#7 Kimi Räikkönen 2014: Back in Maranello

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Noh kylläpäs se suomalaisten kohdalla juuri siittä on kyse. Heti jos jollain urheilijalla menee huonommin, ollaan kuin pahasetki haaskalinnut jakelemassa asiantuntijakommenttia potkuista ja ties mistä suu vaahdossa ja messingillä. "Jee toikin on yhtä luuseri kuin minä itse sittenki ja mää on aina tienny ettei tuo oo mitään" asenne paistaa läpi.. Ja tämä koskee vain _menestyineitä_ urheilijoita. Kuinkas moni meuhkasi heikki kovalainen topikissa, että potkut ja kädetön paska esim mclaren aikana ko hamilton vei miten halusi. Huomattavasti vähemmän porukkaa, koska ei ollut kyse menestyneestä. Samaa efektiä näkee esim Selänteen kohdalla tai siis näki.

Kuka sitä kieltääkään, että kausi on ollu paska. Ja kimiä jos ketä vitutttaa eniten ko homma ei toimi, mutta mitäs sitten? Fanejakin vituttaa, mutta mitäs sitten? En ymmärrä tätä, että joka kisan jälkeen tullaa jauhaan samat potkuasiat, samat vouhotukset kuinka paska ja heitellää jotain jämäkuskien nimiä jotka ois kovempia. Mikä siinä toisen ihmisen huonommassa jaksossa niin kauheasti tuo tyydytystä? Ei jää kuin kateus syyksi. Suurimpana johtoesimerkkeinä: Aittoniemi. Foorumin omat pikku aittoniemet :D

Noh onneks seuraavaksi kahdeksi viikonlopuksi on tulossa kimille uutta keulaa, josko se ero tasottuis. Oi sitä päivä ko homma alkaa pelaan ja ero menee tasoihin tai jopa edelle.
Selvä, ilmeisesti sinä tiedät paremmin mitä minä ajattelen kuin minä itse. Totesin vain kylmiä faktoja. Sanallakaan en viitannut potkuihin tai vastaavaan(eikä ole monimuukaan). Tosiasioden "ääneen" sanominen tuntuu olevan turhan kova pala joillekkin, koska välittömästi alkaa vastaava ulina. Kimi on ehdottomasti itselleni ollut viimeiset 10v suosikki kuski, eikä herran räpellys tällä kaudella ole tuottanut minulle minkäänlaista mielihyvää, päin vastoin. Kimin ura alkaa kallistumaan loppumetreille, jolloin on hyvin luonnollista spekuloida syitä/seurauksia miehen romahtaneesta suoritustasosta.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6382
Selvä, ilmeisesti sinä tiedät paremmin mitä minä ajattelen kuin minä itse. Totesin vain kylmiä faktoja. Sanallakaan en viitannut potkuihin tai vastaavaan(eikä ole monimuukaan). Tosiasioden "ääneen" sanominen tuntuu olevan turhan kova pala joillekkin, koska välittömästi alkaa vastaava ulina. Kimi on ehdottomasti itselleni ollut viimeiset 10v suosikki kuski, eikä herran räpellys tällä kaudella ole tuottanut minulle minkäänlaista mielihyvää, päin vastoin. Kimin ura alkaa kallistumaan loppumetreille, jolloin on hyvin luonnollista spekuloida syitä/seurauksia miehen romahtaneesta suoritustasosta.
Tosiasiat saa sanoa, mutta kyse on siittä mikä sen sanomisen pointti on ja onko ees todellisuudessa seurannut kisoja. Tason romahtaminen johtuu aina automaattisesti huonosta ajamisesta, motivaation puutteesta, kännnistä ja ties millon mistä. Tuijotetaan vain pistetaulukkoa ja laput silmillä ignorataan kaikki tapahtumat. MUTTAKO PISTEET... Ja tarkotus on vain päästä sen 100000 kerran jauhaa sama jargoni " SAMANLAINEN AUTO, SAMA TALLI, HIDAS, VÄHEMMÄ PISTEITÄ" ja tietävät itsekin että asioissa on vähä enemmä takana mitä tilastot näyttää. Koskaan ei voi olla autosta kyse, kisatapahtumista? Kimihän on juuri niistä kuskeja jotka väkisin roikkuu mukana. Jepjep.. Ei kun se on vaa niin paska. Huhhooooo..

