#7 Kimi Räikkönen 2014: Back in Maranello

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Säätötyö vaikuttaa olevan Kimille vaikeaa. Oli jo edellisellä Ferrari-jaksolla. Vaatii tallilta täydellisen panostuksen että saadaan auto istumaan Kimille, eikä se sateella tunnu edes auttavan.
Kimin tapa ajaa vaatii pienen säätöikkunan. Nopeus Kimillä on yhtä hyvä ellei Alonsoa parempi (;)), mutta tulokset heikommat. Kimi ei ole yhtä hyvä ja nopea saamaan autoa istumaan, kuin Alonso.
Miten päättelet, että Kimi on Alonsoa nopeampi? Minusta näyttää siltä, että Kimin mukavuusalue auton ratissa on hyvin kapea. Kun auto on säädöissä niin miestä ei pidättele mikään, mutta erittäin usein homma ei toimi, kun autoa ei saa sellaiseksi kuin haluaa. Alonso sen sijaan tuntuu ottavan autosta aina sen irti mitä siitä saa. Säätötyö oli muuten Lotuksellakin tosi vaikeaa.
 

imthesun

Well-known member
Liittynyt
26.1.2004
Viestit
196
Kyllä se lienee nyt myönnettävä, että Kimi on paska sopeutumaan autoon joka ei ole juuri hänen mieleisensä.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Molemmat tulivat viimeiselle stopilleen samalla kierroksella, eli SC-auton tullessa. Tarkoittanet siis skenaariota, jossa Kimi olisi ajanut kisan kahdella stopilla, jos turva-autoa ei olisi tullut. Alonso johti Kimiä 18,5 sekuntia turva-auton tullessa, joten olisi helposti ajanut kuluneemmilla renkailla ajaneen Kimin kiinni. Mahdollisesti, jos olisi odottanut stoppia vielä pari kierrosta, olisi ehtinyt jopa Kimin eteen, vaikka olisi tehnyt stopin enemmän.
Kimi ainakin itse sanoi kisan jälkeen, että ilman turva-autoa olis ollu yhden pykälän parempi tallikaverin edellä...
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Kyllä se lienee nyt myönnettävä, että Kimi on paska sopeutumaan autoon joka ei ole juuri hänen mieleisensä.
Taitaa olla väärä johtopäätös. Ihan kohtuullisestihan Kimi tuolla tallikaverin maun mukaisella autolla ajelee.

Se, missä Kimi paska on, on tallin saaminen luomaan auto joka sopii paremmin hänelle kuin tallikaverille.
 

pikkupetteri

Well-known member
Liittynyt
8.10.2011
Viestit
195
Taitaa olla väärä johtopäätös. Ihan kohtuullisestihan Kimi tuolla tallikaverin maun mukaisella autolla ajelee.

Se, missä Kimi paska on, on tallin saaminen luomaan auto joka sopii paremmin hänelle kuin tallikaverille.
Tämä lienee legendaa parhaasta päästä. Kyllä se auto tehdään insinöörien toimesta niin nopeaksi kuin mahdollista, ei siellä Kimi tai Alonso ole suunnittelemassa sitä autoa. Sitä autoa ei myöskään veistetä tehtaalla valmiiksi, siinä on aika runsaasti säätövaraa joka kohdassa. Kuskin ja inssin tehtävä on sitten saada se kunnon säätöihin. Simulaattori saattaa auttaa kun kilometrit ovat vähissä oikealla autolla. Kaikki eivät jaksa. Ja on kuskin homma yksin sitten ottaa siitä kaikki mahdollinen irti, oli ne säädöt täydelliset tai ei. Entä jos tilanne on se että kuski tykkää jostain mutta sillä tyylillä esim takarenkaat sulavat ja lopputulos on heikko?

Yleensä sitä autoa ei ikinä saa täydelliseksi. Mutta kuskin hommaan kuuluu ajaa sitä sillä tavalla että sen potentiaali otetaan parhaiten irti, oli se täysin omaan makuun sopiva tai ei sinne päinkään. Verratkaa vaikka Alonson ajotyyliä 2006 Rellu/Michelin -yhdistelmällä 2007 Mäkkiin. Järkyttävä ero, mutta miksi? Koska Mäkkiä Bridgeillä ei yksinkertaiseti voinut ajaa samalla tavalla niin oli pakko sopeutua. Lopputulos ei ollut täydellinen mutta vauhti oli ainakin "ok" millä tahansa mittapuulla. Jotkut tyytyvät valittamaan kun ei voi "hyökätä" niinkuin on tottunut, samalla kun tallikaveri kiskoo mestaruuden.

Suurin osa gridistä olisi todennäköisesti nopein kun auto on 100% sitä mitä halutaan. Ne jotka kaudesta toiseen ovat lähellä kärkeä vaikka auto ei olekaan sitä mitä halutaan ovat ne huippukuljettajat.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Suurin osa gridistä olisi todennäköisesti nopein kun auto on 100% sitä mitä halutaan.
Joo. Tehokkain moottori ja just omalle ajotyylille sopivat ajo-ominaisuudet viimeisen päälle säädettynä.

On täällä ajan mittaan ollut kovastikin paljon juttua mm. autojen säätöikkunoista ja vastaavista teknisistä jutuista ja miten autot ovat ihan suunnitteluperusteista johtuen esim. yli- tai aliohjaavia ja miten voi olla vaikeaa suunnitella auto, joka toimii hvyin kahdelle huomattavan erilaisen ajotyylin omaavalle kuljettajalle.
 

tehdastallikuski

Well-known member
Liittynyt
17.1.2014
Viestit
54
Tämä lienee legendaa parhaasta päästä. Kyllä se auto tehdään insinöörien toimesta niin nopeaksi kuin mahdollista, ei siellä Kimi tai Alonso ole suunnittelemassa sitä autoa. Sitä autoa ei myöskään veistetä tehtaalla valmiiksi, siinä on aika runsaasti säätövaraa joka kohdassa. Kuskin ja inssin tehtävä on sitten saada se kunnon säätöihin. Simulaattori saattaa auttaa kun kilometrit ovat vähissä oikealla autolla. Kaikki eivät jaksa. Ja on kuskin homma yksin sitten ottaa siitä kaikki mahdollinen irti, oli ne säädöt täydelliset tai ei. Entä jos tilanne on se että kuski tykkää jostain mutta sillä tyylillä esim takarenkaat sulavat ja lopputulos on heikko?

Yleensä sitä autoa ei ikinä saa täydelliseksi. Mutta kuskin hommaan kuuluu ajaa sitä sillä tavalla että sen potentiaali otetaan parhaiten irti, oli se täysin omaan makuun sopiva tai ei sinne päinkään. Verratkaa vaikka Alonson ajotyyliä 2006 Rellu/Michelin -yhdistelmällä 2007 Mäkkiin. Järkyttävä ero, mutta miksi? Koska Mäkkiä Bridgeillä ei yksinkertaiseti voinut ajaa samalla tavalla niin oli pakko sopeutua. Lopputulos ei ollut täydellinen mutta vauhti oli ainakin "ok" millä tahansa mittapuulla. Jotkut tyytyvät valittamaan kun ei voi "hyökätä" niinkuin on tottunut, samalla kun tallikaveri kiskoo mestaruuden.

Suurin osa gridistä olisi todennäköisesti nopein kun auto on 100% sitä mitä halutaan. Ne jotka kaudesta toiseen ovat lähellä kärkeä vaikka auto ei olekaan sitä mitä halutaan ovat ne huippukuljettajat.
Näinhän se on. Kimi on nyt a i v a n yössä...

Tän kisan jälkeen Fendand vs Kimi = 4 -0. Sefano joutui sopimuksen mukaan lähtemään... Monte ei olisi halunnut palkata Kimiä aiempien esitysten vuoksi mutta Stefano lupasi että homma toimii tai hän lähtee... :p
 

imthesun

Well-known member
Liittynyt
26.1.2004
Viestit
196
Taitaa olla väärä johtopäätös. Ihan kohtuullisestihan Kimi tuolla tallikaverin maun mukaisella autolla ajelee.

Se, missä Kimi paska on, on tallin saaminen luomaan auto joka sopii paremmin hänelle kuin tallikaverille.
Samat ongelmat ne oli aikoinaan Ferrarilla ja Lotuksella.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Ei näillä tuloksilla ole mitään merkitystä kun talli on 1,5 sekuntia parhaita hitaampi, eri asia jos Fernando tappelisi joka kisassa kolmen kärjessä ja Kimi hiihtäisi sijoilla 8-10. AA:ssa tuolla autolla voi yhdellä kierroksella tuupata kolmanteen riviin mutta kisassa tullaan perse edellä vastaan lähes kaikkia muita.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Ei näillä tuloksilla ole mitään merkitystä kun talli on 1,5 sekuntia parhaita hitaampi, eri asia jos Fernando tappelisi joka kisassa kolmen kärjessä ja Kimi hiihtäisi sijoilla 8-10. AA:ssa tuolla autolla voi yhdellä kierroksella tuupata kolmanteen riviin mutta kisassa tullaan perse edellä vastaan lähes kaikkia muita.
Onpahan vaan. Pisteitä he yrittävät kerätä mahdollisimman paljon joka tapauksessa. Eikä ole joka kisassa tultu perse edellä vastaan muita.
 

Helmetti

pikkunen poni
Liittynyt
30.1.2014
Viestit
320
Onpahan vaan. Pisteitä he yrittävät kerätä mahdollisimman paljon joka tapauksessa. Eikä ole joka kisassa tultu perse edellä vastaan muita.
Jokin muu talli sieltä peräpäästä ehkä pelaa pisteistä mutta Ferrari voitoista. Muu paitsi voitto on noloa heille.
Tai mistä mä tietäisin kunhan veikkaan.
 

jokke79

Well-known member
Liittynyt
19.6.2007
Viestit
313
Pikkuhiljaa alkaa kyllä vituttamaan tuo Kimin "tarkka" ajotyyli. Tuolla lahjakkuudeella kyllä pystyisi paikkaileen hanskalla ja vetään apinan raivolla kuten api..Alonso itse. En usko, että kyseessä on sopeutumattomuus, vaan Räikkösen asenne, tekee just niinku haluaa. Kannattais hiukan nöyrtyä tai tulee rumasti turpaan Alonsolta. 4-0 tän päivän jälkeen.
 

paska jätkä

ja muutenkin hieno mies
Liittynyt
17.9.2009
Viestit
597
Kimin suoritus tänä viikonloppuna:


Nyt vaan työskentelemään tehtaan porukan kanssa ympäripyöreitä päiviä, toisella kädellä simulaattoria hinkaten!
Eihän tässä enää paljon huonommin voi tallikaveriin nähden ajaa, ellei vedä seinään tai kolaroi.
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Ei näillä tuloksilla ole mitään merkitystä kun talli on 1,5 sekuntia parhaita hitaampi, eri asia jos Fernando tappelisi joka kisassa kolmen kärjessä ja Kimi hiihtäisi sijoilla 8-10.
Ja kuinkas sitten kävikään. :ahem:
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Jos niitä uusia osia saatiin, niin ei ne ainakaan Kimin menoa suhteessa parantaneet, pikemminkin päinvastoin. Vaadin selityksiä! Miksi mentiin väärään suuntaan? Miksi Kimin autossa on ollut ongelmia joka kerta tällä kaudella kuten aikoinaan Schumi vs. Barrichello tapauksessa. Kimi on testannut autoa vain puolet siitä ajasta tällä kaudella mitä Alonso, niin ei sekään mikään ihan optimaalinen lähtökohta ole.
 

jokke79

Well-known member
Liittynyt
19.6.2007
Viestit
313
Kimi Vs Alonso

aika-ajot 1-3
kisat 0-4
pisteet 11-41

Kyllä aika vitun murskaavaat tilastot. Olisit Kimi pysynyt Lotuksella. Onko edes Massa alottanut yhtään kautta näin paskasti Alonson rinnalla?
 
Viimeksi muokattu:

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
On murskaava tilasto. Räikkösellä ei suunta ole kuin ylöspäin. Tosin Magnussen on verottanut Kimin pistetiliä.

Massa sai potkut neljän vuoden jälkeen. Tuskin ferrarilla potkuja jaellaan neljän kisan jälkeen.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Ei enää mitkään tekosyyt tai saatikka tekniset ongelmat selitä Räikkösen masentavaa eroa Alonsoon.
Se on karu totuus että Alonso on tällähetkellä ylivoimaisesti Ferrarin johtava kuski jota Ferrari kuuntelee ja tottelee mikä tarkoittaa sitä että Räikkönen joutuu myös kumartamaan Alonsoa.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös