80-90 luvun suurajot

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6603
Anteeksi kun olen hieman ulapalla mutta miksei tämä nyt sitten tulekaan? :rolleyes: Itsellekin tämä olisi ollut se mielenkiintoisin.
Kirjasarjan kirjoittaja Kari "makka" Mäki menehtyi auto-onnettomuudessa keväällä 2018.
 

kosmi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2009
Viestit
143
Kirjasarjan kirjoittaja Kari "makka" Mäki menehtyi auto-onnettomuudessa keväällä 2018.
Tämä oli kyllä ikävä juttu. Odotin kanssa tuota seuraavaa osaa myös eniten. Arvostin Mäen tekemää työtä, painettujen kirjojen suosio on kuitenkin laskussa, mutta kyllä edelleen uskollinen joukko niitäkin mielellään vielä ostaa jos on laadukasta sisältöä (y)

Muistaako joku mistä Mäen ajatus kirjasarjan kirjoittamisesta lähti liikkeelle? Oliko hänellä jotain historiaa kirjojen kirjoittamisesta vai puhdas intohimo rallin historiaa kohtaan?

AnttiL tekee myös arvokasta ja tärkeää työtä oman sivustonsa parissa. Mietin jo että AnttiL olisi hyvä jatkaja Mäen kirjasarjalle, paljon jäi vielä kerrottavaa tähänpäivään asti..
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6603
Muistaako joku mistä Mäen ajatus kirjasarjan kirjoittamisesta lähti liikkeelle? Oliko hänellä jotain historiaa kirjojen kirjoittamisesta vai puhdas intohimo rallin historiaa kohtaan?
Tänne on dokumentoitu aika hyvin prosessia: https://f1-forum.fi/threads/70-luvun-suurajot.8025/
AnttiL tekee myös arvokasta ja tärkeää työtä oman sivustonsa parissa. Mietin jo että AnttiL olisi hyvä jatkaja Mäen kirjasarjalle, paljon jäi vielä kerrottavaa tähänpäivään asti..
Kiitos, mutta saappaat olisivat liian isot minulle.
 

SimoL

Well-known member
Liittynyt
30.4.2016
Viestit
114



Vuoden 1984 Suurajojen jälkeen Pekka Toivonen, yksi Suomen kaikkein aikojen parhaista rallitoimittajista, pohti kotimaisen MM-rallin sen hetkistä tilaa ja tulevaisuutta.
Taitaa olla Pekkis jo siirtynyt ajan rajan taa muutamia vuosia sitten. Hienoja juttuja.Vauhdin Maailman sivuilla niitä on luettavissa. Pekkiksen ja viime viikolla edesmenneen selostajalegenda Raimo "Höyry" Häyrisen pari yhteistä osallistumista Suurajoihin kilpailijoina meneekin sitten 1970-luvun puolelle.
 

DC

sick and pale but strangely alive
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2569
Sijainti
Campo Dell'Oro, baarin puolella
Taitaa olla Pekkis jo siirtynyt ajan rajan taa muutamia vuosia sitten.
Onko näin? 😢 Toivosen kisaraportit - ja jutut muutenkin - olivat järjestäen aivan fantastisia. Niistä huokuvat sekä kirjoittajan ainakin itseeni vetoava tapa käsitellä kieltä, että myöskin ralliautoilun silloinen seikkailumainen luonne.
 

SimoL

Well-known member
Liittynyt
30.4.2016
Viestit
114
Onko näin? 😢 Toivosen kisaraportit - ja jutut muutenkin - olivat järjestäen aivan fantastisia. Niistä huokuvat sekä kirjoittajan ainakin itseeni vetoava tapa käsitellä kieltä, että myöskin ralliautoilun silloinen seikkailumainen luonne.
2010-luvulla muistelisin Vauhdin Maailmassa Varikolla Kuiskitaan-palstalla asia esille tuodun. Pitäisi vain jaksaa kaivautua arkistojen syövereihin tarkistaakseen muistinsa pitävyys.. :(
 

DC

sick and pale but strangely alive
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2569
Sijainti
Campo Dell'Oro, baarin puolella


On varmasti ollut mukavaa olla mukana Suurajojen järjestelykoneistossa vuonna 1987. Ensin kilpailijat haukkuvat reitin ihan pystyyn ja kisan jälkeenkin tulee vielä sangen lämminhenkistä palautetta.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6603
Ja sittenhän vielä FISA meinasi vetää MM-arvon pois, kun reitti oli niin surkea, vaikka olivat toisaalta vaatineet, ettei keskinopeus nouse yli 110 km/h.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6603
Olen keräillyt youtubevideoiden Suurajovideoilta sattumuksia ja litteroinut/kääntänyt haastatteluja ewrc-resultsiin vuosien 1985-1994 välillä, mutta puutteita toki on paljon

Esim 1987: https://www.ewrc-results.com/quotes/8911-rally-of-the-1000-lakes-1987/

Jos joku haluaa osallistua talkoisiin ja lisätä jotain, niin voi heittää tänne viestiä, mulla on oikeudet lisätä ewrc-resultsiin ne suoraan.
 
  • Like
Reaktiot: DC

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
228
Sijainti
pk.seutu
Ja sittenhän vielä FISA meinasi vetää MM-arvon pois, kun reitti oli niin surkea, vaikka olivat toisaalta vaatineet, ettei keskinopeus nouse yli 110 km/h.
Sellainen muistikuva, että noina aikoina olisi Suomessa ollut ihan vakava ja yleinen pelko, että Suurajot menettäisi mm-arvon. Yhtenä syynä varmaan tuo vuoden 87 kilpailu, mutta myös muut syyt. Suomi autoteollisuuden kannalta pienenä markkina-alueena, sekä se millaiseksi kilpailuksi Suurajot oli 80-luvulla profiloitunut. Keski ja Etelä-Euroopan miehet jättivät usein tulematta ja kisa "latistui" usein suomalaisten ja yhden ulkomaalaisen, Stigu Blomqvistin kamppailuksi. Sainzin ja Auriolin voitot, 90 ja 92 miellyttivät varmasti FIA:n pamppuja ja edesauttoivat omalta osaltaan Suurajoja mm-arvon säilyttämisessä.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6603
1988 Auriolin podium sekä 1989 Sainzin johto ja Ericssonin voitto olivat myös tärkeitä virstanpylväitä. Kuitenkin vasta Auriol 1992 oli ensimmäinen ei-skandinaavi, joka voitti kisan ajamalla, ilman suomalaisten teknisiä vastoinkäymisiä (ja oli toinen jo vuotta aiemmin)

1990 ennen kaasuvaijerin katkeamista Kankkunen johti Sainzia 4 sekuntia, johto oli kasvanut 2 sekuntia torstain jälkeen
 

rallifakiiri

Well-known member
Liittynyt
27.6.2011
Viestit
56
1988 Auriolin podium sekä 1989 Sainzin johto ja Ericssonin voitto olivat myös tärkeitä virstanpylväitä. Kuitenkin vasta Auriol 1992 oli ensimmäinen ei-skandinaavi, joka voitti kisan ajamalla, ilman suomalaisten teknisiä vastoinkäymisiä (ja oli toinen jo vuotta aiemmin)

1990 ennen kaasuvaijerin katkeamista Kankkunen johti Sainzia 4 sekuntia, johto oli kasvanut 2 sekuntia torstain jälkeen
Vuoden 1992 kisaan liittyy tallimääräys.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
228
Sijainti
pk.seutu
Vuoden 1992 kisaan liittyy tallimääräys.
Ja liittyy myös vuoden 1991 kisaan. Kumpanakin vuonna tilanne ennen viimeistä päivää oli samankaltainen, eli Lanciat Kankkusen ja Auriolin ajamina kaksoisjohdossa. 91, Juha-Didi ja 92 toisinpäin. Ekana vuonna kuskeilla oli eroa jotakuinkin minuutin verran, vuotta myöhemmin hieman vähemmän. Johtiko Auriol Kankkusta muistaakseni jotain 40 sekkaa suunnilleen. Ihan logista, että tallipällikö tuollaisissa tilnteissa ottaa kuskit lauantai-iltana palaveriin ja sanoo: "Okei jätkät, huomenna ei sitten hölmöillä, pidetään nää sijat ja otetaan kaksoisvoitto kotiin." Entäpä jos talli olisi antanut kuskien reuhata täysillä loppuun asti ja molemmat olisivat vetäneet kankaalle. Miten hölmöltä se sitten olisi näyttänyt?
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
674
Olen kuullut puhuttavan tallimääräyksestä sunnuntaina, mutta onko tästä jotain muuta tietoa? Olikohan Kankkusen kirjassa jotain mainintaa?
Käsittääkseni 1992 tallimääräys oli tosiaan pelin jäädyttäminen sunnuntaina ja ennen sitä pojat saivat kyllä ajaa kilpaa täysin vapaasti. Mielestäni Auriol voitti 1992 Jyskälän täysin ajamalla ja ansaitsi voiton. Auriol ja Super-Delta olivat kuin luotuja toisilleen ja tämä mahdollisti sellaisenkin ihmeellisyyden kuin Juhan peittoamisen kotikulmillaan.

