70-luvun suurajot

Ammattikatsoja

Well-known member
Liittynyt
17.3.2004
Viestit
77
muistan lukeneeni ton esa peltosen < hifk jutun < en tiennytkään että rallissa on aikanaan ollut toinenkin esa peltonen

Tämä "toinen" Esa Peltonen on jopa voittanut F-Cupin aikoinaan.. Ajeli Starletilla ja jos ihan oikein muistan niin joku ammattikoulun autourheilu-puoli rakensi Esalle ratakäyttöön Toyota Corollan jossain välissä.

Hifk - Esa Peltosen ralliharrastuksesta meikäläisellä ei oo kyllä minkäänlaista hajua :)
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
tämä "aikaisempi"esa peltonen oli tuulennopea ifk:n hyökkääjä ja erinnomainen pelaaja kuten poikansakin(mm-95).e.peltonen oli ymmärtääkseni siviilityössä automyyjänä ja siihen aikaan melkein kaikki automyyjät ajelivat rallia.olen itse ajanut(ollut kartanlukijana)ABO-100 datsun 100-A autolla jonka piti valmistuttuaan tulla e.peltosen käyttöön.ernäisistä syistä näin ei käynyt ja auton hankki omakseen reijo af heurlin joka osallistui s.aaltosen kanssa sillä ainakin tunturiralliin.
 

majuni

Well-known member
Liittynyt
25.2.2009
Viestit
98
Esa Peltosesta

No aikani seurattu keskustelua tuon julki seuraavaa. Tämä IFK Peltonen ajeli todella harrastusmaisesti 70-luvulla.
Kirjoittelen tätä työpaikalla, joten en voi vanhoista lähtöluetteloista varmistaa, mutta noin 1973-1975 välillä Esa Peltonen ajeli 142 Volvolla.
Itse oli nostamassa ko. Volvoa Soukkion vasurista ennen siltaa Sveitsin Talvirallissa olisiko ollut 1974??? Talkoita tehtiin noin 30 minuuttia, ennekuin painava Volvo oli takaisn tiellä.
Peltonen ei hätyytellyt kärkeä, mutta oli varsin värikäs kuljettaja


majuni
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
No aikani seurattu keskustelua tuon julki seuraavaa. Tämä IFK Peltonen ajeli todella harrastusmaisesti 70-luvulla.
Kirjoittelen tätä työpaikalla, joten en voi vanhoista lähtöluetteloista varmistaa, mutta noin 1973-1975 välillä Esa Peltonen ajeli 142 Volvolla.
Itse oli nostamassa ko. Volvoa Soukkion vasurista ennen siltaa Sveitsin Talvirallissa olisiko ollut 1974??? Talkoita tehtiin noin 30 minuuttia, ennekuin painava Volvo oli takaisn tiellä.
Peltonen ei hätyytellyt kärkeä, mutta oli varsin värikäs kuljettaja


majuni
itsellänikin taitaa löytyä nuo lähtöluettelot.e.peltonen ajoi myös muistini mukaan asconalla.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Tilannetietoa

Taas on ollut niin kire työelämässä, että kirjan teko on tyssännyt :(.

Majunilta on tulossa kauhee kasa paperita, josta uskon saavani taas vauhtia, vuoden 1975 kirjoittaminen tökkii siksikin, että reitti on ollut epäselvä, ja on täytynyt arvailla missähän se meni...

Mutta homma etenee taas, kunhan ensiviikon ulkoman reissu menee ohi...
 

motofan

Well-known member
Liittynyt
27.6.2008
Viestit
59
Sijainti
helsinki
oli kirjassa works escorts

kyseinen auto oli kirjassa works escorts josta sen bongasin...
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Tämä "toinen" Esa Peltonen on jopa voittanut F-Cupin aikoinaan.. Ajeli Starletilla ja jos ihan oikein muistan niin joku ammattikoulun autourheilu-puoli rakensi Esalle ratakäyttöön Toyota Corollan jossain välissä.
Tampereen Ammattikoulun mu-mekaanikkolinja kyllä rakensi sellaisen WRC-Gorillaa muistuttavan rata-auton tuossa vähän vajaa vuosikymmen sitten, mutta sillä ei ollut mitään tekoa Esa "Starlet" Peltosen kanssa. Gorilla oli SS-luokan auto ja sitä kuskasi pari kautta ex-Lada kuljettaja Jarmo Hakala. Peltosen Esa sen sijaan ajeli Roadsportissa Starletilla (ihan hyvällä menestyksellä) sekä Sport2000-luokassa Rellu Megane 2.0 Kupeella - ei niin hyvällä menestyksellä. Rellusta vaan ei kertakaikkiaan ollut pistämään kampoihin E36 Bemareille ja LMS:n rakentamille III ja IV korisille Golfeille tai Honda Integroille.
 

Ammattikatsoja

Well-known member
Liittynyt
17.3.2004
Viestit
77
Tampereen Ammattikoulun mu-mekaanikkolinja kyllä rakensi sellaisen WRC-Gorillaa muistuttavan rata-auton tuossa vähän vajaa vuosikymmen sitten, mutta sillä ei ollut mitään tekoa Esa "Starlet" Peltosen kanssa. Gorilla oli SS-luokan auto ja sitä kuskasi pari kautta ex-Lada kuljettaja Jarmo Hakala. Peltosen Esa sen sijaan ajeli Roadsportissa Starletilla (ihan hyvällä menestyksellä) sekä Sport2000-luokassa Rellu Megane 2.0 Kupeella - ei niin hyvällä menestyksellä. Rellusta vaan ei kertakaikkiaan ollut pistämään kampoihin E36 Bemareille ja LMS:n rakentamille III ja IV korisille Golfeille tai Honda Integroille.

Mä muistan nähneeni vaan jonkun tv-jutun siitä että Peltosen Esa poseeras sen Corollan rinnalla joskus, en sitten tiedä oliko Esa mukana auton luomisprosessissa tai jotain sinnepäin jos ei ite ajanut autolla kisaa.. Muistan myös että siitä olis ollut jossain autourheilulehdessä jopa juttukin..

Luultavasti "Starlet" Peltonen oli sit vaan mukana auton kehitystyössä (?)
 

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Viimeiset tarrat

Nyt olisi puuttuvat Nortti tarrat paikallaan. Olemassa olevista kuvista ei enempää näy mitä tarroja tuossa muita on ollut joten peräpään tarrat on vielä hieman mysteeri.



 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Norttia

Oikein rupes Norttia tekeen mieli! ei vais, se ei ollut mikään nuoriso- trenditupakka 70- luvulla, vaan vanhat tervakeuhkoukot sitä kai vaan veteli. Nykyään lienee jo aika harvinaista,vai myydäänkökään sitä enää?

Just lueskelin Huutonetistä tilaamaani v. 1973 SuurajoVM:ää, kyllä silloin osattiin tehdä kisareportaaseja! Paljon tekstiä ja vähän kuvia. Toimittajana oli Pekka Toivonen.

Lähden huomenna porschen emämaahan loppuviikoksi, mutta sen jälkeen on aika ottaa taas kirjoitushommasta kiinni. Kesähän on enempi sitten vapaata, jolloin on tavoite kirjoittaa useampikin vuosikerta.
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Oikein rupes Norttia tekeen mieli! ei vais, se ei ollut mikään nuoriso- trenditupakka 70- luvulla, vaan vanhat tervakeuhkoukot sitä kai vaan veteli. Nykyään lienee jo aika harvinaista,vai myydäänkökään sitä enää?

Just lueskelin Huutonetistä tilaamaani v. 1973 SuurajoVM:ää, kyllä silloin osattiin tehdä kisareportaaseja! Paljon tekstiä ja vähän kuvia. Toimittajana oli Pekka Toivonen.

Lähden huomenna porschen emämaahan loppuviikoksi, mutta sen jälkeen on aika ottaa taas kirjoitushommasta kiinni. Kesähän on enempi sitten vapaata, jolloin on tavoite kirjoittaa useampikin vuosikerta.
tarkkaan ottaen nortti oli tupakkamerkin puhekielinen ilmaisunimi,ei siis tupakka,jonka mainonta on kielletty.
 

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
tarkkaan ottaen nortti oli tupakkamerkin puhekielinen ilmaisunimi,ei siis tupakka,jonka mainonta on kielletty.
Tätä itsekin ihmettelin koska 1973 oli kisamateriaaleissa North State joka oli tupakan oikea merkki, mutta siitä eteenpäin mainonnassa käytettiin Nortti sanaa aina vuoden 1977 loppuun jonka jälkeen tupakkamainonta oli kiellettyä.
 
Liittynyt
20.4.2009
Viestit
12
Terve taas. näytin tossa antille teidän kokoamia suurajo kertomuksia ja muuta foorumille kerättyä materiaalia,niin alkoi juttu taas luistaa..olis vaan ollu kynä ja paperia mukana niin hyviä aiheita olis ollu makalle kirjaan taas,mutta ihan päälimmäiseksi jäi itelle mieleen kun faija huomas tuon aikasemmissa jutuissa näytetyn lexan aya-10 kilvellinen 96 harjun takabinkkelissä,niin tämä kyseinen auto on kuulemma pitänyt tulla antille 1970 suurajoihin ja jatkaa siitä scan-auton teamissa ajamista.vuoden 69 kisan menestys sai helge helmen puhumaan sen aikaiselle scan-auton johtajalle ''ryydmanille'' kuskivalinnasta jonka mielestä se oli loistava idea,kun vielä antti palveli auton myyjänä konalan scan-autossa ja näyttöä oli saabin käsittelystä.autosta tehtiin sopimus antille,kun sitä vielä vasta valmistettiin. Se rakennettiin tehdas uudesta 96:sta. Homma tyssäsi siihen,että saabin tallipäälikkö edesmennut glaus lehto oli itse päättänyt,että leo kinnunen rupeaa ajamaan saabia ja syyksi sanottiin vaan,että antti ei sovellu vielä talli kuriin,kun oli kai jotain omia mielipiteitä lehdolle ehdottanut.1kk ennen suurajoja ilmotettiin että lexa saa ajaa kisan ja katsotaa jos seuraava tehdas auto tulisi sitten antille. Huvittavinta on se että,lexa ja antti olivat hyviä tuttuja ja myös saman kerhon miehiä (Never Heard Drivers) niin leksa soitti hädissään ekojen testejen jälkeen,että hän ei saabia osaa viedä...isä kävi lexalle ennen kisaa vasemman jalan jarrutukset ja vapaa kytkimen käytöt opettamassa,mutta koskaa siitä ei saabi miestä tullu. porshea se osasi kyllä ajaa niin,että tuskin löytyy ketään tänä päivänäkään.. lehdon kanssa meni viekä sukset ristiin lopullisesti ja sitä toistakaan saabia ei antille annettu ja sittemmin omaan pussii ruvettiin taas ajamaan bxu-1:llä.
 

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
BXU-1

Terve taas. näytin tossa antille teidän kokoamia suurajo kertomuksia ja muuta foorumille kerättyä materiaalia,niin alkoi juttu taas luistaa..olis vaan ollu kynä ja paperia mukana niin hyviä aiheita olis ollu makalle kirjaan taas,mutta ihan päälimmäiseksi jäi itelle mieleen kun faija huomas tuon aikasemmissa jutuissa näytetyn lexan aya-10 kilvellinen 96 harjun takabinkkelissä,niin tämä kyseinen auto on kuulemma pitänyt tulla antille 1970 suurajoihin ja jatkaa siitä scan-auton teamissa ajamista.vuoden 69 kisan menestys sai helge helmen puhumaan sen aikaiselle scan-auton johtajalle ''ryydmanille'' kuskivalinnasta jonka mielestä se oli loistava idea,kun vielä antti palveli auton myyjänä konalan scan-autossa ja näyttöä oli saabin käsittelystä.autosta tehtiin sopimus antille,kun sitä vielä vasta valmistettiin. Se rakennettiin tehdas uudesta 96:sta. Homma tyssäsi siihen,että saabin tallipäälikkö edesmennut glaus lehto oli itse päättänyt,että leo kinnunen rupeaa ajamaan saabia ja syyksi sanottiin vaan,että antti ei sovellu vielä talli kuriin,kun oli kai jotain omia mielipiteitä lehdolle ehdottanut.1kk ennen suurajoja ilmotettiin että lexa saa ajaa kisan ja katsotaa jos seuraava tehdas auto tulisi sitten antille. Huvittavinta on se että,lexa ja antti olivat hyviä tuttuja ja myös saman kerhon miehiä (Never Heard Drivers) niin leksa soitti hädissään ekojen testejen jälkeen,että hän ei saabia osaa viedä...isä kävi lexalle ennen kisaa vasemman jalan jarrutukset ja vapaa kytkimen käytöt opettamassa,mutta koskaa siitä ei saabi miestä tullu. porshea se osasi kyllä ajaa niin,että tuskin löytyy ketään tänä päivänäkään.. lehdon kanssa meni viekä sukset ristiin lopullisesti ja sitä toistakaan saabia ei antille annettu ja sittemmin omaan pussii ruvettiin taas ajamaan bxu-1:llä.
Mielenkiintoista juttua, setäni ole Lexan kartturina juuri kun ajoivat tuolla AYA-10:lla, mulla löytyy siitä myös lisää kuvia vuodelta 1970.

Bxu-1:n liittyen kysymys, oliko kyseinen auto rakennettu "tehtaan" spekseillä vaikka oli itse rakennettu?

Selvittelin myös vanhojen tehdas Saabien nykytilaa ja 19:sta tehdystä 96:sta on jäljellä 9 ja kahdesta tehdystä 99:stä on molemmat. Tarkoitus olisi jossain vaiheessa käydä dokumentoimassa kaikki autot kuvien kera, Saabin kilpatallin historiikkikin on vielä tekemättä.....:ahem:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.4.2009
Viestit
12
antin aikana 70 luvulla bxu-1:ssä paljoakaan tehdas autoa ollut. pertti lehtonen rakensi sen 2:ryhmäläiseksi 1970 uudesta autosta,mutta satutti selkänsä ja myi sen antille lähes uutena ja valmiina kilpurina. 1971.tehossa jäi reilun 30hp tallisaabille,eikä ollut lukkoa niinkuin talliautoissa. auto oli ihan tavallisesta siviiliautosta rakennettu,eikä niin kuin kuulemma talliautot jotka saabi toimitti tehtaalta ns,t-autoina tupla pohjapellillä vahvistetuilla tukivarsilla ja jääykistetyllä korilla. tänäpäivänä tämä auto on jo talliauton vertainen ja hienosti entisöity vastaamaan niitä aan kilpi alkuisia saabeja..saadaan vaan tässä lähipäivinä viimeset pikku hionosäädöt kuntoon siitä,niin saisi ajaa puhtaan kilpailun vielä näin vanhoilla päivillä...
 
Liittynyt
20.4.2009
Viestit
12
semmonen tuli vielä mieleen tossa antin kanssa jutellessa,että 99 rallye varmaan tietäisi tämmöisen auton jonka taas antin veli pekka jaatinen jyväskylästä omisti. Etunimeä ei mieleen tullu mutta joku toivonen myi saab 99 turbon faijan veljelle ja muisteltiin että turboja ei paljoa ralleissa suomessa näkynyt.pekka ajoin muistaakseni kisan tai kaksi sillä ja ei millään hirmusella menestyksellä. Se samainen auto tuli sittemmin loimaan lähettyville yhdelle pankinjohtajalle ja muistan vaan pikkupoikana istuneeni sen kyydissä jollain pikkutiellä vähän kokeilemassa sitä,mieleen jäi vaan,että suhina ja pauke oli kova.ja kovaa mentiin:thumbup:
 

isu1600

Active member
Liittynyt
16.2.2009
Viestit
26
isu1600

...Taisi olla Jarmo Toivonen Jyväskylästä, joka tuolla Turbo saabilla ajeli...
 

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Juu, Toivosen Jarmo ajeli Turbolla (TBV-299). Hänen auto taisi olla Ola Strömberg versio ja nyt kuulemma samainen auto löytyy etelä-suomesta odottamassa uutta tulemistaan.

Pekka Jaatinen ajoi tosiaan kaksi kisaa (XEV-688) Turbolla, samalla rekkarilla ei muita kisoja löydy. Isäni tuntee Toivosen Jarmon paremmin ja voisin sanoa että kysyy häneltä mitä muistaa tuosta autosta.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Porsche-museum

Terveisiä Stuttgartin uudesta Porsche-museosta. Hieno kokoelma, mutta selkeästi rallipuoli oli aika vähissä. Porsche itsekkin pitää suurimpina saavutuksinaan selkeästi urheiluautojen, rata-autojen ja formuloiden menestystä. Yksi aito ralliauto oli näytteillä, ja se oli 959 Paris-Dakarin jäljiltä suoraan näytteille asetettu kaikkine kolhuineen...

Käyntini ehdoton huippukohta oli Porsche Carrera RS 2,7 vm-73 esittely. Kuvassa kyseinen aito alkuperäinen auto. Sen rekisterinä oli LEO-ZA 63.

Sen TÄYTYY olla kunnianosoitus Leksa Kinnuselle, joka ajoi ko. mallilla suurajoissa sijalle 3 1973. Lisäksi Leksa oli vahvasti mukana ko mallissa ensi kertaa nähdyn ankanpyrstöspoilerin kehittelyssä. Oli todella sykähdyttävä hetki nähdä tuo auto ja tuo rekkari. Jos se on vain sattumaa, mitä en usko, niin silti!

Leksa oli hyvin esillä siellä osastolla, missä rata-autoilun kulta-aikaa 1970-luvun alusta esiteltiin. Interserien voitot, ja MM- kulta 1970 jne jne...
 
Ylös