Mut joo ei ehkä kenenkään suunnattu henkilökohtaisesti, vaan tässä nyt on huomannut vuosien varrella tän tietyn jengin foorumilla, jonka antipatiat yhtä espoolaista kohtaan ovat suorastaa huvittavia. Kuten sanoin, foorumin omat aittoniemet. Näille tyypeille on ihan sama vaikka kimi voittais kaikki kierroksella, niin silti löytyis jotain napinaa: Tuurivoitto! Järjestetty voitto!1!
 
Viimeksi muokattu:

K1M1

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
117
Olikohan tämä jo johonkin ketjuun postattu, en tiedä mutta tässä siis sky F1 kanavan tekemä haastattelu Kimistä:

https://www.youtube.com/watch?v=WJ4f-hlZGK4

Melko hyvä haastattelu ja Kimi puhuu normaalia avoimemmin menneestä ja tämän hetkisestä tilanteesta. Sanoo suoraan että olisi itsekkin yllättynyt jos kykenisi voittamaan Alonson tämän hetkisellä autolla. Sanoo autosta ja ongelmista:"i need something very specific to be happy with a car. Right now it's not happening...".

Ja sitten mielenkiintoinen lausunto:"The day when I hate the racing i will stop..even if it middle of the year I will walk away". Haastattelu on tehty siis ennen Silvestonen kisaa.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Tosiasiat saa sanoa, mutta kyse on siittä mikä sen sanomisen pointti on ja onko ees todellisuudessa seurannut kisoja. Tason romahtaminen johtuu aina automaattisesti huonosta ajamisesta, motivaation puutteesta, kännnistä ja ties millon mistä. Tuijotetaan vain pistetaulukkoa ja laput silmillä ignorataan kaikki tapahtumat. MUTTAKO PISTEET... Ja tarkotus on vain päästä sen 100000 kerran jauhaa sama jargoni " SAMANLAINEN AUTO, SAMA TALLI, HIDAS, VÄHEMMÄ PISTEITÄ" ja tietävät itsekin että asioissa on vähä enemmä takana mitä tilastot näyttää. Koskaan ei voi olla autosta kyse, kisatapahtumista? Kimihän on juuri niistä kuskeja jotka väkisin roikkuu mukana. Jepjep.. Ei kun se on vaa niin paska. Huhhooooo..

Mut joo ei ehkä kenenkään suunnattu henkilökohtaisesti, vaan tässä nyt on huomannut vuosien varrella tän tietyn jengin foorumilla, jonka antipatiat yhtä espoolaista kohtaan ovat suorastaa huvittavia. Kuten sanoin, foorumin omat aittoniemet. Näille tyypeille on ihan sama vaikka kimi voittais kaikki kierroksella, niin silti löytyis jotain napinaa: Tuurivoitto! Järjestetty voitto!1!
Ihan yhtä lailla voitaisiin sitten sanoa, että kaikki Kimin voitot ovat johtuneet autosta, jos kerran samalla tavalla voidaan selittää epäonnistumisetkin. Tosiasia on kuitenkin, että vaikka auto olisi kuinka epäsopiva, pitäisi Kimin maineen veroisen kuskin pystyä parempiin suorituksiin kuin mihin Kimi on tällä kaudella pystynyt. Ero Alonsoon on todella iso. Ei ole Kimille juuri puolustajia löytynyt muualta kuin omasta tallista. Kyllä yleisesti ottaen lajia seuraavista asiantuntijoista löytyy melkein asiaan kuin asiaan myös poikkeavia mielipiteitä mutta Kimin suoritusten huonosta tasosta ei mielestäni ole juuri ole löytynyt erimielisyyttä.

