80-90 luvun suurajot

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6546
Joo hyvä pointti, näinhän se on. Tasaisempi kova vauhti paljon parempi kuin se, että jatkuvasti pitäisi kiihdyttää risteyksistä ulos pitkille suorille. Esim. joku Ruuhimäen alkuhan olisi varmasti totaalista myrkkyä. Mazdan ajo-ominaisuudet oli kuitenkin ilmeisesti aikakaudelleen sitä luokkaa, että kun oli ensin vauhtiin päästy sillä, niin varmasti Salosen tasoinen kuski on voinut tuoda sitä melkoista haipakkaa Myhinpään nopeita mutkia.
ja sitten jos oltaisiin ajettu kunnon lentokenttäbaana, jossa olisi autolla päässyt huippunopeuteensa asti pidemmäksi aikaa, niin siinä olisi voitu taas tehdä eroja, kun isompitehoiset autot kulkisi merkittävästi kovempaa. En tosin tiedä oliko sellainen ylipäänsä mahdollista vuoden 1989 autoilla ja reitillä.
 

DC

No passport till 1958
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2554
Sijainti
Campo Dell'Oro, baarin puolella
Ilman valtion tukea suoritettu epäempiirinen tutkimus Mazdat vs. muu maailma Suurajoissa 1989. Mukana kisan viisi nopeinta ja viisi hitainta (asfalttipyöritykset toki jätetty pois laskuista) pätkää. Harmi, että Hannu putosi niin aikaisin pelistä pois.



 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6546
Laitappa vielä noille ekoillekin pätkille Sainz vertailukohdaksi. Toki Kankkunen, Alen ja Vatanen tämän rallin kovinta vauhtia piti
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6546
Sainz spinnasi Hassissa pätkän alkuosalla (samaa tietä jota ajetaan tänä kesänäkin Arvajan pätkällä), nopea 360 asteen piruetti, näkyy japanilaisten videolla. Se ei siis ole pätevä vertailukohta, mutta eipä tästä taida mitään hirveitä päätelmiä saada tehtyä. Toisaalta esim Kalliokoskella ja Hassissa on vauhdistaan huolimatta ollut monta risteystä, Västilässä yksi ja Myhinpäässä ei yhtäkään.
 
Viimeksi muokattu:

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
668
Ilman valtion tukea suoritettu epäempiirinen tutkimus Mazdat vs. muu maailma Suurajoissa 1989.]
Mielenkiintoista dataa! Olisikohan Salonen tehnyt kanssa jonkun pienen virheen Hassissa, aika on sen verran huono Mikkoonkin verrattuna. Salonen itse kertoi rallin aikana, että mitä pehmeämpi tie niin sitä huonommin Mazdalla kerkesi muiden vauhtiin. Tavallaan se heijastuu viiden nopeimman pätkän ajoissakin. En nyt mene vannomaan, mutta intuitiolla arvioisin, että Kalliokoski on ollut noista selvästi pehmein pätkä ja ollut myös aikojen puolesta vauhtiviisikon huonoin pätkä Mazdoille (etenkin kun jätetään huomioimatta Salosen huono aika Hassissa).

Eli vähän samaa syndroomaa siis kun Markulla 037:n kanssa. Kovapintaiset pätkät Jämsän seudulla Markku tuli aina kuin mielipuoli, oli keli mikä hyvänsä, mutta "Konneveden biitsipätkillä" laulu sitten loppuikin joka vuosi.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
225
Sijainti
pk.seutu
Sainz spinnasi Hassissa pätkän alkuosalla (samaa tietä jota ajetaan tänä kesänäkin Arvajan pätkällä), nopea 360 asteen piruetti, näkyy japanilaisten videolla. Se ei siis ole pätevä vertailukohta, mutta eipä tästä taida mitään hirveitä päätelmiä saada tehtyä. Toisaalta esim Kalliokoskella ja Hassissa on vauhdistaan huolimatta ollut monta risteystä, Västilässä yksi ja Myhinpäässä ei yhtäkään.
Näytti Carlos olleen hyvässä vauhdissa tuossa kisassa. Juwran mukaan 17 pohja-aikaa. Selvästi eniten. Voidaanko sanoa, että siihen Hassin spinnaukseen meni Suurajovoitto? Eli menettekö espanjalainen kaksi Suomen MM-rallin voittoa spinnin/ulosajon takia? 89,91.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6546
Näytti Carlos olleen hyvässä vauhdissa tuossa kisassa. Juwran mukaan 17 pohja-aikaa. Selvästi eniten. Voidaanko sanoa, että siihen Hassin spinnaukseen meni Suurajovoitto? Eli menettekö espanjalainen kaksi Suomen MM-rallin voittoa spinnin/ulosajon takia? 89,91.
Kyllähän se auto kaatuikin vielä Juupajoella ennen sillankaiteeseen osumista. Ja Harjulla oli spinnaus, ja ekana päivänä autosta puuttui takapuskuri, että kyllä sitä ohjelmaa on riittänyt.

