

K1M1

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
117
Vertaat nyt aikaa jolloin sutimisenesto oli sallittua, aikaan jolloin ei ole sutimisenestoa ja renkaita pitää säästellä. Kenen tahansa kuskin pitää noiden kahden aikakauden välillä muuttaa merkittävästi ajotyyliään. Tuo video on siis katsomatta jo merkityksetön.
Ok. Mielenkiintoista huomata, että Räikkösen vaikeudet Formuloissa ajoittui juuri sille kaudelle kun luistonesto kiellettiin.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Ok. Mielenkiintoista huomata, että Räikkösen vaikeudet Formuloissa ajoittui juuri sille kaudelle kun luistonesto kiellettiin.
Mitä vaikeuksia tarkoitat? Tuossa aiemmin postaamassasi videossa perän liukua ei tehdä kaasulla vaan jarrutuksen ja ohjausliikkeen yhteysvaikutuksella. Tollaisen tavan pitäisi periaattessa juuri toimia kun ei ole sutimisenestoa, koska tuolloin pääsee aiemmin hyppäämään rankasti kaasulle, kun rattia ei tarvitse kääntää enää niin paljoa.
 
Viimeksi muokattu:

K1M1

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
117
Tuota juuri tarkoitin mitä Peter Windsorkin mainitsi: "In the middle off slow cornes, Kimi is one of the slowest drivers in the field."

Mitä alhaisemmista nopeuksista kiihdytetään ulostulossa, sitä helpommin perä luistaa alta. Tällainen tapaus jo nähtiin Kimiltä.
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Tuota juuri tarkoitin mitä Peter Windsorkin mainitsi: "In the middle off slow cornes, Kimi is one of the slowest drivers in the field."

Mitä alhaisemmista nopeuksista kiihdytetään ulostulossa, sitä helpommin perä luistaa alta. Tällainen tapaus jo nähtiin Kimiltä.
Yleensä alhainen nopeus mutkan taitekohdassa on seurausta siitä, että kuljetta valmistautuu ajoissa ulos tuloon. Esimerkiksi jarruttamalla hieman aikaisemmin, taittamalla "myöhässä" mutkaan sisään maksimoiden ulostulon. Tästä toki seuraa sutimista, mutta lähtökohtaisesti ulostulo on huomattavasti optimaalisempi/nopeampi(aikasemmin kaasulle paremmassa kulmassa). Tämä ajofilosofia saattaa juurikin sopia erinomaisesti uusille vääntäville moottoreille.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Yleensä alhainen nopeus mutkan taitekohdassa on seurausta siitä, että kuljetta valmistautuu ajoissa ulos tuloon. Esimerkiksi jarruttamalla hieman aikaisemmin, taittamalla "myöhässä" mutkaan sisään maksimoiden ulostulon. Tästä toki seuraa sutimista, mutta lähtökohtaisesti ulostulo on huomattavasti optimaalisempi/nopeampi(aikasemmin kaasulle paremmassa kulmassa). Tämä ajofilosofia saattaa juurikin sopia erinomaisesti uusille vääntäville moottoreille.
Juuri tätä samaa yritin tossa aiemmin selittää.

Mitä alhaisemmista nopeuksista kiihdytetään ulostulossa, sitä helpommin perä luistaa alta. Tällainen tapaus jo nähtiin Kimiltä.
Ulosajo ei tullut mutkan ulostulossa vaan pitkästi sen jälkeen, oli periaattessa jo suoralla. Räikkönen ajoi kanttarin päältä jossa rengas pyörähti tyhjää,siitä sitten lähti käsistä.
Tämän videon lopulla näkyy se paikka ja Hulkenbergille on tapahtua täsmälleen samalla tavalla. Hulkin tilanne näkyy videolla 9 min jälkeen jossa myös näkyy Kimin vanhat ulosajon jäljet. http://www1.skysports.com/watch/video/sports/f1/9192989/ted's-trackside-blog-bahrain
 
Viimeksi muokattu:

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Ok. Mielenkiintoista huomata, että Räikkösen vaikeudet Formuloissa ajoittui juuri sille kaudelle kun luistonesto kiellettiin.
Mitä vaikeuksia tarkoitat?
Joo, ihan pihalla 2008 varsinkin alussa kun ei johtanut sarjaa kuin 7 pinnalla 5 ekan kisan jälkeen. Kai sillä sitten oli vaikeuksia mutta IMHO vähiten silloisista kuskeista :D
 

herb

Well-known member
Liittynyt
10.1.1999
Viestit
339
Tuota juuri tarkoitin mitä Peter Windsorkin mainitsi: "In the middle off slow cornes, Kimi is one of the slowest drivers in the field."

