80-90 luvun suurajot

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6945
Muistelen Kankkusen sanoneen kirjassaan, että 1992 ei kiinnostanut enää jahdata mestaruutta, koska laajan kauden ajaminen työllisti liikaa ja kausi 1991 oli ollut rankka. En tiedä olisiko Kankkunen sitten tämän kautta koittanut kaunistella tappiotaan Jyskälässä 1992? Ainakin seuraavassa videossa kun haastatellaan Auriolia ja Kankkusta perjantaipäivän päätteeksi, tunnelmat ovat hyvinkin erilaiset. Toki Kankkusta saattaa harm...vi....harmittaa jos on etukäteen jo päätetty että Auriolin täytyy saada voittaa, mutta kyllä varmasti myös, jos ei ole edes kotipätkillään pärjännyt. Enemmän tässä paistaa minusta jälkimmäinen.


ewrc-resultsissa on muuten täydelliset pätkätulokset 1992 Suurajoihin, josta näkee kaikenlaista jännää

https://www.ewrc-results.com/leg/633-1000-lakes-rally-1992/?leg=2

Vikana päivänä Lancia-kuskien välille tuli vain yksi sekunti eroa, perjantaina ja lauantaina Kankkunen hävisi enemmän.

Yksi syy Auriolin mestaruuden menettämiseen on myös, että Toyota alkoi saada auton toimimaan loppukaudesta, ja tämähän sitten auttoi Kankkusen ja Auriolin sitten mestaruuksiin ja lukuisiin voittoihin seuraavina kahtena kautena. Lisäksi Auriolilla oli yksinkertaisesti epäonnea, en muista oliko ulosajoja jopa, olisiko kuitenkin henkinen puoli ollut riittämätön?
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6945
Ja minkälainen War of the Worlds siitä olisikaan tullut mikäli Markulla olisi ollut yhtään käteen sopiva auto alla. Jos missään koskaan on kenenkään ajaminen näyttänyt vaikealta ja väkinäiseltä, niin se on Alén Suurajoissa 1992.
Alen ajoi pohjat kaupunkipätkien lisäksi vain Kuohussa, Kalliokoskella, Savossa ja Sahloisissa. Nämäkin on kaikki ihan sekunnin, korkeintaan kahden pohjia. Lisäksi voidaan olettaa Lancioiden ajaneen täysiä vielä tässä kohtaa.

Tuossa aiemmin linkkaamassani videossa myös kellotetaan sunnuntaina Mutasen pätkällä ison tien kiihdytystä täyteen vauhtiin, ja todetaan Alenin voittavan siinä sekunnin Lancioita. Eli voihan se olla, että vaikka vaihteiden välityksissä on ollut eroja autojen välillä, minkä vuoksi eri tietyypeillä on ollut etua.

Alenin Toyota meni ainakin paljon holtittomammin poikittain kuin Lanciat, ja tämä etenkin Markun ajotyylille tuskin sopi. Ruutulipussa tätä taidettiinkin verrata rinnakkaisilla kuvilla samasta mutkasta.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1243
Didi kyllä voitti ihan ajamalla -92 Suurajot. Kaikesta näki että hänellä oli täysi luotto Super-Deltaan, flow oli päällä ja ajossa oli kaikki paikallaan. Videolla Kankkunen ja Auriol tulevat samaan risteykseen, niin mielestäni siinä näkyy se pieni ero, mikä kaksikolla oli koko viikonlopun. Siinä missä Kankkunen hakee hieman ylimääräistä ja käy vaihtamisessa rajoittajalla, Didi tikkaa menemään todella määrätietoisesti ja kiihdyttää mutkasta ulos todella tehokkaasti. Seuraavana vuonna kuvio olikin sitten täysin päälaellaan kun ajettiin Toyotoilla..

 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1243
Ainakin seuraavassa videossa kun haastatellaan Auriolia ja Kankkusta perjantaipäivän päätteeksi, tunnelmat ovat hyvinkin erilaiset. Toki Kankkusta saattaa harm...vi....harmittaa jos on etukäteen jo päätetty että Auriolin täytyy saada voittaa, mutta kyllä varmasti myös, jos ei ole edes kotipätkillään pärjännyt. Enemmän tässä paistaa minusta jälkimmäinen.
Auriolin itseluottamusta kuvaa hyvin vastaus "I don't have the same line" ja virnistys päälle, kun Miikkulainen kyselee, että onko ekana autona ollut vaikea ajaa, kun ei näe muiden jälkiä. Kun tarpeeksi hyvin kulkee, niin muiden jäljet ovat vain haitaksi.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
251
Sijainti
pk.seutu
Katsoin vähän dataa tuosta v. 92 kilpailusta ja etenkin sunnuntailta. Miten erot kuskien välillä muuttuivat lauantai-iltaan nähden.
Lauantain jälkeen Auriolin ja Kankkusen ero oli se 39 sekuntia ja Alen oli kolmas, 1.17 Didin takana. Sunnuntai käsitti 6 pikataivalta, jotka Lanciat kulkivat aikapitkälti yhtäjalkaa, maalissa Auriolin voittomarginaali oli 40 sekuntia. Alen jäi kuitenkin sunnuntain pätkillä 42 sekuntia lisää, lopullisen häviön ollessa voittajalle näin ollen 1.59. Eli tästä voisi päätellä, että eivät Auriol ja Kankkunen sunnuntainakaan ihan pelkästään tuttuja moikkailleet. Tai sitten Alen himmasi vauhtia oikein kunnolla varmistaakseen maaliin pääsyn ja kolmannen sijan. Mitään vikaa Toyotaan ei tiettävästi tullut. Eikä Markku myöskään käynyt ulkona.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
688
Tai sitten Alen himmasi vauhtia oikein kunnolla varmistaakseen maaliin pääsyn ja kolmannen sijan. Mitään vikaa Toyotaan ei tiettävästi tullut. Eikä Markku myöskään käynyt ulkona.
Yle haastatteli Markkua Laajavuoressa sunnuntaina aamupalan jälkeen ja kyseli taktiikasta viimeiseen päivään...Markulta tuli Markkumaisen ytimekäs vastaus "ei muuta kun täysillä". Mutta maalissa olikin sitten jo ihan toinen ääni kellossa ja Markku paljasti ajaneensa testiä jo Australiaa varten (jonne Markku ei edes lähtenyt) Lempäästä eteenpäin. Ilmeisesti säätökokeilut eivät oikein toimineet koska esim. pitkällä Lempään pätkällä Markku otti pataan lähes sekunti/km.
 

hopo

Well-known member
Liittynyt
28.7.2008
Viestit
118
Auriolin auto näyttäisi videolla paljon vääntävämmältä mutkista ulos tullessa (ahdot & tehot?) kuin Kankkusen auto.
Aika mukava ero nopeuksissa tuli kaikkiin muihin mm. Harjun asfalttikiihdytyksessä ylämäen tutkamittauksissa, jos tuo tutka ei paljon valehtele.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1243
Auriolin auto näyttäisi videolla paljon vääntävämmältä mutkista ulos tullessa (ahdot & tehot?) kuin Kankkusen auto.
Aika mukava ero nopeuksissa tuli kaikkiin muihin mm. Harjun asfalttikiihdytyksessä ylämäen tutkamittauksissa, jos tuo tutka ei paljon valehtele.
Kankkusella oli ainakin vetari poikki Harjulla heti lähdöstä. Se selittää jottain.
 

hopo

Well-known member
Liittynyt
28.7.2008
Viestit
118
Ok, Kankkunen oli silti tutkaan nopeampi kuin Vatanen ja Mäkinen.
Tutkataulukkoa tuosta en ole kuitenkaan nyt nähnyt eli kommentti on tuon videon varassa...
Siinä pitkässä klipissä Kankkunen pääsee vaihtamaan isoimmalle vaihteelle melkein 100m myöhemmin kuin Auriol...
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6945
Kyllähän se ihan hyvin voisi olla mahdollista, että Auriolille on laitettu enemmän turboon paineita. Toki on myös hyvä muistaa, että tässä kohtaa ei ollut enää Lancian tehdastalli vanhoine juonineen, vaan periaatteessa Jolly Club pyöritti toimintaa kaudet 1992-1993.
 

DC

Team Finlandia
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2700
Sijainti
Harrisburg, toisella planeetalla


VM 10/80

Markun mietteitä vuoden 1980 Suurajoista. Harjoitusmäärien osalta todettakoon, että oi aikoja, oi tapoja. Tapio Rainion mainiolle ajolle tehtaan Celicalla ansaitut kehut; ex-Tunturi ja Hankis-voittaja ajoi alussa melko lähelle jopa itsensä Hannun aikoja, joka oli liikkeellä samanlaisella autolla. Täytyy myös tunnustaa, että itseltäni on aina ennen jotenkin jäänyt huomaamatta, että Markkuhan voitti 1980 Jyskälän nimenomaan Autonovon ajattamalla kotimaan kisoihin tarkoitetulla Mirafiorilla. Toki tämäkin oli alkujaan ihan tehdaspeli, mutta kuitenkin. Ja juuri tämä on myös se sama yksilö, jolla Ulf Grönholm ja Bob Rehnström olivat liikkeellä sinä kohtalokkaana yönä helmikuussa 1981.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
688
Täytyy myös tunnustaa, että itseltäni on aina ennen jotenkin jäänyt huomaamatta, että Markkuhan voitti 1980 Jyskälän nimenomaan Autonovon ajattamalla kotimaan kisoihin tarkoitetulla Mirafiorilla. Toki tämäkin oli alkujaan ihan tehdaspeli, mutta kuitenkin. Ja juuri tämä on myös se sama yksilö, jolla Ulf Grönholm ja Bob Rehnström olivat liikkeellä sinä kohtalokkaana yönä helmikuussa 1981.
Sattumalta itsellekin selvisi tämä sama juttu tässä nyt aivan hiljattain...siis nimenomaan se, että tämä oli juuri se Grönholmin onnettomuusauto. Kivimäen podcastin jälkeen alkoi kellot raksuttaan päässä "hetkinen, Markun auto, Autonovon auto...1980 Jyskälä!" Ja tämähän oli muuten myös kanssa se sama kuuluisa yksilö, jossa Geistdörfer istui "takapenkillä" 1978 RAC:ssa.

 

linjavika

Well-known member
Liittynyt
2.12.2018
Viestit
78
Kun tässä kesän aikana on viihdyttänyt itseään lukemalla läpi vanhoja Suurajo-juttuja pääosin 90-luvulta, niin tuli vastaan eräs kysymys: 1991 kisasta tai 1995 F-ryhmän ja kansallisen luokan kisoista ei tunnu löytyvän kunnollista keskeyttäneiden listaa mistään (ek & syy). Eihän kenellekään arvon foorumilaiselle ole tullut sellaisia vastaan?

Esim. tuosta 1991 kisasta on Juwrassa ja eWRC:ssä hyvin vaillinaiset tiedot, eikä Vauhdin Maailmasta tai MU-lehdestäkään löytynyt sen parempia tietoja. VM:n ek-tuloksetkin kattoivat vain top50 ajat jokaiselta pätkältä, niin noista ei päättelemään keskeytyspaikkoja.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
3942
Sijainti
Parc Fermé
Audiolöytöjä :cool:

Suurajotunnelmaa Valkeakoskelta 1994:

Ralliradio 25.8.1996:
Onkohan saman yo-kaverin äänitteitä joita ralliradio-topicissakin etsiskelin.

Ne jotka ei oo välttämättä huomanneet:
Yle Ralliradion fb-sivuilta bongattu kommentti:
Kun oliskin vanhoja lähetyksiä tallella, niitä ei tallennettu ennen tätä digiaikaa. Kuulemma jollakin Jyväskylän yliopiston kaverilla olisi nauhoitettuna menneiden vuosien Ralliradioita. Jos joku tietää kaverin, niin messengerin kautta vaan viestiä tänne!

Jos joku tietää kys. herrasmiehen niin ei muutakuin viestiä hänelle, varmasti eilisten uutisten jälkeen rallinnälkään kelpaa monelle vanhat "best of"-materiaalitkin.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
688
Suurajotunnelmaa Valkeakoskelta 1994:
Herranjumala! Eihän tässä olekaan purkitettuna kuin ehkä juuri se allekirjoittaneen lähtölaukaus rallihulluudelle. Ja nimenomaan tuo hetki kun Didi lähtee pätkälle ajassa 13:10.

Olin juuri tuolla pätkällä elämäni ensimmäistä kertaa rallissa kolmevuotiaana. Osasin kuulemma jo kaikki automerkit tuossa vaiheessa, eli autot kyllä kiinnosti jo kovasti...mutta käsittääkseni moottoriurheilu ei niinkään vielä ennen tuota kohtalokasta päivää. Oltiin maalipäässä ison sorakentän laidalla, mutta kyllähän tuo Celican pauke heti lähdöstä alkaen kuului komeasti sinnekin. Ja näemmä on kuulunut vielä ekstratehostettuna tuo lähtö Pulkkisen mikin kautta.

Visuaaliset muistot tuolta päivältä on kyllä lähinnä vain sellaisia välähdyksiä. Selkein muisto on juuri tuo kun aivan järjetön pauke alkaa kuulua jo jostain, mutta autoa ei näy vielä missään. Paradoksaalisesti selkeimmin visuaalisesti mieleen jäänyt auto on joku N-ryhmän Subaru Legacy. Ehkä en sitten tuon paukkeen takia uskaltanut katsoa kun isot pojat tuli A-ryhmäläisillä...mene ja tiedä.

Kun B-ryhmä jäi näkemättä, niin ehkä tuo 1994 Jyskälä/Celica nyt oli sitten se sen jälkeen paras mahdollinen ensikosketus ralliin. Onneksi Tommi spinnasi Ruuhimäessä perjantaina niin Didi pääsi avaamaan reittiä lauantaina. Ehkä se spinni oli Tommin voitonkin kannalta lopulta vain hyvä juttu, niin ei tarvinnut ajaa ensimmäisenä autona pitkää lauantaipäivää (242 pätkäkilometriä).

Tuhannet kiitokset sekä Raunolle, että anti-lagille tänne foorumille linkittämisestä. (y)
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
688
Heh, Valkeakoski 1994-äänityksestä poimittu yleisön kommentti vähän ennen kun Didi lähtee pätkälle (Pulkkinen on juuri lopettanut spiikin lauantaipäivän ohjelmasta):

Kato meidän aikaan ajettiin yön läpi. Alkaa olla pullalla kasvatettu tuo sukupolvi ja ne ei jaksa.

Kyllä tuo 240 pätkäkilometriä yhteen ajopäivään on mielestäni ihan hyvä repäisy...mutta ei sitten.

Eiköhän siellä B-ryhmän aikaankin olla kaiholla muisteltu penkalla S1:stä odotellessa, kuinka Timo Mäkinen veti Ounin konepelti auki ja että helppohan se näiden juppien nyt on ajella rallia, kun on nelivedot ja kaikki käytössä.
 

DC

Team Finlandia
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2700
Sijainti
Harrisburg, toisella planeetalla
Eiköhän siellä B-ryhmän aikaankin olla kaiholla muisteltu penkalla S1:stä odotellessa, kuinka Timo Mäkinen veti Ounin konepelti auki ja että helppohan se näiden juppien nyt on ajella rallia, kun on nelivedot ja kaikki käytössä.
Minäkään en toki silloin ollut vielä itse penkalla juttuja kuulemassa, mutta vahvasti samanlaisen käsityksen asiasta saa kyllä esim. vanhoja VM-lehtiä lukiessa. Nelivetojen eteneminen "ei näytä miltään" ja ns. superautot vievät lajin vain entistä kauemmaksi tavallisesta harrastajasta. En väitä, että kumpikaan argumentti olisi sinällään virheellinen, mutta tällaista "kyllä ennen oli paremmin" mentaliteettia on esiintynyt vahvisti myös nykykatsannosta kulta-ajaksi miellettävällä 80-luvulla. Ja varmaan myös aina sitä ennen. Ehkä pöyristyttävin esimerkki koskee vuoden 1986 Hankirallia, josta jäi VM:n mukaan "aneeminen maku" 😫

Kuten HBO:n toimittaja Larry Merchant asian juurikin itseasiassa vuonna 1986 - tyystin eri yhteydessä toki - erinomaisesti kiteytti (suomennos vapaa): nykyaika ei koskaan tule pärjäämään menneisyydelle. Ihmismielissä menneisyyttä edustaa aina highlight-filmi, eikä sellaisen "voittaminen" ole koskaan kulloiselle nykyajalle mahdollista.
 
Ylös