80-90 luvun suurajot

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6519
Muistelen Kankkusen sanoneen kirjassaan, että 1992 ei kiinnostanut enää jahdata mestaruutta, koska laajan kauden ajaminen työllisti liikaa ja kausi 1991 oli ollut rankka. En tiedä olisiko Kankkunen sitten tämän kautta koittanut kaunistella tappiotaan Jyskälässä 1992? Ainakin seuraavassa videossa kun haastatellaan Auriolia ja Kankkusta perjantaipäivän päätteeksi, tunnelmat ovat hyvinkin erilaiset. Toki Kankkusta saattaa harm...vi....harmittaa jos on etukäteen jo päätetty että Auriolin täytyy saada voittaa, mutta kyllä varmasti myös, jos ei ole edes kotipätkillään pärjännyt. Enemmän tässä paistaa minusta jälkimmäinen.


ewrc-resultsissa on muuten täydelliset pätkätulokset 1992 Suurajoihin, josta näkee kaikenlaista jännää

https://www.ewrc-results.com/leg/633-1000-lakes-rally-1992/?leg=2

Vikana päivänä Lancia-kuskien välille tuli vain yksi sekunti eroa, perjantaina ja lauantaina Kankkunen hävisi enemmän.

Yksi syy Auriolin mestaruuden menettämiseen on myös, että Toyota alkoi saada auton toimimaan loppukaudesta, ja tämähän sitten auttoi Kankkusen ja Auriolin sitten mestaruuksiin ja lukuisiin voittoihin seuraavina kahtena kautena. Lisäksi Auriolilla oli yksinkertaisesti epäonnea, en muista oliko ulosajoja jopa, olisiko kuitenkin henkinen puoli ollut riittämätön?
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6519
Ja minkälainen War of the Worlds siitä olisikaan tullut mikäli Markulla olisi ollut yhtään käteen sopiva auto alla. Jos missään koskaan on kenenkään ajaminen näyttänyt vaikealta ja väkinäiseltä, niin se on Alén Suurajoissa 1992.
Alen ajoi pohjat kaupunkipätkien lisäksi vain Kuohussa, Kalliokoskella, Savossa ja Sahloisissa. Nämäkin on kaikki ihan sekunnin, korkeintaan kahden pohjia. Lisäksi voidaan olettaa Lancioiden ajaneen täysiä vielä tässä kohtaa.

Tuossa aiemmin linkkaamassani videossa myös kellotetaan sunnuntaina Mutasen pätkällä ison tien kiihdytystä täyteen vauhtiin, ja todetaan Alenin voittavan siinä sekunnin Lancioita. Eli voihan se olla, että vaikka vaihteiden välityksissä on ollut eroja autojen välillä, minkä vuoksi eri tietyypeillä on ollut etua.

Alenin Toyota meni ainakin paljon holtittomammin poikittain kuin Lanciat, ja tämä etenkin Markun ajotyylille tuskin sopi. Ruutulipussa tätä taidettiinkin verrata rinnakkaisilla kuvilla samasta mutkasta.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1228
Didi kyllä voitti ihan ajamalla -92 Suurajot. Kaikesta näki että hänellä oli täysi luotto Super-Deltaan, flow oli päällä ja ajossa oli kaikki paikallaan. Videolla Kankkunen ja Auriol tulevat samaan risteykseen, niin mielestäni siinä näkyy se pieni ero, mikä kaksikolla oli koko viikonlopun. Siinä missä Kankkunen hakee hieman ylimääräistä ja käy vaihtamisessa rajoittajalla, Didi tikkaa menemään todella määrätietoisesti ja kiihdyttää mutkasta ulos todella tehokkaasti. Seuraavana vuonna kuvio olikin sitten täysin päälaellaan kun ajettiin Toyotoilla..

 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1228
Ainakin seuraavassa videossa kun haastatellaan Auriolia ja Kankkusta perjantaipäivän päätteeksi, tunnelmat ovat hyvinkin erilaiset. Toki Kankkusta saattaa harm...vi....harmittaa jos on etukäteen jo päätetty että Auriolin täytyy saada voittaa, mutta kyllä varmasti myös, jos ei ole edes kotipätkillään pärjännyt. Enemmän tässä paistaa minusta jälkimmäinen.
Auriolin itseluottamusta kuvaa hyvin vastaus "I don't have the same line" ja virnistys päälle, kun Miikkulainen kyselee, että onko ekana autona ollut vaikea ajaa, kun ei näe muiden jälkiä. Kun tarpeeksi hyvin kulkee, niin muiden jäljet ovat vain haitaksi.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
222
Sijainti
pk.seutu
Katsoin vähän dataa tuosta v. 92 kilpailusta ja etenkin sunnuntailta. Miten erot kuskien välillä muuttuivat lauantai-iltaan nähden.
Lauantain jälkeen Auriolin ja Kankkusen ero oli se 39 sekuntia ja Alen oli kolmas, 1.17 Didin takana. Sunnuntai käsitti 6 pikataivalta, jotka Lanciat kulkivat aikapitkälti yhtäjalkaa, maalissa Auriolin voittomarginaali oli 40 sekuntia. Alen jäi kuitenkin sunnuntain pätkillä 42 sekuntia lisää, lopullisen häviön ollessa voittajalle näin ollen 1.59. Eli tästä voisi päätellä, että eivät Auriol ja Kankkunen sunnuntainakaan ihan pelkästään tuttuja moikkailleet. Tai sitten Alen himmasi vauhtia oikein kunnolla varmistaakseen maaliin pääsyn ja kolmannen sijan. Mitään vikaa Toyotaan ei tiettävästi tullut. Eikä Markku myöskään käynyt ulkona.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
653
Tai sitten Alen himmasi vauhtia oikein kunnolla varmistaakseen maaliin pääsyn ja kolmannen sijan. Mitään vikaa Toyotaan ei tiettävästi tullut. Eikä Markku myöskään käynyt ulkona.
Yle haastatteli Markkua Laajavuoressa sunnuntaina aamupalan jälkeen ja kyseli taktiikasta viimeiseen päivään...Markulta tuli Markkumaisen ytimekäs vastaus "ei muuta kun täysillä". Mutta maalissa olikin sitten jo ihan toinen ääni kellossa ja Markku paljasti ajaneensa testiä jo Australiaa varten (jonne Markku ei edes lähtenyt) Lempäästä eteenpäin. Ilmeisesti säätökokeilut eivät oikein toimineet koska esim. pitkällä Lempään pätkällä Markku otti pataan lähes sekunti/km.
 

hopo

Well-known member
Liittynyt
28.7.2008
Viestit
118
Auriolin auto näyttäisi videolla paljon vääntävämmältä mutkista ulos tullessa (ahdot & tehot?) kuin Kankkusen auto.
Aika mukava ero nopeuksissa tuli kaikkiin muihin mm. Harjun asfalttikiihdytyksessä ylämäen tutkamittauksissa, jos tuo tutka ei paljon valehtele.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1228
Auriolin auto näyttäisi videolla paljon vääntävämmältä mutkista ulos tullessa (ahdot & tehot?) kuin Kankkusen auto.
Aika mukava ero nopeuksissa tuli kaikkiin muihin mm. Harjun asfalttikiihdytyksessä ylämäen tutkamittauksissa, jos tuo tutka ei paljon valehtele.
Kankkusella oli ainakin vetari poikki Harjulla heti lähdöstä. Se selittää jottain.
 

hopo

Well-known member
Liittynyt
28.7.2008
Viestit
118
Ok, Kankkunen oli silti tutkaan nopeampi kuin Vatanen ja Mäkinen.
Tutkataulukkoa tuosta en ole kuitenkaan nyt nähnyt eli kommentti on tuon videon varassa...
Siinä pitkässä klipissä Kankkunen pääsee vaihtamaan isoimmalle vaihteelle melkein 100m myöhemmin kuin Auriol...
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6519
Kyllähän se ihan hyvin voisi olla mahdollista, että Auriolille on laitettu enemmän turboon paineita. Toki on myös hyvä muistaa, että tässä kohtaa ei ollut enää Lancian tehdastalli vanhoine juonineen, vaan periaatteessa Jolly Club pyöritti toimintaa kaudet 1992-1993.
 
Ylös