Olennaista kuitenkin on, että suomalaiskolmikon keskeytettyä Sainz oli noussut johtoon, mutta seuraavilla seitsemällä pätkällä ennen Juupajokea Ericsson paukutti kuusi pohja-aikaa, ja nousi Sainzin ohi ajamalla.

Juupajoen kaadon jälkeen Sainzilla meni vielä yksi pätkä itseään keräillessä, ja tämän jälkeen paukuttikin pohjat kaikille rallin pätkille (lukuunottamatta Timo Heinosen WTF-pohja-aikaa päätöspätkällä Vartiamäessä). Olen tosin ihan varma, että Ericsson hölläsi vauhtiaan Sainzin kaadettua. Olisi toki ollut mielenkiintoista nähdä näiden kahden taistelu loppuun asti, mutta toisaalta ulosajot kuuluvat kuljettajan suoritukseen, ja Sainzilla ei tässä kohtaa vielä pää kestänyt.
 

DC

No passport till 1958
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2554
Sijainti
Campo Dell'Oro, baarin puolella
Timo Heinosen WTF-pohja-aikaa päätöspätkällä Vartiamäessä
Tämä on hämmentävä juttu kyllä. Toki, Ericssonit, Saloset ja kumppanit ajoivat varmasti kuin mummoa kauppaan ja Heinosella oli tiukka kisa Marc Duez'n kanssa 11. tilasta, mutta silti. Ennen päätöspäivää Heinosen paras pätkäsijoitus metsäpätkiltä oli Haukilahden 11. tila :eek:

Ja ei ne ihan mitkä tahansa pohjat olleet Vartiamäkeen:

1. Heinonen 6.39
2. Schwarz 6.44
3. Salonen / Ericsson / Eriksson 6.45
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6546
Tai olisin itse kuvitellut noista postaamistasi sunnuntain pätkäajoista, että Salonen ja Sainz ajoi ihan tosissaan kakkostilasta?

Timo Heinonen kommentoi itse joskus ralliaiheisessa facebook-ryhmässä, että "ei ollut mikään kellovirhe :D ".
 

DC

No passport till 1958
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2554
Sijainti
Campo Dell'Oro, baarin puolella
Tai olisin itse kuvitellut noista postaamistasi sunnuntain pätkäajoista, että Salonen ja Sainz ajoi ihan tosissaan kakkostilasta?
Ennen Vartiamäkeä Salonen oli 52 sekuntia Sainzin edellä, ehkä (tosin tiedonkulku ei ollut silloin ihan reaaliaikaista) molemmat olivat siinä vaiheessa hieman höllänneet kovimmasta hyökkäysvauhdista?
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6546
Ennen Vartiamäkeä Salonen oli 52 sekuntia Sainzin edellä, ehkä (tosin tiedonkulku ei ollut silloin ihan reaaliaikaista) molemmat olivat siinä vaiheessa hieman höllänneet kovimmasta hyökkäysvauhdista?
Mutta vielä ainakin kahdella edellisellä pätkällä olivat ajaneet sijoille 1 ja 2? Voihan se tosiaan olla, että ei ollut kunnollista tietoa siitä miten toinen on ajanut.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6546
Ostin Motorsport.tv:stä kuukauden jäsenyyden muutamalla eurolla. Katselin sieltä nyt sitten Duken Suurajokoosteita vuosilta 1985-1991. Lähinnä mainitsemisen arvoinen suoritus oli 1989 Sainzin läheltäpiti-liippi ihan Juupajoen pätkän alussa. Ei sitten uskonut kerrasta vaan yritti vielä kovempaa.

Mahtavaa pätkää myös vuodelta 1986 kun Wilson tulee huoltoon kaadettuaan Metronsa.

En rupea tällä kertaa luettelemaan mitä kaikkia kuvauspaikkoja on valittu :D mutta 1985 Päijälän nykyään oikaistu Kissaniementie tai 1987 Pihlajakosken maalin lisäristeykset on harvinaisempia.
 
Viimeksi muokattu:

DC

No passport till 1958
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2554
Sijainti
Campo Dell'Oro, baarin puolella
aleeni.jpg
Muistelen että jokin aikaa sitten täällä mietittiin Alenin kertomusta Rapsulan lipasta ja testisessiosta Kake Randelinin kanssa. Sattui eilen varastoa siivotessa puolivahingossa käsiin Marko Mäkisen erinomainen Suurajo-kirja "Sorateiden Grand Prix 50 vuotta" ja siinähän Markku noita tapahtumia muistelee.
 

Onzah

Rallikarttojen tutkija
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
363
Sijainti
Penkalla
Pienenä faktana voisi mainita, että Alen ajoi Rapsulan jälkeen seitsemät pohjat, ja neljät pohjat kirjattiin muille (Blomqvist x3 ja Ericssonille yhdet). Muille liienneistä pohja-ajoista kaksi tuli heti Rapsulan jälkeen, joten Alenin auto ei ole ollut sataprosenttisessa kunnossa. Varsin kiukkuista vauhtia paineli Alen Rapsulan jälkeen, toki pientä painettakin tuli Stigun suunnalta hänen ollessaan vain 21 sekuntia perässä Rapsulan kipin jälkeen. Maalissahan tuota välimatkaa oli sitten 52 sekuntia, eli Alen paineli puoli minuuttia kovempaa viimeiset erikoiskokeet.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6546
Konivuoren Alen ajoi puolikkaalla takakatteella, mutta Ouninpohjassa kate oli jo paikoillaan, vaikka pohjat meni vielä Blunkalle, joka vei myös Muroleen ja Ehikin.
 

franz galle

Well-known member
Liittynyt
22.4.2008
Viestit
155
Pienenä faktana voisi mainita, että Alen ajoi Rapsulan jälkeen seitsemät pohjat, ja neljät pohjat kirjattiin muille (Blomqvist x3 ja Ericssonille yhdet). Muille liienneistä pohja-ajoista kaksi tuli heti Rapsulan jälkeen, joten Alenin auto ei ole ollut sataprosenttisessa kunnossa. Varsin kiukkuista vauhtia paineli Alen Rapsulan jälkeen, toki pientä painettakin tuli Stigun suunnalta hänen ollessaan vain 21 sekuntia perässä Rapsulan kipin jälkeen. Maalissahan tuota välimatkaa oli sitten 52 sekuntia, eli Alen paineli puoli minuuttia kovempaa viimeiset erikoiskokeet.
Tässä tekstinpätkä mikä olisi tullut Makan kirjaan Suurajot 85-89.


Varhainen syyssunnuntain aamu 1986. Väärinmaja 2:n lähtöpaikalla rallikatsojia kourallinen. Hiljaista, usvainen maalaismaisema uinuu. Kilpailijoiden jonossa keulamiehenä Markku Alen odottaa siirtymistä lähtö-AT:lle, Delta S4:n moottori sammuksissa, auton ovi raollaan. Kiiki-Kivimäki viittoo AT:lta Alenille että voit tulla. Tämä ei huomaa, nojaa vain otsaansa sormiin, mielensä mataa syvissä vesissä Rapsulan aamuyön kaadon seurauksena. Siinä kun kaatui samalla tämän rallin voitto, ja mikä pahinta, todennäköisesti sekä henkilökohtainen että merkkikohtainen MM.
Alenin takana toisena jonossa olevaTimo Salonen huudahtaa: "Markku hei, Kiiki viittoo sulle." Alen havahtuu synkistä mietteistään, murahtaa, ja käynnistää Lancian.
Lähtöviivalta osittain katteeton S4 ampuu EK:lle sellaisella kiukulla, voimalla ja äänellä, että moista ei ole ennen nähty eikä nähdä enää koskaan!
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6546
Muistelen, että sama tarina on kirjattu alunperin tälle foorumille, ehkä jopa tähän viestiketjuun. :)

Tuota seuraavaa kirjasarjan osaa odotin ehkä eniten.
 
Ylös