#7 Kimi Räikkönen 2014: Back in Maranello

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Toki aina voi asioita arvioida jälkiviisaasti, mutta mielestäni olennaisempaa on katsoa asiaa siinä valossa, mikä vallitsi silloin kun päätös tehtiin. Toki me emme voi tietää, oliko Kimillä millaisia vaihtoehtoja pöydällä ja millaisilla ehdoilla, mutta kyllä tosiasia on se, että F1:sten historiassa on ollut kautta aikain aika vähän sellaisia ajanjaksoja, jolloin McLaren ei olisi näyttänyt kenen tahansa kohdalla parhaalta tai yhdestä parhaista vaihtoehdoista. Vaikka välillä on ollut huonoja kausia, on talli kuitenkin aina ollut yksi suurista kaikilla mittareilla ja jonka toimintaperiaatteet ovat olleet ehkäpä kaikista ammattimaisimmat ja jonka perusta on ollut Ferrarin jälkeen taloudellisesti vakain. En usko, että kukaan olisi valinnut Kimin tilanteessa Renaultia jos vaihtoehtona olisi ollut McLaren.

Nimenomaan jälkiviisaasti tässä pitääkin asioita katsoa kun juttu lähti liikkeelle siitä onko Kimi&Managerit onnistunut aina allekirjoittamaan ne parhaat paperit.
Renaulttia en edes ajatellut vaihtoehdoksi, mutta kuten Webslave totesi niin 2001 pidettiin aikalailla varmana tietona sitä että Ferrari tavoitteli Kimiä, mutta Kimi valitsi McLarenin.

Sitä ei kukaan tiedä miten Kimin olisi Ferrarilla lopulta käynyt (ehkä turpaan Schumilta ja ura ohi) mutta ainakin kilpailukykyisemmän kaluston olisi Ferrarilta saanut (-2005).

McLaren oli epäilemättä yksi parhaista, mutta jos valinta oli oikeasti tehtävissä Ferrarin ja Mäkkärin välillä niin mielestäni Mäkki oli huti.
 

Fassion

Well-known member
Liittynyt
16.6.2012
Viestit
50
Mitäs olette mieltä Kimin uudesta kisainssistä? Ekan vkolopun perusteella mies on ihan pihalla, jos Kimi joutuu huutamaan tallissa kaverille, kun ei ole tehnyt muutoksia mitä on pyytänyt.
Vaikea sanoa, kun ei tiedä mitä tuolla oikeasti tapahtuu. Kimin hiillostumisesta kisan alussa en olisi niin huolissaan, mutta aika-ajossa oli aika huolestuttavaa tuo ruuhkassa ajelu. Jonkin verranhan kisainssikin on siitä vastuussa. P3 juttuihin en ole itse kiinnittänyt huomiota.

Spagnolon julkaisun jälkeen joku taisikin täällä todeta, että ei ole varmaan ideaalitilanne saada kisainssiksi keltanokkaa kaudelle, jolla autoihin kohdistuu järkyttävän suuret muutokset. Luulisi, ettei kaikki suju kuin rasvattu ainakaan aluksi. Parin kisan sisäänajolla luulisi ihan hyvä tulevan, kyllä Ferrari kuitenkin tietää kuka pystyy ja mihin. Kimin ongelmat auton kanssa on varmaan aika haastava tilanne kisainssinkin kannalta, mutta näkeepähän koko Kimin luonteen kokonaisuudessaan, kun heti kättelyssä vähän koetellaan. Voi olla etu sitten jatkossa, jos yhteistyö alkaa toimimaan ja Spagnolo löytää paikkansa sekä vahvuutensa. Tuossa alla vielä ne radiokeskustelut mitä löysin tuosta Australian kisasta.

Kimi: At the moment we have an issue with the radio, because I cannot hear you.
Antonio: OK, we look into that.

Kimi: I need a little bit more front wing, I have front graining.
Antonio: We will remove the lip from the rear and the equivalent will be half a degree.

Tai sitten ei enempää juteltukaan. :D Taitavat vaan kuitenkin aika valikoivasti julkasta noita keskusteluja..
 
Viimeksi muokattu:

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Osassa medioista näköjään kuopataan jo koko Ferrarin tätä kautta.
 

raka75

Well-known member
Liittynyt
13.7.2009
Viestit
364
Mitäs olette mieltä Kimin uudesta kisainssistä? Ekan vkolopun perusteella mies on ihan pihalla, jos Kimi joutuu huutamaan tallissa kaverille, kun ei ole tehnyt muutoksia mitä on pyytänyt.
Osittain samoilla linjoilla. Nähdyn videon perusteella kehonkieli näyttää omaan silmään epävarmalta ja Kimin täytyy "komentaa". No, kattellaan...
 

Fassion

Well-known member
Liittynyt
16.6.2012
Viestit
50
Suhteellisen miellyttävä haastis varmasti molemmille osapuolille. Editointissa ollut kädetön kaveri, kun voluumit on noin viturallaan.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Mitäs olette mieltä Kimin uudesta kisainssistä? Ekan vkolopun perusteella mies on ihan pihalla, jos Kimi joutuu huutamaan tallissa kaverille, kun ei ole tehnyt muutoksia mitä on pyytänyt.
No joo, ehkä tässä on vielä niin vähän perusteita tehdä arviointia, että suurempia johtopäätöksiä ei voi oikein tehdä. Ehkä luottaisin tässä kuitenkin siihen, että kun kerran Spagnolo on tuohon vakanssiin nostettu, on a) Ferrari ja b) Kimi molemmat nähneet, että kaverissa on ainesta. Mieshän on toiminut Ferkulla jo kuitenkin 8 vuotta ja Kimin edellisellä visiitillä oli tämän datainssinä, joten arviointiperusteita on ollut. Kimi itse kertoi ihan julkisestikin, että luottoa löytyy: http://m.iltalehti.fi/formulat/2014011917946525_fo.shtml

Jos luottoa ei olisi ollut, kyllä siihen olisi voitu joku toinenkin herra hankkia vaikka Ferkulla olisikin lähtökohtaisesti ollut tahto nostaa paikalle joku italiaano omista riveistään. Kisainssin ja kuskin välinen suhde on kuitenkin niin olennaisen tärkeä, ettei sellaista lähdetä tallin puolelta sanelemaan Kimin statuksen omaavalle kuskille. Stella nyt oli ymmärrettävästi lukittu Alonsolle, mutta Ferkun rahoilla ei olisi ollut ongelma ostaa sopivaa henkilöä muista talleista.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Kuskin ja inssin välinen suhde on tärkeä saada saumattomaksi, eikä mikään ihme että nyt ekojen kisaviikonloppujen aikana sitä "yhteistä kieltä" haetaan.
Kuulin Kimin sanovan radiossa jotain tyyliin "sinun täytyy sanoa yksinkertaisemmin/selkeämmin", ja se on vain hyvä.
Kimi tietää mitä haluaa inssiltä, ja sanoo suoraan jos jossain on korjaamista. Ei siellä kisassa ole aikaa keskittyä lörpöttelemään, vaan viestien on oltava tehokkaita ja tarkoituksenmukaisia.

Kehonkielet ovat kertoneet osimoilleen sitä mitä tässä toikissa on spekuloitukin. On erittäin hyvä nähdä Kimi päättäväisenä heiluttamassa käsiään italomaisesti, ja välillä käskyttämässä kuin alikeisari. Mistään (paljon herjatusta) "radalta torkuille ja torkuilta radalle" -meiningistä ollaan kaukana, ja mies näyttää hurjan fokusoituneelta noissa klipeissä missä tehdään ohjaamon ulkopuolista työtä.

Kun kausi etenee, Spagnolo pääsee paremmin sisään uuteen rooliinsa, ja kommunikointi/yhteisymmärrys hioutuu.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Ei todellakaan. Ajatusleikki siitä, että Kimi Williamsille siirryttyään kaudeksi 2012 olisi yhä tällä kaudella siellä, on melko absurdi lähinnä tuon viime kauden riman alituksen vuoksi. Ja jos verrataan Lotusta vuosina 2012-2013 onhan se nyt selvä, että Lotus oli selkeästi parempi. 2012 kauden Williamsilla olisi voinut saada todella hyviä tuloksia aikaan, mutta siitä huolimatta silläkin kaudella olisi ennemmin Lotuksen ratissa ollut kuka tahansa. Mitä tulee tähän kauteen, on vielä liian aikaista sanoa, mutta jos vanhat merkit pitävät paikkaansa niin Williamsin kehitystyö on rajoitetumpaa ja Ferrari tulee nousemaan suorituskyvyssä ohitse, kun ero ei lähtökohtaisestikaan ole kovin suuri. Kyllä Kimi on kirjoittanut aivan oikeisiin papereihin nimensä vuosien saatossa, mikä on tavallaan aika ihmeellistä. Managerin kanssa on löydetty kyllä parhaan potentiaalin omaavat tiimit huikealla prosentilla, tietenkin tuurinkin avustamana.
Tarkoitin lähinnä vain tätä vuotta. Ei välttämättä Ferrari ole paras mahdollinen vaihtoehto Alonson tulevana kakkoskuskina, jos vaihtoehtona oli esim. Williams tai joku muu Force India, Toro Rosso.. Käsitykseni perustuu Mika Häkkisen mielipiteisiin.


...ja mitä nyt Williamsin historiaa katsoo niin lähes joka kausi ovat parantaneet loppukautta kohden niin viime vuonnakin.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Onko sillä väliä missä asuu kun reissu päiviä on "riittävästi"?
No onhan sillä. Britanniassa olet käytännössä ajomatkan päässä tallin päämajasta olit missä sikäläisessä tallissa tahansa. Voit ostaa talon, asettua asumaan, lapset voi käydä samaa koulua työnantajasta riippumatta ja ystävätkin ovat ympärillä. Ei onnistu, jos yht'äkkiä pitäisikin asua Italiassa.

Reissupäiviä toki on paljon, mutta silloinkin kun on mahdollisuus olla "kotona", ei olla oikeasti kotona, vaan työnantajan takia ulkomailla.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Onko sillä väliä missä asuu kun reissu päiviä on "riittävästi"?
Juuri siksi sillä on erityisen suuri merkitys. Katsopas kun on kyse perheellisestä miehestä. Sinkullahan se olisikin ihan eri juttu.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Mitäs olette mieltä Kimin uudesta kisainssistä? Ekan vkolopun perusteella mies on ihan pihalla, jos Kimi joutuu huutamaan tallissa kaverille, kun ei ole tehnyt muutoksia mitä on pyytänyt.
Ihan kuutamolla jätkä tuntui olevan. Toivottavasti Mark Slade seuraa Kimin perässä Maranelloon viimeistään ensi kaudeksi. Heillä homma toimi aina.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
:doubtful: Huono trolli :nope:
Ei minusta. Kun ei se nyt ihan puhdasta lottoa ole. Kimin vaikeudet autonsa kanssa varmaan tekivät hänet alttiimmaksi rikkomaan keulaansakin, kuin joidenkin muiden kuskien kohdalla...
 

Wit?

******
Liittynyt
17.12.2003
Viestit
2499
Joo. Voisivat ottaa takaisin amerikan mallin, eli varikon portti kiinni heti kun turva-autoilmoitus tulee. Sehän otettiin pois kun porukalta loppui bensa, jos turva-auto sattui tulemaan just ennen suunniteltua stoppia. Nythän ei sitä ongelmaa olisi. Ei tarvisi sähläillä niiten delta-aikojenkaan kanssa ohjauspyörässä.
Tällä systeemillä turva-autoilu nimenomaan on ihan silkkaa lottoa. Ne, jotka ovat sattuneet käymään varikolla juuri ennen turva-autoa, hyötyvät aivan valtavasti.

Portti kiinni -sääntöhän se mahdollisti esim. Singaporen crashgaten; Alonso varikolle -> Piquet seinään -> Alonso voittaa automaattisesti.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös