80-90 luvun suurajot

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6242
Henri Toivosen onnettomuus Korsikalla -ketjussa tutkittiin Henkan tapaa olla käyttämättä kypärähuppua, mutta Markkukin on hieman ilmeisesti repinyt huppuaan avoimemmaksi kisan edetessä
EK1
Näytä liitetiedosto 26678

EK18
Näytä liitetiedosto 26679

EK31:llä on tosin taas ehjä huppu.
 
Viimeksi muokattu:

DC

sopii kuin nappi päähän
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2398
Sijainti
Mahdollisimman kaukana Huoltovarmuuskeskuksesta
Kun Ruotsista tulee nyt pelkästään masentavia kuvia ja uutisia, niin palatkaamme vuoteen 1980, jolloin tuo suuremmoinen vuosikymmen oli vasta alussa ja Kekkonenkin vielä presidenttinä.

Ennen kuin kukaan suotta innostuu, niin seuraavan linkin takana olevissa kuvissa ei kuitenkaan esiinny Kekkonen - muista maalalaisliittolaisista en sen sijaan ole varma. Mutta muutama netissä harvemmin nähty kuva Henkka Toivosen rajusta mällistä löytyy kyllä. Eli, Suurajot 1980 => https://imgur.com/a/LUnInVb
 

SimoL

Well-known member
Liittynyt
30.4.2016
Viestit
108
Näin helmikuun vesisateessa siivoilin arkistoja. Eräästä mapista löytyi kellastunut lehtileike. Ilta-Sanomat 6.9.1986 kertoo Timo Nyholmin kirjoittamassa jutussa Juha Kankkusen ajaneen kiveen Laajavuoressa kisan avauspätkällä ja seurauksena olleen rengasrikon ja alatukivarren rikkoutuneen. Onko muistikuvia,että missä kohtaa Laajavuoressa moinen olisi tapahtunut? Tsekkailin Keski-Suomalaisen Suurajot-historiasivuja ja siellä myöskin kerrotaan asiasta. Olisin mielellään liittänyt tuon Iltiksen artikkelin tänne,vaan kun ei riitä taidot..:rolleyes:
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
607
Näin helmikuun vesisateessa siivoilin arkistoja. Eräästä mapista löytyi kellastunut lehtileike. Ilta-Sanomat 6.9.1986 kertoo Timo Nyholmin kirjoittamassa jutussa Juha Kankkusen ajaneen kiveen Laajavuoressa kisan avauspätkällä ja seurauksena olleen rengasrikon ja alatukivarren rikkoutuneen. Onko muistikuvia,että missä kohtaa Laajavuoressa moinen olisi tapahtunut? Tsekkailin Keski-Suomalaisen Suurajot-historiasivuja ja siellä myöskin kerrotaan asiasta. Olisin mielellään liittänyt tuon Iltiksen artikkelin tänne,vaan kun ei riitä taidot..:rolleyes:
Pienellä salapoliisityöllä pystyin selvittämään tuon paikan melko suurella varmuudella pirun pitkään nopeaan vasuriin 2,4km kohdalla.

GTV:n kuvauspaikassa pitkässä alamäkioikeassa 1,5km kohdalla kaikki oli vielä kunnossa vasemmassa etukulmassa.


Laajavuoren livelähetyksessä Juha saadaan kuviin n. 2,5 kilometrin kohdalla ja vasen etukulma on jo siinä vaiheessa ottanut damagea. Kun laittaa vähän volyymia enemmän, voi kuulla kun Pösö osuu johonkin kovaa, juuri ennen kun ilmestyy kuviin (n. 15:28 kohdalla kuuluu tämä ääni). Eli todennäköisesti siinä pirun pitkässä nopeassa vasurissa on leikattu vähän liian sisältä, juuri ennen oikealle taittamista tuohon risteykseen.
http://www.youtube.com/watch?v=TPuSYxFQGC0&t=15m25s

edit. Otetaan sen verran takaisin, että ilmeisesti Juha ei leikannut paikassa liian sisältä, vaan Markku oli edellä reuhannut sen verran, että iso kivi oli pyörähtänyt Juhalle suoraan linjalle:
http://www.youtube.com/watch?v=TPuSYxFQGC0&t=61m15s
 
Viimeksi muokattu:

DC

sopii kuin nappi päähän
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2398
Sijainti
Mahdollisimman kaukana Huoltovarmuuskeskuksesta
ilmeisesti Juha ei leikannut paikassa liian sisältä, vaan Markku oli edellä reuhannut sen verran, että iso kivi oli pyörähtänyt Juhalle suoraan linjalle
Ai että kun on nautittavaa juttua taas, kylläpä maistuu perjantai-iltaan :thumbup:

Jotenkin sopii tavattoman hyvin kuvaan, että Markulla on tuo katsantokannasta riippuen joko perverssi, pelottava tai muuten vaan obskuuri huppu päässä melkein kaikissa noissa perjantain haastatteluissa. Se sopii, jollei jopa kuulu, sellaisen henkilön rekvisiittaan, joka riehuu S4:llä tuollaista vauhtia.
 

franz galle

Well-known member
Liittynyt
22.4.2008
Viestit
138
joka riehuu S4:llä tuollaista vauhtia.
Sitä mietti silloin, kun S 4 flat out Hämepohjaan, avoimessa konetilassa turbokiekko punaisena illan hämyssä hehkuen, sitä mietti että miten hän pystyi. Millä oli pyyhkinyt mielestään Korsikan keväisen kauhukuvan. Millä oli pystynyt unohtamaan silmiensä edessä tapahtuneen. Kun painoi S 4:n pedaalin lattiaan, taas ja taas ja taas.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
209
Sijainti
pk.seutu
Sitä mietti silloin, kun S 4 flat out Hämepohjaan, avoimessa konetilassa turbokiekko punaisena illan hämyssä hehkuen, sitä mietti että miten hän pystyi. Millä oli pyyhkinyt mielestään Korsikan keväisen kauhukuvan. Millä oli pystynyt unohtamaan silmiensä edessä tapahtuneen. Kun painoi S 4:n pedaalin lattiaan, taas ja taas ja taas.
Kilpa-autoilijan luonne. Jos tuolla meinasi/meinaa pärjätä, täytyy kaikki negatiiviset asiat sulkea mielestä, kun pätkälle lähdetään. Kilpailujen ulkopuolella, kahvikupin tai tuopin äärellä voitiin muistella kuollutta kollegaa, mutta kun kypärä laitettiin päähän niin keskittymisen tuli olla sataprosenttisesti vain seuraavassa pätkässä ilman mitään ylimääräisiä pelkotiloja.
 

YaZka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2002
Viestit
582
Sijainti
Tampere
Muistaako kukaan Pirttijärven ek:ta?
Oiskohan ajettu joskus 85 tai 86?
Tampereen Teiskossa kyseinen pätkä.

Kakarana oon ollu joskus ihmettelemässä menoa ja aikaisin aamulla ajettiin.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6242
Muistaako kukaan Pirttijärven ek:ta?
Oiskohan ajettu joskus 85 tai 86?
Tampereen Teiskossa kyseinen pätkä.

Kakarana oon ollu joskus ihmettelemässä menoa ja aikaisin aamulla ajettiin.
1984, 1986 ja 1987. Viimeisimpänä vuotena siinä oli vähän kärrypolkua, jota näkyy tässä 35:30 kohdilla https://youtu.be/qLOpAInyMHA?t=2130

https://www.rally-maps.com/Rally-Finland-1987/Pirttijärvi

Ai niin, tällaisen onboardinkin joku on käynyt kuvaamassa, näkee millaista tietä se on nykyään https://www.youtube.com/watch?v=b81nambo-F4
 
Viimeksi muokattu:

YaZka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2002
Viestit
582
Sijainti
Tampere
1984, 1986 ja 1987. Viimeisimpänä vuotena siinä oli vähän kärrypolkua, jota näkyy tässä 35:30 kohdilla https://youtu.be/qLOpAInyMHA?t=2130

https://www.rally-maps.com/Rally-Finland-1987/Pirttijärvi

Ai niin, tällaisen onboardinkin joku on käynyt kuvaamassa, näkee millaista tietä se on nykyään https://www.youtube.com/watch?v=b81nambo-F4
Kiitoksia lisäinfosta

Tutunnäköistä seutua mulle.
Aika pieni natiainen olin silloin ja mieleen on jäänyt b-ryhmän äänet ku auto lähenee katselupaikkaa...
 

Onzah

Rallikarttojen tutkija
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
311
Sijainti
Jyväskylä/Pohjois-Karjala
Oikein hyvää keskiviikkoa! Satuin tuossa yöllä etsimään tietoa ralliautoilun ensimmäisestä suomalaisesta maailmanmestarista Ari Vatasen. Vatasen nettisivuilta löytyi tämä äärimmäisen koskettava tarina, joka kuvastaa Arin luonnetta ihmisenä: http://www.arivatanenrally.com/fi/ari-vatanen/ari-vatasen-mietteet/tahtitaival.html

Tuosta tarinasta tulikin sitten mieleen, kuinka suuret Vatasen pohjat sitten oikein olivatkaan vuonna - 89 Myhinpään erikoiskokeella? Juwrasta sain sen selville, että Arin pohja-aika oli 7min 20s, ja keskinopeus hieman päälle 120 kilometriä tunnissa.

Jos joku viitsisi kaivaa infon, olisin enemmän kuin kiitollinen
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
607
kuinka suuret Vatasen pohjat sitten oikein olivatkaan vuonna - 89 Myhinpään erikoiskokeella?
Jos japanilaisten aikoja on uskominen (ja miksei olisi), kärkikuusikon ajat olivat seuraavat.

Vatanen 7.20
Alén 7.21
Kankkunen 7.23
Sainz 7.24
Salonen 7.25
Ericsson 7.31





Salonen muuten näköjään myös piiskannut Mazdan melkoiseen liitoon. Luulisi, että juuri Myhinpään tyyppisellä vauhtipätkällä on antanut aika paljon tasoitusta Mazdalla, mutta sitä ei kyllä ajasta juuri huomaa.

Kankkunen näköjään missasi pahasti vaihteen Myhinpään kylällä ja tuossa varmasti tuli äkkiä tuo 2-3 sekuntia pataan, etenkin kun vaihdemissi tapahtui juuri ratkaisevasti pitkän ison kovan osuuden alussa.
http://www.youtube.com/watch?v=jMcZX4PPGeE&t=14m25s
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6242
Salonen muuten näköjään myös piiskannut Mazdan melkoiseen liitoon. Luulisi, että juuri Myhinpään tyyppisellä vauhtipätkällä on antanut aika paljon tasoitusta Mazdalla, mutta sitä ei kyllä ajasta juuri huomaa.
Vai onko juuri niin, että pienempitehoinen auto häviää enemmän risteyksissä ja muissa hitaissa paikoissa, kun pitää kiihdyttää? Myhinpäässäkin toisaalta on sen verran mutkia ja hyppyjä, ettei noilla autoilla varmaankaan pystynyt hyötymään esimerkiksi mahdollisista huippunopeuseroista. Pitäisi ehkä myös verrata Salosen suorituksia muilla pätkillä.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
607
Vai onko juuri niin, että pienempitehoinen auto häviää enemmän risteyksissä ja muissa hitaissa paikoissa, kun pitää kiihdyttää? Myhinpäässäkin toisaalta on sen verran mutkia ja hyppyjä, ettei noilla autoilla varmaankaan pystynyt hyötymään esimerkiksi mahdollisista huippunopeuseroista. Pitäisi ehkä myös verrata Salosen suorituksia muilla pätkillä.
Joo hyvä pointti, näinhän se on. Tasaisempi kova vauhti paljon parempi kuin se, että jatkuvasti pitäisi kiihdyttää risteyksistä ulos pitkille suorille. Esim. joku Ruuhimäen alkuhan olisi varmasti totaalista myrkkyä. Mazdan ajo-ominaisuudet oli kuitenkin ilmeisesti aikakaudelleen sitä luokkaa, että kun oli ensin vauhtiin päästy sillä, niin varmasti Salosen tasoinen kuski on voinut tuoda sitä melkoista haipakkaa Myhinpään nopeita mutkia.
 
Ylös