Ja tuo viimeinen lauseesi on ihan absurdi eikä sellaista ole koskaan esiintynyt.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Ja sitten mielenkiintoinen lausunto:"The day when I hate the racing i will stop..even if it middle of the year I will walk away". Haastattelu on tehty siis ennen Silvestonen kisaa.
Eikös se jatkanut tuohon että ajaa kuitenkin sopimuksen ainakin loppuun. Sinänsä noi lauseet on kyllä ristiriidassa. Lopettaa vaikka kesken kauden ja ajaa kuitenkin sopimuksen loppuun. Ainakin manageri kielsi huhut että lopettaisi F1:ssä 2015 jälkeen. Päätöstä ei ole tehty.
 

abish

Well-known member
Liittynyt
14.10.2011
Viestit
193
Eikös se jatkanut tuohon että ajaa kuitenkin sopimuksen ainakin loppuun. Sinänsä noi lauseet on kyllä ristiriidassa. Lopettaa vaikka kesken kauden ja ajaa kuitenkin sopimuksen loppuun. Ainakin manageri kielsi huhut että lopettaisi F1:ssä 2015 jälkeen. Päätöstä ei ole tehty.
Tarkoitti varmaankin, että tällä hetkellä ei ole median kuvaamassa kriisitilanteessa, josta ei tunnu olevan poispääsyä. Ei siis mitään ihmeellistä. Eikös Kimin soppari lopu 2015 jälkeen ja optio vuodesta lisäksi?
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Ihan yhtä lailla voitaisiin sitten sanoa, että kaikki Kimin voitot ovat johtuneet autosta, jos kerran samalla tavalla voidaan selittää epäonnistumisetkin.
Kaikki Kimin voitot eivät ole johtuneet autosta, kuten ei Kimin epäonnistumisetkaan johdu pelkästään autosta. Sen sijaan ratkaisevaa on kuljettajan ja auton yhteispeli, eli se miten auto sopii kuljettajan hanskaan ja sen lisäksi sen auton pitää tietenkin olla muutenkin nopea ja kuljettajan pitää olla lahjakas ja hyvä kilpa-autoilija. Minä en ainakaan usko että ykkösissä kuljettajien välillä on absoluuttisessa nopeudessa kovinkaan suuria eroja, varsinkin kun puhutaan näistä kärkitallien kuljettajista ja lahjakkaampina pidetyistä keskikastin/häntäpään tallien kuljettajista. Ne suuremmat erot tulee sitten ensinnäkin siitä miten nopean auton kukin saa alleen, ja ennen kaikkea siitä miten se auto soveltuu omaan ajotyyliin ja kuinka sen saa säädettyä itselleen mieleiseksi. Kun ajetaan noinkin äärirajoilla niin myös henkisellä puolella on iso merkitys, eli kuljettajan pitää pystyä luottamaan siihen autoonsa ja siihen pitää olla hyvä tuntuma.

Tämän takia minun mielestäni tämä jatkuva vääntö kuljettajien paremmuudesta on jotensakin turhaa kun sitä on oikeastaan mahdotonta aukottomasti mitata. Aina sanotaan että ainoa keino mitata kahden kuljettajan välistä paremmuutta on laittaa heidät samanlaiseen autoon ajamaan toisiaan vastaan, mutta sekään ei ole ihan täysin luotettava vertailu koska jos kuljettajilla on hyvinkin erilainen ajotyyli niin se auto voi istua toisen käteen huomattavasti paremmin kun taas toinen ei saa säädettyä sitä mitenkään mieleisekseen. Ykköset onkin vähän tällainen yksilöurheilun ja joukkueurheilun välimuoto jossa hemmetin moni asia vaikuttaa siihen kuka lopulta seisoo korkeimmalla korokkeella.
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Mut joo ei ehkä kenenkään suunnattu henkilökohtaisesti, vaan tässä nyt on huomannut vuosien varrella tän tietyn jengin foorumilla, jonka antipatiat yhtä espoolaista kohtaan ovat suorastaa huvittavia. Kuten sanoin, foorumin omat aittoniemet.
Varmaan saanu alkua siitä, kun espoolaisen pahimpia kilpailijoita vähätelty ja haukuttu. Yksikin tällainen ollut kovin hiljaa tällä forumilla maaliskuusta lähtien. Suoraan Kimiä vastaan tuskin monellakaan on paljon mitään.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Kaikki Kimin voitot eivät ole johtuneet autosta, kuten ei Kimin epäonnistumisetkaan johdu pelkästään autosta. Sen sijaan ratkaisevaa on kuljettajan ja auton yhteispeli, eli se miten auto sopii kuljettajan hanskaan ja sen lisäksi sen auton pitää tietenkin olla muutenkin nopea ja kuljettajan pitää olla lahjakas ja hyvä kilpa-autoilija. Minä en ainakaan usko että ykkösissä kuljettajien välillä on absoluuttisessa nopeudessa kovinkaan suuria eroja, varsinkin kun puhutaan näistä kärkitallien kuljettajista ja lahjakkaampina pidetyistä keskikastin/häntäpään tallien kuljettajista. Ne suuremmat erot tulee sitten ensinnäkin siitä miten nopean auton kukin saa alleen, ja ennen kaikkea siitä miten se auto soveltuu omaan ajotyyliin ja kuinka sen saa säädettyä itselleen mieleiseksi. Kun ajetaan noinkin äärirajoilla niin myös henkisellä puolella on iso merkitys, eli kuljettajan pitää pystyä luottamaan siihen autoonsa ja siihen pitää olla hyvä tuntuma.

Tämän takia minun mielestäni tämä jatkuva vääntö kuljettajien paremmuudesta on jotensakin turhaa kun sitä on oikeastaan mahdotonta aukottomasti mitata. Aina sanotaan että ainoa keino mitata kahden kuljettajan välistä paremmuutta on laittaa heidät samanlaiseen autoon ajamaan toisiaan vastaan, mutta sekään ei ole ihan täysin luotettava vertailu koska jos kuljettajilla on hyvinkin erilainen ajotyyli niin se auto voi istua toisen käteen huomattavasti paremmin kun taas toinen ei saa säädettyä sitä mitenkään mieleisekseen. Ykköset onkin vähän tällainen yksilöurheilun ja joukkueurheilun välimuoto jossa hemmetin moni asia vaikuttaa siihen kuka lopulta seisoo korkeimmalla korokkeella.
Aika harva vähänkään "tosissaan" ykkösiä seuraava ajatteleekaan, että kuljettajan hyvyys = absoluuttinen nopeus. Eihän esim. tämä kritiikki Kimiä kohtaan ole mitenkään siihen perustunut. Konsensus tuntuu aika laajalti olevan se, että Kimi on kyllä todella nopea mutta vain silloin kun auto ja renkaat ovat hänelle ns. täydelliset. Kovin kapea suorituskykyikkuna/sopeutumiskyky sen sijaan on yksi olennaisimmista kritiikin perusteista ja ne ovat nimenomaan osa tuota kuljettajan kokonaispakettia.
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Aika harva vähänkään "tosissaan" ykkösiä seuraava ajatteleekaan, että kuljettajan hyvyys = absoluuttinen nopeus. Eihän esim. tämä kritiikki Kimiä kohtaan ole mitenkään siihen perustunut. Konsensus tuntuu aika laajalti olevan se, että Kimi on kyllä todella nopea mutta vain silloin kun auto ja renkaat ovat hänelle ns. täydelliset. Kovin kapea suorituskykyikkuna/sopeutumiskyky sen sijaan on yksi olennaisimmista kritiikin perusteista ja ne ovat nimenomaan osa tuota kuljettajan kokonaispakettia.
Nämä ovat pitkälti mielipideasioita, kun ei ole mahdollisuutta asiaa testata, mutta uskallan väittää seuraavaa; jos tämän kauden Ferrari olisikin lähellä Kimin mieltymystä optimaalisesta, mutta hiukan liian yliohjaava, niin Kimi vs Alonso olisi juuri päinvastoin tämänhetkiseen. Ja silloin tilanne olisi auton käyttäytymisen kannalta aika lailla päinvastainen tämänhetkiseen; Alonsokaan ei ilmeisesti ihan noin aliohjaavaa halua, mutta on kuitenkin lähempänä hänen ajotyyliään. Kimin mieltymyksestä taas ei voitaisi paljon kauempana olla. Eli tässä on huono puhua Alonson "ylivoimaisuudesta sopeutumisessa" Kimiin nähden, kun eipä tuo Fernando ole Kimiä vastaan vielä toisenlaisella pirssillä ajanut (siis samaan aikaan samassa tallissa).

Ja kokonaan toinen debatti on sitten se, että kumpi herroista on nopeampi, jos kummallekin annetaan muuten samanlainen auto, mutta kumpikin saa säädettyä siitä just mieleisensä. Ja tämä ei tule edes koskaan selviämään, ellei Ferrari tee kahta erilaista autoa ensi kaudelle (ja Alonson pitäisi sitten jatkaa Fertsulla myös).
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Olis mahtavaa mikäli Kimi sais kunnon auton ja Bottaksen kehitys jatkuis. Aijai niitä taisteluja..
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Bottaksen kohdalla ongelma on se, ettei auto ole riittävän hyvä ja sillä ei voi voitoista ajaa, niin eihän se sillä tavalla sytytä.
Höpöhöpö, auto jolla 2.kuski Massa ajaa voitoista olisi tuonut Häkkisen (ja väitän Räikkösen) käsissä jo useamman voiton. Sama täällä, Bottasi vähän harmaa ja mauton kaveri vaikka tietysti vain parasta toivon hänelle. Kimi on silti se ykkönen, toivottavasti tekisivät sitä Fefeä nyt edes vähän Kimin ajotyylille loppukaudesta, karseeta katsoa kun toinen tappelee rystyset valkoisina pitääkseen auton suorassa edes suorilla..
 

pikkupetteri

Well-known member
Liittynyt
8.10.2011
Viestit
195
Ja silloin tilanne olisi auton käyttäytymisen kannalta aika lailla päinvastainen tämänhetkiseen; Alonsokaan ei ilmeisesti ihan noin aliohjaavaa halua, mutta on kuitenkin lähempänä hänen ajotyyliään. Kimin mieltymyksestä taas ei voitaisi paljon kauempana olla. Eli tässä on huono puhua Alonson "ylivoimaisuudesta sopeutumisessa" Kimiin nähden, kun eipä tuo Fernando ole Kimiä vastaan vielä toisenlaisella pirssillä ajanut (siis samaan aikaan samassa tallissa).
Käy nyt kuitenkin huviksesi katsomassa vähän onboardia siitä Alonson ajosta tuolla Ferrarilla ja kerro sitten miten paljon aliohjasi. Käy samalla vertaamassa vähän onboardia 2006 Rellu+misuka ja 2007 Mäkki+bridge -yhdistelmillä niin huomaat että se ajotyyli muuttuu kyllä täysin kalustosta riippuen.

Ja kyllä, Alonso on sopeutunut täysin ylivertaisesti Kimiin verrattuna tällä kaudella. Se on fakta. Toisella autolla tilanne voisi olla toinen, mutta Felipeä mittapuuna käyttäessä suorituskyky on juuri sellainen kuin olettaa sopi.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Itse en usko pennin vertaa siihen, että olisi olemassa F1-auto, jolla Kimi voisi olla yhtä ylivoimainen Alonsoon nähden kuin mitä tämä on tällä hetkellä Kimiin nähden. Mutua? Kyllä.
 

P1relli

Active member
Liittynyt
22.4.2014
Viestit
39
Hieman aiheen ohi, mutta sivuaa sitä kyllä... Muistaako joku Häkkisen aikakaudelta ja siitä taaksepäin, spekuloitiinko silloin asioilla, sopiiko joku auto paremmin tai huonommin tallikaverien kesken.
Entä oliko puhetta renkaista johtuvista vaikeuksista esim. että niitä oli vaikea saada oikeaan lämpötilaan, tai että jotkut kuskit eivät saa niitä toimimaan, vai onko näistä keskusteltu vasta viime vuosina.
Muistaako joku jonkun kuljettajan (menneiltä ajoilta), jonka on väitetty kärsivän tallikaveriaan enemmän auton luonteen vuoksi, tai renkaiden ominaisuuksien vuoksi.

Tietysti nykyään pystytään keräämään valtavan paljon erilaista dataa, menneisiin vuosiin verrattuna, jolloin sieltä saadaan enemmän pohjaa vertailulle.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Hieman aiheen ohi, mutta sivuaa sitä kyllä... Muistaako joku Häkkisen aikakaudelta ja siitä taaksepäin, spekuloitiinko silloin asioilla, sopiiko joku auto paremmin tai huonommin tallikaverien kesken.
Entä oliko puhetta renkaista johtuvista vaikeuksista esim. että niitä oli vaikea saada oikeaan lämpötilaan, tai että jotkut kuskit eivät saa niitä toimimaan, vai onko näistä keskusteltu vasta viime vuosina.
Muistaako joku jonkun kuljettajan (menneiltä ajoilta), jonka on väitetty kärsivän tallikaveriaan enemmän auton luonteen vuoksi, tai renkaiden ominaisuuksien vuoksi.

Tietysti nykyään pystytään keräämään valtavan paljon erilaista dataa, menneisiin vuosiin verrattuna, jolloin sieltä saadaan enemmän pohjaa vertailulle.
Ihan hyvä kysymys. Seurasin itse formuloita nykyistä enemmän vuosina 1995-2005 ja en kyllä tosiaan muista, että tällaista jatkuvaa selvitysten hakemista renkaiden sopivuudesta/sopimattomuudesta jne. olisi ollut ilmoilla. Toki muisti voi tehdä tepposet.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Hieman aiheen ohi, mutta sivuaa sitä kyllä... Muistaako joku Häkkisen aikakaudelta ja siitä taaksepäin, spekuloitiinko silloin asioilla, sopiiko joku auto paremmin tai huonommin tallikaverien kesken.
Entä oliko puhetta renkaista johtuvista vaikeuksista esim. että niitä oli vaikea saada oikeaan lämpötilaan, tai että jotkut kuskit eivät saa niitä toimimaan, vai onko näistä keskusteltu vasta viime vuosina.
Muistaako joku jonkun kuljettajan (menneiltä ajoilta), jonka on väitetty kärsivän tallikaveriaan enemmän auton luonteen vuoksi, tai renkaiden ominaisuuksien vuoksi.

Tietysti nykyään pystytään keräämään valtavan paljon erilaista dataa, menneisiin vuosiin verrattuna, jolloin sieltä saadaan enemmän pohjaa vertailulle.
Ihan hyvä kysymys. Seurasin itse formuloita nykyistä enemmän vuosina 1995-2005 ja en kyllä tosiaan muista, että tällaista jatkuvaa selvitysten hakemista renkaiden sopivuudesta/sopimattomuudesta jne. olisi ollut ilmoilla. Toki muisti voi tehdä tepposet.
Silloin aikoinaan rengasvalmistajia oli useampia ja oli erikseen aika-ajorenkaat ja muutenkin renkaita muokattiin sopimaan eri autoille, kuskeille ja radoille. Enemmän puhuttiin eri rangasvalmistajien renkaiden ominaisuuksista/paremmuudesta kuin niiden sopimisesta jollekin kuljettajalle ja tämän ajotyylille (kun renkaat aika pitkälti räätälöitiin kullekin kuljettajalle sopiviksi). Nykyään kun nakit on kaikilla samat (ja vielä kauden aikana muutetaan niitä edelleen kaikille samanlaisiksi mutta aikaisempaan nähden erilaisiksi kun ei kaikilla kestä ja tulee turvallisuusriski) niin renkaiden sopiminen kuljettajien ajotyyleille on paljon olennaisempi kysymys kuin rengasvalmistajien välisen kilpailun aikoina.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5647
Entisaikaan F1-autot olivat tekniikaltaan ehdotonta eliittiä ja aerodynaamisia taidonnäytteitä. Nykyformuloissa tekniikkaa on riisuttu sellaisella periaatteella, että poistetaan viihdearvoa heikentävät laitteet. Aerodynamiikkaa koskevat säännöt taas on laadittu niin, että autot ovat tarkoituksella rampoja ja pahasti epätasapainossa. Kukaan ei edes tiedä, millä periaattein Pirelli on renkaansa suunnitellut, koska Pirelli valehtelee koko ajan pelastaakseen oman naamansa. Minä ymmärrän aivan täysin, että joillakin kuskeilla on vaikeuksia saada auto säätöihin, jos talli on vielä valinnut täysin poikkeuksellisen jousitusratkaisun.
 

P1relli

Active member
Liittynyt
22.4.2014
Viestit
39
Silloin aikoinaan rengasvalmistajia oli useampia ja oli erikseen aika-ajorenkaat ja muutenkin renkaita muokattiin sopimaan eri autoille, kuskeille ja radoille. Enemmän puhuttiin eri rangasvalmistajien renkaiden ominaisuuksista/paremmuudesta kuin niiden sopimisesta jollekin kuljettajalle ja tämän ajotyylille (kun renkaat aika pitkälti räätälöitiin kullekin kuljettajalle sopiviksi). Nykyään kun nakit on kaikilla samat (ja vielä kauden aikana muutetaan niitä edelleen kaikille samanlaisiksi mutta aikaisempaan nähden erilaisiksi kun ei kaikilla kestä ja tulee turvallisuusriski) niin renkaiden sopiminen kuljettajien ajotyyleille on paljon olennaisempi kysymys kuin rengasvalmistajien välisen kilpailun aikoina.
No joo, tuo on kyllä totta ja saihan aikoinaan testatakkin lähes rajattomasti.

Ja tosiaan, eihän Kimi ainoa tuolla ole, joka on noiden renkaiden kanssa vaikeuksissa, lähinnä ne tuntuvat sopivan niille hieman rankemman ajotyylin omaaville kuskeille.
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Hieman aiheen ohi, mutta sivuaa sitä kyllä... Muistaako joku Häkkisen aikakaudelta ja siitä taaksepäin, spekuloitiinko silloin asioilla, sopiiko joku auto paremmin tai huonommin tallikaverien kesken.
Entä oliko puhetta renkaista johtuvista vaikeuksista esim. että niitä oli vaikea saada oikeaan lämpötilaan, tai että jotkut kuskit eivät saa niitä toimimaan, vai onko näistä keskusteltu vasta viime vuosina.
Muistaako joku jonkun kuljettajan (menneiltä ajoilta), jonka on väitetty kärsivän tallikaveriaan enemmän auton luonteen vuoksi, tai renkaiden ominaisuuksien vuoksi.

Tietysti nykyään pystytään keräämään valtavan paljon erilaista dataa, menneisiin vuosiin verrattuna, jolloin sieltä saadaan enemmän pohjaa vertailulle.
"Rengas sodan" aikaan keskustelut oli vielä kiivaampia. Spekuloitiin mm. mille tiimille rankaat oli mittatilaustyötä ja muut niitä käyttävät tallit oli altavastaajia. yms.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös