Jos nykyään rallikatsojan olo pyritään tekemään vain ja ainoastaan kurjaksi, niin on sitä ennenkin osattu; VM kertoo Suurajo-jutussaan Menikö kuppisi nurin Suurajoissa? Niin meilläkin! (VM 10/85), että kisan aikana Laajavuoressa yhden hengen huone maksoi 500 mk/yö (nykyrahassa 171,40 €). Törkeyden huippu lienee kuitenkin ollut se, että "iso tuoppi kaljaa" maksoi samaisessa paikassa 22,65 mk (7,76 €). Lonkeron sai sentään melkein kuusi markkaa halvemmalla. Kritiikkiä sai myös lehdistökeskus, jonne tulokset toimitettiin paperiversioina. Jyskälä ei siis ollut tällä saralla mikään edelläkävijä, sillä VM tiesi kertoa, että joissain muissa MM-ralleissa tilannetta pystyi lehdistöhuoneessa seuraamaan "tietokoneen näyttöpäätteeltä".
Muutospaineet itse reitin osalta olivat myös ilmeiset:
Aulangon tauon jälkeen oli kilpailijoilla vain yksi vajaan tunnin levähdyshetki Mäntässä, neljä pätkää ennen maalia. Ja silloin satoi kritiikkiä: "Mä olen aivan loppu, Harjanne haluaa joka pätkällä auton viereen juoksemaan, kun mä ajan niin hiljaa", sanaili Salonen.
"Nyt mennään liian pitkälle", kritisoi puolestaan Markku. "Suurajoissa ajetaan niin kovaa, että kuljettajien on saatava nukkua enemmän. Nyt on kahden vuorokauden aikana ehditty nukkua vain neljä tuntia ja jokaisella on oltava aistit parhaassa mahdollisessa kunnossa."
Ilmeisesti tilanne todellakin on se, että kisan jaksottelulle olisi tehtävä jotain. Ainoa pitempi tauko (n. 7 tuntia, josta kärki ehtii nukkua nelisen tuntia) on sijoitettu 11 EK:n jälkeen, jolloin kaikki ovat vielä kohtuullisen virkeitä.