80-90 luvun suurajot

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1332
Toyotan testaaminen ennen Jyväskylää oli kyllä monumentaalista, eikä sillä kahden viikon testaamisellakaan oikein saatu mitään aikaan. Ja voi sanoa, että vasta Sanremon skippaaminen ja 24/7-testaaminen petasi Sainzille mestaruuden. Kontrasti vuosien -92 ja -93 Celican iskukyvyssä oli aika.. köh.. selkeä.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4266
Sijainti
Event horizon
Samat virheet pistin merkille. Alen kävi ajamassa Ruotsin rallin vanhakoppaisella Ruotsin maahantuojan tiimin autolla, koska se ei ollut valmistajien osakilpailu, mutta Montessa oli kyllä kaikki jo uusia autoja.
Eikös tuo MA:n Ruotsissa käyttämä ST165 ollut Mats Jonssonin auto - Sama mikä majailee nyt Tuurissa.
 

DC

from freelance to new dance
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3187
Sijainti
Benjamin Franklin Parkway
Kuten kaikki foorumistit varmastit tietävät, vuoden 1995 Suurajot oli ainoastaan F2-luokan MM-osakilpailu. Ja kuten kaikki yhtälailla varmaan myöskin tietävät, huikea 545,98 ek-kilometrin kisa lässähti pahasti jo heti kättelyssä, kun ennen ensimmäistä taukoa (ennen perjantain puoltapäivää) kisasta olivat pudonneet pois sen toinen vakavasti otettava voittajaehdokas Kankkunen, ison A-ryhmän SM-kärki Lindholm, ison N-ryhmän SM-kärjestä Puhakka ja Harkki sekä F2-luokan kärkikamppailuihin ennakoidut de Mevius ja Mökkönen. Ja tietysti tämä F2-kisa muistetaan Kytölehdon voiton lisäksi siitä, että Mökkönen määräsi tahdin niin pitkään kuin tiellä pysyi. Koska pätkätuloksia ei löydy ewrc:stä, teki mieli tarkistaa, miltä meno itseasiassa näytti nuo kisan ensimmäiset neljä pätkää (65,55 ek-kilometriä). Tässä siis tarkastelussa ainoastaan rallin sen vuotisen pääluokan (F2) pätkätulokset. Tietysti ihan ensimmäiseksi on todettava, että Mökkönen meni järjettömän kovaa. Toisekseen on huomattava, miten kova kaveri jokseenkin unohdettu ruotsalainen Per Svan parhaimmillaan oli. Ja mielenkiintoista oli myös havaita, että vaikka Grégoire de Mevius romuttikin Nissaninsa rumasti jo Parkkolassa, ehti hän ajaa Kuohulla luokan toiseksi nopeimman ajan. Kovaa yliyrittämistä, saattaisi äkkiseltään kuvitella. Kenties sitäkin, mutta kun muistetaan, miten kovaa edellisvuoden Jyskälän F2-voittaja ajoi sinäkin vuonna jopa sen aikaa, kun Mökkönen oli ongelmitta kisassa mukana, täytyy sanoa, että sääli, että loppu jäi näkemättä. Alister McRae oli myös hyvässä vauhdissa, mutta joutui nelosella teknisten ongelmien hidastamaksi (pätkällä vasta 33. ajalla 14.14). Tuloslistoilta löytyy myös yksi edelleen rallin MM-sarjan huoltoparkissa (eikä ihan pienessä roolissa) vaikuttava henkilö, nimittäin Jukojärvellä luokan top 10:een kiilanneen Ari Himasen kyydissä istui muuan Kaj Lindström.

jyskälä95.JPG
 
Viimeksi muokattu:

DC

from freelance to new dance
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3187
Sijainti
Benjamin Franklin Parkway
Toisessa keskustelussa tulin puolivahingossa sivunneeksi vuoden 1989 Suurajoja ja Miki Biasionin suoritusta. Kun tutkin pätkäaikoja, niin olin vilpittömästi yllättynyt, miten kelvollista vauhtia tuossa vaiheessa vielä tuleva kaksoismestari paikoitellen piti. Ja varmuuden vuoksi sellainenkin disclaimer, että en ole tämän perusteella nostamassa Biasionia Loebin rinnalle, vaan tämä on yksinkertaisesti vain hauska havainto. Ja tähän on luonnollisestikin kelpuutettu ainoastaan sellaisia pätkiä, joissa the big three oli vielä mukana.


Lopputuloksissa Biasionin vauhtia hidastivat (Ylemmäisissä tapahtuneen ulosajon lisäksi - mutta sitähän ei toki tässä katsonnossa anteeksi anneta) lauantaina Konivuoressa kolmeksi minuutiksi pysähtyminen polttoaineensyöttöhäiriön takia, sunnuntain turborempan takia saadut 4.50 AT-minuuttia sekä jossain vaiheessa samana päivänä (ehkä Lempäässä - 31 sekuntia pohjista) kärsitty rengasrikko. Ehkä ilman näitä kisa parhaan ei-skandinaavin tittelistä tuon vuoden Suurajoissa olisi ollut loppupeleissä melko tiukka (vaikka olisi, niin Sainz sen olisi toki vienyt, sitä en epäile).
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8331
Sijainti
Lake City
Toikkala, Halttula ja Ruuhimäki on ainakin aika teknisiä, jopa syheröisiä pätkiä Jyskälän mittakaavalla, Biasionille varmaan mieluisampaa kuin vaikkapa Myhinpää?

Näköjään sunnuntaina Töppöspohjassa on törkännyt pohjat (tasan Sainzin kanssa). On kyllä hyvin samantyyppinen pätkä kuin vaikka Halttula. Haukilahteen myös pohjat, mutta se on ollut seuraava pätkä Sainzin Juupajoen kaadon jälkeen, joten Ericsson on varmasti himmannut ja Sainzilla ollut pelit mutkalla ja lasit rikki.

1992 on myös Miki parantanut perjantain vauhtiaan pätkille Halttula-Ruuhimäki-Laukaa-Laajavuori, joista viimeiselle jopa kolmanneksi nopein aika. Noi kolme metsäpätkää on juuri sellaisia joista blogissa sanoisin "angular" eli pitkiä suoria ja tiukkoja mutkia. Toisaalta sitten esim Myhinpäässä, Uskilassa ja Siitamassa, eli ison tien jouhevilla pätkillä, on tullut takkiin.
 
Viimeksi muokattu:

DC

from freelance to new dance
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3187
Sijainti
Benjamin Franklin Parkway
Toikkala, Halttula ja Ruuhimäki on ainakin aika teknisiä, jopa syheröisiä pätkiä Jyskälän mittakaavalla, Biasionille varmaan mieluisampaa kuin vaikkapa Myhinpää?
Kieltämättä, kyllähän tuo ero kärkeen näyttää kasvavan sitä mukaa, mitä nopeammille pätkille mennään. Ainakin jos katsotaan keskinopeudella mitattuna kisan viittä nopeinta pätkää.



p.s. Juwrassa on EK20 Västilän pituudeksi merkitty 17,70 km (120,00 km/h), mutta tuloksissa pätkän pituudeksi on merkitty 17,17 km ja keskinopeudeksi 116,41 km/h.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8331
Sijainti
Lake City
Haukilahden pätkältä. Kuvia oli myös ainakin Leustusta, Hassista ja Lempäästä
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
1907
Mihinkäs muuten Mikkelin Mökkösen ura lopulta tökkäsi? Nimi oli muistissa mutta se oli päässyt unohtumaan että noinkin kova vetomies oli kun 1995 jyskälän aikoja katsoo. Ei ihme että Aakeakin silloin vi..vi...harmitti. Siellä on vetomiehiä jos jonkinmoista takana tuloslistoilla. Pieni etäinen muistikuva on kyllä että kaatumatauti olisi vaivannut useamminkin mutta onko parempimuistista liikkeellä?
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8331
Sijainti
Lake City
Tomin Nuoteista -jaksossaan Juha Repo kertoo, että Mökkönen yritti aina ajaa kovempaa seuraavan mutkan, jos edellinen meni vielä hyvin, eikä oikein uskonut itse tekemäänsä nuottia. Timo Jouhkin kärsivällisyys loppui Suurajoihin 1995. Ulosajo tapahtui ilmeisesti vielä siten, että ensin morjestettiin kavereille ja sitten ajettiin ojaan. 1996 ajoi sitten vielä Silanderin kanssa jotain kisoja Euroopassa A-ryhmän Escortilla, mutta jossain kohtaa sponsori hävisi ja ajot jäi siihen.
 

Onzah

Well-known member
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
520
Sijainti
Jossakin Itärallin pätkällä


Laitetaan nyt ihan videoklipin kanssa. Tosiaan Höytiän pätkällä erään risteyksen jälkeen tultiin alamäkeen ja sit oli vasuri ja pelit meni sinne ojaan ja sinne ne myös jäi. Mökkösellähän oli Seiska-lehti mm. sponssina.

Tuo -95 vuosi on kyllä siitä mielenkiintoinen että autoja meni alussa ulos ja kaatuili kuin keilaradalla konsanaan.
 

DC

from freelance to new dance
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3187
Sijainti
Benjamin Franklin Parkway
Tuo -95 vuosi on kyllä siitä mielenkiintoinen että autoja meni alussa ulos ja kaatuili kuin keilaradalla konsanaan.
Koulusta oli anottu perjantai vapaaksi, että pääsee aamutuimaan lähtemään kohti Keski-Suomea. Huomenta Suomi oli lähettänyt reportterin lähtöpaikalle Laajavuoreen ja sieltä tuli tunnelmia heti kuudesta eteenpäin. Muistan edelleen elävästi, miten toimittaja - väitän että se oli Jari Porttila - raportoi Kankkusen Kuohun katastrofista siinä lähtölavan edessä ja siitä tuli aika aakemaiset fiilikset jo ennen Mökkösen ulosajoa.
 

DC

from freelance to new dance
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3187
Sijainti
Benjamin Franklin Parkway
Vuoden 1988 Suurajot muistetaan ansaitusti Alénin ja Kankkusen huimasta kaksinkamppailusta. Mutta etenkin kisan ensimmäisenä päivänä nähtiin myös muutama muu huikea taistelu. Ensinnäkin Mazdojen jäsentenvälinen - tosin, Salosen puolustukseksi on sanottava, että tämä kärsi lähes koko perjantain polttoonaineensyöttöhäiriöistä ja kun ne saatiin kuriin, oli menokin toisenlaista. Toisekseen kamppailu kaksivetoisten herruudesta. Ford oli kehdannut tuoda tällaiseen spesiaaliralliin kaksi keski-eurooppalaista, jotka olisivat takuulla aivan hukassa suomalaisilla sorateillä. Onneksi mukana olivat sentään Vatanen ja Blomqvist, jotta kaksivetoisten ystäville olisi edes jotain nähtävää.




Muutama huomio:

- Sundströmin mahtava vauhti sen ajan, mitä vehkeet kesti. Suotta ei VM kirjoittanut: ensimmäisen osuuden epävirallinen ottelu Muurala Motors vastaan Mazda Rally Team päättyi Mikon voitoksi. Valitettavasti tämä kamppailu päättyi Parkkolan jälkeen, jossa Mikolta meni männän rengas ja öljyt tulivat koneesta ulos. Laajavuoressa ei sitten tarvinnutkaan muuta kuin täyttää keskeytysilmoitus.

- Niillä pätkillä, kun Harri Toivosen jo auttamatta vanhentunut Delta HF toimi kunnolla, ajatkin olivat aika mukavia.

- Ja tietysti tämä... kaikesta huokuu, miten hienolta se on ralli-ihmisistä tuntunut, että Suurajoissa voi pärjätä myös ei-pohjoismaalainen. Sitä on ehkä tästä päivästä katsottuna vaikea tavoittaa, mutta moinen seikka on varmasti koettu silloin elintärkeäksi kilpailun jatkuvuuden ja MM-arvon säilyttämisen kannalta.

 
Ylös