80-90 luvun suurajot

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1332
Nonyt, Ranen kirpparilöytyjä vuodelta -87. Juhilta takapyörä kateissa ja ekana rööki palamaan ->

Piirosella varmaan loppui röökit kesken kisan aikana, kun koko ajan oli jotain hässäkkää. Tuossa Urrian kohdallakin tullaan kaasu jumissa risteykseen.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1043
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Piirosella varmaan loppui röökit kesken kisan aikana, kun koko ajan oli jotain hässäkkää. Tuossa Urrian kohdallakin tullaan kaasu jumissa risteykseen.
Tuolloinen kiertävän huollon systeemi on ollu paljon armeliaampi stressikessuttelulle. Huoltoautoon kun jemmaa kartsan tai pari niin lähes joka pätkän välissä voi käydä täydentämässä. Aatteleppa nykyään kun joissain kisoissa joutuu koko päivän pärjäämään kartturilaukun sisällöllä.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1230
Vuoden -87 osalta aina puhutaan, kuinka silloiset A-ryhmäläiset vaikutti ihan mopoilta ja tästäkin videosta sen näkee, että Lancioiden ja Mazdojen eteneminen ja ulkoinen olemus ei paljon sykähdytä. Vastaavasti Stigun ja Arin takavetoiset Sierrat näyttää sekä ulkoisesti että etenemisen osalta ihan kunnon ralliautoilta. Ja A-ryhmän Quattrotkin. Niitä on ilo katsella. Silti Lanciat selvästi nopeimpia autoja näistä, vaikka päällepäin ei siltä vaikutakaan.
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8331
Sijainti
Lake City
Mun mielestä A-ryhmän Lancia ei ole missään kehitysvaiheessa ollut mitenkään näyttävä kapistus, aina ollut kova puskemaan. Noi Sierrat taas näyttää jotenkin koomisilta kun perä heiluu vasemmalta oikealle edestakaisin, mutta auto ei meinaa mennä eteenpäin laisinkaan, jotenkin korostetummin kuin vaikka Escorteissa. Tähän ehkä vaikuttaa kovempi teho ja isompi korimalli.
 

Seniorikansalainen

Altmeister
Liittynyt
26.11.2017
Viestit
80
Sijainti
Joensuu
Noi Sierrat taas näyttää jotenkin koomisilta kun perä heiluu vasemmalta oikealle edestakaisin, mutta auto ei meinaa mennä eteenpäin laisinkaan, jotenkin korostetummin kuin vaikka Escorteissa. Tähän ehkä vaikuttaa kovempi teho ja isompi korimalli.
Sierrassa oli kaksi ongelmaa/ominaisuutta, jotka molemmat vaikuttivat perän heilumiseen. Taka-akseliston rakenne on aika onneton, vinossa olevat lyhyet tukivarret, jotka muuttavat pyörien kallistuskulmaa ja aurausta jouston mukana. Toinen ongelma oli sama kuin lähes kaikissa turboautoissa siihen aikaan, eli turboviive. Kun painoi kaasua niin ensin ei tullut tehoa ja sitten parin sekunnin jälkeen sitä tuli liikaa. Sainz ja Auriol olivat kuitenkin aika virtuooseja ajamaan tällä vikurilla autolla.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4266
Sijainti
Event horizon
Sierrassa oli kaksi ongelmaa/ominaisuutta, jotka molemmat vaikuttivat perän heilumiseen. Taka-akseliston rakenne on aika onneton, vinossa olevat lyhyet tukivarret, jotka muuttavat pyörien kallistuskulmaa ja aurausta jouston mukana. Toinen ongelma oli sama kuin lähes kaikissa turboautoissa siihen aikaan, eli turboviive. Kun painoi kaasua niin ensin ei tullut tehoa ja sitten parin sekunnin jälkeen sitä tuli liikaa. Sainz ja Auriol olivat kuitenkin aika virtuooseja ajamaan tällä vikurilla autolla.
Toisaalta joidenkin mielestä Sierran erillisjousitettu takajousitus oli huomattava parannus Escortin jäykkään taka-akseliin. Ja RS Escort oli etenkin soralla paljon parempi ajettava kuin edeltäjänsä Lotus Cortina (Mk.1). Kehitys kehittyy....
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7240
Eikö Sierran vahvuudet olleet enemmän asfaltilla? Kukas se oli, joka Suomessa testeissä ihmetteli että autossa on oltava jotain vikaa, kun ei meinaa millään mennä suorassa.
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8331
Sijainti
Lake City

120 kuvan paketti vuoden 1984 Suurajoista ja kuvaajana kartturina myöhemmin ansioitunut Stephane Prevot. Joitain todella upeita tunnelmakuvia kuljettajista ja mahtavia lähikuvia B-ryhmän autoista sekä tietenkin näyttävää ajoactionia. Absolutely incredible.
 

jabajee

Well-known member
Liittynyt
9.12.2019
Viestit
103
Ehkä siivilissä.
Eikös Cossu Escortkin ollut käytännössä Sierran lyhennetyllä pohjalevyllä? Kai ne olisi ajaneet välikopan enkkuperällä (vai mikä atlas olikaan), jos se olisi ollut parempi? Tuo aiemmin mainittu huono jousitusgeometria oli varmasti totta. Luulisi, että ainakin WRC Escortissa se asia olisi jo muutettu paremmaksi?
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1043
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Eikös Cossu Escortkin ollut käytännössä Sierran lyhennetyllä pohjalevyllä? Kai ne olisi ajaneet välikopan enkkuperällä (vai mikä atlas olikaan), jos se olisi ollut parempi? Tuo aiemmin mainittu huono jousitusgeometria oli varmasti totta. Luulisi, että ainakin WRC Escortissa se asia olisi jo muutettu paremmaksi?
Multa loppuu asiantuntemus aika äkkiä tässä vaiheessa, kertokoon enemmän tietävät enemmän. Mutta sen verran ihan yleisesti, että nelivetoisuus muuttaa tuota tilannetta aika merkittävästi. Jos takaveto-Cossussa voiman hallinta pelkille takapyörille on hankalaa ja vetopidon menetys aiheuttaa takapään luistelua + vielä pyöränkulmien muuttuminen jouston mukaan vaikeuttaa mutkiin kovaa menemistä, niin nelivedossa voikin olla niin että viasta tulee mukava yliohjautuvuutta aiheuttava ominaisuus.
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8331
Sijainti
Lake City
Escort RS Cosworth oli tehty nelivetoisen Sierran pohjalle, mutta tosiaan lyhennettynä. Tosin hyvä muistaa että se nelivetoinen Sierra (1990-1992) on jo ihan eri korimalli kuin se takavetoinen (1986-1989).
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
232
Sijainti
Espoo
Luulisi, että ainakin WRC Escortissa se asia olisi jo muutettu paremmaksi?
WRC Escorttiin luokiteltiin McPherson takajousitus. Alla olevassa linkissä sivulta 124 alkaen alkaa Escortin WR-luokitus. Perusautona oli vuonna 1993 luokiteltu A-ryhmän Escortti. Liitetyissä jutussa David Lapworth kertoo mitä siirtyminen WRC autoihin muuttaa.

Hyvää uutta vuotta kaikille.


VM 12-1996 WRC sivu 1.jpgVM 12-1996 WRC sivu 2.jpg
 

Liitetiedostot

Reinweib

Well-known member
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
373
Sijainti
Piilosa
120 kuvan paketti vuoden 1984 Suurajoista ja kuvaajana kartturina myöhemmin ansioitunut Stephane Prevot. Joitain todella upeita tunnelmakuvia kuljettajista ja mahtavia lähikuvia B-ryhmän autoista sekä tietenkin näyttävää ajoactionia. Absolutely incredible.
Siinä on saanut olla jokunen rulla filmiä.. Mistä pätkältä nuo hyppykuvat ovat?

Edit: Sierran taka-akseli on samaa sarjaa sellaisten soraralliohjusten kanssa kuin BMW E30 ja Porsche 924/911.
 

Onzah

Well-known member
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
520
Sijainti
Jossakin Itärallin pätkällä
Tuli katseltua Digitointiprojekti-youtubekanavalta vuoden 1998 Neste Rally Finlandin lähetykset, ja parit pienet kommentit/spekulaatiot.

Kommentit:
+ Jokaiselta pätkältä kuvaa, toki keskityttiin pääasiassa taistelunelikkoon Mäkinen-Sainz-Kankkunen-Grönholm.
+ Hienoa kuvaa mm. Sahalahden siltapaikasta ja Ounin pikkutien hyppysuoralta sekä palkintojenjaosta Laajavuoresta.
++ Hannu Mikkola kommentoimassa Hippoksen re-liveä, hyvää analyysiä kuljettajista.
+ Waldo's Peoplen musaa höystettynä ralliautoilla, toimi!
- Kaidesoja satuili välillä vähän omiaan ainakin Hippoksella, mutta hyvä koosteselostaja.
-- Iso miinus eräästä koosteselostajasta (Timo Huovinen?), ei nyt oikein lähtenyt. Melkein suljin videon kun harmitti katsella.
-- Yhtä iso miinus F2-luokan tulosluettelon poisjättämisestä, toki se kerrottiin sanallisesti aina muiden tuloskatsauksien yhteydessä mutta olisi kiva ollut nähdä ihan dataakin.


Ja spekulaatiota:
- Grönholm ajoi uskomatonta vauhtia läpi viikonlopun, laskeskelin että ennen Ouninpohjaa ja ulosajoaan Grönholm olisi ollut ilman virheitään alle 10 sekunnin päässä kilpailua johtaneesta Mäkisestä (Mökkiperässä noin 15 sekunnin kämmi ja Vaherissa arviolta 10 sekunnin siiman alle ajo).
- Mihin McRae olisikaan yltänyt, kolmen pätkän jälkeen sijoitus toisena kunnes Lankamaassa lipsahti pihalle ja peli oli siinä, toki varsin Colinmainen suoritus.
- Kytölehto varsin vaisu koko viikonlopun, tuo oli se niin sanottu tuhannen taalan paikka joka jäi käyttämättä.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4266
Sijainti
Event horizon
1985 Suurajot SS1 Laajavuori. Stigu liikkeellä "hieman" vetisissä oloissa Audin Batmobilella. Kyllös-Matti toteaa että "siinä taisi mennä vettä Audin jäähdytysjärjestelmään koska tuollainen höyrypilvi pöllähti lammikon jälkeen...." :D
 
Ylös