80-90 luvun suurajot

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
551
Sijainti
pk.seutu
Ihailtavaa tuo Markun voitontahto. Eikä valehdellut, ekana päivänä nokitti nelivetoiset evoluutiot autot, johti kisaa takavetoisella kolmeseiskalla.
Oli kyllä. Alen johti muuten myös 84 ekan päivän jälkeen.
Tuohon voi sanoa olevan kaksi syytä. Ensinnäkin ensimmäinen lenkki ajettiin sellaisilla teillä, joihin kolmeseiska istui hyvin. Ja toiseksi, olihan se Markun latautuminen ja valmistautuminen kisaan todella korkealla tasolla. Siinä missä Alenilla oli täysi vauhti päällä heti, niin esim. Vatanen on sanonut että hän joutui aina pikkasen hakemaan alussa ja myöhemmin yritti vastata Markun hurjaan alkuspurttiin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
1985 Salonen opetteli autoa, Mikkola ajoi pihalle Laajavuoressa. Ja Alen sanoi että sadekelissä pitoa oli jopa paremmin kuin seuraavana päivänä Konneveden seudulla kuivalla. Markku valitteli pito-ongelmia sillä seudulla jopa Subarulla 1991, että ehkä vika oli kuitenkin ratin ja penkin välissä? Muistelen myös, että Markku oli luvannut Lancian päällystölle johtaa ekan illan jälkeen ja tässä oli jotain panoksena…

Mutta, kyllähän Alen johti monesti ekan illan jälkeen. 1986, 1987, 1991….näistä 1986 pohjat joka pätkälle S4:llä niin että Salonen meinasi ”lähteä himaan” ja 1991 varmasti muita huonommalla Subarulla kärkeen vaikka Harjulla meni rengas (”oli muutenkin ihan ihme ajaa”)
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
1982 Markku keskeytti poikkeuksellisesti tekniseen vikaan jo ekalla lenkillä. 1981 ja aiemmissa onkin sitten ajettu erilaisella jaksotuksella, eli perjantaina startattu ja lauantaina aamulla tultu tauolle, eli eka lenkki on ollut jo puolet rallista. Mutta vuosina 1975-1980 Alen ollut aina kärjessä tauolle tultaessa! 1981 ei ole johtanutkaan sitten rallia laisinkaan ja vain kuudet pohjat.

1988 Kankkusella oli jo 20 sekunnin johto ekan pitkän päivän jälkeen, vuotta myöhemmin vain 5 sekunnin. 1989 perjantaina ajettiin se Alenille kryptoniittinen Konneveden lenkki, 1988 taas Joutsan lenkki. 1990-1992 ajettiin sitten taas lyhyt torstailenkki Jämsän suunnalle, mutta Alenilla oli nyt kaluston kanssa tasoitusta, vaikka 1991 onnistuikin johdossa Laajavuoreen palaamaan. 1990 Subarulla 30 sekuntia kärjestä, 1992 Toyotalla 15 sekuntia kärjestä.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
918
1981 ei ole johtanutkaan sitten rallia laisinkaan ja vain kuudet pohjat.
Ouniin olisi tullut huima aika ilman tätä Hämepohjan spinniä. Tasannut pohjat Mikkolan kanssa eli ilman spinniä olisi tullut melkein 10 sekunnin pohjat.


Markku muuten spinnasi myös -84 Hassissa ja menetti omien sanojensa mukaan 10-15 sekuntia. Siitä huolimatta johdossa yötauolle.

 