Jyskälän jälkeenhän Auriol jatkoi siitä mihin jäi ja pieksi Juhan myös täysin ajamalla Australiassa...joka oli ehkä tavallaan vielä astetta kovempi suoritus kuin Jyskälä. Australia oli kuitenkin varmaan Kankun vahvin ralli ikinä MM-sarjassa. 1989-1991 kolme voittoa putkeen ja 1993 Australia ehkä vielä kruununa Kankkusen paras ralli ikinä...täysin suvereenia dominointia alusta loppuun. Mutta 1992 ei Juha mahtanut Didille mitään edes Australiassa.

Se, että Auriol ei sitten voittanutkaan 1992 maailmanmestaruutta on kyllä yksi maailman suurista ihmeistä. Muistaakseni VM:n 1992 Australia-raportissa Auriol ehdittiinkin jo juhlavasti julistaa vuoden 1992 maailmanmestariksi. 😁
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
228
Sijainti
pk.seutu
Käsittääkseni 1992 tallimääräys oli tosiaan pelin jäädyttäminen sunnuntaina ja ennen sitä pojat saivat kyllä ajaa kilpaa täysin vapaasti. Mielestäni Auriol voitti 1992 Jyskälän täysin ajamalla ja ansaitsi voiton. Auriol ja Super-Delta olivat kuin luotuja toisilleen ja tämä mahdollisti sellaisenkin ihmeellisyyden kuin Juhan peittoamisen kotikulmillaan.

Jyskälän jälkeenhän Auriol jatkoi siitä mihin jäi ja pieksi Juhan myös täysin ajamalla Australiassa...joka oli ehkä tavallaan vielä astetta kovempi suoritus kuin Jyskälä. Australia oli kuitenkin varmaan Kankun vahvin ralli ikinä MM-sarjassa. 1989-1991 kolme voittoa putkeen ja 1993 Australia ehkä vielä kruununa Kankkusen paras ralli ikinä...täysin suvereenia dominointia alusta loppuun. Mutta 1992 ei Juha mahtanut Didille mitään edes Australiassa.

Se, että Auriol ei sitten voittanutkaan 1992 maailmanmestaruutta on kyllä yksi maailman suurista ihmeistä. Muistaakseni VM:n 1992 Australia-raportissa Auriol ehdittiinkin jo juhlavasti julistaa vuoden 1992 maailmanmestariksi. 😁
Jostain syystä Auriolin voittoputki ja oikeastaan kaikenlainen menestyminen loppui kuin veitsellä leikaten Australian jälkeen. Neljästä viimeisestä kisasta yksi onneton piste. Sainzin saldo 40, Kankkusen 42. Siinä se aika pitkälti oli. Harva taitaa muistaa, että Didi ajoi kuusi voittoa kaudella 92, mikä oli vuoteen 2005 asti yhden kauden voittoennätys.
En tiedä onko tällaisella asialla spekuloitu koskaan tai missään, mutta Auriol taisi juuri Australian kilpailun yhteydessä kirjoittaa sopimuksen Toyotan kanssa seuraavalle vuodelle. Ja tosiaan saman kisan jälkeen voittaminen Lancialla loppui kuin seinään. Syy-seuraus?
Mitä tulee tuohon 92 Jyskälään, niin kärkinelikko; Auriol, Kankkunen, Alen ja Vatanen ottivat paikkansa jo torstai-iltana , eikä järjestys siitä sunnuntaihin mennessä muuttunut miksikään. Kärkikamppailu Lancioiden välillä oli eräänlaista kissa-hiiri leikkiä. Jos Juha jollain pätkällä sai sekunnin tgallikaverin johtoa kiinni, Didi veti seuraavalla kaksi lisää.
 

DC

sick and pale but strangely alive
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2569
Sijainti
Campo Dell'Oro, baarin puolella
Mitä tulee tuohon 92 Jyskälään, niin kärkinelikko; Auriol, Kankkunen, Alen ja Vatanen ottivat paikkansa jo torstai-iltana , eikä järjestys siitä sunnuntaihin mennessä muuttunut miksikään. Kärkikamppailu Lancioiden välillä oli eräänlaista kissa-hiiri leikkiä. Jos Juha jollain pätkällä sai sekunnin tgallikaverin johtoa kiinni, Didi veti seuraavalla kaksi lisää.
Ja minkälainen War of the Worlds siitä olisikaan tullut mikäli Markulla olisi ollut yhtään käteen sopiva auto alla. Jos missään koskaan on kenenkään ajaminen näyttänyt vaikealta ja väkinäiseltä, niin se on Alén Suurajoissa 1992.
 
Ylös