80-90 luvun suurajot

Rutajärvi

Member
Liittynyt
9.3.2023
Viestit
9
Tämän verbin alkuperän tietäen, sanoisin et tätä huonompi suoritus löytyy maanmies Mikkelseniltä joka oliveroi yleisöek:n ekassa mutkassa Kreikassa
Ihan sama onko se ensimmäinen vai monesko mutka.
Tallien panoksien kannalta kalleimmat töhöilyt löytyy kotimaisilta tähdiltämme: Alen '86, Grönholm '07, Latvala '09.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1697
Ihan sama onko se ensimmäinen vai monesko mutka.
Tallien panoksien kannalta kalleimmat töhöilyt löytyy kotimaisilta tähdiltämme: Alen '86, Grönholm '07, Latvala '09.
2009 voi esittää myös vaihtoehtoiset näkemykset eli olisiko Sardiniassa pitänyt käyttää tallimääräystä ja olisiko Walesissa Mikon vaan pitänyt ajaa lujempaa. Mutta joo, olihan se yksi lajin isoimmista mokista Puolassa.
 

rallifakiiri

Well-known member
Liittynyt
27.6.2011
Viestit
188
kyllä tähän voi listata myös Grönholm '06, yhtä kallis moka oli se. Jyskälän kannalta jos miettii niin Hirvonen '11 oli kans aika paha moka.
Täsmennyksenä: Mikko Hirvosen 2011 osuminen puuhun Lankamaalla johtui Fordin väärin kasatusta jarrusylinteristä, joka aiheutti vedon hetkellisen menetyksen. Ford/M-Sport ymmärrettävästi ei ole aiheesta suuremmin melua pitänyt.
Tiimeissäkin tehdään virheitä. Ainakin yhden Safari-voiton Tommi Mäkinen menetti Subarun mekaanikkojen virheen vuoksi, unohtivat täyttää iskarit.
Tommista ja Subarusta muistetaan myös vuoden 2002 Jyväskylän vaisu vauhti. Tommi puhui julkisesti tehottomasta moottorista, ja tätä ihmeteltiin. Kisan jälkeen syy tehottomuuteen selvisi, moottorin männänrengas rikki.

Grönholm menetti 2006 omaan tyhmään virheeseen henkilökohtaisen mestaruuden, mutta Ford voitti merkkimestaruuden.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14660
Sijainti
Tampereen lenkki
Täsmennyksenä: Mikko Hirvosen 2011 osuminen puuhun Lankamaalla johtui Fordin väärin kasatusta jarrusylinteristä, joka aiheutti vedon hetkellisen menetyksen. Ford/M-Sport ymmärrettävästi ei ole aiheesta suuremmin melua pitänyt.
Samoin 2010 Urrian hurja kaato johtui ohjaustehostimen toimintahäiriöstä. Mikko on ainakin itse puhunut näistä haastatteluissa tässä viime vuosina, en tiedä puhuttiinko silloin aikanaan.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3196
Sijainti
JKL
Samoin 2010 Urrian hurja kaato johtui ohjaustehostimen toimintahäiriöstä. Mikko on ainakin itse puhunut näistä haastatteluissa tässä viime vuosina, en tiedä puhuttiinko silloin aikanaan.
Muistelen että heti onnettomuuden jälkeen MIkko sanoi ohjauksen takerrelleen mutta Malcolm julkisesti kielsi kaiken... Mikko on sitten myöhemmin sanonut että joutuivat MSportilla myöntämään että vikaa oli ja olivat sen vian löytäneet. Ilmeisesti Katsutan Urrian kaadossa Fiestalla syynä oli myös tuo ohjaustehostimen takeltelu, eli tyyppivika Fordeissa....
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14660
Sijainti
Tampereen lenkki
Olisko kellään VM:n isoa karttaa 1990-1992 (tai tiekrjaa jne) josta näkyisi mitä pitkin siirtymä Savo-Tampere-Siitama on mennyt täällä Tampereen alueella?
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14660
Sijainti
Tampereen lenkki
Tietyllä tasolla vituttaa tuo twitter-tili, kun kuvia pistetään jakoon ilman mitään tajua kreditoinnista tai käyttöoikeuksista – jos joku on joskus pistänyt jonkin kuvan johonkin niin nuo käyttää sitä alkuperäisenä tekijätietona. Mutta kyllähän tuolta tulee historiallista matskua...
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5260
Sijainti
Suonionkatu 1 C
1988 Suurajoissa käytiin kisan jälkeen keskustelua 0-auton roolista. Oliko sitten kyseessä epäurheilijamainen teko vai perätön ilmianto? Atso Ahon vastineen mukaan jälkimmäistä. Mene ja tiedä.

kelitiedustelija.JPG

VM 11/88

vastine1.JPG
vastine2.JPG

VM 12/88
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5260
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Tsekkailin vielä näitä vanhoja tietoja pätkiä järjestäneistä seuroista.

Vuonna 1994 on ajettu tuo neljä pätkää Jyväskylän ja Konneveden välillä eli

Valkola Tikkakosken UA
Lankamaa Jyväskylän Moottoriurheilijat ry
Äijälä AL-Suolahti
Hannula Konneveden MK/UA

Vaikka Valkolan järjesti Tikkakosken UA, niin paikkakunnalta löytyi myös AL-Tikkakoski järjestämään Kuohua ja vastaavasti Jyväskylän UA järjesti Ruuhimäen.

Jäppilää on tullut hieman kauempaa Varkauden UA järjestämään sekä vastaavasti Päijälää Lammin UA, Vaheria Vääksyn UA ja Lempäätä Lahden UA.

Korpilahden Martti (eli jalkapallo/urheiluseura) järjesti 22-kilsaisen Parkkolan, 23-kilsaisen Leustun. 37-kilsaisen Surkeen ja Mutasen. Jämsän Äijät taas järjesti yksin 32-kilometrisen Ouninpohjan ja vielä iltapäivällä viereisen Hassin.

Kuriositeettina Myhinpään järjesti Rautalammin Lions Club ja Töppöspohjan Jyväskylän seudun autosuunnistajat ry.
Toisen ketjun innoittamana, vuoden 1989 Jyskälässä pätkien järjestämisestä olivat vastuussa seuraavat tahot:

1692347647820.png

Eli yhteensä 36 eri seuraa. Eikä Lahtea etelämpää ole näemmä tarvinnut edes vaivautua.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14660
Sijainti
Tampereen lenkki


Millainen olisi ollut 1986 Suurajojen reitti ennen muutoksia? Alku olisi varmaan ollut samankaltainen, eli Tampereelle, sitten lauantaina olisi ajettu 7 tunnissa Jämsään eli suoraviivaisemmalla reitillä kuin nyt, kun Jämsään tultiin 10 tunnin ajon jälkeen.

Aikataulussa lukee että toinen yötauko olisi 03:00-07:30 mutta tekstissä mainitaan kuuden tunnin tauko, kumpi on väärin? Numeroiden kanssa helpompi tehdä virhe. Ja mitä nämä kaksi viimeistä lenkkiä olisi olleet, eli Jämsästä Jyväskylään lauantai-iltana ja sitten viimeiset kymmenen pätkää "hyväpintaisia yleisiä teitä" seitsemässä tunnissa. Itälenkki? Jämsän tauolta olisi ehkä voitu jatkaa perinteistä perjantailenkkiä eli Poikuskulma, Pihlajakoski, Hassi, Vaheri, Saalahti, jotka nyt jäivät ajamatta. Ja Harju siihen lauantai-iltaan?
 
Viimeksi muokattu:
  • Like
Reaktiot: DC
Ylös