Mitä alhaisemmista nopeuksista kiihdytetään ulostulossa, sitä helpommin perä luistaa alta. Tällainen tapaus jo nähtiin Kimiltä.
Heikolla amerikan taidollani en kaikesta saa selvää, mutta nämä nyt ainakin:" Kimi through here is unbelievable quick.. just as this point here and then very very good on brakes. In the middle of slow corners Kimi is one of the slowest drivers in field but that´s not what matters".

Jos tuohon lisäät sen että videon loppu kometti oli jotain sen suuntaista että herra Windsor oli vakuuttunein Bottaksen, Perezin ja Kimin otteista, niin on vaikeaa ymmärtää miten viitsit edes yrittää vääntää näitä PW:n kommentteja jotenkin negatiivisiksi Kimiä kohtaan. Enemmänkin näytti olleen haltioissaan kimin suorituksesta kuin kritisoimassa sitä, ainakin jos katsoi tuon youtube pätkän kokonaan.
 

K1M1

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
117
Heikolla amerikan taidollani en kaikesta saa selvää, mutta nämä nyt ainakin:" Kimi through here is unbelievable quick.. just as this point here and then very very good on brakes. In the middle of slow corners Kimi is one of the slowest drivers in field but that´s not what matters".

Jos tuohon lisäät sen että videon loppu kometti oli jotain sen suuntaista että herra Windsor oli vakuuttunein Bottaksen, Perezin ja Kimin otteista, niin on vaikeaa ymmärtää miten viitsit edes yrittää vääntää näitä PW:n kommentteja jotenkin negatiivisiksi Kimiä kohtaan. Enemmänkin näytti olleen haltioissaan kimin suorituksesta kuin kritisoimassa sitä, ainakin jos katsoi tuon youtube pätkän kokonaan.
No jos nyt lukisit mitä olen kirjoittanut ensin.

Sanoin että Kimi ajotyyli on virheherkkä ulostuloissa. Nyt kun uusissa moottoreissa on aiempaa enemmän vääntöä alhaisilla kierrosluvuilla, etusiipeä on kavennettu, takasiivestä on otettu elementtejä pois ja pienennetty. Kisassa kulumeilla renkailla, hitaissa mutkissa --> luistelua ja spinnauksia.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
No niitä juuri tässä on totuttu Kimiltä näkemään vuosien varrella olet ihan oikeassa. Joka viikonloppu saa olla pää puskassa kun auto pyörii kuin puolukka pillussa. :eek:
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Toki joku voisi piikikkäästi kysyä, että miten ihmeessä sitten on mahdollista, että Kimi on samanaikaisesti yksi hellimmistä kuskeista renkaille? :rolleyes:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Toki joku voisi piikikkäästi kysyä, että miten ihmeessä sitten on mahdollista, että Kimi on samanaikaisesti yksi hellimmistä kuskeista renkaille? :rolleyes:
Samalla vois kysyä, miten te aina meette noihin trollien ansoihin?:D K1M1 vie teitä nyt kun kuoriämpäriä ja nauraa partaansa.
 

K1M1

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
117
No voi hyvänen aika, trolliksiko tässä jo haukutaan :D

Esitin vain huoleni, että Kimin ajotyyli + lisääntynyt vääntö + vähentynyt pito = Ei hyvä yhdistelmä.

Yleensä alhainen nopeus mutkan taitekohdassa on seurausta siitä, että kuljetta valmistautuu ajoissa ulos tuloon. Esimerkiksi jarruttamalla hieman aikaisemmin, taittamalla "myöhässä" mutkaan sisään maksimoiden ulostulon. Tästä toki seuraa sutimista, mutta lähtökohtaisesti ulostulo on huomattavasti optimaalisempi/nopeampi(aikasemmin kaasulle paremmassa kulmassa). Tämä ajofilosofia saattaa juurikin sopia erinomaisesti uusille vääntäville moottoreille.
Niin tällainen tyyli sopii täydellisesti autoon jossa on luistonesto. Kun luistonestoa ei ole niin siitä seuraa ongelmia uloslähdössä. Tulevalla kaudella uusilla autoilla ongelmat korostuu entisestään. Buttonin ajotyyli sopii parhaiten koska siinä kaasua avataan mutkan jälkeen nopeammasta vaudista jolloin tehopiikki ei ole niin raju.

Vittuilun sijaan voisitte kertoa että MIKÄ tässä päätelmässä vikaan, sen sijaan että haukutaan trolliksi tai tekstiä kutsutaan ihmeelliseksi tuubaksi.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Niin tällainen tyyli sopii täydellisesti autoon jossa on luistonesto. Kun luistonestoa ei ole niin siitä seuraa ongelmia uloslähdössä. Tulevalla kaudella uusilla autoilla ongelmat korostuu entisestään. Buttonin ajotyyli sopii parhaiten koska siinä kaasua avataan mutkan jälkeen nopeammasta vaudista jolloin tehopiikki ei ole niin raju.
Buttonin tyylissä nimenomaan on enemmän vaarana perän irtoaminen koska auto on suuremmassa sivuttaisliikeessä kaasua avatessa (ratti enemmän linkussa) kuin Räikkösen tyylissä. Räikkösellä on hitaampi vauhti kaasua avatessa, mutta auto ei ole enää niin suuressa sivuttaisliikeessä jolloin perän pito on parempi ja sutiminenkaan ei aiheuta niin pahaa perän irtoamista. Eipä toi ole Räikköselle ennenkään tuottanut harmia, vaan tilanne on ollut täysin päinvastainen.

Yleensäkkin, jos auto sutii kiihdytyksessä, on onglema moottorin ajettavuudessa, normaalisti se pitäsi pystyä estämään kaasun käytöllä. Mitään tehopiikkejä ei siis pitäisi edes tulla, vaan voiman pitäisi tulla tasaisesti ulos. Nythän testeissä Ferrarilla on ollut onglemaa ton kanssa ja siksi eivät ole voineet käyttää kaikkia tehoja ERSsistään.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Buttonin tyylissä nimenomaan on enemmän vaarana perän irtoaminen koska auto on suuremmassa sivuttaisliikeessä kaasua avatessa (ratti enemmän linkussa) kuin Räikkösen tyylissä. Räikkösellä on hitaampi vauhti kaasua avatessa, mutta auto ei ole enää niin suuressa sivuttaisliikeessä jolloin perän pito on parempi ja sutiminenkaan ei aiheuta niin pahaa perän irtoamista. Eipä toi ole Räikköselle ennenkään tuottanut harmia, vaan tilanne on ollut täysin päinvastainen.

Yleensäkkin, jos auto sutii kiihdytyksessä, on onglema moottorin ajettavuudessa, normaalisti se pitäsi pystyä estämään kaasun käytöllä. Mitään tehopiikkejä ei siis pitäisi edes tulla, vaan voiman pitäisi tulla tasaisesti ulos. Nythän testeissä Ferrarilla on ollut onglemaa ton kanssa ja siksi eivät ole voineet käyttää kaikkia tehoja ERSsistään.
Juuri näin. Jos rengas luistaa sivuttain, ei pitoa riitä enää eteenpäin vievään voiman välittämiseksi asvaltiin.
 

K1M1

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
117
Quote Originally Posted by Jabsu
Buttonin tyylissä nimenomaan on enemmän vaarana perän irtoaminen koska auto on suuremmassa sivuttaisliikeessä kaasua avatessa
No ei. Kimin ajotyylillä kyllä.

Ja Buttonia on veikkailtu sääntömuutoksen suurimmaksi hyötyjäksi.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
No ei. Kimin ajotyylillä kyllä.

Ja Buttonia on veikkailtu sääntömuutoksen suurimmaksi hyötyjäksi.
Ei se tarkoita, että se olisi Buttonille haitaksi, kuten sanoin se riippuu moottorin ajettavuudesta sutiiko perä vai ei. Kellään ei perä irtoa, kun toi osa-alue toimii, jos irtoaa, kertoo se huonosta downforcesta jolloin on pakko venyttää ihan äärirajoille. Edellisen aikakauden moottori oli sellainen jossa oli tasainen tehokäyrä. Nyt se on turbon vuoksi luonnostaan erilainen, mutta niistä pyritään samaan täysin samanlailla ajettavia erinäisillä kikoilla, näitä softia Ferrarilla tällä hetkellä väännetään. Mersun tämän hetkinen etumatka johtuu kaiketi tästä.

Molempia, sekä Kimiä että Buttonia, on veikkailtu sääntöjen suuriksi hyötyjiksi. Buttonia siksi, että tuntee loistavasti pidon ja osaa löytää sen kaasun käytöllä. Sama koskee myös Kimiä, mutta ei ihan Buttonin tasolla. Buttonin ero näkyy vesisateella ja välikelillä.
 
Viimeksi muokattu:

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
No ei. Kimin ajotyylillä kyllä.
Vähempihän se Kimin ajotyyli throttle controllia vaatii, jos kerta suorempaan tykkää joka tapauksessa tulla mutkista ulos?

Kellään ei perä irtoa, kun toi osa-alue toimii, jos irtoaa, kertoo se huonosta downforcesta jolloin on pakko venyttää ihan äärirajoille.
En ymmärrä tätä sinun logiikkaa. Tehoa on liian vähän, jos kuski ei joudu yhtään itse kaasua säätämään mutkista lähdettäessä. Liikaa pitoa, liian vähän tehoja, sitähän se F1 on ollu kasarin jälkeen. Mutta en kyllä ymmärrä miten voit pitää vallitsevaa tilannetta jotenkin normina. Kyse on säännöillä luodusta anomaliasta. Kunnon kilpa-autossa on lähtökohtaisesti tehoa niin paljon, että se sutii joka tilanteessa jos lappu on lattiassa. Auto on alitehoinen jos kaasun saa pohjaan jossain kohtaa rataa! :ahem:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös