80-90 luvun suurajot

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
9726
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Kyllähän noissa metsähuolloissa on varmasti ollut helpompi päästä lähelle kuskeja, koska porukkaa on yksinkertaisesti ollut paikalla vähemmän. Huoltojen sijainteja ei ole kerrottu missään etukäteen, ja joka tallilla on ollut vähän eri huoltopaikat.

Nykyään sama onnistuu jos menee AT-jonoon tai paikkaan jossa kuski vaihtaa renkaita tai tarkistaa paineita niistä? Tai kokoomatauolla ehkä kuskeilla on aikaakin fanitapaamiseen...
 

kosmi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2009
Viestit
171
Enää ei ehdi jutella yleisön kanssa kun pitää katsella seuraavien pätkien incareja
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1132
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Myös nuotilla on epäilemättä ollut paremmin aikaa olla joviaali kansanmies, kun suurajoreittiäkin on hangattu 3 viikkoa. Nyt joutuu ti-ke aikana ottamaan kaikki pätkät haltuun ja loput incarista.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3616
Tässä on muuten ajassa 1:30 N-ryhmän voittajan Mika Korhosen performanssi Laukaasta. Lancerista irtosi öljytikku ja öljyt tulivat kesken pätkän tuulilasille. Tuloksena tappiota Marko Ipatin ajamiin N-ryhmän pohjiin tasan kaksi minuuttia. Korhosen perjantai-ilta ei kääntynyt tästä varsinaisesti paremmaksi, sillä Harjulla meni vielä jarruputki poikki ja eroa ryhmäpohjiin tuli sillä kertaa 53 sekuntia. Näistäkin vastoinkäymisistä huolimatta Korhonen johti ännää perjantain jälkeen 45 sekunnilla ennen Ipattia.

Korjaus: Korhosen lasinpyyhkimisoperaatio onkin Päijälästä, jossa samainen öljytikkuepisodi sattui toistamiseen. Tässä tulee perässä F-ryhmän autot, jotka ovat ajaneet Päijälän, mutta eivät Laukaata.
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3616
Jos nykyään rallikatsojan olo pyritään tekemään vain ja ainoastaan kurjaksi, niin on sitä ennenkin osattu; VM kertoo Suurajo-jutussaan Menikö kuppisi nurin Suurajoissa? Niin meilläkin! (VM 10/85), että kisan aikana Laajavuoressa yhden hengen huone maksoi 500 mk/yö (nykyrahassa 171,40 €). Törkeyden huippu lienee kuitenkin ollut se, että "iso tuoppi kaljaa" maksoi samaisessa paikassa 22,65 mk (7,76 €). Lonkeron sai sentään melkein kuusi markkaa halvemmalla. Kritiikkiä sai myös lehdistökeskus, jonne tulokset toimitettiin paperiversioina. Jyskälä ei siis ollut tällä saralla mikään edelläkävijä, sillä VM tiesi kertoa, että joissain muissa MM-ralleissa tilannetta pystyi lehdistöhuoneessa seuraamaan "tietokoneen näyttöpäätteeltä".

Muutospaineet itse reitin osalta olivat myös ilmeiset:

Aulangon tauon jälkeen oli kilpailijoilla vain yksi vajaan tunnin levähdyshetki Mäntässä, neljä pätkää ennen maalia. Ja silloin satoi kritiikkiä: "Mä olen aivan loppu, Harjanne haluaa joka pätkällä auton viereen juoksemaan, kun mä ajan niin hiljaa", sanaili Salonen.
"Nyt mennään liian pitkälle", kritisoi puolestaan Markku. "Suurajoissa ajetaan niin kovaa, että kuljettajien on saatava nukkua enemmän. Nyt on kahden vuorokauden aikana ehditty nukkua vain neljä tuntia ja jokaisella on oltava aistit parhaassa mahdollisessa kunnossa."
Ilmeisesti tilanne todellakin on se, että kisan jaksottelulle olisi tehtävä jotain. Ainoa pitempi tauko (n. 7 tuntia, josta kärki ehtii nukkua nelisen tuntia) on sijoitettu 11 EK:n jälkeen, jolloin kaikki ovat vielä kohtuullisen virkeitä.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
9726
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Eikös Markku vielä paria vuotta aiemmin kommentoinut maalissa, että Jyskälässä ei kuulu pitää lepotaukoja että pysyy rytmi? Seuraavana vuonnahan pidettiin sitten ylimääräinen yötauko, mutta käsittääkseni se tuli vasta Korsikan 1986 tapahtumien jälkeen.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3616
Seuraavana vuonnahan pidettiin sitten ylimääräinen yötauko, mutta käsittääkseni se tuli vasta Korsikan 1986 tapahtumien jälkeen.
Toinen kunnon yötauko tuli tosiaan Korsikan tapahtumien aiheuttamien sääntömuutosten jälkeen. Alkuperäinen, sääntömuutoksia edeltänyt, ohjelmahan näytti tältä:

 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3616
Grönholm ja Repo muistelivat vuoden 1991 kommelluksia Marko Mäkisen toimittamassa Suurajojen 50-vuotisjuhlakirjassa seuraavasti:

Vuoden 1991 Suurajoissa Marcus Grönholm sai alleen ensimmäisen kerran A-ryhmän nelivetoisen Celican. Auton toimitti TTE, ja viereen istui Juha Repo, joka kymmenen vuotta kestäneen kartanlukijauransa aikana ei aikaisemmin ollut ollut mukana ainoassakaan kaadossa. Suurajoissa 1991 Revon tilastot menivät kertaheitolla uusiksi. "Auto meni sen kisan aikana kaksi kertaa komeasti katolleen. Ensin Päijälässä, ja Marcus varmisti tilastoni uuteen uskoon vielä viimeisen kilpailupäivän toiseksi viimeisellä EK:lla Murakassa. Marcus ehti sanoa jo ennen sitä mutkaa, että "nyt taitaa olla pari numeroa liian iso vaihde pesässä." TTE:n rakentama auto kesti nekin voltit, vaikka siinä kaadossa yksi kanto osui auton pohjaan niin, että koko lattia nousi 30 senttiä ylöspäin ja minun penkkini halkesi. Pääsimme kuitenkin maaliin sijalla 14.", Juha Repo kertoo.

"Se viimeinen kaato oli huolellinen. Auto lensi kuin moottorisaha sinne metsään. Kaadon jälkeen Toyotan kori oli ihan loppu, mutta pyörät olivat ihme kyllä paikoillaan. Olin jo keskeyttämässä, mutta sattumalta paikalla ollut ja katensä niissä nostohommissa rikki repinyt Mikael Sundströmin isä sanoi, että "autoon sisälle siitä, kone käyntiin ja menoksi", Marcus Grönholm jatkaa.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3616


Tämä on tainnut täällä jo ollakin, mutta laitetaan uudestaan, kun asiaa tuolla toisessa topicssa sivuttiin. Eli Henkka Toivosen raju mälli Montolassa 1980. Harmi, että kisa päättyi näin, sillä Henkka oli tullut kisan alun aivan huippukyytiä. Aulangon tauolla kymmenen pätkän jälkeen (eli juuri ennen Montolaa) tilanne oli:

1. Alen 1:04.16
2. Vatanen 1:05.12
3. Mikkola 1:05.58
4. Toivonen 1:06.15
5. Kullang 1:07.00

Henkan ajassa oli kuitenkin Laajavuoren vilppilähdöstä (jonka autokunta jyrkästi kiisti) annettu ylimääräinen minuutti, eli alkupätkät Vatanen ja Toivonen tulivat kokolailla tasatahtia.
 

franz galle

Well-known member
Liittynyt
22.4.2008
Viestit
232
Tuosta kolme kuukautta niin voitti RAC:n.
Se jäi kovasti paitsioon koska oli lehtilakko tms juuri silloin.

Makkan kirjassa tuosta ulosajosta oli sellasta että nuotti jäänyt kuulematta radiopuhelimen pätkimisen takia.
Toivosella tahtoi joo olla crash kun crash niin syy auton ulkopuolella, melkein aina.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3616
Henkan paikan sijainnista FB:n ralliryhmässä, paikalla olleen kertomana:

Peltoaukeiden jälkeen, ennen sitä ruiskukoppia.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3616


Moni varmasti tietää ja muistaa, että Harri Rovanperä oli Suurajo-stipendiaatti 1993, ja että hän ajoi kisan A-ryhmän Opel Mantalla, mutta ainakaan omalla kovalevylläni ei ollut muistissa, millä autolla hän oli kilpailuun alunperin ilmoittautunut.
 
Ylös