rallifakiiri

Well-known member
Liittynyt
27.6.2011
Viestit
191
Mutta, kyllähän Alen johti monesti ekan illan jälkeen. 1986, 1987, 1991….näistä 1986 pohjat joka pätkälle S4:llä niin että Salonen meinasi ”lähteä himaan” ja 1991 varmasti muita huonommalla Subarulla kärkeen vaikka Harjulla meni rengas (”oli muutenkin ihan ihme ajaa”)
Nyt kai tämän jo voi kertoa, kun rikos on vanhentunut. Ensimmäisenä iltana Markun Subarun tankissa oli laitonta, enemmän tehoa moottoriin tarjonnutta bensaa. Toiselle päivälle tankkiin laitettiin lailliset bensat, ja meno hieman puutui. Hyvä, että bensat vaihdettiin, sillä Konneveden lenkillä oli sekä polttoaine- että turbokontrolli.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Mahtavaa sisäpiiritietoa, kiitos kun jaat meille :)
Hyvä, että bensat vaihdettiin, sillä Konneveden lenkillä oli sekä polttoaine- että turbokontrolli.
Muistelen että Ruutulipun perjantairaportissa tästä mainitaan, mutta Alen jopa taisi päästä ajoissa liikkeelle, Sainz ja Kankkunen tulivat myöhässä. Tämä oli ennen Kalliokosken pätkän starttia.

Salonen sitten lopulta jäi kiinni tästä laittomasta bensasta?
 
Viimeksi muokattu:

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
918
Ensimmäisenä iltana Markun Subarun tankissa oli laitonta, enemmän tehoa moottoriin tarjonnutta bensaa.
Markku oli ainakin kohtalaisen tyytyväinen moottoriin ensimmäisenä iltana ja sanoi että ei edes tarvinnut tulla ihan "max max":
https://streamable.com/eu4hrg

Mutta myöhemmin olikin sitten eri ääni kellossa:


Oli tankissa laitonta bensaa tai ei, oli Markun meno kyllä ensimmäisenä iltana huikeaa. Harjun episodista huolimatta johdossa yötauolle ja vastassa parhaassa iässä olleet Sainz ja Kankkunen. Etenkin tämä risteykseen jarrutus Himoksella jäänyt lähtemättömästi mieleen:
https://streamable.com/7cek9c

Muistelen että Ruutulipun perjantairaportissa tästä mainitaan, mutta Alen jopa taisi päästä ajoissa liikkeelle, Sainz ja Kankkunen tulivat myöhässä. Tämä oli ennen Kalliokosken pätkän starttia.
Jep, Markku ei joutunut ratsiaan mutta sen jälkeiset autot sitten kylläkin:

 

rallifakiiri

Well-known member
Liittynyt
27.6.2011
Viestit
191
Mahtavaa sisäpiiritietoa, kiitos kun jaat meille :)

Muistelen että Ruutulipun perjantairaportissa tästä mainitaan, mutta Alen jopa taisi päästä ajoissa liikkeelle, Sainz ja Kankkunen tulivat myöhässä. Tämä oli ennen Kalliokosken pätkän starttia.

Salonen sitten lopulta jäi kiinni tästä laittomasta bensasta?
Löysä Salonen tosiaankin diskattiin laittoman bensan vuoksi. Mitsulle ja Subarulle bensat toimitti BP. Tallien välillä bensojen koostumuksissa oli eroja, koska bensat suunniteltiin moottorin mukaan. Siinä missä Markku sai bensasta lisätehoja, Löysä vuosia myöhemmin kertoi ihmetelleensä, miksi moottori ei toiminut kunnolla. Löysän mukaan laiton bensa heikensi, ei parantanut suorituskykyä.

Reitillä oli 1991 muitakin yllätysratsioita kuin tuo Kalliokosken alussa ollut. Esimerkiksi eräässä englantilaisessa ohjelmassa näytetään, kuinka autot yllättäen punnittiin siirtymällä. Turbot, bensat ja painot katsottiin yllätysratsioissa.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
551
Sijainti
pk.seutu
Saloselle taisi olla varattuna vuoden 91 kisaan, jos ei nyt ihan ennakkosuosikin, niin ainakin vahvan haastajan / yllättäjän rooli. Ja olihan Timo itsekin ennen rallin alkua hyvinkin optimistinen. Uskoi, että voittaja-auto on alla.
Kovat odotukset pohjautuivat siihen, että Vatanen oli vuotta aiemmin sijoittunut toiseksi vain 19 sekuntia Sainzin perässä, ja vuoden 91 kilpailuun Mitsu oli valmistautunut ilmeisesti hyvinkin intensiivisesti. Eli aihetta odottaa hyvää sijoitusta oli.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Muistelen myös, että Markku oli luvannut Lancian päällystölle johtaa ekan illan jälkeen ja tässä oli jotain panoksena…
....Martinin sponssidiili oli kuulemma katkolla jyskälän aikoihin useampana vuonna, nii Fiorio oli pyytänyt Markulta johtopaikkaa ekalle päivälle, jotta saa vakuutettua Martinin bossit....
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5619
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Saloselle taisi olla varattuna vuoden 91 kisaan, jos ei nyt ihan ennakkosuosikin, niin ainakin vahvan haastajan / yllättäjän rooli. Ja olihan Timo itsekin ennen rallin alkua hyvinkin optimistinen. Uskoi, että voittaja-auto on alla.
Odotukset Salosen ja Mitsun suhteen olivat todella korkealla ennen kisaa. Ja kyllähän Timo vielä 1991 oli sellaisessa vedossa (esim. Ruotsissa), että takuulla olisi ajanut vähintään ihan kärjen tuntumassa, jos auto olisi todella ollut voittaja-ainesta.

1681327140972.png
1681327166782.png
IL 22.8.1991

Myös Sainz tiesi, että vuoden 1985 maailmanmestari voisi heittää kovan haasteen.

1681327386819.png
HS 22.8.1991
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Tuo etulukkohan oli lopulta Saloselle ongelma. En nyt muista miten päin se meni, mutta Salonen sanoi että etulukon kanssa auto on ikävämpi ajaa mutta ajat on parempia. Ja asiaan vaikutti, että autoa oli kehittänyt etuvetoisella ajamaan oppinut Kenneth Eriksson, eikä se oikein sopinut Salosen enemmän takavetoisen koulukunnasta tulleelle ajotyylille.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5619
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Yksi vuoden 1985 Suurajojen askarruttaneita kysymyksiä, eli missä välissä Grundel starttasi reitille? HS kertoo, että "yhdentenätoista", joka ei missään nimessä voi pitää paikkaansa sillä Airikkala ei startannut lainkaan eikä Kalle olisi minkään säännön puitteissa voinut myöskään startata ennen silloin ns. A-kuumaa Lasse Lampea, kuten listaus antaa olettaa.

HS_22081985_1.JPG
HS_22081985_2.JPG
HS_22081985_3.JPG
HS_22081985_4.JPG

HS 22.8.1985
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Erikoiskokeiden määrä 1985 oli kuitenkin 50, vaikka Vaheria ei ajettu. Osaatteko sanoa miksi?

#14 Michel Saleh ei myöskään ole startannut.
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
604
Sijainti
Tallissa
Yksi vuoden 1985 Suurajojen askarruttaneita kysymyksiä, eli missä välissä Grundel starttasi reitille? HS kertoo, että "yhdentenätoista", joka ei missään nimessä voi pitää paikkaansa sillä Airikkala ei startannut lainkaan eikä Kalle olisi minkään säännön puitteissa voinut myöskään startata ennen silloin ns. A-kuumaa Lasse Lampea, kuten listaus antaa olettaa.
Sikäli jos Youtuben videotarjontaa on uskominen, niin kyllähän tuo voisi paikkansa pitää. Ensimmäiset 9 autoa näkyy livelähetyksessä ja GTV:n koosteessa Eklundin jälkeen Laajavuoressa tulee nimenomaan Grundell jonka perään Palmqvist ja Sillankorva. Harmittavasti GTV:n materiaalista puuttuu Lampi kokonaan Laajavuoresta. Samainen on järjestys Videostylen koosteella ja sielläkin Lampi puuttuu jostain syystä kokonaan...
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1334
Näytä liitetiedosto 3583
FB:sta bongattua en muista aiemmin nähneeni -osastoa, Recaldea nostetaan Valkolassa 1994 (ilman kuvaajatietoja).
Oman elämän ensimmäinen runki mikä tuli todistettua. Eipä tuosta juurikaan muista kuin hirveän hälinän ja, että isä meni nostamaan ja itse varmaan käskystä huolimatta pööpöili tielle ihmettelemään talkoita. Joku tuntematon mies sitten nappasi meikäläisen siitä takaisin penkalle turvallisimmille vesille.
 
Ylös